Mihin laturin teho riittää?

Sähköntuottoa

Mulla on veneessä yanmarin 2gm-kone ja siinä sen oma peruslaturi (tehoa en nyt muista). Tällä hetkellä käytössä starttiakku 75ah ja hupiakkuna 110ah. Lisäksi 40w aurinkopaneeli luukkutallin päällä pitämässä akkuja hengissä.
Tarkoitus lisätä hupiakku-kapasiteettiä, onko jotain ah-maksimimäärää minkä koneen oman laturin perään voi kykeä? Tarkoitus asentaa lisäksi käänneltävä 50w lisäpaneeli veneen perään tolpan nokkaan. Onko järkevää laittaa tehokkaampi laturi koneen kylkeen tai laittaa lisäksi toinen laturi? Harvoin tulee oltua maasähkön ulottuvilla, eli pitäisi olla varsin omavarainen systeemi. Sähkönkulutuksen veneessä olen jo minimoinut, mutta jos on hyviä tuulia ja konetta käyttää harvoin, meinaa akkukapasiteetti välillä loppua. Ja kun hyvien purjetuulien aikana ei aina aurinko juurikaan paista.. Vinkkejä otetaan vastaan tähän ikuiseen ongelmaan?! Suurimmat sähkönkuluttajat on 5v vanha waecon kompura-kylmäboksi, ja autopilottia tulee käytettyä aika paljon, lisäksi valoja, plotteria, tablettia, kännykkää..

13

2262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähkötsäp

      Todennäköisimmin on kyse latausongelmasta. Purjeveneen moottori on harvoin niin pitkään päällä että vajaat akut ehtivät koneen laturilla täysin latautua. Lähes tyhjien akkujen lataantuminen täyteen voi ajossa kestää useita tunteja. Viimeisen parikymmentä prosenttia lataamiseen menee aikaa ja näin akut eivät koskaan saavuta täyttä latausta ja kuluvat loppuun ennen aikaisesti. Normaali akku ei ota lautausvirtaa enempää vastaan kuin kolmanneksen nimellisampeerituntimäärästään ampeereina. Yanmarissa taitaa olla 50 A laturi eli sillä lataa hyvin matkaveneen akut kunhan latauskäyrä korjataan. Vika ei ole laturissa vaan lataussäätimessä. Investoi siis ulkoiseen älykkääseen lataussäätimeen. Jätä asennus ammattilaiselle. https://sterling-power.com/collections/alternator-regulators/products/universal-advanced-digital-alternator-regulator-pro-reg-dw-waterproof

    • Sähköntuottoa

      Uskon että laturi ja säädin on ihan kunnossa, mutta pitää keväämmällä vielä tutkia ja mittailla. Tulee yövyttyä enemmäkseen luonnonsatamissa, joten tarkoitus olisi kasvattaa hupiakkujen kapasiteettiä, jotta sähköä riittäisi pidempään ilman koneella lataamista. Ja kun sitten kone käy, niin lataus olisi mahdollisimman tehokasta. Mikähän tähän olisi paras ratkaisu, millaiset akut ja millainen laturi/laturit? Kuinkahan paljon tuollainen älysäädin tehostaisi latautumista? Lisä-aurinkopaneelin asennuksen jälkeen paneeleissa vajaa sata wattia, käytännössä aika pieni latausteho suomen oloissa.. Toki voisi harkita lisäksi tuuligenun hankintaa..

    • paksut_kaapelit

      Onhan akuille menevät kaapelit kunnolliset? 50 A:lla saisi olla vähintään 25mm2 kaapelit jotta vältytään jännitehäviöiltä.

      • paksut_kaapelit

        Mikä on latausjännite kun mittaat akun navoista? Pitäisi olla vähintään 14,4 kun akku on täyttymässä, mielellään jopa muutama kymmenys enemmän.


    • Sähköntuottoa

      Kaapeleissa on tarpeeksi neliöitä ja latausjännite on juurikin tuo 14,4v. Ehkä muotoilin alkukyssärin vähän väärin, ei ole mitään vikaa tällä hetkellä. Yksinkertaisesti: voiko venemoottorin (2gm) omalla laturilla ladata vaikka miten isoa akustoa, vaikkakin hitaasti, vai tuleeko ongelmia? Jos ei tule, lisään akkukapasiteettia. Entä onko yleistä vaihtaa moottorin laturi tehokkaampaan malliin, tai asentaa rinnalle toinen laturi, jolloin kaksi laturia lataa yhtäaikaa akkupatteristoa? Tällöin lyhyillä moottoriajoilla saisi enemmän latinkia akkuihin, eikä tartteis juurikaan pyörittää moottoria pelkän sähkön tuottoon..

