Vaihto mielessä, eikä ole ollut aikaisemmin automaattia. Nyt vähän harkitsen.
Kertokaahan mielipiteitänne mersujen laatikoista puolesta ja vastaan.
Mersujen manuaaleista toki kokemuksia C ja E sarjalaisista.
Millainen automaatti esim. talvella?
Automaatti vai manuaali
34
6531
Vastaukset
- eimanuaalia
Ei kukaan terve osta manuaalia,mieti mersussa manuaali?
Myyppäs se manuaali mersu niin jonoa ei näy.
Automaatti riippuu siitä minkä mallin c tai e sarjanen on.Ja noissa ei kannata laittaa pakkia päälle kylmänä,toki kestää aikansa mutta en suosittele.
Ja jos viisas olet niin et koske dieseliin enään,kannattaa päivitellä tietoja.- E220_CDI
Saman tarinan olen kuullut automaatin peruutusvaihteesta, mutta kerrotko miksi ei saisi peruuttaa kylmänä?
Eikö tässä ole riittävä syy ostaa manuaalivaihteinen, jos parkkipaikalla on lämpötöpselit seinää vasten keulan edessä?
- autonero
Manuaali mersu on kuin vetäisi käteen kortongin kanssa. Se on tehty automaatiksi ja sellaisen ase pitää ostaa. Ei ole paluuta pakkovaihdettavaan automaatin jälkeen.
- Keppiä_tomaateille
Automaattia jumaloivat eivät todellisuudessa osaa ajaa manuaalilla
eivät tiedä mikä vaihde on päällä ja mikä pitäisi reuraavaksi laittaa!!!
- E220_CDI
Aivan vasta hetki sitten, eli vasta tällä vuosituhannella ensimmäisen tomaattinsa ostaneet näköjään venyttelevät henkseleitään kovin nykyaikaisina ainakin omasta mielestään.
C-sarjaa on Saksassa tarjolla manuaalina oikein hyvin, myös kunnolla varusteltuna. Suomessa on tosin niin paljon varakkaammat Mersun ostajat ja kovemmat ruuhkat, että eihän tietenkään Suomessa voi ajaa väkisinvaihdettavalla, kun se on niin last season.
Ihan yleisesti mehulinkoautomaatin tahmea kylmäkäynnistys nostaa talvikulutusta ja tekee talviajosta epätarkempaa huonomman voimansiirron kontrollin vuoksi. Jos noiden huonojen puolien kanssa voi elää, kannattaa harkita automaattia.
Mersun automaateista erikseen: manuaaliin joutuu joskus vaihtamaan kytkimen, mutta sitä ennen on jo sama rahamäärä käytetty tomaatin öljynvaihtoihin. 5G automaatti on vanhanaikainen, kuluttaa, ei kulje, pakkovaihdot kaukana lattiakepissä ja kömpelö pysäköitävä, kun pitää itse siirrellä vaihdetankoa. 7G-Tronic pudottaa kulutuksen manuaalin tasolle ilman suorituskykypenaltia. Lyhyttä hinnat alkaen-jaksoa lukuunottamatta E-sarjassa aina pienellä tikulla ohjauspylväässä, joten mukavampi käyttää, myös rattiflipuilla, joten moottorijarrutuksen hallinnassa on sentään jotain tolkkua. 9G-Tronicin välitykset riittävät moottoritienopeudellekin viimeisen kytkeytyessä vasta yli satasessa. 7G ja 9G rattitikulla myös pysäköivät itsensä sivistyneesti manuaalin tavoin, eli avaimet mukaan ja menoksi, ja voimansiirto on lukittu.
Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa, eikä Mersun tapauksessa edes kamalia tyyppivikoja kummassakaan tekniikassa. Kokeile kumpaakin, ja osta se mikä tuntuu sopivalta.
On tuossa yllä sen verran totuuttakin mukana, että uudehko E-sarjalainen on Suomessa jostain syystä epäkuranttina pidetty tuote, joten sen saa yleensä ostaa merkittävällä alennuksella. Joutuu tosin myös aikanaan myymään alennuksella, kun suurin osa Mersukuskeista on kädettömiä. - Mbsss
Joo..o. Olipa tekstiä.
Tällä vuosituhannella se automaattivaihteisto on vaan nykyaikaa, sellainen on kehitys. Mitenköhän ne manuaalit ovat kehittyneet konstruktiona viimeisinä kymmeninä vuosina, mielestäni eivät juuri mitenkään. Sitävastoin automaattivaihteistojen kehitys on ollut muillakin kun vaan mersulla nopeaa, lukittuvine momentinmuuntimineen, usempine pykälineen, vaihtamisen nopeus on kehittynyt todella paljon, eikä siihen pysty käsivaihteistolla käytännössä mitenkään.
