Tänään en ole vielä edes laittanut laastaria. Ajattelin kokeilla, miten pärjään ilman sitä. Ensimmäiset kaksi viikkoa tupakoinnin lopettamisen jälkeen ovat kuulemma pahimmat. Onko kokemuksia?
4. päivä
11
1212
Vastaukset
- äläm
Mulla jo 22 päivä menossa, totta varmaan että kaks ekaa viikkoo pahimmat. Ei oo helppoa vieläkään mutta enää ei viitsi antaa periksi!
Käytän zypania jonka ansiosta(uskoisin) kiloja lisää 0!!!Lisäksi imuke taskussa koko ajan.- liina
käytän kans zypania mutta sen ei pitäis vaikuttaa lihottavasti,päinvastoin se vie useimmilla ruokahalua...! eli oot varmaan popsinu vaan enempi herkkuja tai vastaavaa=) mä en oo lihonu,päinvastoin =) syötkö yhtä vai kahta pilleriä? mä ehin 2 päivää syödä kahta mut tuli niin kauheet oireet et siirryin takas yhteen..oon onneks silläkin pärjänny
- liina
liina kirjoitti:
käytän kans zypania mutta sen ei pitäis vaikuttaa lihottavasti,päinvastoin se vie useimmilla ruokahalua...! eli oot varmaan popsinu vaan enempi herkkuja tai vastaavaa=) mä en oo lihonu,päinvastoin =) syötkö yhtä vai kahta pilleriä? mä ehin 2 päivää syödä kahta mut tuli niin kauheet oireet et siirryin takas yhteen..oon onneks silläkin pärjänny
luin juttus uudestaan ja huomasin et tarkotitkin just ettet oo lihonu =) sitä mäkin vähän ihmettelin.. hyvä niin! rupeekohan sitä sit lihoon kun lopettaa zypanit? mistäköhän johtuu et vie ruokahalua yms. ois kiva tietää. kauanks meinaat vielä syödä?
- äläm
liina kirjoitti:
luin juttus uudestaan ja huomasin et tarkotitkin just ettet oo lihonu =) sitä mäkin vähän ihmettelin.. hyvä niin! rupeekohan sitä sit lihoon kun lopettaa zypanit? mistäköhän johtuu et vie ruokahalua yms. ois kiva tietää. kauanks meinaat vielä syödä?
en oo syönnyt kun 1kpl päivässä, meni unet niin huonolle että kahta ei voinut ottaa. Ihme ettei kiloja ole tullut, karkkia olen kyl syönyt jonkun verran, ruokaa menee ehkä vähemmän. Taidan jatkaa syömistä, lääkkeitä viel yli puolet jäljellä.
- liina
äläm kirjoitti:
en oo syönnyt kun 1kpl päivässä, meni unet niin huonolle että kahta ei voinut ottaa. Ihme ettei kiloja ole tullut, karkkia olen kyl syönyt jonkun verran, ruokaa menee ehkä vähemmän. Taidan jatkaa syömistä, lääkkeitä viel yli puolet jäljellä.
niitä kun riittää varmaan puoleks vuodeks kun syö vaan yhtä...no kai sitä sit huomaá kun on valmis oleen ilman..
- menossa
4.viikko ja kyllä se 2-viikon jälkeen alkoi helpottaa.
En ole käyttänyt mitään "apuja". Olen ollut nyt n. 2kk tupakkalakossa. Alkuun käytin nikotiinipurkkaa eikä isompia oireita ollut, mutta nyt parina viikonloppuna on tullut ostettua aski pikkusikareita joita sitten "suurella" nautinnolla olen polttanut.Tämä lienee paremminkin oire siitä että on vaikea luopua tavasta kuin että kyseessä olisi riippuvuus nikotiiniin? Poltin n30 vuotta ja todella toivoisin pystyväni lopettamaan.
- PIKKUSIKAREITA
15:SEN VUOTTA POLLTTELIN
SITTEN Z:N HOITELIN
2KK:TULEE ILMAN SAUHUTTELUU T:PURTSI
- tupakkaa
Lopetin toissa syksynä ilman mitään korvaushoitoja. Poltin noin 16 vuotta askin päivässä.
Vieroitusoireet muuttivat muotoaan ajan kuluessa. Noin kahden viikon jälkeen jatkuva tupakanhimo hellitti selvästi, mutta tilalle tulivat hyvin voimakkaat tunnetilat, joita tuli noin kerran pari päivässä. Ihan kuin joku toinen olisi ajatellut aivoillani ja määrännyt polttamaan.
