Nopea kamera lapsiperheeseen?

fotomamma

Tarvitsisin nopean, suht kompaktin kameran, jolla tällä hetkellä tarkoitus dokumentoida oman perheen elämää. Eli aika pitkälti perinteistä näppäilyä. Kameran tulisi selviytyä hyvin myös huonommissa valotusolosuhteissa nopealiikkeisten pienokaisten leikkien kuvaamisessa.

Minulla on ollut pari vuotta Sonyn RX-100 mk2. Olen siihen muuten tyytyväinen, mutta tuntuu, että muulla kuin automaattiasetuksilla kuvaaminen on hankalaa, säädöt täytyy tehdä usein valikoista. Toimii ihan ok jossain maisemakuvauksessa ja vielä vauvaa kuvatessa, mutta liian ihidasta vikkelän taaperon kanssa. Liian usein hauska tilanne on nyt mennyt ohi, kun kameran automaattitarkennus on liian hidas.

Aiemmin olennkuvannut Nikonin filmijärkkärillä ja Sonyn parikin NEX-mallia ollut aiemmn käytössä.

Vaihtoehtoina olen miettinyt uusinta mallia tuosta omasta kamerastani, eli RX100V, Sonyn a6500 tai Fujin X100T (onkohan tuo upouusi X100X ratkaisevasti parempi?), Fujin X-T2 tai Olympuksen OMD E-M5 tai E-M1. Olen lueskelkut arvioita näistä kameroista, mutta arvioissa harvemmin kommentoidaan, miten kamera sopii lapsiperheen kuvaustilanteisiin, esim siihen hetkeen, kun lapsi hämärässä huoneessa puhaltaa synttärikakun kynttilät ja sitten pujahtaakin jo pois tuolilta.

Kiva tuetysti, jos kamera venyy vuosien aikana käytössä myös taiteellisempiin ja teknisempiin kuvaustilanteisiin, mutta tässä elämänvaiheessa niille ei riitä aikaa.

Onko käyttökokemuksia yllämainituista kameroista? Tai vinkkiä jostain muusta mallista?

12

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti_____minäkin

      Sonyn RX100V:stä on ollut ensimmäiset suomenkieliset testit. Se on hyvä tuumaisella kennolla varustetuksi, mutta kenno on vain tuumainen, joten jättäisin sen kuitenkin pois laskuista. Sonyn a6500 on itse asiassa ihan hyvä runko, mutta Sonyyn ei ole tarjolla kohtuuhintaista, käyttökelpoista optiikka. Jotta järjestelmään kannattaa sitoutua, siihen pitää olla saatavissa perusobjektiivit.

      Fujin X100T:n ja X100F:n iso ero on kenno sukupolvessa. F:ssä on saman sukupolven kenno kuin X Pro2:ssa ja X T2:ssa, kun X100T:n on edellistä sukupolvea kuten X Pro1:ssä ja X T1:ssä. Toki pikselimäärä on kasvanut, mutta samalla mm. tarkennus on parantunut huimasti.

      Lasten kuvaamisessa käynnistysnopeus ja tarkennusnopeus ovat tärkeitä. Sekä mainitut Olympukset, että molemmat uudemmat Fujit ovat ok. Ilmeisesti myös RX100V olisi riittävän nopea, mutta tuumainen kenno ainoassa kamerassa on mielestäni huono valinta. Itse pärjään lasten kuvauksessa myös edellisen sukupolven Fujeilla (X Pro1 ja X70), mutta ero uudempaan (X Pro2) on melkoinen.

      Pelkkä runko ei riitä, pitää olla myös hyvät objektiivit. Sekä MFT että X tarjoavat riittävän ja laadukkaan valikoiman. Molempiin on myös huonoja objektiiveja, joten kannattaa olla tarkkana. Itse käytän X Pro2:ssa pääsääntöisesti f/1.4 23 mm ja f/1.2 56 mm objektiiveja. Ne ovat nopeita ja setti pysyy kuitenkin pienikokoisena verrattuna esimerkiksi hyvälaatuisiin zoomeihin. Jos tinkii valovoimasta, niin Fujin uudet F/2.0:et ovat todella pieniä. Vastaavat objektiivit on saatavissa myös MFT:een.

