Onko kokemuksia, missä menee ns uden koneen raja Trafille? Pitäis vanhan V8 tilalle vaihtaa uusi marine Long block, tai ehkä Long block uusilla marine apulaitteilla.
Näistähän ei saa vaatimuksenkmukaisuus todistusta, joten uutena koneena ei saa rekisteröityä veneen rekisteri otteeseen. Toisaalta olisi varmaan ihan hyvä jos rek.otteen sarajanumerot täsmääväät mootoriin?
Uusi ruisku mercruiseri maksaisi tuplat, ei pysty.....
Trafin kanta long block vaihtokone vanhan tilalle
54
2093
Vastaukset
- KäytettyynVeneeseen
Ilmoitat moottorivaihdosta Trafiin, uuden moottorin numerot ja tehon. Kunhan sopii veneen suositusten sisään. Ei ongelmaa.
- UusiV8
Olisko se noin helppoa, Trafin sivujen mukaan tarvitaan vaatimuksenmukaisuus todistus jos kone vaihdetaan uuteen ?
https://www.trafi.fi/veneily/venerekisteri/rekisterointitapahtumat/vaatimustenmukaisuusvakuutus: Vaatimustenmukaisuusvakuutus moottorista
Uudesta bensiini-, polttoöljy- tai dieselkäyttöisestä polttomoottorista vaaditaan vaatimustenmukaisuusvakuutus aina, kun se on valmistettu 1.1.2007 jälkeen. Vaatimustenmukaisuusvakuutus vaaditaan myös, kun moottori vaihdetaan uuteen.
Älytön sääntö jos se menee noin... - PietarinTrollitehdas
Mikä on ongelma?
Kyseisia moottoreita ei saa myydä eikä tuoda EU alueelle ilman vaatimuksenmukaisuustodistusta.
Väite siitä ettei todistuksia saa, on valheellinen koska moottoreita ei saa ilman niitä.
Mikä ihmeen pietarin trollitehdas tätä vaöheellista pskaa oikein syöttää?? - ainakampoihin
Vaihtoehto B, älä kerro kellekään, että vaihdoit moottorin. Samanlaisenahan se pystyy.
- HyväEtteiVoiRekisteröidä
Minua kiinnostaa enemmänkin mistä ihmeestä kukaan voi lailisesti saada uuden moottorin ilman päästötodistusta.
Tällaista ongelmaa ei ole olemassa, jos toimitaan laillisesti. Jos taas ei toimita laillisesti, niin hyvä, että jossain vaiheessa kosahtaa.
- UusiV8
Niitä kyllä myydään ja tuodaan niin suomessa kuin muissakin EU maissa, laillisuuten en ota kantaa. Long blockin mukana ei voi olla päästötodistusta koska sehän riippuu apulaitteista mitkä arvot koneesta saadaan. Esim tässä koko kone:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-5-7L-V8-Repower-Mercruiser-Volvo-Penta-OMC-Crusader-Marine-Engine-/370558502761?hash=item5647020769:m:mcvo4VJCLhF6TTX-j9k2x-w
ja long block
http://www.ebay.co.uk/itm/New-5-0L-V8-Marine-Engine-Mercruiser-Volvo-Penta-PCM-Indmar-OMC-Long-Block-/370747887803?hash=item56524bd0bb:g:fqkAAOxyOBJRCC2J
Onko long block uusi moottori vai ei?
En uskaltais olla vaihtamatta sarjanumeroa papereihin, veneveron mukana homma muuttunee tarkemmaksi.- Calabacos.rules
Venevero tulee kuolemaan sauhuun, jos saavat läpi, unohtuu muutamassa vuodessa liian kalliina kerätä tuottoon nähden.
Toiseksi, kukaan, yksikään viranomainen ei ryömi numeroita lueskelemassa moottorin kyljestä.
Meillä suomessa tuo pilkunnussiminen on virkamiehissä verissä, mutta siitä huolimatta - niille voi pääsääntöisesti haistattaa . . tut ! - fwefqwef
Moottori on uusi. Myyjä ei saa myydä konetta EU:ssa ilman todistusta joten pyydä sitä. Jos taas myynti tapahtuu EU:n ulkopuolella ja sinä olet maahantuoja, niin rikot lakia ja on mahdollista että kone jää tulliin.
Huvivenedirektiivi kattaa koko EU:n eikä Englanti ole poikkeus. Käy myyjän omilla sivuilla, älä ebayssä. - lokit
Ainakin eu alueen ulkopuolelta tulevasta moottorista trafi on kiinnostunut. Miksi eu alueen sisältä tuleva moottori kiinnostaisi trafia, jos et sitä sinne itse ilmoita?
- sbc350v8
Ei täytä vaatimuksenmukaisuushommia. Mulla on Trafin kirjallinen lausunto.
Olisin omaan veneeseen tehnyt long-block vaihdon, mutta myin koko veneen sopivasti pois.
Samalta tuotantolinjaltahan auton- ja veneen moottoreiden lohkot ovat tulleet, mutta kiitos lakipykälien.
Veneenmoottoriksi hyväksytty long-block maksaakin moninverroin, verrattuna auton 2000e:n puolimoottoriin :)
Kuka sitä estää laittamasta ja tekemästä vaadittavia muutoksia, mutta jälleenmyyntiarvo romahtaa ja mikäli vakuutusyhtiön kanssa joutuu pelaamaan, niin korvaukset jäävät haaveiksi... - UusiV8
En epäile hetkeäkään että Trafin kanta on tuo. Toisaalta tulkinta on aika erikoinen, se tarkoittaa että kaikki longblock vaihdot ovat kielettyjä, jopa ihan uden EFI koneen(joka täyttää kaikki vaatimukset) koska longblokin mukana ei saada vaatimuksenmukaisuustodistusta missään tapauksessa, vain kokonaisen koneen mukana. Hassua että käytetyn louskun 1980 luvun koneen voi kyllä asentaa...