Totta on, että c-sarjaa Saksassa on melko paljonkin manuaalina. se ei kuitenkaan tarkoita, että ne olisivat jotenkin parempia tai this season.
Väitän että suomalainen, joka joutuu laittamaan suhteessa enemmän rahaa mersuunsa, on tässä valveutuneempi, eikä pilaa c- malliaan miekkailuvaihteistolla. Jos puhutaan uusista tilauksista.
"Tekee talviajosta epätarkempaa huonomman voimansiirron kontrollin vuoksi." Ei pidä paikkaansa. Asia on juuri päinvastoin. Automaatilla on helpompi lähteä liukkaalla paikaltaan kun voimantuotto on tasaisempaa. Ei kytkimen nostoa tarvitse varoa ja siitä johtuvaa, normaalisti paljon epätarkempaa voiman tuottoa vetäville pyörille liukkaalla.
Tietääkseni myös manuaalivaihteiston joutuu vaihtamaan aika ajoin öljyt.
Automaatissa öljynvaihto on toki kalliimpaa, mutta pieni hinta ajamisen vaivattomuudesta. Öljynvaihto ei voi olla mikään järkevä syy, kärsiäkseen jatkuvasti manuaalin huonoista puolista.
5-G on vanhanaikainen uusiin verrattuna, kyllä, mutta toimiva ja kestävä.
On varmasti kömpelömpi pysäköitävä kun uudemmat automaatit, joissa keppiä ei tarvitse käsin liikuttaa vaihdetankoa. Liikkuuko manuaalissa vaihdetanko itsekseen?
7-G ja 9-G automaatit ovat uudenaikaisia ja älykkäitä, siitä olen samaa mieltä.
En kovin paljoa keksi hyvä puolia mersun manuaaleista. Ovat melkein poikkeuksetta heikompia ainakin optimoiduissa autoissa kestämään.
Pitkät ja epätarkat vaihteensiirrot, suomen oloihin yleensä jopa liian pitkät välitykset normaalimaantiellä ( poislukien moottoritie).
Käytännön suorituskyky verrattuna uusiin automaatteihin on yleensä vähän huonompi ja kulutus myös, jos vähänkään on kaupunkiajoa.
Vanhemmissa manuaaleissa kulutus on parempi vs. vanha automaatti.
Totta on että uudehko E-sarja manuaalivaihteisena on epäkurantti tuote niin Suomessa kuin muuallakin.
Hyvin suuri osa mersukuskeista ei ole kädettömiä, vaan haluavat autonsa mahdollisimman hyvänä kokonaisuutena, ovat mukavuudenhaluisia ja nauttivat ajamisesta. Siksi mersua ei ole syytä pilata manuaalivaihteistolla.- E220_CDI
Tarkoitin talviajon epätarkkuudella auton kääntymistä. Rattiflipuillakin komennettu pakkovaihto alas on hehtaaripyssyhommaa kovan laatikon ja ennen kaikkea kytkinpolkimen antamaan kääntöapuun verrattuna.
Manuaali myös rullaa paremmin ja moottorijarruttaa tarkemmin. Siksi kolmannekseen, myös paikaltaan lähtiessä manuaali on tarkempi, vaikka tomaatin luistava turbiini lähtöä pehmentääkin, eli muuttaa kaasun vasteen epätarkemmaksi.
Manuaalin öljynvaihdon kustannuksia ei tulpan avaamisesta ja öljylitran kaatamisessa laatikkoon ehdi sen vertaa kustannusta tulla, että tämä puoli jää lphes täysin automaatin piikkiin.
Se on tietenkin jokaisen oma asia, onko näillä merkitystä omassa ajamisessa.
En lähtisi itsekään lastuttamaan manuaalivaihteista yli tehtaan tarjoaman vääntökäyrän. Se ei tosin johdu menetelmästä, vaan mitoituksesta.
- eimanuaalia
"Eikö tässä ole riittävä syy ostaa manuaalivaihteinen, jos parkkipaikalla on lämpötöpselit seinää vasten keulan edessä? "
Nythän tässä on vähän sellainen juttu,nimittäin 14kpl mersuja omistaneena pitoautona on hämmentävää kuulla ajatuksena tuo yllämainuttu.
No itselläni omakotitalo ja sen parkkipaikalla tilanne kehittyy näin,webasto joka lämittää auton ensin koneen ja sisältä, ja ajan sen aina niin että keula on lähtösuuntaa.
Kun webasto on lämmittänyt riittävästi,niin käynistän auton ja annan käydä sen yleensä pakkaskaudella juodensisällä kahvia ja lukien päivän stoorit.
Tämän jälkeen varovasti ajoon myös eteenpäin mentäessä,tällä säästetään laatikkoa niin ettei repäistä heti lähtiessä.
Sport asento päällä koska välitys on pienin tuolloin,talviasennon olessa päällä voi vaihteisto kulua ennneaikaisesti aikaisemmin,tämä toki makuasia mutta näin olen tehnyt.