      Fujiin on saatavissa f/2.8 27 mm pannari, joka on oikeasti optisesti hyvä. Se vähentää tarvetta erilliselle pokkarille, mutta yleisesti esitetty kysymys: pokkari vai järkkäri, on vähän hassu. Oma vastaukseni on aina sekä että. On hyvä, jos saat samalta merkiltä sekä pokkarin että järkkärin, koska silloin niiden käyttölogiikka on yleensä saman tyyppinen.

      Nyt mainitsemiesi pienikoisten järkkärien lisäksi kannattaa ehkä vilkaista Olympukseltä Pen F ja Fujilta X Pro2. Itse valitsin X Pro2:n enkä X T2:sta, koska en käytä todella pitkiä objektiiveja, joiden kanssa X T2:n muotoilu on parempi ja X Pro2 taas tarjoaa myös optisen etsimen, jota arvosta.

      • fotomamma

        Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Perehdyn vinkkisi pohjalta myös tuohon Olympus Peniin ja Fujin X Pro 2:een. Minäkään en pitkiä objektiiveja tarvitse, mutta toisaalta optinen etsinkään ei ole minulle mikään kynnyskysymys.

        Tuo kunnollisen optiikan puuttuminen on suurin syy, miksi epäröin tuon Sony a6500 ostamista. Kumma juttu, että eivät tuota siihen kunnollisia objektiiveja.

        Fujissa eniten mietityttää se, että rungossa ei ole kuvanvakaajaa. No, saahan sen sitten valita objektiiveihin. Miten olet itse kokenut eron siinä, onko kuvanvaksin kameran rungossa vai objektiivissa?

        Luulen, että tuolla uusimmalla Sonyn RX100V-pokkarilla kuvaaminen ei juuri eroaisi nykyisellä kamerallani kuvaamisesta. Ok, teknisesti parempi, mutta käyttöfilosofia varmasn ihan sama. Kaipaan nyt pokkarin rinnalle kameraa, joka antaa hiukan enemmän mahdollisuuksia muuhunkin, kuin automsatilla näppäilyyn.

        Saisipa jostain vuokrata eri kameroita kokeiluun, niin olisi viisaampi.


    • sairaan_n0pee

      Mikä on "nopea" kamera?

      • Canonisti______minäkin

        Ainakin nämä tekijät on otettava huomioon:
        - nopea käynnistymään
        - nopea tarkentamaan


      • fsaah
        Canonisti______minäkin kirjoitti:

        Ainakin nämä tekijät on otettava huomioon:
        - nopea käynnistymään
        - nopea tarkentamaan

        Lisäksi, aloittajan kommentit nykyisestä kamerasta huomioiden:
        - asetukset helposti & nopeasti säädettävissä. Tarkoittaa siis ihan fyysisistä valintamahdollisuutta tärkeimmille säädöille, niin että valikoihin ei tarvitse sukeltaa silloin kun on kuvaamassa.
        - myös objektiivin valovoimasta voidaan puhua "nopeutena"

        Jos 1" pokkari täyttää muuten aloittajan toiveet, ja erityisesti jos pieni kokokin on tärkeää, niin kannattaisi ehkä tsekata Canonin G5x ja G7x ii. Ehkä myös Panasonicin LX10. Mutta tietysti järkkäriosastolta saa parempaa laatua, jos on varaa investoida valovoimaiseen objektiiviin. Pimeillä kittilinsseillä ero näihin valovoimaisiin pokkareihin on jää ainakin mft-kennoisilla hyvinkin pieneksi.


      • fotomamma

        Kiitos vinkistä, katsompa tarkemmin noita Canoneita. Minulla oli joskus yhdellä matkalla mukana kaverin Panasonic-kamera. En vaan tykännyt. Mutta se oli tietysti vaan se yjsi kamera, ehkä sen kokemujsen ei pitäisi antaa vaikuttaa tässä vaiheessa.


