Kokemuksia: mitä asbestikartoitus maksoi ?

asbestimies007

täältä löysin halvimmalla asbestikartoituksen: www.asbestos.fi

248€ sis ALV maksoi, sisälsi kaiken - 4 näytettä, labra analyysit, raportin. tulokset
Raportti tuli parissa tunnissa
Suosittelen

53

19212

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sirkkaliisa99

Tässä minun tarjoukseni

keittiön osalta 2 kpl näytteitä riittää, 150 €/ näyte. Keittiön osalta
      kokonaishinta raportteineen on 700 € alv.

Saunaan ja kylpyhuoneeseen näytteitä 3 kpl, kokonaishinta 1100 € alv.

Molemmat yhteensä 1800 € alv.

Vähän on eroa.

• Pettynyt_kuluttaja

Välttäkää Asbestosia, jos ette halua tulla huijatuksi! Heidän analyyttikansa ei täytä kriteereitä. Asbestinäytteet tulee analysoida laboratoriossa ja elektronimikroskoopilla. Normaalisti laboratoriot veloittavat noin 100 - 150 euroa/näyte. Siitä voitte laskea, voiko "liikkuvaa laboratoriota" tarjoava yritys asiansa osaava vai huijari.

• näinmeillä

Onko asbestinäyte ja -kartoitus kotitalousvähennyskelpoinen. Pitäisi olla kun palvelunosuus=100%. Etu lisätään hintaan .Kuten asumistuki->voidaan korottaa vuokraa kun saa tukea kuitenkin joka nousee korotukseen sidottuna.
      Kuka vaan saa ottaa näytteen?
      On rahastuksenmakua hinnoissa. Suomessa massatyöttömyys mutta yhtään asbestilabra-koulutusta ei ole. Kohteita satojatuhansia, ja per kohde kymmeniä näytteitä. Plus purku ja uudet näytteet.
      Purkajakursseja on. Palkka hanttiduunissa kympintunti. Kaivinkone-yrittäjät tönöjä purkaa edelleen. Pölyt ympäriinsä. Rintamatalonpurku luokkaa 8.000eur. Jostainsyystä kiinteistövälitys harmittelee vanhojen asuntojen huonoa myyntiä. Ne pitäisi purkaa asbestipurkuna pois ja uutta tilalle. Käyttöikä ei ole ikuinen.
      Joko Pikkuilan laatoista, muovimatot, tikkurilan maalit ja ym. materiaaleista rekisteri? Labrat tutkii samoja materiaalinäytteitä päivästä toiseen. Hinta aina täysi vaikka tieto on jo. Kulu nolla.

• Asbestikartoittaja_DI

Ei ole kotitalousvähennyskelpoinen. Riippuu kuka kartoituksen tekee, sillä itse teen kartoitukset asiakkaan näkökulmasta ja pyrin karsimaan turhat kustannukset pois. Laboratoriona käytän ihan tunnettua firmaa ja näytteistä veloitetaan alvin kanssa 62€ (vm) ja 99,20€ (em). Koulutukseltani olen rakennusalan DI ja konsulttipalkkiotakaan en ole hinnalla pilannut (alk. 180€ sis 24% alv). Teen sivutoimisesti, joten vaikuttanee kuluihin.

Asbestipitoisista materiaaleista on erittäin kattava katalogi valmistusvuosineen yms. mutta valitettavasti kuluttajat eivät tiedä mitä laastia heidän kodissaan on käytetty eikä asiakirjoista sitä välttämättä löydä. Tästä syystä joudutaan turvautumaan asbestianalyyseihin.

• Anonyymi

tätä minäkin ihmettelen että pitää kaikilla olla oma kartoitus kerrostalossa jossa tiedetään asbestia olevan. rahastusta,

• Pettyneen_kuluttajan_isä

Huijarifirmaksi kutsutaan aina niitä jotka myyvät halvemmalla.

