Itellä vähän vaikeuksia valita kummeja,kun on monta mistä valita,niin ajattelin kysellä että montako te ootte aatellu pyytää?Onko esim. 5 kummia liikaa?
montako kummia?
16
2937
Vastaukset
- tarja
ensimmäisellä 5 joissa kaksi pariskuntaa ja yksi yksinäinen.
toisella 3 joista yksi pariskunta
kolmannella 5 joissa 2 pariskuntaa
eli en ole ajatellut lahjojen määrää kun kummit on samasta perheestä....
Olemme vain tottuneet että pariskunnista molemmat pyydetään. - marina
ev.lut. kirkon mukaan on tulee lapselle kasteen yhteydessä vähintään kaksi kummia, joista vähintään toinen on ev.lut.kirkon jäsen ja toinenkin ev.lut. kirkon hyväksymän kirkkokunnan jäsen (esim. anglikaani, ortodoksi jne.)
viis kummia on ihan normaali käytäntö, kolme tai neljä on ehkä yleisin. mulla on itselläni on viis kummia, miehelläni vain kaksi ja meidän lapsilla molemmilla kuusi (= molemmilla kaksi pariskuntaa ja kaksi sinkkua). - kikka81
meidän pojalla on 4 kummia.sylikummeina siskoni ja sen mies. kakkos kummeina mieheni veli ja minun serkku.
- mä vaan
Voi olla vain yksi syli kummi, vai pitelivätkö siskosi ja tämän mies yhdessä/vuorotellen lasta sylissä? Ja mitä ne kakkoskummit ovat?? Kaikki kummit ovat samanarvoisia keskenään!
- marina
mä vaan kirjoitti:
Voi olla vain yksi syli kummi, vai pitelivätkö siskosi ja tämän mies yhdessä/vuorotellen lasta sylissä? Ja mitä ne kakkoskummit ovat?? Kaikki kummit ovat samanarvoisia keskenään!
ihmiset sotkee kummasti käsitteitä nykyään. lapsella voi olla joko yksi sylikummi, tai ei yhtään, mutta enpä ole kuullut, että lasta olisi vaihdeltu sylistä syliin kesken kastamisen ja tällä tavoin hänelle olisi tullut useampi sylikummi.
mieheni halusi lapsillemme sylikummit oman sukunsa perinteiden mukaisesti ja minä taas olisin halunnut mieheni pitävän lapsiamme sylissä kasteen aikan, kuten oma isäni oli pitänyt minua ja sisaruksiani. näin olisi säästytty tuolta kummien erottelulta, mutta ovatpa nuo kummit itsekin osanneet laittaa itsensä eriarvoisiin aseminn, toisia ei näy eikä kuulu ja toiset ovat aidosti lapsen elämässä mukana. - Berry
marina kirjoitti:
ihmiset sotkee kummasti käsitteitä nykyään. lapsella voi olla joko yksi sylikummi, tai ei yhtään, mutta enpä ole kuullut, että lasta olisi vaihdeltu sylistä syliin kesken kastamisen ja tällä tavoin hänelle olisi tullut useampi sylikummi.
mieheni halusi lapsillemme sylikummit oman sukunsa perinteiden mukaisesti ja minä taas olisin halunnut mieheni pitävän lapsiamme sylissä kasteen aikan, kuten oma isäni oli pitänyt minua ja sisaruksiani. näin olisi säästytty tuolta kummien erottelulta, mutta ovatpa nuo kummit itsekin osanneet laittaa itsensä eriarvoisiin aseminn, toisia ei näy eikä kuulu ja toiset ovat aidosti lapsen elämässä mukana...nyt sitten kuulet, sillä kesken oman kastetilaisuuteni on vaihdettu sylikummia. Minulla on siis kaksi sylikummia, ja muita kummeja kuusi. Lapsillani on molemmilla 7 kummia. Ja tässä ei ole todellakaan ajateltu lahjojen määriä tai mitään muutakaan sellaista, ja kaikki kummit ovat todella hyviä ystäviämme. Iso suku, paljon kavereita...ja mukava saada koko porukka aina kerralla kokoon juhlimaan kummipojan/tytön synttäreitä.
Itse en pidä noita kummimääriä mitenkään ihmeellisinä, jokainen tekee tyylillään, ja tämä on tapa meidän suvussamme. - marina
Berry kirjoitti:
..nyt sitten kuulet, sillä kesken oman kastetilaisuuteni on vaihdettu sylikummia. Minulla on siis kaksi sylikummia, ja muita kummeja kuusi. Lapsillani on molemmilla 7 kummia. Ja tässä ei ole todellakaan ajateltu lahjojen määriä tai mitään muutakaan sellaista, ja kaikki kummit ovat todella hyviä ystäviämme. Iso suku, paljon kavereita...ja mukava saada koko porukka aina kerralla kokoon juhlimaan kummipojan/tytön synttäreitä.