Pakkia tulisi kylmällä laatikolla sääliä enen kuin se on hieman lämmennyt,autoa tulisi sinun saada käyttää käynissä että lämpenisi jonkun verran.
Jos kilometrejä ei tule aika paljon vuodessa on diesel mersu huono ostos kerrostalo tai vaikka rivitalojen parkkiin,ilman webastoa on tilanne dieseleillä heikohko,itse valitsisin kaupunkiin bensan jolloin nopea lämpeneminen ajoon lähtiessä on paljon mukavampaa.
Se on kumminkin aikamoinen rääkki automaatille joka aamu lähteä kylmällä laatikolla peruuttamaan,itse en tuohon sortuisi vaan keula toiseen suunta ja jatkoroikalla sitten keulalle virta lohkoon jos se on ainut vaihtoehto.
Lisäksi kun diesel on kyseessä ja pakkaset niin 2 tuntia on liian vähän todellisuudessa lämmitystä valitettavasti ,mutta toki auttaa, muttei se riitä dieseliä lämmittämään tarpeeksi kun pakkasta on vaikka 20 astetta.
Kun puhutaan pitoautosta jonka pitäisi vielä kestää vuosikausia niin ajoon lähtö pakkasella on koneen puolesta myrkkyä jolloin ryntäytyksiä tulisi varoa suurella huolella.
Kylmästä lähtö ajoon on hirveää myrkkyä autolle, ja se kuluu nopeasti kaikilta osin,myös iskunvaimentimet ovat jäykät alussa.
Paljonkohan sinulla tulee kilometrejä vuodessa? itse en nää kaupungissa pakkasilla dieselissä mitään mieltä jos ei kilometrejä tule kymmeniä tuhansia vuositasolla.
Mutta tosiaan tuohon automaattiin niin ne on herkkiä ,särkyy se manuaalikin mutta automaattia pitää varoa,se on kallis korjattava joka tapauksessa.
Lisäksi öljynvaihto olisi tehtävä huuhtelemalla pesten,tämä maksaa tietenkin riippuen kuka ammattilainen sen tekee,arvioin sen olevan yli 500e koko hommelin.
Tuossa laitan sinulle jotain linkkiä niin saat mietiskellä rauhassa tilanteen.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=128612
ja tässä sitten vähän vanhempaa mallia mutta kuitenkin asiaa
http://keskustelu.suomi24.fi/t/339808/automaatti-ja-pakkanen
Myös tässä on samoja näkemyksiä laatikosta
http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtml
Joten ratkaisu se on tehtävä,mutta jos sinulla on pienet ajot jätä diesel ehdottomasti ostamatta,bensa lämpiää aivan erilailla.- E220_CDI
Itsehän sanoit, että pakkia pitäisi välttää kylmänä? Manuaalin pakki toimii luotettavasti kaikissa keleissä. Mutta olen itsekin kuullut saman, mutta en sen perusteluja, joten kiitokset linkeistä! En vaan jaksa alkaa käyttämään autoa paikallaan lämpimäksi, vaan esilämmitän kunnolla ja käynnistyksen jälkeen saman tien ajamaan, järki päässä toki. Ellei auto kestä tuota, niin sehän on väärin suunniteltu.
Ei näillä kilometreillä bensa-autoa. En pysty ajamaan omaani edes Spritmonitorin podiumsijoitukseen Suomen talven vuoksi. Mutta jos yllättäen onnistuisin ajamaan samanlaisen auton bensamoottorisen pohjat ympärivuotisena keskikulutuksena, niin silloin alle 8000 km kuittaisi dieselveron. Todellisuudessa vähempikin riittää ja vuotuinen ajomäärä on 30.000 km luokkaa.
W212 OM651 moottori ei lämpene yhtä nopeasti kuin enemmän kuluttanut edeltäjänsä OM646. Uudemmassakin tarkenee, kun esilämmittää hyvin, eli 2 tuntia sähköllä ja kelistä riippuen 10 - 15 minuuttia Webastolla, jonka mukavuusventtiili on pakotettu pysyvästi isolle kierrolle alusta lähtien tekniikkaa lämmittämään. Kun kotikadulta pääsee ulos, on väylällä auton oman mittauksen mukaan jäähdytysnesteen lämpötila 50 astetta. Siitä eteenpäin tilanne kehittyy hyvin, koska alempi ilmanotto on talven kokonaan tukossa ba ylemmässä vain pienet ilmaraot.
- C180TAS205
Ajelen uutena ostamallani C-Mersulla (S205, bensa) nyt toista talvea. Ajoa on ehtinyt tulla vasta alle 20 tkm. Manuaalivaihteisto ei edes käväissyt mielessä. Olin ajanut automaatilla (VW-DSG7) jo 7 edellistä vuotta, eikä paluu manuaaliin houkutellut tippaakaan. Vaihteistoni on siis 7G-Tronic.