"Pettynyt_kuluttaja" taitaa olla asbestikartoittaja jolla nyt on vaikeuksia rokottaa asiakasta 100-150€/näyte kun itse ostaa näytteet laboratorista puoleen hintaan.

Asbestikartoitus on muuten kotitalousvähennyskelpoinen !

• Asbestikartoittaja_DI

• Isännöitsijä

Kannattaa miettiä siinä vaiheessa vähän kun tilaa asbestikartoituksen firmalta, joka analysoi itse näytteensä. Varsinkin jos tarjoavat siihen lisäksi vielä mahdollista asbestipurkutyötä, joka on kallista lystiä. Asbestikarttoituksen hinta on vain murto-osa asbetipurkutyön hinnasta, joten saattaapi asbestia löytyä vähän helpommin, kun on mahdollisuus vaikuttaa analyyseihin itse omien intressiensä mukaan.

Olen isännöitsijä ja asbestikartoitusten kanssa paljon tekemisissä. Käytän ainoastaan akreditoituneita laboratorioita käyttäviä asbestikartoittajia.

• kannattan
        Isännöitsijä kirjoitti:

Kannattaa miettiä siinä vaiheessa vähän kun tilaa asbestikartoituksen firmalta, joka analysoi itse näytteensä. Varsinkin jos tarjoavat siihen lisäksi vielä mahdollista asbestipurkutyötä, joka on kallista lystiä. Asbestikarttoituksen hinta on vain murto-osa asbetipurkutyön hinnasta, joten saattaapi asbestia löytyä vähän helpommin, kun on mahdollisuus vaikuttaa analyyseihin itse omien intressiensä mukaan.

Olen isännöitsijä ja asbestikartoitusten kanssa paljon tekemisissä. Käytän ainoastaan akreditoituneita laboratorioita käyttäviä asbestikartoittajia.

Juuri näin. Monet taitavat myös harrastaa sitä, että otetaan turhia näytteitä. Ainakin itse olen kuullut, että näytteitä on ehdotettu otettavaksi hurja kasa vaikka vain muutama todellisuudessa riittäisi. Itse työ on halpaa, mutta näytteitä otetaan paljon (näytteitä ei voi kuulemma vähentää kotitalousvähennyksessä). Saattavat helposti jättää näytteet ottamatta ja sanovat vain, että asbestia on ja nyt puretaan asbestipurkuna. Kotiin tippuu sitten muutaman tonnin lasku..

Laboratoriolla on suuri merkitys, joten kysykää hyvät ihmiset mitä laboratoriota kartoittaja käyttää! Niille on kohtuu tiukatkin määräykset!

• Yli35v.kokemuksella
        Isännöitsijä kirjoitti:

Itse olen tuotantojohtaja. Akretointia en näe tarpeelliseksi mutta oleellista on miten ja millä laitteistolla analysoidaan. Elektronimikroskooppi on oltava mutta siinä olen samaa mieltä, ei kannata tilata purkua analysoijalta vaan kilpailuttaa se.

• asbestikouluttaja

Verottaja sanoi:
      Asbestikartoitus on kotitalousvähennyskelpoinen jos se on osa remonttia.
      Asbestikartoitus ei ole kotitalousvähennyskelpoinen jos se tehdään ilman remonttia esim. mielenrauhan takia

"Asbestikartoittaja_DI" katsoo julkista hinnastoa jossa tietenkään ei kerrota kilpailijoille niitä hintoja joita oikeasti tarjotaan.. "asbestimies007" on ilmeisesti ollut yhteydessä ja saanut tarjouksen

• Asbestikartoittaja

Hienoa, kiitos tiedosta!