Mutta jos long block on kunnostettu, se ei ole uusi, joten silloin kyseessä ei ole uusi moottori ? Moottorin korjaus ei ole toistaiseksi kieletty Trsafin toimesta ?
Näitä uusia myydän ihan suomessakin https://www.marineparts.fi/m-moottorit/m-sisaperamoottorit/uudet-moottorit/gm-5-7l-v8-vortec-tehdasuusi-peruslohko-recgm350vortec/
Tuolaisen kun asentaa täällä voi tulla murheita jos tiedot päivittää Trafille....
Turha jeesustella laillisuudesta EU alueella muualla kuin Suomessa, näitä myydän pilvin pimein UK,ssa ja Ruotsissa, ketään ei siellä kiinnosta.- PelkäänMyyjää
Asetuksen mukaan iso muutos moottorissa tarkoittaa, että kone on uusi. Oletko edes kysynyt saako todistusta vain onko tämä vain arvaus?
Jos todistusta ei saa, niin myyjä osaa varmasti selittää miksi ei saa tai miksi sitä ei tarvita.
Kerro sitten meillekin, kun olet kysynyt. Täältä ei taida irrota enempää tietoa ja myyjä on muutenkin se oikea paikka kysymysten esittämiseen, vai mityä mieltä itse olet?
- UusiV8
Minkä asetuksen mukaan ja miten määritellään iso muutos? Olen aivan varma että koneremontin saa tehdä, mäntiä vaihtaa jne jos ei niin olisi mukava nähdä asetus joka tällaisen kieltää? Mootorilohko on myös varaosa, ja muuttuuko kone uudeksi jos rikkinäisen lohkon vaihtaa ehjään ?
Olen kysynyt, yksikään myyjä ei ole luvnnut toimittaa todistusta kysyttäessä, ja syy lienee selvä, päästöt riippuvat täysin mitä sen lohkon perään laitetaan. Viranomais tulkintoihin liikkeet ei ota kantaa.
Voi täältä irrota lisää tietoa, siihen nähden kuink paljon noita on myynnissä luulisi löytyvän laillinen keino, ehkä joku on onnistunut selvittäämään porsaanreijän ?- jokupelleilee
Tuo on ihan huuhaata. Auton päästöt mitataan autosta, mutta veneen moottorien päästöluokat ei riipu veneen koosta. Mietipä hieman. Perämoottoreita ei voisi myydä ollenkaan jos tuo pitäisi paikkansa.
Pyydät vain CE-vaatimuksenmukaisuustodistusta. Jos sellaista ei ole, konetta ei saa myydä. Kyseessä ei ole viranomaistulkinta vaan ihan laki.
Tämä keskustelu on ihan samaa kuin pohtisi pitääkö nopeusrajoitusta noudattaa ja mitkähän mahtaa olla viranomaistulkinnat siitä :D
Ehkä mausteena on tässä se, että toinen keskustelija ei ole koskaan kuulut nopeurajoituksista eikä nähnyt tien poskessa olevia kylttejä ja siksi epäilee niiden olemassaoloa ja merkitystä.
Hyvivenedirektiivi määrää näistä asioista ihan selvällä suomenkielellä. Kieli on kaikenlisäksi niin helppoa ymmärtää ettei pitäisi syntyä tulkintaa.
- Trafin_kunkku
Mikset kysy Trafila? Ei tarvitse täällä arvuutella.
Ei ne päästöt ole lohkosta kiinni, enempi niihin vaikuttaa mäntä, kansi eli palotilan muotoilu yms, venttiilit, kaasutin / ruisku, turbo, imu- ja pakosarja ja apulaitteet. Lohko on vain runko, palamistapahtuma eli ne päästöt muodostuu kaikissa muissa moottorin osissa. Jos vaihdat lohkon (tässähän se sarjanumero on) ja iskutilavuus, männät, palotila yms pysyy samoina (voian nekin tulla uuta), niin ei ne päästöt mihinkän muuutu.
Rälläköi se sarjanumero pois lohkosta, niin ei häiritse viranomaisia. Laisssa ei taida lukea että koneessa pitäisi olla sarjanumero. Ei ainakan noissa ikivanhoissa venemoottoreissa sellaista kaikissa ole. - V..tutTrafista
Unohda koko trafi ja vaihda se helvetin kone - äläkä ilmoita Trafille. Niiden pössilassien kanssa keskustelu on ihan turhaa, eivät edes itse tiedä mitä ovat tekemässä ja mitä vaatimassa.
- UusiV8
Järkevintä olisikin tehdä tämä ilmoittamatta Trafille, mutta mukavampi olisi jos saisi tehtyä ihan virallisestikkin.
Niinpä, miksen kysele Trafilta...Kyllä siltä olisi ihan mukava kysellä jos vastauksiin voisi luottaa. Omien kokemuksian mukan sieltä tullut aivan täyttä tuubaa, jonka oikaisemiseen on mennyt paljon aikaa ja vaivaa(vene asioissa, muista ei kokemuksia)
Besserwisserit jotka horisee CE-vaatimuksenmukaisuustodistuksesta ei tunnu ymmärtävän että varaosiin sellaista ei saa. Minä en ole vaihtamassa koko mootoria vaan lähinnä lohkoa.
Joten ydin kysymys on, mikä tulkitaan uudeksi koneeksi ja mikä korjaukseksi? Ja onko tehdaskunnostettu eri asia kuin että veisin vanhan koneen suomessa pajalle kunnostettavaksi?
