Noin 10 vuotta sitten?, jotkut laittoivat semmoisia autoja joissa oli kaksi etuakselia.
Nyttemmin näyttää siltä että, niistä on luovuttu, Minkä takia? eikö se ollutkaan hyvä ratkaisu?
Kysymys puutavarakuskille
15
10758
Vastaukset
- Ajanut
Syy katoamiseen on ylittyvät akseli/telipainot. Paljon parempi ajettava sellainen on kuin nykyiset trippelit. Vieläkin monilla on rehunajossa sellaisia.
- TPV
Eniten taisi trippeliakseleita ilmestyä kun 7-akselisille yhdistelmille sallittiin 60tn painot.
- edelleen
Tässä Askon sahalla käy päivittäin tuliterä Sisu, jossa on kaksi etuakselia. Omituiselta se näyttää aina `puolityhjine´ perävaunuineen. Pitäisi haastatella omistajaa.
Toinen valtavirrasta poikkeava auto on yksi 164-Scania; siinä on vetävän telin jatkeena viimeisenä ylösnouseva ja kääntyvä akseli.- en oo
edes nähnyt moista peliä, kateeks käy. haluaisi itekin ajaa semmoista onkohan se käytännösä hyvä ajaa.
- sisukas
en oo kirjoitti:
edes nähnyt moista peliä, kateeks käy. haluaisi itekin ajaa semmoista onkohan se käytännösä hyvä ajaa.
juu ihan kiva semmonen on ajaa. Itse olen ajellu paljonkin noilla neliakselisilla sisuilla, trippelivehkeillä että 2 etuakselisilla, joita on ollut sekä taaempi nousevana että ilman nousua. Parhaana pidä kahta etuakselia, jossa taaemman saa nostettua (kivempi ajaa tyhjiltään). Trippeli on kiusana ketjuja laitettaessa eikä auta kääntymisessä hetikään sillä tavalla kuin toinen etuakseli. Puskee kuin 3-akselinen auto, ja ilmassa sitä trippeliä tuli metsäteillä aina liukkaammilla keleillä pidettyäkin.
- Seinäjoelta
Seinäjoella on Raision rehuja ajava kuljetusliike A.Myllymäki. Sillä on 5-6 juuri tuollaista kontti-rehuautoa. Autot on melko uusia Sisuja, joten kyseessä ei ole mikään muinaisjäännekalusto. Sen verran olen kuullut, että ajettavuus on huippuluokkaa tuollaisissa autoissa. Kääntyvyys tiukoissa paikoissakin on hyvä, kun taaemmat etupyörät saa telin tapaan nostettua ilmaan. Muitakin rehuautoja näkyy, joten kyllä niitä tiellä liikkuu nykyäänkin.
- FH16
Ei kukaan tiennyt vastausta kysymykseen.Kaikenlaisia vastaajia täällä ja on! Seurailen vielä näiden viisaiden kommentteja ja jos oikeaa tietoa ei löydy,niin paljastan kysymyksen salaisuuden.Kokemusta on 25 vuotta alalta,joten pieni näppituntuma asioihin on.
- Huomannut
FH16 kirjoitti:
Ei kukaan tiennyt vastausta kysymykseen.Kaikenlaisia vastaajia täällä ja on! Seurailen vielä näiden viisaiden kommentteja ja jos oikeaa tietoa ei löydy,niin paljastan kysymyksen salaisuuden.Kokemusta on 25 vuotta alalta,joten pieni näppituntuma asioihin on.
Ruotsissa on paljon noita missä telivedon taakse viimeiseksi akseliksi on pistetty juuri toi kääntyvä "lisä-akseli". En oo kokeillu mut kai se ihan hyvä on sielläkin.
Olisko yks syy se että laitetaan veto-akselin eteen (ei siis toiseksi etu-akseliksi) se että toiset ottavat sen vaihdettaessa uuteen pois? Laittavat sitten siihen uuteen, toinen et sen saa nostettua ylös tyhjänä ettei aina tarvitsisi ajaa kaikkia kuoppia kahteen kertaan (=pienemmät rengas kulut)?
- pönttö
Yksi syy neliakselisten (sekä näiden 2 2 että trippeliautojen) vähentymiseen on dieselvero. Se korkeamman kokonaispainon aiheuttaman veron nousu (32tn 4-aks. / 26tn 3-aks.) on sen verran iso, että nelikosta pitää todella olla hyötyä että se kannattaa maksaa. Viisiakselisesta (38tn) nyt sitten puhumattakaan. Tosin näitäkin hommia sitten kyllä on.