• Asiantuntijoita_käyttävä

Käyttäkää aina VTT:n Asbesti- ja haitta-aineasiantuntijaa.
      http://www.vttexpertservices.fi/sertifikaatit
      Tällöin saatte asiantuntijan tekemän asbestikartoituksen. HHe eivät ota turhia näytteitä kuten esim. Asbestos ja Asbestikymppi

• nimimerkkinnimi

Nyrkkivirmat, joilla on "oma laboratorio", eivät tutki näytteitä kuten pitää. Haluatko saada keuhkosyövän sen takia, että näytettä ei tutkittu oikein?

• 12vieralija12

VTT:n sertifikaatti on yksityisen tahon tekemä koulutus eikä sillä oikeasti ole mitään virallista virkaa. Ainoa sertifikaatti joka pitää pyytää on aluehallintoviraston virallinen asbestipurku työlupa.

Kukaan ei pysty silmällä näkemään laatan saumasta tai kiinnityslaastista jos siinä on asbestia vai ei.

Asbestikartoitus ilman näytteen ottoa on kuin syöpä diagnoosi ilman koepalan analysointia.

• Asiantuntijoita_käyttävä

Tämä nimimerkki on Asbestoksen. Totuus on vain niin, että ainoat sertifikoidut ja kunnolla koulutetut asbestikartoittajat ovat VTT:n sertifikaatin omaavia asbesti- ja haitta-aineasiantuntijoita. Ei ole mitään järkeä ottaa näytteitä materiaalista, joka sisältää asbestia 100% varmuudella. Siinä ei tehdä muuta kuin tuhlataan asiakkaan rahoja. Asbestikartoittajan tulee tuntea mMateriaalit hyvin vuosikymmenten ajalta.

• idioottip

EN SUOSITTELE TÄTÄ YRITYSTÄ!! eivät tienneet mistään mitään ja jättivät sotkut jälkeensä. Asiakkaalta halutaan helppoa rahaa, justjoo!

• graprot

"IdioottiP" - Nimimerkkinsä arvoinen kommentti joka ei perustu mihinkään

• jätkä_vaan

Jos Asbestoksen ns. asbestikartoittajat ottavat näytteitä miten sattuu ja jättävät jälkeensä hirveät sotkut, niin tottakai yritystä ei suositellla kenellekkään.

• bluendert

Höpö höpö.. Asbestikartoituksessa otetaan pikkusormen kynnen kokoinen pala materialista.. ei siitä mitään sotkua edes voi syntyä... Jokainen asbestikartoittaja, riippumatta missä firmassa on, tietää asioista enemmän kuin maallikko (kuten esim IdioottiP)..

Ihan selvästi on jonkun kilpailevan firman kätyri.

• Asb_tieto

Ai niin pieniä paloja? Varmaan tämän ketjun firma taas kirjottelemassa, kun yleisesti ottaen akkreditoidut laboratoriot ohjeistaa näytteenotossa seuraavasti:

"Levymäistä asbestinäytettä tulisi olla noin tulitikkurasian kokoinen pala ja jauhemaista näytettä noin ruokalusikallinen."

Unohtakaa ne liikkuvat laboratoriot ja luottakaa kunnon tutkimuslaboratorioihin, jotka ei näitä kynnenpalasia ota vastuulleen vaan pyytävät oikeasti näytteitä, joita voidaan luotettavasti tutkia (riittävä määrä materiaalia)... Voisin varmaan itsekin ostaa valomikroskoopin ja myydä "asbestianalyysejä".

• erkkinimimerkkiDD

"yleisesti ottaen akkreditoidut laboratoriot ohjeistaa".. Suomessa on VAIN yksi akkreditoitu laboratorio !!

• Paskastos

Tarkistappa vaikka huvikseen Finasin sivuilta montako niitä on.

• tyytyväinenasiakas

Itse voisin suositella Rajot Oy:tä. Tulivat ja ottivat näytteet ammattitaitoisesti ja raporttikin tuli samana päivänä. Hintaa tuli 250e sis alv 24% näytteitä ottivat 2kpl ja tutkivat itse näytteet elektronimikroskoopilla.