Saattaa olle että homma menee vaikeaksi , ehkä parempi iskee jonkun köytetyn louskun kiinni niin maailma pelastuu:)- Trafin_kunkku
Eikö se tärkein tuossa huolessasi ole se sarjanumero? Otat sen vaan vanhasta lohkosta niin ongelma poistuu. En tiedä miten tuossa sarjanumero on laitettu, mutta yleensä ne on stansattu lohkon kylkeen. Siitä vaan siirtämään sitä sarjanumeroa, tapoja tehdä se on useita ja riippuu käytössä olevista työkalusista ja resursseista. Nuemron stanssaus ei ole vaikea homma, suurempi homma on vanhan numeron poisto. Tosin jos se on veneessä jossain luokse pääsemättömässä paikassa, niin eihän sitä kukaan katso. Laitat sen vanhan koneen sarjanumeron vaan näkyvämpään paikkaan.
Aikoinaan noin sarjanumerot on ollut jopa peltilevyssä stansattuna. Peltilevy on ollut niitattuna kiinni. Sekin on ollut sallittu. - SaitHarhautettua
Besserwisse kuvitteli, että "vanha V8 on kokonainen moottori, jonka tilalle vaihdetaan uusi kokonainen moottori, kun kaikki kinkitkit viittasivat moottoreihin eikä varaosiin.
- SurkimuksetTrollaa
SaitHarhautettua kirjoitti:
Besserwisse kuvitteli, että "vanha V8 on kokonainen moottori, jonka tilalle vaihdetaan uusi kokonainen moottori, kun kaikki kinkitkit viittasivat moottoreihin eikä varaosiin.
Samaa ajettelin minäkin. Aikaisemmin vaihtokoneena ymmärretiin kokonainen moottori eikä vain lohko.
Miten ne vanhat osat laitetaan siihen uuteen erimerkkiseen lohkoon kiinni, eihän vanhan eri merkkisen ja mallisen osat sovi siihen?
Taitaa olla pakko vaihtaa koko kone...mutta hei, sehän on sitten uusi kone :D
Juttu on muuttunut matkan varrella niin paljon, että taitaa olla samaa jaskaa kuin ennenkin :D
- Veneijämuualta
Kyllä se maailma nyt varmasti pelastuu kun hullut Suomalaiset hirttää itsensä kaiken maailman humpuukimääräyksillä. Muualla pas..at nakkaavat tämmöisille säännöille. Eihän monessa maassa edes tarvitse rekisteröidä näitä meidän "huvikuunareita"
- jepjep8
Jep, ja kaiken lisäksi monet täällä kommentoineet tuntuvat kannattavan tätä meininkiä...pitäisi varman jatkoss potkurivaihdiksenkin jälkeen tyypihyväksyttää koko höskä, eihän siinä enä ole sama kulutus ym.....
- Tikusta.asiaa
jepjep8 kirjoitti:
Jep, ja kaiken lisäksi monet täällä kommentoineet tuntuvat kannattavan tätä meininkiä...pitäisi varman jatkoss potkurivaihdiksenkin jälkeen tyypihyväksyttää koko höskä, eihän siinä enä ole sama kulutus ym.....
En todellisuudessa usko täällä kommentoineen kuin jokunen kyrpiintyneen moottrikauppiaan, jolla meni kaupat ohi kun poka päättikin uusia vain ns. puolimoottorin. Se on täysin laillista, joten nämä Trafi ym lässytykset voi unohta.
- Matkailuavartaasiks
Ei kyllä potkurin sokan vaihto on ehdottomasti suuri muutostyö. Ainuttakaan vene moottoriyhdistelmää ei ole penkitetty yhtikäs missään ja millään arvoilla ei taida olla mitään merkitystä mutta kyllä siitä saadaan kotimaisella byrokratialla niin saastuttava laite että pitää lailla kieltää. Menkää hyvät ihmiset käymään vaikka Puolassa niin ymmärrätte ettei sillä, että hirtetään itsemme näillä määräyksillä , ole mitään tekemistä saasteiden vähenemisessä. Iltapäivällä alkaa joka kotimökistä tunkea mustaa kankea savupiipusta kuin meillä traktorien vetokisoissa. Joka paikassa pistää hiilen katku keuhkoihin mutta me pistämme kaiken överiksi.
- He1inäkeiju
Nämä säännöt ovat EU direktiivissä ja voimassa kaikkialla Euroopassa. Säännöt on tehty ihmisten suojelemiseksi. Direktiivillä määrätään moottorista sen päästöt ja valmiista veneistä myös ääni.
Siihen se ei kuitenkaan jää vaan suuri osa direktiiviä koskee turvallisuutta.
Hiukan väsyttää nämä ketjut, joissa joku keksii uudelleen ajatuksen virtuaaliveneen lumemoottorin vaihtoon. Näissä päiväunissakaan ei ole mitään pahaa, mutta kun ei viitsitä ottaa selvää mitä oikeassa elämässä tapahtuu ja aukot tiedoissa paikataan omalla mielikuvituksella.
Onneksi nämä ketjut eivät johda käytännössä mihinkään koska ne on puhtaasti mielikuvitusta. Moottorin vaihdossa kyse on välillä kokonaisesta moottorista ja välillä vanhaan moottoriin laitetaan erilainen lohko varaosana. Jälkimmäinen on mahdotonta ja ensimmäiseen taas on selkeät säännöt olemassa ja myyjillä dokumentit.- Lopeta.jo
Ja moottorikauppias vaan jaksaa vääntää schaissea... Oletko koskaan kuullut puolimoottoreista? Olet, mutta haluat vain uskotella kaikkea paskaa ihmisille.
- Äläuntanää
No just joo, että säännöt ovat voimassa kaikkialla Euroopassa. Mitäs jos ottaisit ne silmälaput pois ja tekisit silmiäavaavaa matkailua ympäri Eurooppaa. Etenkin etelässä on toiminta kuin 60 luvulla täällä. Öljynvaihdossa proppu auki ja mäkeen, kyllä määräykset voi olla mutta älä unta näe, että niitä noudatetaan samalla lailla kun meillä. Siinä ei kikyillä korjata älyttömäksi paisunutta byrokratiaa.