Kummastelen tässä ketjussa esiintyneitä juttuja ongelmista lähdettäessä kylmällä vaihteistolla pakilla. Itselläni on katospaikka, johon pysäköin nokka seinää ja lämpötolppaa vasten, enkä ole havainnut minkäänlaisia ongelmia lähtiessäni liikkeelle kylmällä vaihteistolla pakilla.
Autossani on sekä sähkövermeet (moottorin ja sisätilan lämmittimet) että kauko-ohjattava Webasto. Sähkölämppärit ovat jääneet mukavuussyistä varsin vähäiselle käytölle. Talvella Webasto päälle kotoa pitäen 10–15 minuuttia ennen lähtöä, ja that's it. Vaihteiston lientähän tuo Webasto ei varmastikaan lämmitä lainkaan, joten lähden käytännössä aina liikkeelle peruuttaen, kylmällä vaihteistolla.
Kokemukseni M-B:n 7G-Tronicista ovat pelkästään positiiviset.- eimanuaalia
Ei millään pahalla mutta tuo tyyppillinen tarina,10 -15 minuuttia läämmitystä pakkasella.
Jos nyt yleensäkään puhutaan pakkasesta niin sinun rauta määrä pellin alla ei kerkiä lämpiämään tuossa ajassa mihinkään juuri.
Kun pakkanen on -20 tienoilla niin ja webasto on kytketty vaikka 30 minuttiin niin se ei riitä,vaan sen tulisi olla noin tunnin päällä.
Ainakin dieselleissä vähänkään vanhemmissa.
Nyt siis mainitsen dieseleistä ,samalla lämpiää laajemmin lämpö laajenee.
Kun auto on ollut kylmä yön yli niin se on moottori on siinä lämmössä kun pakkanen on ollut,itse käytin webastoa niin että sen lämpö näkyi mittarin taulusta,ajoon lähtö oli melkein aina 60 asteentienoilla,eli kone oli 60 asteen tienoilla ja sitten käynistys.
Toista tuntia pitää olla päällä kun pakkanen liehuu -30 tai enemmänkin.
Kun akku on kunnossa niin mitään huolta ei ole,ja kilometrit sitä luokkaa niin se akku latautuukin.
Talvella alle puolen tunnin webaston pitoa en edes ajattelisi 0 kelin jälkeen,auto ei kerkiä sisältä lämpiämään eikä sulattamaan ikkunoita.
Ei sinun tarvitse kummastella vielä sitä vaihteistoa kun ajalet tuoreella autolla mutta jahka aikansa tekee tuota niin voi siis voi käydä kalliimman puoleiseksi.
Lueppas tuo juttu ja ihmettele uudelleen,näin minäkin pitkälti toimin ja autot kestää ajaa 700000km ,muuten tulee nopeasti remontit käsille.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtml - C180TAS205
eimanuaalia kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta tuo tyyppillinen tarina,10 -15 minuuttia läämmitystä pakkasella.
Jos nyt yleensäkään puhutaan pakkasesta niin sinun rauta määrä pellin alla ei kerkiä lämpiämään tuossa ajassa mihinkään juuri.
Kun pakkanen on -20 tienoilla niin ja webasto on kytketty vaikka 30 minuttiin niin se ei riitä,vaan sen tulisi olla noin tunnin päällä.
Ainakin dieselleissä vähänkään vanhemmissa.
Nyt siis mainitsen dieseleistä ,samalla lämpiää laajemmin lämpö laajenee.
Kun auto on ollut kylmä yön yli niin se on moottori on siinä lämmössä kun pakkanen on ollut,itse käytin webastoa niin että sen lämpö näkyi mittarin taulusta,ajoon lähtö oli melkein aina 60 asteentienoilla,eli kone oli 60 asteen tienoilla ja sitten käynistys.
Toista tuntia pitää olla päällä kun pakkanen liehuu -30 tai enemmänkin.
Kun akku on kunnossa niin mitään huolta ei ole,ja kilometrit sitä luokkaa niin se akku latautuukin.
Talvella alle puolen tunnin webaston pitoa en edes ajattelisi 0 kelin jälkeen,auto ei kerkiä sisältä lämpiämään eikä sulattamaan ikkunoita.
Ei sinun tarvitse kummastella vielä sitä vaihteistoa kun ajalet tuoreella autolla mutta jahka aikansa tekee tuota niin voi siis voi käydä kalliimman puoleiseksi.
Lueppas tuo juttu ja ihmettele uudelleen,näin minäkin pitkälti toimin ja autot kestää ajaa 700000km ,muuten tulee nopeasti remontit käsille.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtmlNo joo, lämpömittarin lukemat pitää tietenkin huomioida...