• hienomainoserkki

Hieno mainos, varmaan sama kuin Asbestos? Ei jatkoon

• SalminenPekka

Hienosti hoitivat homman ja jälkiä ei tarvinnut siistiä. Kohteliaita ja tulivat alkuillasta kun muu ei meille sopinut, olemme molemmat päivätyössä. Suosittelen!

• Anonyymi

No tutkivat satavarmasti itse näytteet ja varmaan muropaketisra löydetyllä luupilla kuten asbestos ja muut huijarikartoittajat.

• 70luvunomakotitalo

Eihän Asbestosilla ole liikkuvaa labraa vaan tulevat ja ottavat näytteet ja vievät labraan analysoitavaksi. Hoiti asian hyvin sekä asiantuntevasti.

• RI-AMK

Kun tilaatte asbestikartoitusta, niin selvittäkää millä laitteistolla asbestinäytteet tutkitaan laboratoriossa ja asbestikartoittajan koulutus / työkemus. Yksi isommista ongelmista on, että asbestilaboratorion henkilökunnan koulutustaustasta ei ole mitään tietoa tai sitä ei yksiselitteisesti saa laboratorion kotisivuilta selville. Eli asiat on kunnossa jos asbestinäytteen tutkija on
        FM, geologi ja näytteet tutkitaan elektronimikroskoopilla. Kirjoittakaa tälle keskustelupalstalle laboratorioista, joista olette saaneet asbestinäytteistä analyysilausunnon, mutta lausunnossa ei ole tutkijan nimeä, kolutustaustaa tai allekirjoitusta analyysilausunnossa. Näitäkin on, mutta en tiedä laajuutta.

• jätkä_vaan

Aslab on yksi näistä jotka eivät allekirjoita analyysituloksia. Lisäksi heidän analyysituloslausunto ei ole "lukittu", vaan sitä pystyy muokkaamaan henkilö joka osaa.

• Luvatpois

Voi luoja mikä määrä asiantuntijoita taas liikenteessä. Asbestikartoitus ei ole kotivähennyskelpoinen, eikä nämä 200e kartoittajat saa mitään muuta aikaiseksi kun helvetinmoisia riskejä ympäristöön. M.O.T:n laboratoriovertailu kertoi sen karun totuuden miten ”kartoitamme, tutkimme ja vielä puramme itse” firmat ei edes löydä asbestia otetuista näytteistä. Käyttäkää asiantuntijoita kartoituksiin jotka analysoi näytteet ulkopuolisilla tahoilla, niin saatatte säästää terveyden lisäksi vielä mielenterveytenne ja huonosti kartoitetuista kohteista koituvat lisäkulut.

• Turhialupauksia

GeoAspest, Aspestos on samaa porukkaa. Kusettajia kaikki.

• Ter60

Geoasbest ja asbestos eivät ole samaa porukkaa, eikä noilla kahdella yhtiöllä ole mitään tekemistä keskenään. Voisit perustella väitteesi edes jollain tapaa? Itse tilasin kartoituksen geoasbestilta ja kartoitus sekä analysointi erittäin ammattitaitoisesti hoidettu.

• Asbestipurkaja
        Ter60 kirjoitti:

Geoasbest ja asbestos eivät ole samaa porukkaa, eikä noilla kahdella yhtiöllä ole mitään tekemistä keskenään. Voisit perustella väitteesi edes jollain tapaa? Itse tilasin kartoituksen geoasbestilta ja kartoitus sekä analysointi erittäin ammattitaitoisesti hoidettu.

Tosi ammattimaisesti tutkii joo, kun tulokset ovat vääriä - mutta eihän kukaan näitä tuloksia voi kyseenalaistaa, kun uskovat sinisilmäisesti mitä kerrotaan. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun tulee väärä analyysitulos. Joutunut useasti tutkimaan toiseen kertaan akkreditoidussa labrassa näytteitä, kun kävi epäilyttämään tulokset.