    • Canonisti_____minäkin

      Tässä on vierekkäin kaikki tähän mennessä mainitut kamerat.

      https://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=fujifilm_x100f&products=fujifilm_x100t&products=fujifilm_xt2&products=fujifilm_xpro2&products=oly_em5ii&products=olympus_em1ii&products=canon_g5x&products=canon_g7xii&products=sony_dscrx100m5&products=sony_a6500&products=panasonic_dmclx10

      Itse jättäisin pois 1" kennolla varstetut pokkarit ja tuon Sonyn rungon, koska siihen ei saa järkevästi kohtuuhintaisia objektiiveja. Jos välttämättä haluaa 1":sen, niin sitten Sonyn RX100V:nenä, jossa on etsin.

      Mikä on videon tarve? Jos tarvitaan 4K, niin sitten kannattaa katsoa tarkemmin myös Panan rungot.

      Huomasin muuten, että Fujin uudet f/2.0 23 mm ja 50 mm ovat ennakkotilattavissa myös Suomessa. Yhdistettynä X Pro2:een, paketti on todella pieni, mutta kohtuullisen suorituskykyinen.

      • fotomamma

        Videokuvalla ei minulla ole niin merkitystä. Kuvaan joskus jonkun satunnaisen videopätkän, mutta esim videoiden editointiin perehtyminen ei oikein innosta tai siihen ei ole aikaa. Joten en tarvitse mitään parasta ikinä-videoteknologiaa. Riittää, että joskus jonkun hauskan hetken saa napattua videolle.

        Niin, jos Sonyyn päädyn, ehkä se sitten olisi ennemmin tuo uusin versio nykypokkaristani kuin tuo a6500.

        Millaisia kokemuksia sinulla on hämärässä ilman jalustaa kuvaamisesta tuolla Fuji X Pro 2:lla?


      • Canonisti_____minäkin
        fotomamma kirjoitti:

        Videokuvalla ei minulla ole niin merkitystä. Kuvaan joskus jonkun satunnaisen videopätkän, mutta esim videoiden editointiin perehtyminen ei oikein innosta tai siihen ei ole aikaa. Joten en tarvitse mitään parasta ikinä-videoteknologiaa. Riittää, että joskus jonkun hauskan hetken saa napattua videolle.

        Niin, jos Sonyyn päädyn, ehkä se sitten olisi ennemmin tuo uusin versio nykypokkaristani kuin tuo a6500.

        Millaisia kokemuksia sinulla on hämärässä ilman jalustaa kuvaamisesta tuolla Fuji X Pro 2:lla?

        Siirryttäessä X Pro1:stä X Pro2:een parani ennen kaikkea tarkennus. Oma kokemukseni X Pro2:sta on, että se on ainakin valovoimaisilla objektiiveilla (f/1.4 - f/1.2) hyvä vallitsevan valon kuvauksessa myös sisällä. Tarkennus toimii vielä niinkin huonolla valovoimalla kuin f/2.8, sitä huonommista ei ole kokemusta. Eli ollan aika tasoissa laadukkaiden peilikameroiden kanssa.

        Runko on riittävän iso omille käsilleni, niin että siitä saa kunnollisen ja tukevan kuvausotteen. Ote vaikuttaa enemmän kuin vakaaja, mikä välillä unohtuu:
        - kyynärpäät tuetaan vartaloon ja runko otsaan
        - vasen käsi rungon alla sekä
        - oikealla puristava laukaus.

        F/2.8 27 mm pannarilla X Pro2 menee vielä takintaskuun, joten se on helppo ottaa mukaan. Tosin aika usein mukana on 23 mm objektiivi yleislasina, mutta silloin tuo ei enää mahdu taskuun. Tuosta uudesta, pienikokoisesta f/2.0 23 mm:stä ei ole kokemusta.