Asun pk-seudulla ja tämän talven pakkaslukemat ovat olleet enimmäkseen yhtä tyhjän kanssa. Loppiaisen tienoon pakkasten aikoihin olin reissussa pohjoisempana, ja siellä lämppärille toki kertyi peliaikaa kerrallaan enemmänkin.
Tänä aamuna oli kotinurkissakin hyiset –16 °C. Ajoon minun tarvitsi lähteä vasta iltapäivällä, pakkaslukeman ollessa –9 °C tietämissä. Annoin Webaston pöhistä parikymmentä minuuttia. Tuskinpa siitä moottoria ja vaihteistoa ajatellen mitään iloa oli, mutta lämpöiseen kabiiniin oli kiva istahtaa.
Omaa mukavuutta tulee ajatelluksi enemmän kuin kylmän raudan kärsimyksiä. - E220_CDI
eimanuaalia kirjoitti:
Ei millään pahalla mutta tuo tyyppillinen tarina,10 -15 minuuttia läämmitystä pakkasella.
Jos nyt yleensäkään puhutaan pakkasesta niin sinun rauta määrä pellin alla ei kerkiä lämpiämään tuossa ajassa mihinkään juuri.
Kun pakkanen on -20 tienoilla niin ja webasto on kytketty vaikka 30 minuttiin niin se ei riitä,vaan sen tulisi olla noin tunnin päällä.
Ainakin dieselleissä vähänkään vanhemmissa.
Nyt siis mainitsen dieseleistä ,samalla lämpiää laajemmin lämpö laajenee.
Kun auto on ollut kylmä yön yli niin se on moottori on siinä lämmössä kun pakkanen on ollut,itse käytin webastoa niin että sen lämpö näkyi mittarin taulusta,ajoon lähtö oli melkein aina 60 asteentienoilla,eli kone oli 60 asteen tienoilla ja sitten käynistys.
Toista tuntia pitää olla päällä kun pakkanen liehuu -30 tai enemmänkin.
Kun akku on kunnossa niin mitään huolta ei ole,ja kilometrit sitä luokkaa niin se akku latautuukin.
Talvella alle puolen tunnin webaston pitoa en edes ajattelisi 0 kelin jälkeen,auto ei kerkiä sisältä lämpiämään eikä sulattamaan ikkunoita.
Ei sinun tarvitse kummastella vielä sitä vaihteistoa kun ajalet tuoreella autolla mutta jahka aikansa tekee tuota niin voi siis voi käydä kalliimman puoleiseksi.
Lueppas tuo juttu ja ihmettele uudelleen,näin minäkin pitkälti toimin ja autot kestää ajaa 700000km ,muuten tulee nopeasti remontit käsille.
http://www.iltalehti.fi/autot/2011012813075132_au.shtmlKuulostaa siltä, että Webasto on tehtaan asetuksissa, eli mitä kovempi pakkanen, sitä enemmän uhrataan tehoa sisätilan lämmitykseen ja vähemmän moottorin? Jos Webaston mukavuusventtiili on toiminnassa, lähtee iso kierto moottorin kautta vasta lämlityslaitteen saavuttaessa 60 astetta, eli -30 asteen pakkasessa ei ikinä ja lähtö kylmällä koneella.
Omassani sähkölämmitys ei saa -10 asteessa moottorin lämpötilaa kovin paljon yli 20 asteen edes pitkällä lämmitysjaksolla. Siihen 15 minuuttia Webastolla kaveriksi, niin CAN-väylältä luettu jäähdytysnesteen lämpötila ylittää 50 astetta kun pääsen työpaikan portista ulos. Mutta minun autossani Webasto lähteekin lämmittämään myös moottoria kelistä riippumatta heti kun lämmitys kytketään.
Näyttää olevan kulutuksen kannalta edullista tuollainen lämmitys, kun jo 25 km työmatkalla kulutus putoaa enemmän kuin mitä Weba kuluttaa. Tälle talvelle on toistaiseksi 6 litraa sadalle vievä tankillinen vielä näkemättä, vaikka kahdella tankillisella 5.9 onkin jo ylittynyt. Aiemmin säästin väärässä paikassa ja kulutus nousi talvikuukausina yli kuuden jatkuvasti. - E220_CDI
C180TAS205 kirjoitti:
No joo, lämpömittarin lukemat pitää tietenkin huomioida...
Asun pk-seudulla ja tämän talven pakkaslukemat ovat olleet enimmäkseen yhtä tyhjän kanssa. Loppiaisen tienoon pakkasten aikoihin olin reissussa pohjoisempana, ja siellä lämppärille toki kertyi peliaikaa kerrallaan enemmänkin.
Tänä aamuna oli kotinurkissakin hyiset –16 °C. Ajoon minun tarvitsi lähteä vasta iltapäivällä, pakkaslukeman ollessa –9 °C tietämissä. Annoin Webaston pöhistä parikymmentä minuuttia. Tuskinpa siitä moottoria ja vaihteistoa ajatellen mitään iloa oli, mutta lämpöiseen kabiiniin oli kiva istahtaa.
Omaa mukavuutta tulee ajatelluksi enemmän kuin kylmän raudan kärsimyksiä.En minäkään mielestäni rautaa ala palvomaan, mutta oma logiikkani on sellainen, että mukavuuspainotteisesti sisätilaa lämmittävä Webasto toimii mukavuudenkin kannalta huonosti kovalla pakkasella. Sisällä on lähtiessä lämmintä, mutta ajoon lähtiessä lämmityslaite tuulettaa lämmöt taivaan tuuliin eikä kylmästä moottorista saa vielä uutta. Hetken käy viileämpi jakso.
Alusta löhtuen moottoria lämmittämään pakotetun Webaston jäljiltäkin sisätilat ovat autoon tullessa sähköistä sisätilan lämmitintä mukavammat, ja tilanne alkaa kehittyä lämpimämpään suuntaan välittömästi lämpimän moottorin käynnistyksen jälkeen. - Euro-luokka
C180TAS205 kirjoitti:
No joo, lämpömittarin lukemat pitää tietenkin huomioida...
Asun pk-seudulla ja tämän talven pakkaslukemat ovat olleet enimmäkseen yhtä tyhjän kanssa. Loppiaisen tienoon pakkasten aikoihin olin reissussa pohjoisempana, ja siellä lämppärille toki kertyi peliaikaa kerrallaan enemmänkin.
Tänä aamuna oli kotinurkissakin hyiset –16 °C. Ajoon minun tarvitsi lähteä vasta iltapäivällä, pakkaslukeman ollessa –9 °C tietämissä. Annoin Webaston pöhistä parikymmentä minuuttia. Tuskinpa siitä moottoria ja vaihteistoa ajatellen mitään iloa oli, mutta lämpöiseen kabiiniin oli kiva istahtaa.
Omaa mukavuutta tulee ajatelluksi enemmän kuin kylmän raudan kärsimyksiä."C-Mersulla (S205, bensa) nyt toista talvea. Vaihteistoni on siis 7G-Tronic."
Onko tuo M 274 - 1.6L kone? EURO 5 vai 6? Olikos se tuo vain jokin toinen jossa oli nokkaketjun venymisiä?
- https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_C-Class_(W205)
Ps. Automaattivaihteinen kulkine suunnitteilla seuraavaksi, saataa olla MB tai sitten ihan jokin muu.
- eimanuaalia
Tuolla lyhyellä käytöllä saadaan myös webasto huonoon kuntoon aika pian.
Webastolla menee noin kaksi minuuttia pakkasella ennen kuin se vasta alkaa lämmittämään,ja siihen lämmitykseen ei riitä 10 minuuttia.
Kun siis puhutaan pakkasista vaikka -15/25 välillä.
Olet tehnyt kylmä käynistyksiä ilmeisesti lähes joka kerta.
Laitan tähän sinulle mietteitä.
"W205 tehdaswebasto lämmittää vain ja ainoastaan sisätiloja. Ei moottoria ollenkaan, eikä millään viiveellä! Siitä ei ole tietoa, onko tilanne sama kaikissa moottorivaihtoehdoissa tai onko lämmitin muuttunut jossain vaiheessa kevään aikana tuollaiseksi.
Ihmettelen, jos ei muita saman havainnon tehneitä W205:n omistajia ole. Ehkä edellinen talvi oli niin leuto ja tämä talvi ei ole kunnolla alkanut.
Myyjät ja Vehon tuotepuoli eivät ole tienneet asiasta, vaikka tekniikan puolella asia tiedettiin. Ei taida oikein sisäinen tiedotus pelata. Nyt myyjäliikkeeni ja maahantuoja selvittävät asiaa valmistajalta, milloin muutos on tapahtunut ja mitä on tehtävissä.
Tässä heidän vastauksia odotellessani kysyn teiltä arvon herrat ja rouvat foorumilla, onko autooni tehtävissä muutos, jolla myös moottori saadaan lämpiämään? Ilmeisesti itse Webasto on sama kuin E-sarjassa."
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=169469
Tiedätkö varmaksi lämpiääkö kone yhtään?sisältä se lämpiää mutta onko se kytketty myös koneen puolelle."Webasto huonoon kuntoon"
Ehkä, mutta onpa tuo pian 7 vuotta toiminut luotettavasti. En käytä alle 10 minuutin lämmitysjaksoa.
"Olet tehnyt kylmä käynistyksiä ilmeisesti lähes joka kerta."
Kuten jo sanoin, moottorin lämpöä ei lueta kojetaulusta, vaan väylältä, ja tähtäimessä on nostaa lämpötila parikymmentä astetta yli sen, minkä nestekiertoinen lämmitin saavuttaa tuntien lämmityksellä. Noin 50 astetta portista ulos ajaessa on sopiva.
