Kysymys vetureista

Haaveammatti

Oliko entisissä höyryvetureissa minkäänlaista vessasysteemiä?
Entäpä nykyaikaisissa? Voiko kuski hädän tullen käydä pa5kalla?

7

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käy_tarkastamassa

      Toijalassa rautatieaseman vieressä on veturimuseo, käyppä siellä

      • Hätäsuurin

        Kiva tietää! Menenkin sitten seuraavan kerran veturiin asioille, niin ei tartte aseman maksullisia palveluita käyttää.


    • ofgoe

      Kyllä niissä höyryvetoisissakin junissa vessat oli ja niiltä ajoilta tullutkin sanonta "toimii kuin junan vessa" koska olivat mekaanisia laitteita ja vessan tuotokset putosivat raiteille, ennen olikin vessan käyttökielto kun juna oli asemalla, vielä -80-90 luvullakin, nykyään ei enää vessat tyhjene raiteille vaan säiliöihin.

      Olihan ennen junissa veturinkuljettaja ja lämmittäjä joten kai siinä vessaan pääsi ja viimeistään asemalla stopin aikana, nykyään 2000 luvulla on vain kuljettaja.

      Pian kulkee varmaan junatkin ilman kuljettajaa koska on jo metroja jotka pyyhältää ilman kuskia.

      • Riukuvessa

        No mutta kun aloittaja kysyy, oliko VETUREISSA vessoja? Etkö edes lue aloittajan kysymystä ennen kuin intoudut näsäviisaasti vastaamaan?


    • Ratapölkky

      Sen perusteella mitä on tullut museoiduissa höyryvetureissa käytyä, niin eipä niissä kyllä vessaa kuljettajalle/lämmittäjälle ollut.

      Mitä taas tulee täysin automatisoituihin, ilman kuljettajaa oleviin juniin, niin tuskin toteutuu ihan lähitulevaisuudesssa, vaikka varmasti kehitys siihen suuntaan on menossa. Automatisoituja metroja ja monorail-junia toki on jo maailmalla, mutta nekin taitaa olla kuitenkin paljon yksinkertaisempia ja muusta ympäristöstä paremmin eristettyjä ratasysteemejä kuin tavalliset päärataverkot. En usko, että täysin automatisoitu juna on mahdollinen niin kauan kuin on olemassa mm. tasoristeyksiä ja ihmisillä sekä eläimillä mahdollisuus päästä rata-alueelle (yhtä helposti kuin nykyään). Automaattisten junien pitää olla jollain tapaa kykeneviä mm. havaitsemaan kiskoilla mahdollisesti olevat esteet riittävän pitkän matkan päästä jne.

      • Metsäänmenee

        Nyt kuitenkin jo suunnitellaan itseajavia autoja, luulisi kiskoilla ja siten vain yhtä "kaistaa" ajavan junan olevan helpommin automatisoitavissa. Jos tarkastellaan maailmassa, myös pienessä suomessamme, sattuneita vakavimpia rautatieonnettomuuksia, niin huomataan sama seikka kuin vaikka vakavissa lentokoneonnettomuuksissa: Ylivertaisesti suurin osa kaikista ko. onnettomuuksista on seurausta ihmisen tekemistä inhimillisistä virheitä tms., siis automatisoimalla mahdollisimman paljon onnettomuudet vähentyvät.
        Jos joku piruparka humalikko tai teiniporukka on päätynyt asettamaan kiskoille kaarreosuudelle esim. muutaman sopivanmallisen kivenkappaleen, milloin veturinkuljettaja ne havaitsee ja miten ehtii toimia vaikka 170 km/h nopeudessa? Ei niin mitenkään, juna painaa pellolle tai metsään tai minne painaakaan täyttä haipakkaa, se siitä ihmisen korvaamattomuudesta!


      • Ratapölkky

        Ihan hyviä pointteja kyllä. Tosin niissä itseajavissa autoissa on aina se ihminen siellä mukana, ja menee varmaan kauan ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, ettei sillä ihmisellä ole velvollisuutta tai edes mahdollisuutta ottaa ohjausta haltuunsa tilanteen niin vaatiessa.

        Junien kanssa on kyse taitaa olla vain yksinkertaisesti siitä, ettei olemassa olevan, ison rataverkon automatisointi tuolle tasolle ole taloudellisesti kannattavaa, ainakaan vielä ja nykytekniikalla. Vaadittavat investoinnit veisi niin paljon aikaa ja rahaa, että sillä maksaa ne junankuljettajien jne. palkat useiksi vuosiksi eteenpäin. Muutenhan niitä varmasti olisi jo. Eli aivan simppeli homma se tuskin on.
        Tilanne saattaa olla eri, jos kehitetään jotain täysin uutta ratainfrastruktuuria (esim. maglev tms.), jolloin ei tarvitse miettiä miten vanhaa pitää muokata, vaan voidaan rakentaa uusi systeemi puhtaalta pöydältä uuden tekniikan edellyttämällä tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe