Onko svetisismi noilla horoilla tauteja?
Munia kuvittanut nyt viikon
Svetisismi sukupuolitauti?
4
227
Vastaukset
- Svetisismi
Yleinen suomen kieleen siirtynyt svetisismi on löytyä-sanan käyttö olla- tai sijaita-sanan asemesta sellaisissa tapauksissa, joissa löytyä-sanan objekti ei löydy etsimällä (esimerkiksi kaapista löytyy kaksi kirjaa, ruots. det finns två böcker i skåpet).
Myös tyyppi ”omenat ovat loppu” on svetisismi (vrt. ruotsin äpplena är slut). Parempaa suomea on sanoa omenat ovat lopussa[3]. Toisaalta nominatiivinkaltaiset tilan tai ajan ilmaisut näyttävät jo olevan osa suomen kieltä (vrt. Hän kävi meillä tässä joku päivä. Yksi kerta menin kouluun pyörällä.)
Osa aikaisemmin svetisismeiksi koetuista ilmauksista on hyväksytty suomen yleiskieleen. Esimerkiksi ennen kartettiin tekemisen tavan ilmaisemista adessiivilla, koska niissä nähtiin suomen kielelle vieraita ilmaisutapoja (vrt. ruotsin med-rakenne). Suositus ei tosin ollut aivan ehdoton, vaan hyväksyttiin tavan ilmaisijoina adessiivit avulla, luvalla, suostumuksella ja sillä ehdolla.[3]. Suomen kielen lautakunnan päätöksestä keväällä 2003 päätettiin suositusta löyhentää ja alettiin hyväksyä sellaisetkin tapaa ilmaisevat adessiivirakenteet tehdä työtä ilolla tai siivota huolella[4].
Svetisismejä ilmenee etenkin puhekielessä. Usein kuulee käytettävän muodollista subjektia eli se on -passiivia (vrt. ruotsin det är). Esimerkiksi virkkeen ”On vaikea ymmärtää, miksi hän tekee niin” asemesta sanotaan: ”Se on vaikea ymmärtää, miksi hän tekee niin” (toinen esimerkki: ”Se on kiva päivä tänään”).
Muita esimerkkejä suomen svetisismeistä:
väkirikas, miel. runsasväkinen tai väekäs
toiverikkaasti, miel. toiveikkaasti
kuituköyhä, miel. vähäkuituinen
verovapaa, miel. veroton
satsata, miel. panostaa, sijoittaa
tienata, miel. ansaita
pitää sisällään (=innehålla), miel. sisältää
vetää johtopäätös, miel. tehdä johtopäätös
https://fi.wikipedia.org/wiki/Svetisismi - ehkäjotainmuutakin
No horoilla on esimerkiksi hiiva tulehdus yleinen . Tai sitten se
että ko . paikka on virtsaa täynnä
koko ajan . On ainakin liukas
tavallaan . - vesiv
tai siis " vesi V " !
- mitäkummaa
mtä tuo aloitus tarkottaa ?
Siis että on pitänyt kuivattaa
viikon niitä vai mitä?
Tuntuu aika erikoiselta.?
voisko joku selventää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654196
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363482Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162893Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342729En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142532Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102134IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121226Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1491167- 801016