Taidat miettiä tehdas-Webaston toimintaa vakiovarusteisena, jolloin ensimmäinen 15 - 20 minuuttia tuhlataan ohjaamon lämmittämiseen ilman moottorin nestekiertoa? Se pois nyt ihan heti, koska ei ole mitään järkeä lämmittää matkustamoa moottorin jäädessä kylmäksi.
Tämä on W205:n ja W213:n tehdasWebastossa niin suuri vika, etten itse ostaisi moista ollenkaan. Mieluummin asiantuntijan jälkiasentama lämmitin, joka lämmittää oikein, eli ennenkaikkea moottorin ja sivutoimisesti myös matkustamoa, jos aikaa jää.
Itsellä on kokemusta parista mersun 6-vaihteisesta manuaalista, vanhanmallisesti automaatista ja viisivaihteisesta puoliautomaatista.
Noista jännin kokemus oli se puoliautomaatti. Valitettavasti kokeilu jäi kahden päivän mittaiseksi. Jälkikäteen jäi mietityttämään taskuparkkeeraus ylämäkeen peruuttaen...
Mitäs noista sanomaan? Manuaali on aina hyvä vaihtoehto ja mersussa toimi napakasti ja kivuttomasti (toinen oli normaali, toinen vähän vikkelämpi "sporttimalli" - molemmat ihan ok).
Automaatti on hyvä silloin kun se on kunnossa. Enemmän ajetuissa esiintyy jonkin verran pientä vikaa (kokemuksia taitaa olla viidestä laatikosta), mutta eivät käytännössä esiinny kuin pienenä nykimisenä kun öljyt ovat kylmiä. Kilsan ajo tai lähtö lämpimästä tallista korjaa tuo ongelman (tai parin sadan uudet osat lootaaan). Ainut mikä kannattaa tarkistaa kun nykimistä alkaa esiintymään, on tietyissä vanhemmissa (jotain -2005?), etteivät glykolit päädy lootaan sisään (pelastettavissa, jos heti korjaa)...
Uusista automaateista ei ole kokemuksia, mutta Mersun tuntien mitään erityisempiä ongelmia en olettaisi löytyvän.- MuutenHyväMutta
Manuaalin kaksoismassat ei kestä vääntöä yhtään.
- eimanuaalia
Siis tarkoitatko kaksoismassa kytkintä? ettei se vääntöä.
- VaiKaksoisMassaKytkin
Herää nyt tähän maailmaan!
Yritä etsiä tietoa DMF jos alkais tajuta.
- eimanuaalia
Mitenkähän tänään on riitänyt webastolla 10-15 minuutin lämmitys?
Meillä on ainakin nyt pakkasta -30.3
Dieseleissä ei riitä nyt edes 2 tunnin lohkolämmitys vaan puhutaan noin tupla ajasta.Itse pidin webastoa 25 minuttia puhkumassa. Eivät sulaneet ikkunat (tuulilasi vähän alareunasta), mutta lähti kyllä käyntiin kuin palmun alta.
Tosin pakkasta vain 23 astetta.
- Työsuhdeautoilija
Kertokaas nyt sitten, että miten minun vm- 2018 C200 DIESEL (Rellun 1,6 kone) on 9G tronic plus vaihteisto vaikka mersun omilla sivuilla sellaista ei ole olemassakaan?
- KatoFaktaa
Uutena auto ostetaan pääsääntöisesti automaattina.
Käytettynä auto halutaan pääsääntöisesti manuaalina! Mm. nettiauto.com julkaisi vähän aikaa sitten hakutilastonsa.
No miksi käytetty halutaan manuaalina? Koska se automaatti ei kestä ja on harvinaisen kallis korjata. Lue yllä: älä vaan laita pakkia päälle kylmänä. Itsellä oli Audin Multitronic ja 1800rpm pikkuinen nykiminen aiheutti 7500e laskun - ei enää ikinä ellei ole leesari.- PainuVittuunTrolli
Mersu ja mersun automaattimei ole Audi !
Manuaalivaihteisto mersussa on lisävaruste. - 7Goireili
Itsellä oli W204 Mersu alle 150tkm ajettuna ja 7G automaatti alkoi oireilemaan. Laitoin vaihtoon, koska tiedän kalliit korjauskulut.
- MikkoK22
Ei oikein vakuuta automaatti käytettynä näiden kirjoitusten perusteella
- Keppipystyssä
Takavuosina esim. isokoneista jenkkiä etsiessä ja nykyäänkin tosin, manuaalilaatikkoa sai etsiä kissojen ja koirien kanssa koska amerikkalaiset eivät osaa ajaa kuin automaatilla ja jostain syystä täälläkin moni pitää automaattia ykkösvaihtoehtona tuollaisissa litrahirmuissa. Onhan automaatti rauhallinen kulkija käyttöautossa varsinkin kaupunkiajossa.
Mersuissa sama homma että manuaali on ollut vähän kuin luksusvaruste isokoneisissa sellaista kaipaavalle.
Noissa karvalakki rivinelosissahan niitä nyt on joka toisessa kun ihmisen piheys on eskaloitunut ostovaiheessa vaikka tuollainen pieni kirnu pitäisi nimen omaan olla automaattina ettei tarvitse turhia räpistellä vaan polkee vaan poljinta ja odottaa vauhdin nousemista.
Manuaali on aina manuaali sanoi automaattiuskovaiset mitä tahansa. Varsinkin iso ja vääntävä kone pitä olla ehdottomasti manuaalina että siitä saa kaiken fiiliksen irti. Se tunne kun joka vaihteella vetää ja ohittaessa välikaasulla pienempää pesään ja lappu lattiaan. Ahhh.
Ei tietysti sovi mihinkään vaappuva alustaiseen edustuautoon tuo manuaalinykiminen mutta muihin paremmin kuin nyrkki päähän.
Pelkässä kaupunkiajossa tietysti raastavaa kokoajan kytkimen kanssa nyhjätä mutta siihen se automaatti olisikin omiaan.Uutta Mustangia tarjotaan manuaalivaihteisena ja myös V8 koneella. Suosittelen, on nimittäin yksi hienoimmin toimivista manuaalivaihteistoista.
- Dadauto
Aja kerran automaatilla kaupungin ruuhkassa tai Saksan autobahnan jonossa 20 km. Et sen jälkeen kusekkaan manuaalivaihteista autoa kohti.
- MinHuollonTarve
Kerran kun automaattia korjataan 8000e edestä ja sen jälkeen ajaa manuaalilla vähän isommalla koneella (vääntö ja voima korvaa jatkuvan vaihtamisen tarpeen) niin ei enää haikaile automaatin perään.
Ottakaa selvää minkälainen kuluriski siinä automaatissa on ja sehän hajoaa jossain vaiheessa (30-> tkm riippuen tuurista ja ajotavasta). Oma valintasi voi olla tuollainen, eikä siinä ole mitään pahaa, mutta älä yleistä.
Suomessa on vain ruuhkattomia pikkukaupunkeja ja jonossa vähän alle 20 km/h minä ajan mieluummin manuaalivaihteisella autollani kuin automaattivaihteisellani, koska manuaali menee tuossa tilanteessa niin paljon helpommin. Syy on sangen yksinkertainen, taloudelliseksi viritetty automaatti ajaa niin pienellä turbiinin luistolla, että esimerkkisi tilanteessa joudun säätämään ruuhkassa rasittavan automaatin nopeutta jarrulla koko ajan. Lyhyellä ykkösellä manuaalivaihteinen isolla vauhtipyörällä vetää puhtaasti 1000 kierroksella noin puolella automaatin ryömintänopeudesta, joten se hyrrää ruuhkan mukana tyhjäkäynnillä itsestään kytkimeen koskematta. Muunkinlaisia automaatteja ja manuaaleja on, ja niiden välillä saattaisi valintani olla toinen, mutta minulla on nyt tällaiset.
Minulle manuaalin ja automaatin välinen valinta on vain yksi varustelistan juttu, eikä edes 10 tärkeimmän joukossa, vaikka olen ajanut yli 100.000 km manuaalivaihteisella suurkaupungissa, jossa asuu enemmän väkeä kuin Suomessa. Ensimmäisen automaattini ostin lähes 30 vuotta sitten, mutta se oli vain yksi valinta autossani, eikä se saanut minua tuntemaan itseni muita viisaammaksi tai modernimmaksi ostettuani automaattivaihteisen auton.
Sen jälkeen on ollut automaatteja ja manuaalivaihteisia sekaisin. Molemmilla on hyvät ja huonot puolensa. Yritys rakentaa näistä yleispäteviä uskonkappaleita tai paistatella mukamas modernina edelläkävijänä ihan vasta, eli tällä vuosituhannella egobuusteriksi hankitun automaatin turvin on säälittävää ymmärtämättömyyttä ja nuoruuden kokemattomuutta.
Tärkeintä on, että se voimansiirto (manuaali tai automaattinen) on kiinni mieleisessä autossa, jossa myös vaihteistoa tärkeämmät rastit ovat oikeissa ruuduissaan. Joihinkin autoihin sopii hyvin manuaali, toisiin automaatti. Toivottavasti jokainen löytää mieleisensä.
- NäinMene
Automaattivaihde toimii joka päivä hieman eri tavalla. Jos tämä ei haittaa, automaatin voi hankkia ja maksaa sen vähintään viisisatasen öljynvaihdosta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619319Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492879Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja352671- 572551
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971955- 981872
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241826Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501361Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091227- 281211