Huijaanko? En varmasti, katsotakaa vaikka MOT:n ohjelma näistä laboratorioista.

• saako.yöllä.pissata

Taannoin ei ollut mitään määräyksiä asbestikartoituksista. Minä ainakaan en teetä omassa talossani sellaisia. Mahdolliset asbestimäärät ovat niin pieniä että työn aikainen hengityssuojain riittää. Taas uusi direktiivi lavakurkun käyryydestä.

• Trust-no-one

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/01/22/asbestivaara-kasikirjoitus

"Asbestiasioissa tavallinen kuluttaja on täysin ammattilaisten armoilla."

Valitettavasti nuo ammattilaisetkaan eivät välttämättä hoida hommiaan kunnolla. Kuluttaja on aika heikoilla sen suhteen, että voiko luottaa kartoittajaan, laboratorioon, taikka asbestipurkajiin. Saa tehdä melkoista työtä, jos meinaa ottaa selville edellämainittujen taustat ja pätevyyden, eikä sekään välttämättä takaa mitään.

Nuo kaikenmaailman puoskarit ja muut persereijät, jotka eivät nakkaa paskaakaan ihmisten terveydestä omien etujensa vuoksi, joutaisivat jäädä kaulastaan kirveen ja pölkyn väliin.

• Anonyymi

Toivon, että jokainen kuluttaja lukisi tämän kommentin:

On tajutonta, että laki vaatii tutkimaan mahdollisen asbestin varalta, mutta analyysin saa tehdä kuka tahansa elämämkoulun käynyt naapurin Jorma. Tähän todellakin tarvittaisiin lainsäädäntö, joka pakottaisi myös laboratoriot johonkin vastuuseen analyysien laadusta. Kenenkään ei pitäisi MISSÄÄN nimessä viedä näytteitään akkreditoimattomaan asbestilaboratorioon. Jos akkreditointia ei ole tänä päivänä olemassa, kertoo se jo paljon firmasta ja tutkimuksen laadusta. Akkreditointi on ylipäätään tehty suojelemaan asiakasta ja varmistamaan laboratorion tutkimusmenetelmä ja sen laatu jokaisen näytteen kohdalla. Akkreditointi ei takaa mitään 100% tietenkään niinkuin ei varmasti mikään, mutta on se ehdottomasti tyhjää parempi ja kertoo siitä, että laboratorion menetelmä on FINASin hyväksymä ja edes jollain tapaa tarkastettu. Tämä kertoo myös laboratorion riittävästä varustelutasosta ja vaarallisen aineen oikeanlaisesta käsittelystä. Tämä on myös työntekijöiden kannalta tärkeä seikka.

Menetelmien puolesta yleisimpiä ovat polarisaatiomikroskooppi ja/tai elektronimikroskooppi. Molemmissa käytetään usein myös valomikroskooppia apuna. Pelkällä valomikroskoopilla tehty analyysi ei ole MISSÄÄN nimessä hyväksyttävä! Yllämainituista menetelmistä elektronimikroskooppi on ehkä se suositeltavin vaihtoehto.

Ihan yhtä tärkeää olisi se, että sen analyysin on tehnyt ja allekirjoittanut joku koulutuksen käynyt, eli mieluiten geologian maisteri (tai edes kandidaatti) tai laboratorioanalyytikko/laborantti. Geologeilla on paras mineraloginen ja mikroskooppinen osaaminen tutkintonsa kautta ja yleensä asiantuntevalla yrityksellä on vähintään yksi geologi tutkijana. Alalla on todella paljon välteltäviä "itseoppineita asiantuntijoita", jotka eivät ole käyneet päivääkään mitään alan koulutusta. Geologian ja laboratorio-alan tutkinnoissa opetellaan myös vaarallisen aineen käsittelyä, näytteen mahdollista kontaminaatiota, laboratoriomenetelmiä jne, joiden ymmärrys voi puuttua täysin kouluttamattomalta henkilöltä. Yrityksistä voi ihan soittamalla kysyä, että mikä on näytteitä tutkivan tahon koulutustausta ja pätevyys. Monilla yrityksillä nämä tiedot lukevat ihan nettisivuilla, joka antaa mielestäni luotettavamman kuvan yrityksestä. Jos firmalla ei ole yhtään koulutettua tutkijaa listoilla, kiertäisin sen hyvin kaukaa.

