Mihin laturin teho riittää?

Sähköntuottoa

Mulla on veneessä yanmarin 2gm-kone ja siinä sen oma peruslaturi (tehoa en nyt muista). Tällä hetkellä käytössä starttiakku 75ah ja hupiakkuna 110ah. Lisäksi 40w aurinkopaneeli luukkutallin päällä pitämässä akkuja hengissä.
Tarkoitus lisätä hupiakku-kapasiteettiä, onko jotain ah-maksimimäärää minkä koneen oman laturin perään voi kykeä? Tarkoitus asentaa lisäksi käänneltävä 50w lisäpaneeli veneen perään tolpan nokkaan. Onko järkevää laittaa tehokkaampi laturi koneen kylkeen tai laittaa lisäksi toinen laturi? Harvoin tulee oltua maasähkön ulottuvilla, eli pitäisi olla varsin omavarainen systeemi. Sähkönkulutuksen veneessä olen jo minimoinut, mutta jos on hyviä tuulia ja konetta käyttää harvoin, meinaa akkukapasiteetti välillä loppua. Ja kun hyvien purjetuulien aikana ei aina aurinko juurikaan paista.. Vinkkejä otetaan vastaan tähän ikuiseen ongelmaan?! Suurimmat sähkönkuluttajat on 5v vanha waecon kompura-kylmäboksi, ja autopilottia tulee käytettyä aika paljon, lisäksi valoja, plotteria, tablettia, kännykkää..

13

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkötsäp

      Todennäköisimmin on kyse latausongelmasta. Purjeveneen moottori on harvoin niin pitkään päällä että vajaat akut ehtivät koneen laturilla täysin latautua. Lähes tyhjien akkujen lataantuminen täyteen voi ajossa kestää useita tunteja. Viimeisen parikymmentä prosenttia lataamiseen menee aikaa ja näin akut eivät koskaan saavuta täyttä latausta ja kuluvat loppuun ennen aikaisesti. Normaali akku ei ota lautausvirtaa enempää vastaan kuin kolmanneksen nimellisampeerituntimäärästään ampeereina. Yanmarissa taitaa olla 50 A laturi eli sillä lataa hyvin matkaveneen akut kunhan latauskäyrä korjataan. Vika ei ole laturissa vaan lataussäätimessä. Investoi siis ulkoiseen älykkääseen lataussäätimeen. Jätä asennus ammattilaiselle. https://sterling-power.com/collections/alternator-regulators/products/universal-advanced-digital-alternator-regulator-pro-reg-dw-waterproof

    • Sähköntuottoa

      Uskon että laturi ja säädin on ihan kunnossa, mutta pitää keväämmällä vielä tutkia ja mittailla. Tulee yövyttyä enemmäkseen luonnonsatamissa, joten tarkoitus olisi kasvattaa hupiakkujen kapasiteettiä, jotta sähköä riittäisi pidempään ilman koneella lataamista. Ja kun sitten kone käy, niin lataus olisi mahdollisimman tehokasta. Mikähän tähän olisi paras ratkaisu, millaiset akut ja millainen laturi/laturit? Kuinkahan paljon tuollainen älysäädin tehostaisi latautumista? Lisä-aurinkopaneelin asennuksen jälkeen paneeleissa vajaa sata wattia, käytännössä aika pieni latausteho suomen oloissa.. Toki voisi harkita lisäksi tuuligenun hankintaa..

    • paksut_kaapelit

      Onhan akuille menevät kaapelit kunnolliset? 50 A:lla saisi olla vähintään 25mm2 kaapelit jotta vältytään jännitehäviöiltä.

      • paksut_kaapelit

        Mikä on latausjännite kun mittaat akun navoista? Pitäisi olla vähintään 14,4 kun akku on täyttymässä, mielellään jopa muutama kymmenys enemmän.


    • Sähköntuottoa

      Kaapeleissa on tarpeeksi neliöitä ja latausjännite on juurikin tuo 14,4v. Ehkä muotoilin alkukyssärin vähän väärin, ei ole mitään vikaa tällä hetkellä. Yksinkertaisesti: voiko venemoottorin (2gm) omalla laturilla ladata vaikka miten isoa akustoa, vaikkakin hitaasti, vai tuleeko ongelmia? Jos ei tule, lisään akkukapasiteettia. Entä onko yleistä vaihtaa moottorin laturi tehokkaampaan malliin, tai asentaa rinnalle toinen laturi, jolloin kaksi laturia lataa yhtäaikaa akkupatteristoa? Tällöin lyhyillä moottoriajoilla saisi enemmän latinkia akkuihin, eikä tartteis juurikaan pyörittää moottoria pelkän sähkön tuottoon..