- ÄläViitt1
Äläuntanää kirjoitti:
No just joo, että säännöt ovat voimassa kaikkialla Euroopassa. Mitäs jos ottaisit ne silmälaput pois ja tekisit silmiäavaavaa matkailua ympäri Eurooppaa. Etenkin etelässä on toiminta kuin 60 luvulla täällä. Öljynvaihdossa proppu auki ja mäkeen, kyllä määräykset voi olla mutta älä unta näe, että niitä noudatetaan samalla lailla kun meillä. Siinä ei kikyillä korjata älyttömäksi paisunutta byrokratiaa.
Ihmisillä on aina paljon ymmärrystä omille toimilleen. Jos vei toimistotarvikkeita työpaikalta, väittää kirkkain silmin, että se on laskettu mukaan palkkaan :D
Ei etelässä asiat ole sen mitenkään huonommin kuin täällä. Öljyt lasketaan paljon todennäköisemmin maahan Imatralla kuin Milanossa.
Ihan turha änkyröidä, ja yrittä väittää, että näillä koneenvaihtosaduilla olisi mitään tekemistä elävän elämän kanssa.
En ole moottorikauppias, mutta epäilemättä ei ole sellaista mootytorikauppiasta, joka olisi yhtää heikömmilla tiedoilla liikkeellä kuin nämä peräkammarin uneksijat.
- weneilijäputput
Moottoriveneen jälleenmyyntiarvo laskee. Et voi mainita myynti-ilmoituksessa, että uusi kone. Rekisteriotteessa se on kuitenkin se 80-luvun moottori, vaikka uusi olisikin paikallaan.
Et voi vakuuttaakaan "käyvästä arvosta". Tietenkin veneen arvon voi kertoa piillä ja mainita tämän vakuutusyhtiölle, kuitenkin korvaustapauksessa katsotaan reaaliarvo. Tämän olen selvittänyt juurtajaksain parilta vakuutusyhtiöltä.
Uudella long-blockilla et saa enää rekisteritodistusta.
Netti-ilmoituksissa näkee jopa valokuvia joistakin moottoritiloista, joihin on nakattu gm goodwrench-moottoreita paikalleen. Vaihtaisivat edes venttiilikopat alkuperäisiin, heh..
Mitähän vakuutusyhtiö tuumaa noista kuvista, mikäli joku haaveri sattuu. Eivät varmasti korvaa mitään.
Ainakin minun veneen vakuutustapauksessa käyttivät googlea nuo vakuutusyhtiön miehet ja kertoivat hakeneen lisätietoa. Kertoivat ja näyttivät, että mihin kuviin ja tietoihin vertasivat......Mitenhän noissa tapauksissa käy, mikäli osaavat laskea 1 1 - Faktaapeliin
Ihan mielenkintoinen aihe. Täällä viitataan EU direktiviin ja selkeisiin säntöihin koskien puolimoottoreita. Selkeää on että uusi mootori tarvitsee aina huviveneessä vaatimuksemukaisuustodistuksen, mutta mootorin korjauksesta tai esim puolimottoreista en ole löytänyt suomeksi tai englanniksi yhtään mitään selkeätä sääntöä tai kirjallista ohjetta Trafinsivuilta tai EU direktiivistä. Olisiko jollakin ystävälllisesti laittaa linkkiä johonkin ohjeeseen/sääntöön/lakiin jossa tarkemmin otettaisn kantaa tähän aiheeseen?
- OlikoRankkaaPerehtyä
Kuinka tarkaan etsit?
Ilmeisesti et käynyt ainakaan trafin sivuilla, jossa lukee:
Direktiivin säännöksiä sovelletaan kyseisiin tuotteisiin ainoastaan siitä lähtien, kun ne direktiivin voimaantulopäivän jälkeen ensimmäisen kerran saatetaan markkinoille tai otetaan käyttöön, paitsi jos niihin tehdään merkittävä muutos, joka nostaa moottorin tehoa yli 15 % tai voi muuten aiheuttaa sen, että direktiivin päästövaatimukset eivät enää täyty.
Direktiivissä puolestaan lukee sama asia:
Soveltamisala:
...moottorit, jotka on asennettu tai erityisesti tarkoitettu asennettaviksi vesikulkuneuvoihin...moottorit, jotka on asennettu vesikulkuneuvoihin, jos niihin tehdään merkittävä moottorin muutos...
...EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen on oltava seuraavien tuotteiden mukana, kun ne asetetaan saataville markkinoilla tai otetaan käyttöön:
... c) moottorit.
Lisäksi on kuvattu hyvin tarkkaan, mitä moottoreilta vaaditaan mm. pakokaasupäästöjen ja melun suhteen.
Moottorin voi tehdä omaan käyttöön, jos sitä ei myy viiteen vuoteen. Silloin määräyksiä ei soveolleta. Omaksi tekeleeksi tuskin lasketaan konetta, johon vain pistetään kaasari kiinni.
Moottorin voi myös tarkastuttaa jälkikäteen ja saada sille todistuksen direktiivin vastaavuudesta. Jos valittaa koneiden hintaa, tämä polku on vielä kalliimpi.
Joku voisi tietenkin sanoa, ettei puolikaan koneen vaihtaminen tai rakentaminen ole merkittävä muutos, mutta on vaikea kuvitella mikä sitten olisi :D
Jos väittää perehtyneensä asiaan, olisi hyvä, jos olisi lukenut edes direktiivin, joka asiaa koskee, vai mitä? - Tosirankkaperehtyä
:D eikö tässä puhuta koneesta joka on otettu käyttöön ennen direktiivin aikakautta, ainkin sen käsityksen saa, joten lähdetään siitä liikkeelle. Joten alkuperäistä konetta ei ole saatettu markkinoille direktiivin aikana. En löydä direktiivistä kieltoa remontoida ennen direktiivin vomantuloa valmistettuja mootoria. Olettaisin että vanhaan koneeseen saa tehdä koneremontin. Usein koneremontin yhteyteen vaihdetan monet liikuvat osat, josku kaikki. Alkuperäisen koneen ominaisuudet eivät muutu, olisiko tämä merkittävä muutos, en tiedä, tuskinpa? Jos teetän kaikki nämä työt pajalla, muuttuko tilanne, tuskinpa, tietääkseni koneremontteja tehdään niin uusin kuin vanhoihin mootoreihin niin auto kuin venepuolelle.