Itse vertasin ko. tunteen voimakkuutta "keskivoimakkaaseen ripulivoittoiseen paskahätään". Eli kun sellainen iskee, on mentävä. Jos tuolloin olisin sortunut, polttaisin varmaankin edelleenkin.
Näitä tunnetiloja kesti noin viikon, eli kolmannen viikon jälkeen helpotti selvästi. Kuukausi oli psykologisesti merkittävä virstanpylväs. Sadan päivän jälkeen totesin, että saavutukseni oli 2000 polttamatonta savuketta.
Ensin lasketaan tunteja, sitten päiviä, sitten viikkoja, sitten kuukausia. Omalla kohdallani kokonaan irti pääsemiseen meni näköjään noin vuosi.
Tsemppiä sinulle.- jEi
olen juuri lopettanut, ja nyt pitäisi oikeasti keksiä tekemistä niihin miljooniin pieniin hetkiin päivän mittaan, jossa normaalisti poltti tupakan...Hyviä ideoita?entäs onko mitään hyviä keinoja hillitä tätä syömishimoa?olen muutenkin hieman syömishäiriöinen, joten kaikki hyvät neuvot kelpaa:)
- tilalle
jEi kirjoitti:
olen juuri lopettanut, ja nyt pitäisi oikeasti keksiä tekemistä niihin miljooniin pieniin hetkiin päivän mittaan, jossa normaalisti poltti tupakan...Hyviä ideoita?entäs onko mitään hyviä keinoja hillitä tätä syömishimoa?olen muutenkin hieman syömishäiriöinen, joten kaikki hyvät neuvot kelpaa:)
Lopettamisessa pahinta on juuri se, että tupakka liittyy kiinteästi päivän rutiineihin. Aamulla lähdetään ovesta ulos, poltetaan tupakka. Bussia odotellessa poltetaan tupakka. Ennen työpaikalle menoa poltetaan ulko-ovella tupakka. Ennen kuin aloitetaan jotakin, poltetaan tupakka. Pidetään tupakkatauko. Kun jotakin on saatu valmiiksi, onkin aika palkita itsensä tupakalla. Ruoan päälle maistuu tupakka......
Korvasin tupakan lähinnä xylitol-purukumilla ja muulla syömisellä. Töissä minulla oli tapana päivän mittaan kävellä ulos tupakalle. Sen sijaan kävelin kahvihuoneeseen ja join lasin vettä tai kupin kahvia. Ja kaiken päälle neuroottista syömistä: 20 savuketta vastaa jättipussia xylitol-jenkkiä aski sisu-pastilleja levy fazerin sinistä pussi fani-paloja noin viisi kuppia kahvia lisää muutama arnolds donutsin ällö-makea leivonnainen. Tämän lisäksi ns. normaali ruokahalu lisääntyi huomattavasti.
Tätä neuroottista korvikesyömistä kesti 2-3 viikkoa. Sitten helpotti.
Painoni nousi muutamassa kuukaudessa noin 10 kiloa. Tähän on syynä tuon pakkosyömisen lisäksi sekin, että tupakka on elimistölle suhteellisen kovaa myrkkyä ja siitä puhdistautuminen kuluttaa energiaa. Eli paino nousee tupakoinnin lopettamisen jälkeen ellei kevennä ruokavaliota ja/tai ryhdy liikkumaan enemmän.
En tiedä kuinka pahassa koukussa olet tupakkaan, mutta omaan kokemukseen nojautuen voin sanoa, että jos todella haluat irti tupakasta, niin lihominen on siitä pieni hinta. Eli syö se minkä tarvitset päästäksesi irti tupakasta ja anna painon nousta. Kun olet tupakasta kuivilla, niin aloita sitten painonhallinta. Kaikkea ei kannata muuttaa yhtä aikaa, asia kerrallaan.
Tupakka on huume ja siitä eroon pääsemisessä ovat kaikki keinot sallittuja.
Liityin viime marraskuun lopussa painonvartioihin ja nyt paino on pudonnut 10 kiloa! Toiset 10 on vielä tavoitteena.
Ensi kesää ja uimarannalla näyttäytymistä odotellessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191632
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991468Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36864Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29839Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?36759Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50756Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56708Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37700Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s42699Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37663