      • Ei se laturin teho tule vastaan vaikka nelinkertaistaisit akkupaketin. Itsellä 500Ah ja 140A laturi, hetken se voi pukata 70-80A, jonka jälkeen tippuu 30-40A pintaan. Ne akut kun ei ota vastaan sitä virtaa, vaikka kuinka tunksi. Epäonnekseni sössin hyvän mahdollisuuden kerätä dataa tuosta akkujen käyttäytymisestä, kun vanhassa moottorissa oli tuo sterlingin lataussäädin kiinni, mutta ei ampeerimittaria järjestelmässä. Nyt on homma toisin päin. Vaihdoin moottorin ja siinä ei ole sterlingiä, mutta nyt asensin ampeerimittarin. Anyway, kun aikaisemmin laitoin tuon älysäätimen, se kyllä tehosti (AGM) akkujen varautumista huomattavasti. Käytännössä aikaisemmin piinanneet virtaongelmat kaikkosi kokonaan. Se säädin sniffaa sieltä akun navalta asti sitä latausjännitettä. Tehstuminen latauksessa tulee alku ja loppuvaiheessa. Tyhjä akku ottaa hyvin virtaa vastaan, hetken, jonka jälkeen alkaa ns. Herutteluvaihe, johon normaali säädin ei osaa antaa oikeita madonlukuja.


    • Sähköntuottoa

      Millaisen ampeerimittarin asensit, vaatiiko se shuntin tms.? Miksi et laittanut systeemiin ollenkaan sterlingiä? Millaiseen moottoriin voi kytkeä tuommoisen 140A:n laturin, jaksaisko 2gm pyörittää, onko laturi jo miten iso ja painava möykky, ja kallis? Onko tuo 500Ah amg-akusto?

    • Sähköntuottoa

      Vielä semmoinen kysymys, jos jaksat vastata, että näyttääkö tuo ampeerimittari moottorin käydessä virran jolla akut latautuu, ja sitten koneen ollessa seis virran jolla akku tyhjenee (jos on kulutuslaitteita päällä)? Onko nykyiset akkumonitorit sellaisia josta näkee menevät ja tulevat virrat ja akkujen tilan / jännitteet ja kapasiteetit yms., oisko järkevä satsaus?

      • Koneeksi laitoin uuden Vetus M45:n ja siinä on vakiona tuon luoka laturi. Nyt täytyy sanoa, että oliko sen 140 vai 130A, en tässä muista sitä. En asentanut sterlingiä, kun ei ollut aikaa. Tein moottorin vaihdon juhannusviikolla, kun vanha pata levisi. Asennan siihen nyt ensi kesäksi tuon laturilta akkuun muuntimen, niin ei tavi kajota enää laturiin.

        https://www.heater.fi/fi/laturilta-akkuun-varaaja-lataussaadin-130a.html

        Akut on nyt tavalliset SMF akut (vapaa-ajan akut) kapasiteettiä on niin paljon, että riittää huvin. Katolla oli viime kesänä 100w paneli, mutta myin sen kesken kesälomateissun, pitää heittää sinne joku uus ens kesäksi.

        Akkunonitori on sterling BMV, joka näyttää purkautumisen ja latautumisen niin ajossa, kuin paikalla. Siinä on shuntti mukana. Yksinkertainen ja helppo asentaa.

        https://www.heater.fi/fi/victron-energy-akkumonitori-bmv700s-yhdelle-akulle.html

        Vaihdan sen ensi kesänä Philippin PSM:n, kun rakentelen veneeseen hieman can väylä ohjausta testille. S


      • Siis mittari oli Victronin, ei sterlingin. Laturin koolla ei näissä hommissa ole -niin- suurta merkitystä. Vanhan moottorin laturi oli ihan IKH:sta ostettu 75A Lucas kopio, joka maksoi 79€ (kone oli vanha Fordin teollisuusmoottori) Siihen laitoin sen Sterlingin säätimen, joka kolvataan suoraan laturin hiilille.

        https://www.heater.fi/fi/sterling-pro-reg-bw-12v-lataussaadin-moottorin-laturille.html

        Virtaa tuli veneen tarpeisiin aivan riittävästi. Kuten jo aikaisemmin sanoin. Akut ottaa hetken virtaa paljon ja sitten vastaanottokyky heikkenee dramaattisesti ja ei ole väliä kuin iso laturi sinulla siellä on. Reilu 100A laturi ei ole paljon 50A laturia isompi.


    • Sähköntuottoa

      Kiitos asiallisista vastauksistasi! Pitää funtsailla systeemiä ja rahojen riittävyyttä..

    • janettti1

      Halpa generaattori rauhottaa mielen ja akut.

    • Pörinää

      Jos on pienempi vene niin pitäis laittaa pörisemään kannelle tai laiturille, ja samalla saa uusia kavereita naapuriveneilijöistä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8259
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      44
      2244
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2122
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1667
    6. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      32
      1427
    7. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1083
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      870
    Aihe