      • Ei se laturin teho tule vastaan vaikka nelinkertaistaisit akkupaketin. Itsellä 500Ah ja 140A laturi, hetken se voi pukata 70-80A, jonka jälkeen tippuu 30-40A pintaan. Ne akut kun ei ota vastaan sitä virtaa, vaikka kuinka tunksi. Epäonnekseni sössin hyvän mahdollisuuden kerätä dataa tuosta akkujen käyttäytymisestä, kun vanhassa moottorissa oli tuo sterlingin lataussäädin kiinni, mutta ei ampeerimittaria järjestelmässä. Nyt on homma toisin päin. Vaihdoin moottorin ja siinä ei ole sterlingiä, mutta nyt asensin ampeerimittarin. Anyway, kun aikaisemmin laitoin tuon älysäätimen, se kyllä tehosti (AGM) akkujen varautumista huomattavasti. Käytännössä aikaisemmin piinanneet virtaongelmat kaikkosi kokonaan. Se säädin sniffaa sieltä akun navalta asti sitä latausjännitettä. Tehstuminen latauksessa tulee alku ja loppuvaiheessa. Tyhjä akku ottaa hyvin virtaa vastaan, hetken, jonka jälkeen alkaa ns. Herutteluvaihe, johon normaali säädin ei osaa antaa oikeita madonlukuja.


    • Sähköntuottoa

      Millaisen ampeerimittarin asensit, vaatiiko se shuntin tms.? Miksi et laittanut systeemiin ollenkaan sterlingiä? Millaiseen moottoriin voi kytkeä tuommoisen 140A:n laturin, jaksaisko 2gm pyörittää, onko laturi jo miten iso ja painava möykky, ja kallis? Onko tuo 500Ah amg-akusto?

    • Sähköntuottoa

      Vielä semmoinen kysymys, jos jaksat vastata, että näyttääkö tuo ampeerimittari moottorin käydessä virran jolla akut latautuu, ja sitten koneen ollessa seis virran jolla akku tyhjenee (jos on kulutuslaitteita päällä)? Onko nykyiset akkumonitorit sellaisia josta näkee menevät ja tulevat virrat ja akkujen tilan / jännitteet ja kapasiteetit yms., oisko järkevä satsaus?

      • Koneeksi laitoin uuden Vetus M45:n ja siinä on vakiona tuon luoka laturi. Nyt täytyy sanoa, että oliko sen 140 vai 130A, en tässä muista sitä. En asentanut sterlingiä, kun ei ollut aikaa. Tein moottorin vaihdon juhannusviikolla, kun vanha pata levisi. Asennan siihen nyt ensi kesäksi tuon laturilta akkuun muuntimen, niin ei tavi kajota enää laturiin.

        https://www.heater.fi/fi/laturilta-akkuun-varaaja-lataussaadin-130a.html

        Akut on nyt tavalliset SMF akut (vapaa-ajan akut) kapasiteettiä on niin paljon, että riittää huvin. Katolla oli viime kesänä 100w paneli, mutta myin sen kesken kesälomateissun, pitää heittää sinne joku uus ens kesäksi.

        Akkunonitori on sterling BMV, joka näyttää purkautumisen ja latautumisen niin ajossa, kuin paikalla. Siinä on shuntti mukana. Yksinkertainen ja helppo asentaa.

        https://www.heater.fi/fi/victron-energy-akkumonitori-bmv700s-yhdelle-akulle.html

        Vaihdan sen ensi kesänä Philippin PSM:n, kun rakentelen veneeseen hieman can väylä ohjausta testille. S


      • Siis mittari oli Victronin, ei sterlingin. Laturin koolla ei näissä hommissa ole -niin- suurta merkitystä. Vanhan moottorin laturi oli ihan IKH:sta ostettu 75A Lucas kopio, joka maksoi 79€ (kone oli vanha Fordin teollisuusmoottori) Siihen laitoin sen Sterlingin säätimen, joka kolvataan suoraan laturin hiilille.

        https://www.heater.fi/fi/sterling-pro-reg-bw-12v-lataussaadin-moottorin-laturille.html

        Virtaa tuli veneen tarpeisiin aivan riittävästi. Kuten jo aikaisemmin sanoin. Akut ottaa hetken virtaa paljon ja sitten vastaanottokyky heikkenee dramaattisesti ja ei ole väliä kuin iso laturi sinulla siellä on. Reilu 100A laturi ei ole paljon 50A laturia isompi.


    • Sähköntuottoa

      Kiitos asiallisista vastauksistasi! Pitää funtsailla systeemiä ja rahojen riittävyyttä..

    • janettti1

      Halpa generaattori rauhottaa mielen ja akut.

    • Pörinää

      Jos on pienempi vene niin pitäis laittaa pörisemään kannelle tai laiturille, ja samalla saa uusia kavereita naapuriveneilijöistä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      149
      1767
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1621
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      30
      1222
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1151
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      91
      1113
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      981
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      351
      951
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      829
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      801
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      786
    Aihe