Kysymys vetureista

Haaveammatti

Oliko entisissä höyryvetureissa minkäänlaista vessasysteemiä?
Entäpä nykyaikaisissa? Voiko kuski hädän tullen käydä pa5kalla?

7

275

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käy_tarkastamassa

      Toijalassa rautatieaseman vieressä on veturimuseo, käyppä siellä

      • Hätäsuurin

        Kiva tietää! Menenkin sitten seuraavan kerran veturiin asioille, niin ei tartte aseman maksullisia palveluita käyttää.


    • ofgoe

      Kyllä niissä höyryvetoisissakin junissa vessat oli ja niiltä ajoilta tullutkin sanonta "toimii kuin junan vessa" koska olivat mekaanisia laitteita ja vessan tuotokset putosivat raiteille, ennen olikin vessan käyttökielto kun juna oli asemalla, vielä -80-90 luvullakin, nykyään ei enää vessat tyhjene raiteille vaan säiliöihin.

      Olihan ennen junissa veturinkuljettaja ja lämmittäjä joten kai siinä vessaan pääsi ja viimeistään asemalla stopin aikana, nykyään 2000 luvulla on vain kuljettaja.

      Pian kulkee varmaan junatkin ilman kuljettajaa koska on jo metroja jotka pyyhältää ilman kuskia.

      • Riukuvessa

        No mutta kun aloittaja kysyy, oliko VETUREISSA vessoja? Etkö edes lue aloittajan kysymystä ennen kuin intoudut näsäviisaasti vastaamaan?


    • Ratapölkky

      Sen perusteella mitä on tullut museoiduissa höyryvetureissa käytyä, niin eipä niissä kyllä vessaa kuljettajalle/lämmittäjälle ollut.

      Mitä taas tulee täysin automatisoituihin, ilman kuljettajaa oleviin juniin, niin tuskin toteutuu ihan lähitulevaisuudesssa, vaikka varmasti kehitys siihen suuntaan on menossa. Automatisoituja metroja ja monorail-junia toki on jo maailmalla, mutta nekin taitaa olla kuitenkin paljon yksinkertaisempia ja muusta ympäristöstä paremmin eristettyjä ratasysteemejä kuin tavalliset päärataverkot. En usko, että täysin automatisoitu juna on mahdollinen niin kauan kuin on olemassa mm. tasoristeyksiä ja ihmisillä sekä eläimillä mahdollisuus päästä rata-alueelle (yhtä helposti kuin nykyään). Automaattisten junien pitää olla jollain tapaa kykeneviä mm. havaitsemaan kiskoilla mahdollisesti olevat esteet riittävän pitkän matkan päästä jne.

      • Metsäänmenee

        Nyt kuitenkin jo suunnitellaan itseajavia autoja, luulisi kiskoilla ja siten vain yhtä "kaistaa" ajavan junan olevan helpommin automatisoitavissa. Jos tarkastellaan maailmassa, myös pienessä suomessamme, sattuneita vakavimpia rautatieonnettomuuksia, niin huomataan sama seikka kuin vaikka vakavissa lentokoneonnettomuuksissa: Ylivertaisesti suurin osa kaikista ko. onnettomuuksista on seurausta ihmisen tekemistä inhimillisistä virheitä tms., siis automatisoimalla mahdollisimman paljon onnettomuudet vähentyvät.
        Jos joku piruparka humalikko tai teiniporukka on päätynyt asettamaan kiskoille kaarreosuudelle esim. muutaman sopivanmallisen kivenkappaleen, milloin veturinkuljettaja ne havaitsee ja miten ehtii toimia vaikka 170 km/h nopeudessa? Ei niin mitenkään, juna painaa pellolle tai metsään tai minne painaakaan täyttä haipakkaa, se siitä ihmisen korvaamattomuudesta!


      • Ratapölkky

        Ihan hyviä pointteja kyllä. Tosin niissä itseajavissa autoissa on aina se ihminen siellä mukana, ja menee varmaan kauan ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, ettei sillä ihmisellä ole velvollisuutta tai edes mahdollisuutta ottaa ohjausta haltuunsa tilanteen niin vaatiessa.

        Junien kanssa on kyse taitaa olla vain yksinkertaisesti siitä, ettei olemassa olevan, ison rataverkon automatisointi tuolle tasolle ole taloudellisesti kannattavaa, ainakaan vielä ja nykytekniikalla. Vaadittavat investoinnit veisi niin paljon aikaa ja rahaa, että sillä maksaa ne junankuljettajien jne. palkat useiksi vuosiksi eteenpäin. Muutenhan niitä varmasti olisi jo. Eli aivan simppeli homma se tuskin on.
        Tilanne saattaa olla eri, jos kehitetään jotain täysin uutta ratainfrastruktuuria (esim. maglev tms.), jolloin ei tarvitse miettiä miten vanhaa pitää muokata, vaan voidaan rakentaa uusi systeemi puhtaalta pöydältä uuden tekniikan edellyttämällä tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      204
      11866
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      58
      5569
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2887
    4. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      21
      2872
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      43
      2498
    6. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      34
      2083
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      47
      1959
    8. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1921
    9. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      38
      1905
    10. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1797
    Aihe