Kuluttajalla on varaa valita ja tässä on muutamia seikkoja, joilla valita luotettava asbestilaboratorio!

• Isännöitsijä_espoo

Täällä yritykset yrittävät mainostaa itseään, hyvien yrityksien ei tarvitse mainostaa. Kilpailuttakaa asbestikartoitus!

• Apuakaipaava2

Meillä on edessä putkiremontti taloyhtiössä. Rivitalosta siis kyse. Rakennettu 1970. 13 asuntoa. Itse jämähdin tähän asbesti kartoitukseen. Luin kommentteja ja rupesin jo panikoimaan. Tuntuu että tää menee vituiksi joka tapauksessa. Voitteko ystävällisesti auttaa ja kertoa mitä tietoja on hyvä olla tarjouksessa? Asiat joita mun täytyy osata kysyä?

• apunainen34

Minä voin ehkä auttaa. Lueskelin myös paljon aiheesta ennen kuin alettiin teettämään huoneistoremonttia.

Asbestikartoituksissa halvin hinta ei monestikaan ole se paras vaihtoehto, sillä tutkimukset eivät välttämättä ole ihan puolueettomia, kun näytteet tutkitaan yrityksen omassa laboratoriossa. Totta kai tällöinkin laatu voi olla erittäin hyvää, mutta muutamia virhetilanteita on tullut missä asbestista muovimattoa puretaan ilman suojausta, koska näytteenotossa asbestia ei löytynyt. Toisaalta tutkiva yritys saattaa myös osoittaa virheellisesti/tahallisesti aiheettoman asbestilöydyöksen, jos yhteistyöverkostosta löytyy esimerkiksi asbestipurkuyritys.

Lopputuloksena meidän mielestä varmin tapa oli maksaa vähän enemmän yritykselle, joka lähettää näytteet ulkopuoliseen ja puolueettomaan laboratorioon. Sertifioitu asiantuntija sekä mahdollisesti akkreditoitu laboratorio ovat hyviä tunnusmerkkejä. Kannattaa kokeilla https://kodinplaza.fi/ nettisivua, sieltä mekin löysimme tekijän.

• Ei-Asbestosille

Asbestosin raportti oli edullinen mutta täyttä huuhaata. Pinta-alat oli kerrottu kahdella tai kolmella ja löydöspaikoiksi mainittu myös keittiö, jota ei edes tutkittu ja on remontoitukin jo vuosikymmen sitten. Yhteispinta-alaksi saatiin tällä tavoin 46 neliötä, vaikka oikea on reilusti alle 20.
      Raportissa oli (ja on edelleen) muitakin ongelmia, joita yritämme parhaillaan selvittää , vaikka firma ei suostu vastaamaan kyselyihimme. 2.3.2019

• asiaa_

Sama todettu muiden halpiksien kanssa. Mikään lakihan ei rajoita laboratorioiden ja kartoittajien toimintaa, niin kotiremppaaja voisi sitten tehdä omat kenttäkokeet. Tulee muuten halvaksi ja tuloksien luotettavuus samaa tasoa. Rahalla et muuten sitten terveyttä saa takaisin, mutta lotto vaan pyörimään (kunhan kartoitus on halapa).

Asbestoksen ja muiden halpiksien käyttämä riskilaskentaasteikko 1-5 ei muuten ole mikään yleisesti käytetty tapa ilmoittaa materiaalien kuntoa tai pölyävyyttä. Oikeaoppisesti on tähtiluokitus, joka kertoo pölyävyyden - käytetään myös kirjallisuudessa!