Mitä eroa on esim re manufactured short tai long block in ostamisella siihen että vien oman vanhan lohkon pajalle ja vaihdatan sisäkalut siihen. Molemmissa tapauksissa moottorin ominaisuudet säilyvät käytänössä täysin alkuperäsinä?
Vai onko niin että jos suomessa kaasari moottorin lohko jäätyy, siitä ei saa enää kalua koska varaosalohkon(tyhjänkin lohkon) hankinta vastaa uuden mootorin hankintaa ja kaasari kone ei läpäise uusia päästönormeja?
Mikä on "merkittävä muutos" näyttäis olevan hyvinkin oleellinen tässä yhteydessä, vittuilemiseen sijaan "OlikoRankkaaPerehtyä" voisi aiheesen hyvin perehtyneenä avata meille muillekin missä raja menee, mikä korjaus on sallitty, minkä osan saa vaihtaa, minkä ei? Löytyykö näistä ohjeita vai mennäänkö virkamiehien MUTU tuntumalla? - JatketaanKunOotLukenut
Tosirankkaperehtyä kirjoitti:
:D eikö tässä puhuta koneesta joka on otettu käyttöön ennen direktiivin aikakautta, ainkin sen käsityksen saa, joten lähdetään siitä liikkeelle. Joten alkuperäistä konetta ei ole saatettu markkinoille direktiivin aikana. En löydä direktiivistä kieltoa remontoida ennen direktiivin vomantuloa valmistettuja mootoria. Olettaisin että vanhaan koneeseen saa tehdä koneremontin. Usein koneremontin yhteyteen vaihdetan monet liikuvat osat, josku kaikki. Alkuperäisen koneen ominaisuudet eivät muutu, olisiko tämä merkittävä muutos, en tiedä, tuskinpa? Jos teetän kaikki nämä työt pajalla, muuttuko tilanne, tuskinpa, tietääkseni koneremontteja tehdään niin uusin kuin vanhoihin mootoreihin niin auto kuin venepuolelle.
Mitä eroa on esim re manufactured short tai long block in ostamisella siihen että vien oman vanhan lohkon pajalle ja vaihdatan sisäkalut siihen. Molemmissa tapauksissa moottorin ominaisuudet säilyvät käytänössä täysin alkuperäsinä?
Vai onko niin että jos suomessa kaasari moottorin lohko jäätyy, siitä ei saa enää kalua koska varaosalohkon(tyhjänkin lohkon) hankinta vastaa uuden mootorin hankintaa ja kaasari kone ei läpäise uusia päästönormeja?
Mikä on "merkittävä muutos" näyttäis olevan hyvinkin oleellinen tässä yhteydessä, vittuilemiseen sijaan "OlikoRankkaaPerehtyä" voisi aiheesen hyvin perehtyneenä avata meille muillekin missä raja menee, mikä korjaus on sallitty, minkä osan saa vaihtaa, minkä ei? Löytyykö näistä ohjeita vai mennäänkö virkamiehien MUTU tuntumalla?Viime kädessä nämä asiat ratkaistaan käräjäoikeudessa, joten on ihan turha toivoa tältä palstalta mitään varmaa asiasta.
Vanhan koneen saa remontoida kutakuinkin samaan kuntoon kuin se on uutena, sehän lukee direktiivissäkin. Lukisit nyt direktiivin vaan niin ei tarvitse jankata.
Jos koneen malli muuttuu tai sarjanumero, niin se ei ole enää sama kone. Sekään ei ole vaikea ymmärtää.
Jatketaan keskustelua sitten, kun ollaan samalla viivalla eli molemmat ovat lukeneet direktiivin. Sitten voit vaikka viitata sen johonkin pykälään niin mietitään yhdessä mitä se tarkoittaa. - mites_on
Saako virittää?🤔
- DDRmeininki
Elikä kantasi, ehkä virkmies:), on että vanhasta koneesta voi käytännössä rempata kaiken muun, mutta tyhjäkin uusi lohko on = "moottori" ja sitähän ei pystykkään laillisesti rekisteröimään. Näin voi tulkinta suomessa ollakkin, toki sitä ei missän direktiivissä lue.
Huvittavaa on se että Tulli, tässäkin asiassa valvova viranomainen(ainakin osittain), tulkitsee lohkot varaosikis eikä kokonaisksi mootoriksi, kuinkas muuten....
No,EU alueella käytetyn koneen tuonti ja rekisteröinti tänne ei edellytä vaatimuksenmukaisuustodistusta joten eiköhän se sopiva mylly löydy kohtuu hinnalla suomen STASI valvonnasta huolimatta. - KysyM1täVaan
mites_on kirjoitti:
Saako virittää?🤔
Jos teho nousee yli 15%, muutos on merkittävä. Se lukee ihan suoraan direktiivissä. Tehoa varmaankin verrataan alkuperäiseen valmistajan ilmoittamaan.
Ja kyllä, koneen saa täyshaalata eikä sitä katsota uudeksi koneeksi.
Jos lohkon mukana vaihtuu koneen sarjanumero, niin millä osoitat sen vanhaksi koneeksi? Jossain rajan pitää mennä sarjanumero on helppo - dsaDSADADD
No eikö varaosan(tässä tapauksessa lohkon) ostokuitilla pystyisi osoittaa että on ostettu varaosa eikä koko konetta.....itellä on uutena ostettu 3.0L mercruiseri ja siinä sarjanumerot ovat vetolaitteessa, kaasuttajan päällä ja josskin muuallakin taitaa olla, lohkossa en ole huomannut stanssatun samaa numerosrajaa( voi se kyllä ollakkin)
- OliskohanSeSiinäSitte
dsaDSADADD kirjoitti:
No eikö varaosan(tässä tapauksessa lohkon) ostokuitilla pystyisi osoittaa että on ostettu varaosa eikä koko konetta.....itellä on uutena ostettu 3.0L mercruiseri ja siinä sarjanumerot ovat vetolaitteessa, kaasuttajan päällä ja josskin muuallakin taitaa olla, lohkossa en ole huomannut stanssatun samaa numerosrajaa( voi se kyllä ollakkin)
Tämä kannattaa varmaankin kysyä valvovalta viranomaiselta, vai mitä mieltä itse olet?
Alkuperäinen viesti koski koko koneen vaihtamista, sitten se koski pelkän lohkon vaihtamista toisenlaiseen niin, että muut osat säilyvät samana (mikä tietenkin on harhaista) ja nyt ilmeisesti vaihdetaan vain yksi osa?
Selvästikin ketju muuttuu matkalla ja on aivan ilmeistä ettei aloittajalla ole mitään käsitystä tekniikasta eikä alkuperäistä moottoria ole olemassakaan. Muutenhan hän ei sovittelisi toisen koneen lohkoa :D
Keskustelu kuinka monta osaa koneesta saa vaihtaa ennen kuin se on uusi, voi olla mielenkiintoinen joilekin, mutta tuntuu minusta hiukan turhalta. - ssbs
OlikoRankkaaPerehtyä kirjoitti:
Kuinka tarkaan etsit?
Ilmeisesti et käynyt ainakaan trafin sivuilla, jossa lukee:
Direktiivin säännöksiä sovelletaan kyseisiin tuotteisiin ainoastaan siitä lähtien, kun ne direktiivin voimaantulopäivän jälkeen ensimmäisen kerran saatetaan markkinoille tai otetaan käyttöön, paitsi jos niihin tehdään merkittävä muutos, joka nostaa moottorin tehoa yli 15 % tai voi muuten aiheuttaa sen, että direktiivin päästövaatimukset eivät enää täyty.
Direktiivissä puolestaan lukee sama asia:
Soveltamisala:
...moottorit, jotka on asennettu tai erityisesti tarkoitettu asennettaviksi vesikulkuneuvoihin...moottorit, jotka on asennettu vesikulkuneuvoihin, jos niihin tehdään merkittävä moottorin muutos...
...EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen on oltava seuraavien tuotteiden mukana, kun ne asetetaan saataville markkinoilla tai otetaan käyttöön:
... c) moottorit.
Lisäksi on kuvattu hyvin tarkkaan, mitä moottoreilta vaaditaan mm. pakokaasupäästöjen ja melun suhteen.
Moottorin voi tehdä omaan käyttöön, jos sitä ei myy viiteen vuoteen. Silloin määräyksiä ei soveolleta. Omaksi tekeleeksi tuskin lasketaan konetta, johon vain pistetään kaasari kiinni.
Moottorin voi myös tarkastuttaa jälkikäteen ja saada sille todistuksen direktiivin vastaavuudesta. Jos valittaa koneiden hintaa, tämä polku on vielä kalliimpi.
Joku voisi tietenkin sanoa, ettei puolikaan koneen vaihtaminen tai rakentaminen ole merkittävä muutos, mutta on vaikea kuvitella mikä sitten olisi :D
Jos väittää perehtyneensä asiaan, olisi hyvä, jos olisi lukenut edes direktiivin, joka asiaa koskee, vai mitä?Eli tuon mukaan lohkon vaihtaminen on sallittua mikä järkevää onkin?
- Selvähomma
ssbs kirjoitti:
Eli tuon mukaan lohkon vaihtaminen on sallittua mikä järkevää onkin?
Kyllä. On sallittua.
- monteaur
OliskohanSeSiinäSitte kirjoitti:
Tämä kannattaa varmaankin kysyä valvovalta viranomaiselta, vai mitä mieltä itse olet?
Alkuperäinen viesti koski koko koneen vaihtamista, sitten se koski pelkän lohkon vaihtamista toisenlaiseen niin, että muut osat säilyvät samana (mikä tietenkin on harhaista) ja nyt ilmeisesti vaihdetaan vain yksi osa?
Selvästikin ketju muuttuu matkalla ja on aivan ilmeistä ettei aloittajalla ole mitään käsitystä tekniikasta eikä alkuperäistä moottoria ole olemassakaan. Muutenhan hän ei sovittelisi toisen koneen lohkoa :D
Keskustelu kuinka monta osaa koneesta saa vaihtaa ennen kuin se on uusi, voi olla mielenkiintoinen joilekin, mutta tuntuu minusta hiukan turhalta.Olet täysin hakoteillä. Lue alkuperäinen viesti edes ensin, siinä puhutaan nimenomaan lohkosta.
Mitenkä lohkon vaihtaminen on mielestäni harhaista. Moottoreihin saa varaosana lohkoja aivan niinkuin kansia tai muitakin varaosia. Miksi lohko ei sopisi vanhaan moottoriin, miksi muut osat pitäisi vaihtaa jos ne ovat toimivia.
Pointti tässä keskustelussa on että katsotaanko tuon valurautaisen osan, jossa on reijät mäntiä varten ja jäähdytyskanavia, vaihtaminen koko moottorin vaihtamiseksi.
Selkeintä ehkä aloittajan tapauksessa olisi rakentaa itse uusi moottori ja ilmoittaa se omavalmisteena mikä on Suomessa lain mukaan sallittua. Jos trafi kieltäytyy rekisteröimästä lainmukaisen veneen on se TraFin ongelma. Ehkä kannattaa kuitenkin säilyttää dokumentti siitä että TraFi on kieltäytynyt rekisteröimästä veneen ettei tule hankaluuksia vastaisuudessa.
- Lopettakaa.lässytys
Tämä koko "keskusteluketju" on taas niin täyttä paskaa, että asialla ei voi olla kuin yksi tai kaksi provokaattoria levittämässä epätietoisuutta ihan vittuillakseen.
Ensinnäkin: puolimoottori tai lohko tulkitaan juridisesti varaosiksi/varaosiksi, joten ne eivät ole kokonaisia uusia moottoreita, jotka vaativat vaatimuksenmukaosuustodistuksia.
Miksi joku haluaa väen vängällä uskotella jotakin muuta?
Toiseksi: mikään laki ei kiellä rakentamasta moottoria itse omaan veneeseen ( sellainen moottori rekisteröidään omavalmisteena ).
Toisin sanoen varaosista, uusista ja vanhoista, saa kasata itselleen kokonaisen moottorin omaan veneeseen.
Kannattaa säilyttää kaikki kuitit, niin pääsee helpommalla kun naapurin kusipää väittää uuden moottorin tuodun osina maahan ja kasatun sitten täällä uudestaan. Sellainen ei tietenkään ole sallittua, mutta tosiasiallinen valvonta on käytännössä sen kusipään harteilla.
Mistä näitä "trafi-on-jumala" lässyttäjiä tänne oikein sinkoaa? Vai vielä käräjäoikeudessa selvitellään... Joopa joo.- TodistaEtteValehtele
Hengitä sisään välillä.
Hyvä.
Nyt sitten vain todistat, että puhut totta etkä ole vihapäissäsi keksinyt koko juttua.
Onhan se kohtuullista, kun muutkin ovat ihan kopioineet lakitekstiä, joka tukee heidän kirjoitustaan, että sinä teet samoin. Pelkää paskan ja vitun toistaminen ei nimittäin lisää vaan vähentää sinun uskottavuttasi. - Lopettakaa.lässytys
TodistaEtteValehtele kirjoitti:
Hengitä sisään välillä.
Hyvä.
Nyt sitten vain todistat, että puhut totta etkä ole vihapäissäsi keksinyt koko juttua.
Onhan se kohtuullista, kun muutkin ovat ihan kopioineet lakitekstiä, joka tukee heidän kirjoitustaan, että sinä teet samoin. Pelkää paskan ja vitun toistaminen ei nimittäin lisää vaan vähentää sinun uskottavuttasi.Epätoivoinen ja täällä valheellisella propagandalla häiriköivä uusien moottorien kauppias tekee nyt vaan itse niitä hengitysharjoituksia!
Tässä ei minun puolelta tarvita mitään lakipykäliä. Tiedätkös miksi?
Katsos kun se menee niin päin, että kaikki mikä ei ole lailla tai asetuksilla kielletty, on sallittua. Vai onko häirikkö sitä mieltä, että kaikki mikä ei ole lailla erikseen säädetty sallituksi on lähtökohtaisesti kiellettyä?
Siksi: jos jokin asia väitetään laittomaksi, siitä on osoitettava ko. lakipykälät. Comprendo?
Edelleen: moottorin saa itse rakentaa omaan veneeseen, se rekisteröidään omavalmisteena. Tätä ei mikään laki kiellä. Piste!
Oliko muita ongelmia? - Trumppikosesiinä
Lopettakaa.lässytys kirjoitti:
Epätoivoinen ja täällä valheellisella propagandalla häiriköivä uusien moottorien kauppias tekee nyt vaan itse niitä hengitysharjoituksia!
Tässä ei minun puolelta tarvita mitään lakipykäliä. Tiedätkös miksi?
Katsos kun se menee niin päin, että kaikki mikä ei ole lailla tai asetuksilla kielletty, on sallittua. Vai onko häirikkö sitä mieltä, että kaikki mikä ei ole lailla erikseen säädetty sallituksi on lähtökohtaisesti kiellettyä?
Siksi: jos jokin asia väitetään laittomaksi, siitä on osoitettava ko. lakipykälät. Comprendo?
Edelleen: moottorin saa itse rakentaa omaan veneeseen, se rekisteröidään omavalmisteena. Tätä ei mikään laki kiellä. Piste!
Oliko muita ongelmia?Sinulla taitaa olla vaikeuksia itsehillinnän kanssa.
Jos yrität esittää länkkärin kovanaamaa, niin tulos vetää suupielet hymyyn samalla tavalla kuin spiidikontsales. Huumoria tähän maailmaan kuitenkin tarvitaan, joten pidä tyylisi. Ehkä sillä ei saa elämänkumppania, mutta lähtemättömän maineen.
Olemme yhtä mieltä siitä, että mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Epäilen kuitenkin voiko osina ostetun koneen kasaamista kutsua oman koneen tekemiseksi, mutta sitä tulkitsee trfai, en minä. Ja kuten sanoin, viimeisen sanan sanoo rastuvanoikeus, et sinä enkä minä.
Minulla ei ole mitään ongelmia sen kanssa, mitä muut tekee omille tavaroilleen. Esitän oman mielipiteeni, siihen kun on Suomessa vapaus. Onko sinulla ongelmia sen suhteen :D - Lopettakaa.lässytys
Trumppikosesiinä kirjoitti:
Sinulla taitaa olla vaikeuksia itsehillinnän kanssa.
Jos yrität esittää länkkärin kovanaamaa, niin tulos vetää suupielet hymyyn samalla tavalla kuin spiidikontsales. Huumoria tähän maailmaan kuitenkin tarvitaan, joten pidä tyylisi. Ehkä sillä ei saa elämänkumppania, mutta lähtemättömän maineen.
Olemme yhtä mieltä siitä, että mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Epäilen kuitenkin voiko osina ostetun koneen kasaamista kutsua oman koneen tekemiseksi, mutta sitä tulkitsee trfai, en minä. Ja kuten sanoin, viimeisen sanan sanoo rastuvanoikeus, et sinä enkä minä.
Minulla ei ole mitään ongelmia sen kanssa, mitä muut tekee omille tavaroilleen. Esitän oman mielipiteeni, siihen kun on Suomessa vapaus. Onko sinulla ongelmia sen suhteen :D"Epäilen kuitenkin voiko osina ostetun koneen kasaamista kutsua oman koneen tekemiseksi, mutta sitä tulkitsee trfai, en minä."
Mistä se omavalmiste moottori sitten kasataan? Käytetyistä vessapaperin rullistako?
Ja Trafi ei lähde kenenkään moottoritiloja penkomaan, se on varma. Eikä mikään käräjäoikeus, ennen kuin syytteitä on nostettu. "Valvovalla viranomaisella", jolla täällä tykkäät ihmisiä pelotella, ei ole resursseja, tietotaitoa eikä edes intressiä jotain yksittäisiä moottoremontteja lähteä selvittelemään.
Ps. Trump on ihan kova jätkä, ja elämänkumppaneitakin on riittänyt. - Trump.rulettaa
Trumppikosesiinä kirjoitti:
Sinulla taitaa olla vaikeuksia itsehillinnän kanssa.
Jos yrität esittää länkkärin kovanaamaa, niin tulos vetää suupielet hymyyn samalla tavalla kuin spiidikontsales. Huumoria tähän maailmaan kuitenkin tarvitaan, joten pidä tyylisi. Ehkä sillä ei saa elämänkumppania, mutta lähtemättömän maineen.
Olemme yhtä mieltä siitä, että mikä ei ole kiellettyä, on sallittua. Epäilen kuitenkin voiko osina ostetun koneen kasaamista kutsua oman koneen tekemiseksi, mutta sitä tulkitsee trfai, en minä. Ja kuten sanoin, viimeisen sanan sanoo rastuvanoikeus, et sinä enkä minä.
Minulla ei ole mitään ongelmia sen kanssa, mitä muut tekee omille tavaroilleen. Esitän oman mielipiteeni, siihen kun on Suomessa vapaus. Onko sinulla ongelmia sen suhteen :DHeh... Huumorilla ja sopivan rennolla elämänasenteella niitä hyviä elämänkumppaneitakin saa.
Pykälä-joosepit ja muut virkaintoilijat ovat niitä loppuelämän runkkareita ja tyhjäntoimittajia. - Etootrumppi
Lopettakaa.lässytys kirjoitti:
"Epäilen kuitenkin voiko osina ostetun koneen kasaamista kutsua oman koneen tekemiseksi, mutta sitä tulkitsee trfai, en minä."
Mistä se omavalmiste moottori sitten kasataan? Käytetyistä vessapaperin rullistako?
Ja Trafi ei lähde kenenkään moottoritiloja penkomaan, se on varma. Eikä mikään käräjäoikeus, ennen kuin syytteitä on nostettu. "Valvovalla viranomaisella", jolla täällä tykkäät ihmisiä pelotella, ei ole resursseja, tietotaitoa eikä edes intressiä jotain yksittäisiä moottoremontteja lähteä selvittelemään.
Ps. Trump on ihan kova jätkä, ja elämänkumppaneitakin on riittänyt.Trump on varmaan ihan omaa luokkaansa ja sillä on seuraa riittänyt.
Mistä sulle saatais?
- Otcantic
Vene on minun, moottori on minun, myös korjattuna. Asia ei Trafille kuulu, jos halauavat asiasta keskustella, heillä on yhteystiedot. Tullille olen varaosaista verot ja tullimaksut tarvittaessa suorittanut, tuotteet tulevat omaan käyttöön. On aivan sama mitä mieltä Trafi on tai ei ola - ei yksinkertaisesti kiinnosta !
- AsennettaRiittää
Tuo on hyvä asenne. Siihen voi huumekauppiaatkin vedota.
- Meinköhänöveriksi
AsennettaRiittää kirjoitti:
Tuo on hyvä asenne. Siihen voi huumekauppiaatkin vedota.
Trafia jumaloiva pykälärunkkari vertaa moottoriremontteja jo huumekauppaan!
Tajuaakohan itse miten on itsensä nolannut...? :/
- blackston
Minä en ainakaan enää trafiin päin kusekaan on täynnä idiootteja.Huomasin syksyllä kun kävin trafin sivuilla niin olivat laittaneet minun vanhan hinaajan tiedot päin vi..a.Pituus väärä, koneen merkki ja teho tuulesta temmattu laitettu jopa koneen valmistusnumerokin jota siinä ei ole.No korjasin nämä mitat,merkin ja tehot oikeiksi ja luulin et sillä selvä,no tulikin viikon sisällä trafin kirje "olette siis vaihtanut moottorin"teidän pitää toimittaa moottorin ostokuitti ja joku eu-hyväksymispaperi ym ym.ja alusta ei saa käyttää ennen kuin paperit täsmää ja trafi hyväksynyt.Siitäpä alkoikin sitten kova todistelu että Lister on -v46 ollut konehuoneessa,onneksi oli vanhoja katsastuspapereita jossa kone ja teho mainitaan.Tästä opin et en ilmoittele Trafille mitään jos joskus jotain muutoksia teen.
- ihgudaawaan
Joo itellä kävi oman veneen kans just samalla tavalla...
Alkuperäiselle kysyjälle: Laita tilalle käytetty vp kad42, veneen arvo nousee ja ei aiheuta mitään ylimääräisiä toimenpiteitäkään... - DDRyberalles
Perämoottoreissa sarjanumero ei yleensä ole kiinni lohkossa, puolimoottorin pystyy helposti vaihtamaan ilman ongelmia, tarfinkaan suunntaan. Sisäperämottori yhdistelmä on huomattavasti kompleksimpi kokonaisuus kuin perämoottori, joten puolimoottorin osuus sisäperässä pienemp kuin vastaavasti perämoottorissa.
Dorkaa jos short/lonblockin vaihdon kanssa tulee rekisteröinin suhteen ongelmia....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3492997Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591235- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837