PIKKULINTUJEN TALVIRUOKINTA - KOKEMUKSIA

kokemuksiaplease

Itselleni on kertynyt seuraavaa kokemusta tältä vuodelta:

- Kuoritut auringonkukan siemenet eivät ole kelvanneet , ollut tarjolla useammassa paikassa useamman kerran. Samaa kuullut muiltakin Riksussa.
-Sain vastauksen muuallapäin ruokintapaikkoja ylläpitävältä. On kuulemma monenlaatuisia. Huonolaatuisia eivät syö.

- Kuorellisia syövät, mieluummin rauhallisessa paikassa.

- Valkoisiksi kuorittuja maapähkinöitä syödään innolla.

- Kuorittuja maapähkinöitä, joihin on jätetty ohut ruskea kuori, eivät syö.

- Kuorimattomat kauranjyvät kelpaavat nihkeästi.

- Kuoritut kauranjyvät menevät hyvin kaupaksi.

55

3083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siementenjakaja

Itse olen ruokkinut jo vuosikymmenen jos ylikin lintuja ja oravia tässä luonnonsuojelualeen puistometsän reunalla ja omiin havantoihini perustuen sanoisin että lintuvieraita on aika vähän.....olettaisin sen liittyvän tähän leutoon ja vähälumiseen talveen kun tuolla metsissäkin on lumettomia alueita tai -paikkoja.
      Liekkö niin että elinolot on linnuilla nyt niin että luontokin tarjoaa jotakin antimia kylmiin talviin verraten?

• entästemuut

Minä jakelen syötävää miltei kaupungin keskustassa pikkupusikossa ja sen viereisessä puistonpläntissä. Kyllä syöjiä on riittänyt. -Tuolla muissa puistoissa lenkkeillessä on tullut vastaan puun juurille laitettuja antimia .Porukoittain siellä linnut käyvät syömässä.
        Pähkinät loppuvat samantien ja talimakkaroitakin menee.

• lintujenvihaaja

vitun älykääpiöt ei niitä lintuja saa ruokkia ihmekkö että pyörii riihimäellä influenssaa jokasella ihmisellä vitun idiootit lopettakaa se saatanan ruokkiminen tai minäkin alan ruokkimaan ja myrkkyjä pistän sekaan.

• pesenainakäteni

Mene leipäjonoon. Älä käy syömässä lintujen ruokia.

• niinmetsävastaa-etc

Pidä itsesi kurissa!
        Kielivarastosi tuntuu olevan kovin suppea ja alatyylinen. Annat itsestäsi todella sivistymättömän vaikutelma muutenkin.
        Kun haet muilta apua, muista oma suhtautumisesi ympäristöösi ja muihin ihmisiin, joita rumasti nimittelet.

• ihmisetkylläkinniitä

Linnuilla on aika suppea äännevarasto. Ei ne ihmisiä nimittele.

• Anonyymi
        pesenainakäteni kirjoitti:

Mene leipäjonoon. Älä käy syömässä lintujen ruokia.

Jaahas lintujen talviruokkijat hyvää tarkoitatte.Mitä ajattelette runsaasti ruokitut linnut perässä seuraa hiiret /rotat.Menevät eristeiden väliin yläpohjaan talvella lämmittelemään.Tulin kerran työstä ja hemmetinmoinen rotta napuriin yöllä maahanheitettyä auringonkukkasiemen apajille.Rotta kykenee syömään laivan laipioista läpi joka ei aivan pläkkipeltiä ole.

• JoutavaÄlykääpiö

Kyllä hyvä ihminen taivaan lintuja ja eläimiä voi ruokkia, se on oikein ja suotavaa auttaa siivekkäitä ystäviä mutta ylläkirjoittanutta älykääpiötä nimim. *lintujenvihaaja* ei kenenkään tarvi auttaa, huono ihminen hän on, itsekäs paska, kuolkoon pois !

• jeijjoviiva

Hahahhaaa oliko nyt noin hauskaa kirjottaa saatanan talipää 😃

• kivakirjottaa
        jeijjoviiva kirjoitti:

Hahahhaaa oliko nyt noin hauskaa kirjottaa saatanan talipää 😃

Mites ittelläs menee?
        Hauskaa vaikka väkisin?

• jeijjoviiva

Mee muualle urputtamaan. Vajakki

• paranepian
        jeijjoviiva kirjoitti:

Mee muualle urputtamaan. Vajakki

Kiitos samoin itsellesi!

• onniinlauhaa

Linturyhmässä BirdLife varottaa salmonellasta. Lintulaudat ja ruokintapaikat pitää siivota.

• kokoomusko

Oliko tuo lintujen ruokinta joskus vallan kiellettyä kaupungissa. Elän sitten vaikka ilman lintuja, jos rotat ja taudit on vaihtoehtoina.

• eläintenystävä

Kyseessä on yksityisen ihmisen omistama tontti. Kaupunki ei voi kieltää sen enmpää kuin omakotiasujiltakaan

• eläintenystävä

Minulla on muutama ruokatarjoilupaikka tässä harjun alapuolella tyhjällä tontilla ja viereissä puistossa. Kuten on huomattu. Käyn monta kertaa päivässä pikku lenkillä. Usein kuljen ko.paikkojen ohi ja ohimenen tarkistan tilanneta.

1. Jonkun toisen ihmisen jäljiltä siellä on siemensyöttölaite. Muovikanenisteri nurinpäin, ohut kaula ja poikittain pieni pieni uloke siemenille.
      pysyy puhtaana
      - kaulaosa menee usein tukkoon, siemenet pääse valumaan sen läpi
      -ulokkeessa siemenet helposti jäätyvät paakuksi
      - joutuu usein tarkistelemaan
      Ensi syksynä taidan ostaa toisenlaisen.

2. Pähkinsyöttölaite helposti epäjärjestyksessä. Katto heitetty maahan, etulasi tipahtanut kiinni syöttölautaan, pitää olla alhaalla rako, että pähkinät pääsevät tulemaan esille. Ei auta tikulla pönkitykset. - Joskus etuosan pähkinät syöty. Takaseinää vasten olevat eivät valu alas ja eteen, jne. -Tätä syöttölaitetta joutuu asentelemaan kuntoon monta kertaa päivässä. - Asialla eivät olleet vain eläimet.

Menee uusiksi ensi syksynä.

3. talimakkarat ovat kelvanneet hyvin, ne kuopiosta tulleet.

"Apinoitakin" näen usein. Voisitte tekin käyttää energiaa ja aikaa lintujen syöttämiseen. Se minun pardiointini menee ihan hukkaan.

• linnuistatykkään

Kävin äsken happihyppelyllä. -No , oli luettu tätä ketjua, ja pähkinä"mökki" siihen uskoon, ettei ole mahdollista ihmetellä olisko linnut. -Silloin kun on satanut lunta maahan ja tossujen jäljet näkyvillä on sen pömpelin luona ollut melkoinen liikenne.

Otin pömpelin pois ,ennen kuin menee säleiksi ja sirpaleiksi. -Riksussa ollaan.

• siinäpulma

Tein tavanomaisen kävelykierrokseni, johon sisältyi Keskuspuiston läpi kulkeminen. Sellaisessa kohdassa, jossa kävelytien kummallakin puolella on puskia ja puskissa syötävää, kävelytien poikki kulki ruskea polku. Näin neljä rottaa vilistävän polkua pitkin. -Mutta olen myös nähnyt lintuparvien ruokailevan koivujen juurilla.

• vainviljaa

Ei linnuille saa pähkinöitä syöttää, kun niiden elimistö ei sellaista ruokaa pysty kunnolla hyödyntämään.

• hankkikaaelämä

Kovasti näkyvät syövän ympäri Suomea, kuvien perusteella. Ja kuvat olen nähnyt Suomen Linnut ryhmässä, jossa ei ole pelkästään valokuvaajia vaan lintuasiantuntijoitakin.
        Mene selittämään muualle, nimimerkkityyppi. -Enkä syötä mitään kenellekään. Ihan itse valitsevat.

Tänään kävin seisoskelemassa puistossa, kun viime yön infraäänihäirinnän ja valvottamisen jälkeen en jaksanut kävellä. -Katselin puita, joissa näkyy jo muutosta. Ja kuuntelin lintujen lauluja.

Pitkä äiti ja pieni tyttö tulivat tien toiselle puolelle. Tyttö yritti kääntyä tieltä. Äiti:( inhoten)siellä lintujen ruokintapaikka, sinne ei mennä. (Moralisoivan syyttävästi)Joku on OPETTANUT linnut käymään siellä syömässä.( -Sinnehän oli itse asiassa tarkoitus mennä.Ja menivätkin.)
        Eikö lintujen talviruokinta sopinut vakaumukseen, vai.)

• kurrekinnälissään

Onko teiltä hävinnyt talimakkararoita?
      Suomen Linnut -ryhmässä kävivät keskustelua asiasta. Kymmenillä oli kokemuksia .Oli kytätty, asennettu riistakameroita ja uskomattamia juttuja näkynyt. Jos vaikka minkälaiset nelijalkaiset olivat niitä ryövänneet.Ketustakin on kuva kiipeämässä puuhun varkaisiin.
      .Isommat linnut ovat porukalla rikkoneet metalliverkkosuojuksia.

Kyllä nälkä panee keinot keksimään, kun syötävää näkyvissä.

• lintuflunssakinvielä

ROTTIA KESKUSPUISTOSSA,

tottakai, kun tuttua herkkua tarjolla, kauranjyviä , ihan niin kuin kesällä lätäkön ruokavadeissa. -Mitä tauteja levittävätkään.

• kauniitystävämme

TAKATALVI -älkää lopettako ruokintaa. Ainakin Prisman linturuokahyllyissä on vielä jotakin jäljellä. - Makkarapötköt häviää vauhdilla ja pähkinät sekä kuorimattomat auringonkukan siemenet kelpaavat muuttolinnuillekin.

• kovaonnälkä

Talimaapähkinäpötköt nokitaan päivässä ja kevätherkkumakkarat pihistetään kokonaisina.

• ainaeläinsuojelija

Ei kohtaloaan voi välttää.
      -Miten taas olenkaan kassikaupalla ostamassa ruokaa linnuille. Menisi takatalvi ohi.

Ja miten ihmeessä olen taas pari päivää ollut mukana joutsenta pelastamassa. Päästiin iltasanomiinkin.

Olisi ne pääsiäislelut riittäneet.

• laatua.saamaksaa

Onneksi ensi yön on plussan puolella. Jos vielä pakkasyö tulee, niin toivottavsti vain yksi.

Kyselin kylläkin Prismassa, olisiko mahdollista ostaa pussillista tapettuja hyttysiä. Arveltiin, että eläinkaupasta saattaisi löytyä.

Hyönteissyöjät ovat tainneet lentää Itämeren eteläpuolelle.

KAUPPIAILLE vinkkejä ensi talvea varten.

Jossakin lintuyhmässä ammatikseen lintuja ruokkiva ihminen oli huolissaan iitä, että Suomessa myydään vaikka mitä ulkomaista moskaa linnunruokana. Pilaantunutta, haitta-aineita sisältävää, jne.

Kokemuksia:
      - viimeisin, Prismasta 1,5 kg:n kuorimattomat harmaat auringonkukan siemenet eivät kelvanneet linnuille.
      - sen sijaan aikaisemminTUMMAT/MUSTAT kuorimattomat 1 kg:n pusseissa kelpasivat

- kuoritut auringonkukansiemenet, niin S:n kuin K:kin, eivät kelvanneet ollenkaan

- yksi mummeli täytti automaatin pikkupussista, jotakin väriä etiketissä, kelpasivat hyvin.

Kuulemma kuorituissa a:n siemenissä on suuria laatueroja. - Onneksi linnut ovat fiksuja.

- Linnut eivät syö sellaisia maapähkinöitä, jossa on ruskeaa kuorta. Prismassa oli yhteen aikaan kokonaan vaaleita. -Ei muuten syö oravatkaan.

Pallot menivät huonosti kaupaksi. Pakkasella ilm. jäätyivät koviksi.

Kuopiosta tulleet maapähkinä/talipötköt kelpasivat hyvin.

Jonkun muun merkkiset eivät.

• eläintenystävä

SIIS LAATUA , kyllä ihmiset maksaa kunnollisesta.

• mitäihmeenhäiriötä

Sain hyvän vinkin: omenan puolikas. On kuulemma nokkijoita riittänyt. Panin tänään pari omppua puoliksi tarjolle. -Hyvin on kelvannut.

Ja kyllä, juttelen linnuille esim. Jaaha, onkos täällä mitään syötävää? Kukas täällä laulaa niin hienosti? Jne. -Kokeilen, tunnistaisivatko äänestä.

Fransiskus Assisilainenkin jutteli linnuilleen. Niin että ainakin uskovaiset nyt suu suppuun.

• eläintenystävä

Kävin päivällä Prismassa. Kiitos, että on takatalvi huomioitu linnunruokaosastolla. Pötköjä suorastaan ahmitaan.

Ja omena puolikkaita nokitaan antaumuksella.

Eilen ja tänään olen nähnyt useiden hanhiauroje/parvien lentävän etelään päin.

• einomies5

Auringon kukan kuorittuja siemenä , ovat tintit syöneet jo 7 kg tähän mennssä , aloitin ruokkimisen jo Marraskuussa puolella . Nyt Huhtikuusa ei oo näkynyt , eikä maaliskuun loppupuolella . Talipalloista eivät välitä . Par " aikaa orava lautaa isannoi . Että näin , Pohjois - Pohjanmaalta.

• kerromerkki

Minkä merkkisiä eli minkä pakkajan kuorittuja siemeniä olet syöttänyt.Monilla lintujen ruokkijoilla on kokemuksia siitä, etteivät kuoritut ole kelvanneet.

Räkätit, jotka nyt löytävät huonosti ruokaa, nokkivat omenan puolikkaita.

• einomies5

No mainostaminen suotakoon , lintujen parhaaksi. Halpahallista hain merkkiä : NOKITTAVAKSI on 1.5 kg pussi löytyy näköjään netistäkin www.nokittavaksi.fi merkkasin näköjään tussilla että loppu 18.11. ja toinen tuote PIRKKA siis sitä sity market kamaa. Nuo vihreessä verkkossa olevat talipallot ei näköjään maistu. Tuo omennan puolikkaat on mulle ihan uutta. Että tälleen Pohjois - Pohjanmaalta.

• omppujamenee

Kiitos tiedosta.

• Sorsa.mummo

Kannatta kysyy silt sorsamummolt, se jos kuka tietää. Mutta älkää ihmetelkö jos vastaukseen tulee, mikroa ja sädettä, ym.

• ruokintaseis

Onkos kellään kokemusta noiden matujen ja mamujen talviruokinnasta. Nyt olisi ruokinta lopetettava välittömästi, jotta älyäisivät lähteä muuttomatkalle.

• i4ew44

Kysy , vihreiltä , vasureilta ja demareilta hehän ovat huolissaan ihmisistä.

• eläintensuojelija

Voi lintuparat. Ulkona on paksu hanki. On lunta maassa ja puun oksatkin lumen peitossa. Missä pystyvät olemaan?

Kun Wikipediasta luin,että syksyisin räkätit syövät puolukoita, ostin suomalaisia pakastettuja. Sinne ne ovat jääneet puunjuurelle syömättä. - Kun oli pannut pari omenanpuolikasta niiden lähelle, niihinkään ei koskettu. Vasta kun siirsin kauemmaksi, nekin nokittiin tyhjiksi kupeiksi saman tien. - Omenat syödään vauhdikkaasti. Ei juuri muuta niille sopivaa syötävää ole.

Punainen väri pelottaa? Jo niin, niin miksi?

• eläintenystävä

Loppuisi nyt tämä takatalvi. Kyllä minä ruokaa voin ostaa, mutta kun on vähän sääntöjen vastaisesti ollut sitä yhdessä puussa tarjolla. Mutta minä terveen järjen voittaa.

Mutta johan yksi helluntaimummu oli käynyt korjamaassa tarjoiluni pois.- Ilmoitin mielipiteeni tyyliin, josta sanoin , että ihan itse voivat kiittää itseään. Tämmöiseksi muuttuu vuosien vainon, rääkkäämisen , e-häirinnän ja parin vuoden valvottamisen jälkeen. -

No niin tirpat. Ensi vuonna en osallistu ruokintaan. -Paskapäät kun käyttää kaikki tilaisuudet hyväksi. -Olen kyllä huomannut, mutta ajatellut, että hyvä vaan, kun pelkäävät ihmistä.

• sellainenlaumasielu

" ettei tule sanomista" - sellainen ehdollistaminen anteeksi- anteeksi anteeksi- anteeksi

• eläintenystävä

Niin ja: ajattelin - ajattelin -ajattelin -ajattelin --oli kolmas, mitä toisti

• eläintenystävä

Jostakin luonto-ohjelmasta kuulin, että pari lämmintä päivää riittää saamaan hyönteiset esiin.

Kiitos tirpit ja oravat. Opin paljon uutta teidän kanssanne. Että yhden puiston liepeillä on niin monia lajeja. - Kun vanhat aivot tarvitsevat jumppaa, tämä oli parhaasta päästä. Kun siinä samalla opiskelin uutta kameraani, tekninen osastokin päässä sai virikkeitä. - Ja silmäjumppaa riitti, kun teitä tihruilin puun latvoista. - Ja mitä tekikään mielelle. -Suosittelen. Puisto (tai ainakin viereinen tyhjä tontti) on ensi kaudella vapaa.

• eläintenystävä

Sattuneesta syystä tarkennan ehdotustani. Sopisi kerrostalossa asuvalle seniorikansalaiselle, joka ei ole kovin aktiivinen muuten. Olisi hyvä syy pistäytyä ulkona ja ihan kiva seurata lintuja. Ja tulee iloakin siitä että, auttaa lintuja selviytymään talvesta.

Nuoremmat voivat mennä vaikka BirdLifen rientoihin tunnistamaan sataa lintua.

• laatualinnuille

Takatalven uutisia:

Takatalven vuoksi ruonkinta jatkui huhtikuuss nk. kuulemma onneksi muillakin.Muuttotlinnuilla ilmeni suurta intoa nokkia omenanpuolikkaita. Siksi niitä ollut tarjolla vieläkin.

OPETUS. Ostin eräästä pienemmästä kaupasta omenoita. Siellä oli vierekkäin niitä halpoja n.1 e/kilo. ja hinnakkaampia. Ilmeisesti niitä halpoja oli yksi tai useampi vierähtänyt kalliimpien sekaan. Sen johtopäätöksen tein. kun ihmettelin, miksi linnut eivät koskekaan vähän pienempiin puolikkaisiin, vaikka vieressä olevat vähän isommat ahmitaan hetkessä tyhjiksi kuoriksi.

Muistin, että itse lopetin niiden halpojen syönnin, kun kuulin, mitä ovat. Ainakin siihen aikaan saattoivat parikin vuotta vanhoja ja säilyneet, koska...... (kemikaalipuolelta löytyy selitys.)

HYVÄ UUTINEN

Ne vaaleansinisessä muovikuoressa olevat rasvaseos/pähkinäpötköt Kuopiosta ovat niin laadukkaita, että niitä syövät myös ihmiset, sieltä köyhemmästä päästä.

• ei.rottia.enempää

Lintujen ruokinta on kielletty Riihimäen yleisillä alueilla (puistoissa, metsissä ja muilla viheralueilla). Omistamallasi maalla saat toki ruokkia lintuja vapaasti. Kysy lupaa maanomistajalta, jos haluat ruokkia toisten mailla ja varmista myös kenelle kuuluvat mahdolliset tuholaistorjunnan kustannukset tällöin.

• sininenlaser

EI RIKOLLISIA ENEMPÄÄ,NÄMÄKIN VOISI HÄÄTÄÄ JONNEKIN!!!!!
      Olin illalla kauhean väsynyt.Ei enää salkkareiden katsominen kunnolla onnistunut. Kaaduin oh:n patjalle. Nukahdin. Heräsin sitten siihen, että vitun kimpussa oltiin, jostakin suunnasta.
      Vaihdoin mh:vuoteeseen. Sammuin. 45 min. sitten heräsin tykytykseen , n.100 syk/min. ja muutenkin huonoon oloon. Menin kylppäriin. Vähän suojaa siellä. Kun tulin joskus ulos sieltä, löi eteisessä KYNTTILÄNHAJU VASTAAN. - Parvekkeelle äkkiä.

VOISIKO KAUPUNKI KIELTÄÄ UMPIHULLUJEN USKONTORIKOLLISTEN RUOKKIMISEN, HÄKITTÄÄ NE JA VIEDÄ NIUVANNIEMEEN.

• sininenlaser

Just. jotakin pilkun päälle niuhotusta muutaman linnun auttamisesta täällä takatalvien kurimuksessa. -Ei siinä rotat saa mitään. Linnut nokkivat pois samantien.

SAMAAN AIKAAN VIIS VEISATAAN ELLEI PERÄTI VAHINONILOISESTI/SADISTISESTI NAUTITA SIITÄ RIKOLLISESTA VAINOSTA, JONKA KOHTEENA OLEN. (Taitavat niuhottajat osallistua siihen itsekin.)

• omilla.alueilla

Noi muut asiat nyt ei liity lintujen ruokintaan mitenkään... Riihimäellä on kielletty lintujen ruokkiminen yleisillä alueilla ja tässä viestiketjussa on mainittu ainakin aiemmin että puistoissa on ruokittu lintuja, joten tietoa siksi päätöksestä tännekin. Omilla alueillahan saa kyllä ruokkia ja kyllä ne linnut osaa lentää sinne missä ruokaa on tarjolla. Paljon on omakotiasujia jotka ruokkivat lintuja mielellään.

• sininenlaser

On ihan asiallista tiedottaa täälläkin ruokintakiellosta. En viitannut varsinaiesti siihen, vaan "vapaaehtoisten valvojien käyttäytymiseen" itseäni kohtaan.

SYYTTÄKÄÄ TALITINTTEJÄ

Syksyllä kävin Prismassa ja silmiini osui tuote: muoviverkkoputki ja sen sisällä talipalloja ,halvalla. No, voinhan minäkin tuommoisen ostaa. Ripustin talon pihan laidalle niin, että ikkunasta olisin voinut kurkkia. Kun palasin sisälle, parvekkeen lasituksen takana olevalle kaiteelle lensi talitinttejä ( ei koskaan ennen.) Uteliaana kurkkivat parvekkeelle. Myöhemmin arvelin, että katsoivat olisiko siellä parempaa syötävää, -Olivat tunnistaneet talipallojen ripustajan ja tiesivät, missä asui. -Tämä henkilökohtainen käynti sai minut, aivan noviisin , mukaan talviruokintaan, joka siirtyi sille tyhjälle tontille toisen jo siellä olevan ruokkijan seuraksi.

• sininenlaser

TALITINTIT osa 2.

Olin lukenut, että talviruokinta lopetetaan huhtikuun alussa. Siellä olin hautuumaan nurkalla ottamassa pois tyhjiksi syötyjä verkkoputkia, muu oli loppunut jo aiemmin. Yht'äkkiä talitinttejä ja muitakin pikkulintuja alkoi lentää ympyrää ympärilläni ja kauempana muita lintuja istui ympyrässä ja kaikki tuijottivat. Minä: hyvä on, ymmärrän. Käyn kaupassa. -Kävin ja latasin uudet pötköt verkkoputkiin ja vähän muutakin tarjottavaa. Seurasi vilkasta katsottavaa. Entiseen tapaansa taas lensivät kauemmaksi, kun mnä tulin paikalle.

Luin eri lintujutuista ohjeita, että jatkakaa talviruokintaa. Nyt olivat muuttolinnutkin lisänä.

Joku kertoi omenanpuolikkaiden kelpaavan, Niihin painottui sitten tarjonta.

• sininenlaser

TALITINTIT osa 3

Toukokuu ja aina vaan uusia takatalvia on pukannut. Tänään TV 1 aamu-uutisissa meteorologi Pekka Poudalta pokka petti, oil taas niin takatalvinen, räntä, lumi-ja raekuuroinen säätiedotus.

Eilen aamulla kun käväisin "tontilla", yht'äkkiä edessäni oli puskien oksilla talitinttejä, oikein useampia ja kaikki tuijottivat. Minä: hyvä on , ymmärrän , käyn kaupassa, -Kävin ostamassa talipähkinäpötkön ja verkkohäkkyrässä ripustin sen vanhan omenapuun oksaan. En juuri ehtinyt sivummalle siirtyä, kun alkoi ryysis.

SIIS TINTTIEN SYYTÄ.

• sininenlaser

Kyllä itseeni kohdistuvan rikollisen vainon mainitseminen kuuluu sääntöjen ja lakien noudattamisasiaan.

Vielä noin henkilökohtaisesti niin, että minä, joka olen rikollsen toiminnan kohteena ilman, että kukaan siihen puuttuu , joudun pilkun viilamisen kohteeksi asiassa, jossa pieni, lyhytaikainen jousto auttaa luonnoneläimiä.

LINNUILLA ON REVIIRINSÄ, ei niitä noin ain voi muuttaa.

Linnuilla on pesiminen jo alkanut.

• ruokkijoita.riittää

Kyllä ne linnut löytävät vaikka sinne sinun parvekkeellesi ihan kuten aiemminkin :) Puistoihin tai muihin vastaaviin niitä linnunruokia ei vaan saa viedä.

• sininenlaser

Kun sinulla näyttää olevan aikaa sotkeutua muiden asioihin, niin koetapa saada tämä vainoni loppumaan vaikka vain joiltakin osin. On tuo minuun kohdistuva inraäänihäirintä kerrosta alempana hoitoloan tiloissa. Sen jos saisit pois.

• sininenlaser

Heräsin aamullan ennen neljää. Lähdin tuulettamaan nenää ja keuhkoja yön jäljiltä.

Pakkasta oli -6 C astetta. Linnut surkeina. Ei ollut talipötkön pikkupätkää häkkyrässä.Minulla vain yksi omena mukana.

Myöhemmin kävin kaupassa ja ostin vielä talipähkinäpötkön ja omenia. Latasin vähän pötköä häkkyrään ja halkaisin ompun.

Palasin kotiin. Oli taas täynnä kannabissavua.Ei ollut mitään mahdollisuutta mennä OMAAN KOTIIN.

Lähdin Hämeenlinnaan.

• sininenlaser

Kun ip:llä palasin Riksuun, menin ensin puistoon. Ajatteln, että oleilen ensin vähän aikaa siellä. -Ilm.ihminen venyt kakki lintujen syötävät. Omenasta yleensä kuoret jäljelle. En pannt muuta uudet ompun puolikkaat puskan alle piiloisempaan paikkaan.

Menin juomaan pillimehua hautuumaan penkille. Iso teknisen viraston paku ajoi tontin eteen ja iso mies ison lekan kanssa iski järeää puutappia maahan ja siihen kunnolla kiinnitetty kieltotaulu. Peräti kahteen paikkaan.

Menin ystävällisti ja kohteliaasti juttelemaan. Kerroin pakkasaamusta. Ilmoitin kyllä näkemykseni tästä touhusta. Takatalvi kai nyt lopultakin hellittää. -Olen hutikuun alusta alkaen odottanut, koska voisi lopettaa ruokinnan, mutta aina vaan uusia yöpakkasia, räntää, lunta ja rakeita. -Nyt oli kyse teknisen latakkunnan päätöksen hyvin vähäisestä ja lyhytakaisesta joustamisesta yksityisen tontin osalta. ihan pikkuisen evästä muuttolinnuille.

EHKÄ HUOMENNA EN ENÄÄ OLISI VIENYT OMPPUAKAAN. Niin että kyllä oli kiire tänään "näyttää" minulle kuka määrää

Sanoin mehelle, että kun nyt noin topakasti kieltotauluja maahan nuijii, voisiko tulla asuintalon eteen nuijimaan seuraaat keiltotaulut
        - minun huoneistoa ei saa täyttää kannabissavulla.
        - minua ei saa heräteläl ja valvottaa öisin
        - minun ei saa öisin kohdistaa mikroaaltohäirintää
        - minuun ei saa öisin kohdistaa infraäänihäirintää
        (Päiväsaikaan tapahtuvaan vainoon on turha pyytää helpotuksia)

OLETTE NAURETTAVIA TE, JOTKA TÄTÄ OLEMATTOMAN KOKOiSTA TAKATALVI RUOKINTTAA JAHTAATTE.

VOI HYVÄ SYLVI, KUN SAMALLA INNOLLA JAHTAISITTE VAINOAJIANI.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      86
      5257
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3612
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3189
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      203
      2096
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1921
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      31
      1840
    7. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1813
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1714
    9. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1653
    10. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19