• Asbestos_huijaa

Jepjep, asbestoksella "tulokset" ja muka tutkittujen tilojen pinta-alat keksitään päästä. Vai tekikö "kartoittaja" paikalla muka muistiinpanoja? Merkkasiko näytteenottopaikat ja mittasi tilat? Nii-in. Muutamia tämän puljun raportteja nähneenä materiaalin pölyävyys on aina 'riskinlaskenta-asteikolla' luokkaa 3 - eivät taida tietää edes mitä se tarkoittaa? Noilla hinnoilla en usko muutenkaan bisneksen olevan ihan rehellistä.

• Anonyymi

Muutaman tuhannen näytteen ottaneena ja n.30 asbestos ja muiden luuppitiirailijoiden raportteja ja niiden sotkuja jälkiselvittäneenä en voi suositella näitä happy hour kartoittajia. Ei löydä kirveelläkään esim putkieristeistä asbestia ja raportit on kauttaaltaan laittomia/puuttellisia. AHA-sertifioinnit on keksittyjä tai ne on myöntänyt joku epävirallinen taho.

• Anonyymi

Kävin itse kurssin ei mitään vikaa .Ainut vika oli että puhelimet oli varattu koko
      ajan ,sain kurssille ilmoittautumisen hoidettua netin kautta ja soittivat vahvistuksen
      seuraavana päivänä .Pahoittelivat kiirettä tuo hinta päivitys oli tuonut ilmottautumiseen ruuhkaa .Ihan hyvä asbesti purkukoulutus.
      Ostin tuolta https://www.accconsulting.fi/kurssikalenteri/asbestikoulutus
      hinta oli 399

• Anonyymi

Huijareita. Väittivät, että on asbestia keittiön laattojen laastissa. Meillä heräs epäilys kun talo rakennettu 1994 ja talon rakentaja sanoi, ettei asbestia ole. Pyydettiin kahdelta muulta firmalta ja ei löytynyt mitään. Laattojen turha asbestipurku olisi maksanut asbestikympiltä 2000€.

• Anonyymi

Laasteihin asbestia on monesti saatettu sekoittaa työmaalla, jolloin se voi olla siinä epätasaisesti. Parhaimman varmuuden saa, kun näytteitä ottaa samalta alueelta muutamasta kohtaa samaan pussiin koontinäytteeksi.

Teen itse kartoituksia sivutoimena ja jos jollain on tarvetta asbesti- ja haitta-ainekartoitukselle, niin voi jättää yhteystiedot! Koulutukselta olen RI ja täydennyskoulutuksena käynyt asbesti- ja haitta-aine asiantuntijan koulutuksen. Tällä hetkellä kouluttautumassa lisäksi rakennusterveysasiantuntijaksi. Laboratoriona käytän vain akkreditoituja laboratorioita. Se tarkoittaa yksinkertaistetusti sitä, että laboratorio testaa säännöllisesti menetelmiään ja niiden toimivuutta ulkopuolisen virallisen tahon valvovan silmän alla.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Nopee firma kun saanut analysoitua näytteet ennen kun tutkija on pääsyt kohteesta ”labraan”. Taisi näyttet lentää lähimpään roskikseen ja yhen sivun raportissa ollut varmaan ”ei asbestia”?

• Anonyymi

Kyllä vituttaisinolöa putkari tai sähömies joka menee töihin kyseisen lafkan kartoituksen tiimoilta. Tehokasta työaikaa olisi se 15v jonka jälkeen voikin sitten joululahjaksi toivoa lapsilta happipullolle telinettä ja ymmärrystä miksi isä on vähän väsynyt.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      82
      2928
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1696
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      77
      1501
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1418
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      132
      1377
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      146
      1266
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      158
      1231
    8. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      97
      1174
    9. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      82
      1158
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      80
      1155
    Aihe