Esim. tuossa ylempänä oli maininta rehuautoista. Ne kun vaihtavat konttia kärrystä veturiin, niin kolme akselisen veturin kanssa pitäis olla nelikkokärry -> yksi kontti nuppiin ja kaksi kärryyn -> kallis ja painava.
Nelikkoveturilla ja kolmeakselisella kärryllä käy sama kontti molempiin. Ja on vielä painotkin oikein.
Henk.kohtaista kokemusta noista kahdella etuakselilla olevista on pirun vähän, mutta ainakin trippeliauto on ketterämpi kuin kahdella etuakselilla oleva. Voi tietysti olla merkki- tai yksilöerokin.
Tuommoista tridem-autoa (vetävän telin takana ohjaava akseli) en ole ajanut, mutta ruotsalaiset näkyvät käyttävän niitä paljon sora-autoina. Ovat lisääntymään päin Suomessakin. Ensimmäisen sellaisen näin 1990-luvulla Suomessa, Sipri Toivonen Oy:llä oli tridem-MANni MePa-autona. - syy
Kysyit puutavarakuskilta, niin ajattelin että kysyit miksi puuautoissa näistä neliakselisista vetäjistä luovuttu. Yksi syy ainakin on se, että kaikkia puutavaralajeja ei saa neliakseliseen veturiin sopimaan täyttä kantavuuskuormaa.
- -puukiito-
Niin, itse en ole edes harkinnut tuota neliakselistä puuautoa. Ylimääräinen akseli tuo lisää painoa, ja se on aika hyödytön. Kyllä se puu liikkuu kuuspyöräiselläkin. Omalla isälläni oli neliakselinen auto kahdella etutelillä, mutta vaihtoi trippeliin. Ei kuulemma saa kantavuutta tarpeeksi eteen metsäkone kyytillä.. Kääntyvätakatelisistä sen verran että tutulla oli se sora autossa mutta laittoi pois. kuulemma surkea ajaa pitkiä matkoja. Kuin täällä lapissa.
- montaa kokeillut
Uusiin autoihin ei muistaakseni saa kyseistä kakkos akselia nostettavana. itselläni on ollut koneenkuljetus alusta kyseisellä akselistolla. oli hyvä ajaa, kuopissa tasaisempi, liukkaalla helpompi ohjata kun ohjaavat akselit edessä ja keulan pystyi viemään tyhjänpäälle. Tyhjänä paha ajaa liukkaalla kun edessä paljon jarruttavia renkaita, pehmeillä alustoilla ja lumessa vaatii takapäähän painotusta tai todella rauhallista kuljettajaa. Nykyisin kun puutavara pyritään hakemaan metsästä koko yhdistelmällä, eikä enää nuppi keikkana kuten ennen, saadaan suurempi hyötykuorma kun neljäs akseli on kärrin alla ja valtion perimä dieselverokin jää pienemmäksi kun on kevyt vetoauto ja raskas perävaunu. mitäs sen on väliä jos raskaampi perävaunu lähtee viemään veturia ja käy niinku siel surullisel konginkankaal
- Korke
Kyllä sen toisen akselin saa uusiinkin nousevana. Trippeliä käytettiin tukkiautoissa akseli ja telipainojen takia. Varsinkin lepo-ohjaamollisessa 2 2 autossa menee nosturin kanssa painot aivan pieleen.
- takatelisestä...
uusille painoille paras vaihtoehto on ns. puimuriteli kun valitsee oikean aks.välin eli makuuohjaamolla 4.3m ja rautajouset perusauton taakse jos ilmajousisen painonrajoittimia ei saada ohitettua,tämä takaa myös kuormalla telin nostamisen ja parhaan kulkukyvyn huonoissa paikoissa.
muuten takapää ei vaadi lisä telinkeventimiä,tyhjänäkin pääsee kun yksi akseli on painona takana.
lyhyen perusakselivälin ansiosta erittäin paljon ketterämpi kuin tavallinen auto ja tarvittaessa saa kovan painon vetäväntelin päälle mikä takaa hyvän pidon.
kuormaa tehdessä on huomioitava tehdä nippu oikeaan kohtaan,nipun keskipiste vetäväntelin keskelle niin painojakautuma tulee oikein ja telin käytöstä on jotain hyötyä,monet tekee liian eteen ja silloin siitä ei ole kuin haittaa. kiinteä nosturi haittaa vähän tässä mallissa kuormitusta oikeaan kohtaan jos pitkää puuta.- kirvesmies.
Iske se klapi poikittain hanuriis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse5389058Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r1616230Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos3765293Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli664769Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s1004401Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1664073SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha1853972- 941968
- 1061470
- 47999