        Eli mielestäni objektiivivalinta on joko f/1.4 23 mm ja f/1.2 56 mm tai nämä uudet f/2.0 23 ja 50 mm. Vähän sen mukaan, arvostaako pientä kokoa vai valovoimaa. Uudemmat ovat myös virallisesti sääsuojattuja, mitä vanhemmat eivät ole. F/2,8 27 mm pannari kannattaa ostaa lisäksi ainakin valovoimaisempien objektiivien rinnalle, jos tämä on ainoa kamera taloudessa.

        Fuji parantaa koko ajan tuotteidensa softaa ja myös kertoo sen myös asiakkaille. Sen olen huomannut muutamassa vuodessa, että sekä runkojen että objektiivien softat kannattaa pitää uusimmissa versioissa. Ei kovin kummoinen temppu, mutta vaatii sen ensimmäisen kerran opetella juttu.

        Salamavalikoima on Fujilla vihdoin kattava. EF-X20 on kiva aina mukana oleva pikkusalama, jos käyttää salamaa satunnaisesti. Uudesta EF-X500:stä ja vastaavista kolmannen osapuolen laitteista ei ole kokemusta.


    • lhku

      Oleellisin tieto puuttu. Mikä on budjetti? Onko varaa ostaa hienon rungon lisäksi myös kunnon objektiivi/-eja, vai kuuluisiko pakettiin vain kittizoom?

      • fotomamma

        Ajattelin jättää kittiobjektiivin kokonaan pois ja ostaa rungon ja 35mm objektiivin. Fujilla tuohon objektiiviin pitäisi näemmä varata 400-600 euroa. Käytän tuossa pokkarissakin zoomia nykyisin aika harvoin, rajaan kuvan mielummin siirtumällä itse lähemmäs tai kauemmas. Ehkä en ostaisi nyt zoomia kättelyssä ollenkaan vaan miettisin tuolle objektiiville jonkun muun kaveriksi. Pitää vaan miettiä, mille olisi eniten tarvetta. Ehkä muotokuvalinssille?

        Tässä hetkessä satsaisin kameraan ja linsseihin yhteensä max 3000 euroa. Minulla ei ole oikeastaan muita rahaa vieviä harrastuksia.


    • Fujisti

      Hei, ostin vähän aikaa sitten Fuji X-T10:n suurinpiirtein samoihin tarkoituksiin kuin aloittaja. Oma kokemus on se, että kameralla saa aloittelijakin (omasta mielestä...) erinomaisia kuvia ja sitä on hauska ja looginen käyttää. Erityisesti väritoisto ja filmisimulaatiot ovat hyviä ja/tai hauskoja. Painotin myös hämäräkuvausominaisuuksia, joihin liittyy kohinan 'luonne' isommilla ISO-arvoilla. Heikkoa kamerassa on hiukan parhaimmista jäävä autofokus ja huonot video-ominaisuudet, joista jälkimmäisellä ei tosin minulle ole mitään väliä.

      Sen kuitenkin sanoisin, että kannattaa ostaa kamera mahdollisimman valovoimaisella optiikalla. Itse ostin kitin 18-55 zoomilla ja sitten heti perään 35mm/1.4 kiinteän objektiivin. Erityisesti jälkimmäinen ottaa hämärässäkin sisävalaistuksessa hyviä kuvia, jos korkeiden ISO-arvojen pieni kohina ei haittaa. Zoomi on kuitenkin hyvä ulkokuvauksessa jos vähän kirkkaampi valo. Nyt olen himoinnut vielä 56/1.2:sta :)

      Nuo pienempikennoiset vehkeet jättäisin suosiolla pois. On myös syytä huomata, että kuvanvakain ei auta pimeässä, jos kohde liikkuu. Jos koko on ensisijainen valintakriteeri on tilanne toki toinen.

      X-T10:stä on reilun kuukauden sisään tulossa uusi X-T20 -versio, jonka ostaisin jos olisin nyt hankkimassa kameraa. Myös X-T2 on varmasti erinomainen valinta.

      Tämä siis aloittelijan näkökulmasta, joskin varmaan sata testiä lukeneena :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2779
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      370
      2645
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2200
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1818
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1783
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1774
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      142
      1687
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1462
    Aihe