Kysymys vetureista

Haaveammatti

Oliko entisissä höyryvetureissa minkäänlaista vessasysteemiä?
Entäpä nykyaikaisissa? Voiko kuski hädän tullen käydä pa5kalla?

7

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käy_tarkastamassa

      Toijalassa rautatieaseman vieressä on veturimuseo, käyppä siellä

      • Hätäsuurin

        Kiva tietää! Menenkin sitten seuraavan kerran veturiin asioille, niin ei tartte aseman maksullisia palveluita käyttää.


    • ofgoe

      Kyllä niissä höyryvetoisissakin junissa vessat oli ja niiltä ajoilta tullutkin sanonta "toimii kuin junan vessa" koska olivat mekaanisia laitteita ja vessan tuotokset putosivat raiteille, ennen olikin vessan käyttökielto kun juna oli asemalla, vielä -80-90 luvullakin, nykyään ei enää vessat tyhjene raiteille vaan säiliöihin.

      Olihan ennen junissa veturinkuljettaja ja lämmittäjä joten kai siinä vessaan pääsi ja viimeistään asemalla stopin aikana, nykyään 2000 luvulla on vain kuljettaja.

      Pian kulkee varmaan junatkin ilman kuljettajaa koska on jo metroja jotka pyyhältää ilman kuskia.

      • Riukuvessa

        No mutta kun aloittaja kysyy, oliko VETUREISSA vessoja? Etkö edes lue aloittajan kysymystä ennen kuin intoudut näsäviisaasti vastaamaan?


    • Ratapölkky

      Sen perusteella mitä on tullut museoiduissa höyryvetureissa käytyä, niin eipä niissä kyllä vessaa kuljettajalle/lämmittäjälle ollut.

      Mitä taas tulee täysin automatisoituihin, ilman kuljettajaa oleviin juniin, niin tuskin toteutuu ihan lähitulevaisuudesssa, vaikka varmasti kehitys siihen suuntaan on menossa. Automatisoituja metroja ja monorail-junia toki on jo maailmalla, mutta nekin taitaa olla kuitenkin paljon yksinkertaisempia ja muusta ympäristöstä paremmin eristettyjä ratasysteemejä kuin tavalliset päärataverkot. En usko, että täysin automatisoitu juna on mahdollinen niin kauan kuin on olemassa mm. tasoristeyksiä ja ihmisillä sekä eläimillä mahdollisuus päästä rata-alueelle (yhtä helposti kuin nykyään). Automaattisten junien pitää olla jollain tapaa kykeneviä mm. havaitsemaan kiskoilla mahdollisesti olevat esteet riittävän pitkän matkan päästä jne.

      • Metsäänmenee

        Nyt kuitenkin jo suunnitellaan itseajavia autoja, luulisi kiskoilla ja siten vain yhtä "kaistaa" ajavan junan olevan helpommin automatisoitavissa. Jos tarkastellaan maailmassa, myös pienessä suomessamme, sattuneita vakavimpia rautatieonnettomuuksia, niin huomataan sama seikka kuin vaikka vakavissa lentokoneonnettomuuksissa: Ylivertaisesti suurin osa kaikista ko. onnettomuuksista on seurausta ihmisen tekemistä inhimillisistä virheitä tms., siis automatisoimalla mahdollisimman paljon onnettomuudet vähentyvät.
        Jos joku piruparka humalikko tai teiniporukka on päätynyt asettamaan kiskoille kaarreosuudelle esim. muutaman sopivanmallisen kivenkappaleen, milloin veturinkuljettaja ne havaitsee ja miten ehtii toimia vaikka 170 km/h nopeudessa? Ei niin mitenkään, juna painaa pellolle tai metsään tai minne painaakaan täyttä haipakkaa, se siitä ihmisen korvaamattomuudesta!


      • Ratapölkky

        Ihan hyviä pointteja kyllä. Tosin niissä itseajavissa autoissa on aina se ihminen siellä mukana, ja menee varmaan kauan ennen kuin ollaan siinä tilanteessa, ettei sillä ihmisellä ole velvollisuutta tai edes mahdollisuutta ottaa ohjausta haltuunsa tilanteen niin vaatiessa.

        Junien kanssa on kyse taitaa olla vain yksinkertaisesti siitä, ettei olemassa olevan, ison rataverkon automatisointi tuolle tasolle ole taloudellisesti kannattavaa, ainakaan vielä ja nykytekniikalla. Vaadittavat investoinnit veisi niin paljon aikaa ja rahaa, että sillä maksaa ne junankuljettajien jne. palkat useiksi vuosiksi eteenpäin. Muutenhan niitä varmasti olisi jo. Eli aivan simppeli homma se tuskin on.
        Tilanne saattaa olla eri, jos kehitetään jotain täysin uutta ratainfrastruktuuria (esim. maglev tms.), jolloin ei tarvitse miettiä miten vanhaa pitää muokata, vaan voidaan rakentaa uusi systeemi puhtaalta pöydältä uuden tekniikan edellyttämällä tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      22
      3027
    2. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2617
    3. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1483
    4. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1350
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1251
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      999
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      125
      903
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      806
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      28
      656
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      59
      621
    Aihe