Itse en pidä noita kummimääriä mitenkään ihmeellisinä, jokainen tekee tyylillään, ja tämä on tapa meidän suvussamme.en sanonutkaan mitään kummien lukumäärästä.
ihmettelin vain sitä vaihdellaanko lasta todellakin kesken kastamisen. nyt siis pidän suuni kiinni siitä asiasta, sinulla siis on kaksi sylikummia, mutta usein niin ei ole, vaikka niin väitetäänkin. - vaavi
marina kirjoitti:
en sanonutkaan mitään kummien lukumäärästä.
ihmettelin vain sitä vaihdellaanko lasta todellakin kesken kastamisen. nyt siis pidän suuni kiinni siitä asiasta, sinulla siis on kaksi sylikummia, mutta usein niin ei ole, vaikka niin väitetäänkin.Meidän suvussa on aina ollu tapana puhua sylikummeista, vaikka vain toinen pitääkin lasta ristiäisten ajan sylissään. Eli kun meiän taapero saa nimensä niin hänellä on sylikummeinaan minun siskoni miehensä kanssa. Ja se ei ole mielestäni mitenkään vääristynyttä tietoa vaan vain toisten käyttämä tapa. Taitaa olla tyylejä kaikenlaisia.. Toisia kummeja (siis sylikummien lisäksi) oli tapana puhutella tyttö- ja poikakummeiksi, mutta se käytäntö on jääny jo kai kokonaan pois. Ihmeellinen on maailma!
- six
yks tai kaks pariskuntaa,sukupuolijakauma 2-4 tai 3-3 vois olla ideaalinen tilanne
- tietoo
Kaksi vähintään. Ylärajaa ei asetettu. Sopiva määrä. Kasteilmoituksessa on kolme riviä, jos jokaiseen laittaa pariskunnan / kaksi nimeä saadaan kuusi. Toisaalta rivit eivät ole pitkiä, koska kummilta kysytään koko nimeä. Kummin on kuuluttava kirkkoon, lokero, johon srk.-tieto tulee ei ole iso. Eli Ilmoittamisessa tulee ongelmia, jos kummeja on kovin monta. Toisaalta, ehkä voi käyttää lisälehteä. Mutta onko se jo vähän liiallista?
- SIX
TOI KUUS ON SIITÄ HYVÄ MÄÄRÄ ETJOS JOKU ON KELVOTON NIIN SEN VOIVAA FEIDAA JA KUITESKII JÄÄ VIEL KUMMEI JÄLELLE
- äiti
mihin tämä yletön kummien määrä perustuu? Omilla lapsillani on 1 sylikummi(pariskunta) ja ns. "pikkukummi"1 pariskunta.Ensimmäistä lasta pidin itse sylissä kun kummi ei päässyt ulkomailta kastetilaisuuteen, hänet oli merkitty kummiksi eikä ongelmia ollut.Ennen sanottiin "pikkukummi" nykyään ehkä vanhentunut sanonta.
- marina
mitä väliä sillä on, vaikka lapsella olisi useampikin kummi.
molemmilla lapsillani on siis 2 pariskuntaa ja kaksi sinkkua kummia. jako menee tasan: kome minun puoleltani ja kolme mieheni puolelta. minulla ja miehelläni on paljon läheisiä ihmisiä, joiden halusimme olevan erityisessä, kummin osassa lapsiemme elämässä. siksi heitä siis on "monta" enkä näe siinä mitään kummallista.
- äiti
oli kummeja kuinka monta hyvänsä,yritä valita kummit niin että itsekin pidät lasten kummeihin yhteyttä.(myös vuosien päästä)
valitettavan monesti kummit unohtuvat jonnekin matkan varrelle...omien kummieni nimiäkään en tiedä... - kaksosten äiti ja viiden kummi
Minun mielestä viisi kummia ei ole liikaa. Serkkuni tytöllä on 12 kummia ja vaikka se minusta itsestä paljolta kuulostaa, niin heidämopä on valinta. Itse määrän parhaiten tiedätte. Lainkaan mukaan ylärajaa ei ole, mutta vähintään kaksi kummia täytyy olla.
Meidän lapsilla on molemmilla sylikummien lisäksi neljä kummia. Vielä jäi lähipiiristämme paljon ihania ihmisiä pyytämättä kummin tehtäviin, joten ompahan mahdollisille seuraavillekin lapsille kummeja pyydettäväksi. =) - kummitäti&tuleva äiti
Kukin toki päättää itse, mutta 5 kummia tuntuu hieman runsaalta määrältä yhdelle lapselle...Tulee tungos kastemaljan ympärille ja voihan ihmiset muistaa lasta olematta kummeja...Itse olen miettinyt kahta (pariskunta), korkeintaan 4 (kaksi pariskuntaa). Vaan eipä tähänkään asiaan ole 'oikeaa vastausta'.
Onnea ristiäisiin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275