Muutama talteenpoimittu rivi:
Olen ollut kuukauden surullinen, ollut surullinen olo
On surua, paras tuki ja kaverini kuoli tiistaina. Mites ny eteen voi katsoa
Miun sydän on kuivettunu niin korpuksi kasaan ettei sinne enää ketään mahdu
Rakastaisinhan minäkin, koko loppuelämäni, mutta ketä?
Joskus yöllä tulee oikeen kipeesti mieleen se toisen kanssa oleminen. Saatan silloin keittää kahvit ja ajatella sitä yhtä koko yön. Tai sättäillä.
Eihän tällä iällä enää tuollaisia mieti, vaikea olisi antaa kenenkään koskettaa
Niinpä, tulee täällä oltua pitkäänkin kun ei oikein mitään muuta ole enää
Täältähän se rakkaus silloin alkoi. Tai siis sama sätti mutta eri huone oli. Ja tänne se sitten päättyi
Kissa tuli, täytyy leikkiä! Eipä minua kukaan muu tästä ikinä keskeytäkkään. Eikä leikitäkkään : - (
Muutamalla sättirehvillä olen ollu. Kun ne minut näkee niin tänne tulen takaisin
Chat ja kalpea aavistus surusta
8
1047
Vastaukset
- Juliaanainen
Surullisia juttuja :(
- onnellinenratkaisu
Ei oikea suru sätissä asu. Kasvakaa ja hakekaa elämää sieltä missä sitä on. Sätin ulkopuolelta. Itsekin tein niin jo pari vuotta sitten enkä kadu. Suosittelen. Sillälailla onni voittaa surun, ilo masentuneisuuden!
- surun.pyyhit.silmistäni
Suru on siellä missä surullinen ihminen on eikä siitä "kasveta ulos hakemalla elämää jostain" Surusta kasvaa ulos ajan myötä. Jos sätistä saa hetken helpotuksen tuskaansa ja ajatukset pois läsnäolevasta surusta, onko huono asia.
Suru ja masentuneisuus ovat eri asioita. Suru on surua, alakuloa ja ikävää. Sen voittamiseen tarvitaan vain aikaa.
Sättäilijöiden tulisi ajatella, että joukossa on ihmisiä, joilla on surua tai muuten ikävä elämäntilanne, joka on helppo hetkeksi unohtaa iloisten ihmisten seurassa. Ei siis tarvitse välttämättä osallistua sanailuun, mutta voi vain olla taustalla ja seurailla. Siksi pitäisi miettiä kaksi kertaa, mitä sanoo ja miten.
Sinä siellä, minä täällä,
niin kaukana,
kuiskauksen päässä toisistamme. - Diskurssi
Vertaistuki olisi masentuneille ja melankolisille erittäin tärkeää somaattisenkin terveyden kannalta.
Ennen oli yhteisöt niin tiiviitä, että ihmiset tukivat toisiaan ja pahoin voivaa ihmistä autettiin ja ymmärrettiin. Empatia on kehittynyt tällä tavoin ja se on mahdollistanut ihmisten selviämisen läpi vaikeiden aikojen.
Uusliberalismissa, jossa me nyt elämme, selviää vain ne ihmiset, jotka osaavat käyttää toisia ihmisiä ja yhteiskunnan järjestelmiä hyväkseen.
Tämä on johtanut siihen, että empatia häviää ja ihmiset voivat henkisesti huonosti, usein myös menestyjät, sillä menestyminen elämässä voi vaatia epäinhimillisiä ponnistuksia ja luo tunnontuskia, kun ymmärtää miten on menestymisensä hankkinut.
Neurobiologian kannalta ajateltuna pahoinvoivan ihmisen kromosomin päissä olevat telomeerit lyhenevät, jolloin ihminen ikääntyy ja sairastuu nopeammin. Tästä syystä ihmisen olisi todella tärkeää saada empatiaa edes sen aikaa, että elämänilo palaa ja telomeraasi-entsyymi alkaa korjata telomeerejä, pysäyttäen ikääntymisprosessin.
Nykyisille ihmisille pitää olla tutkimuksia todistukseksi siitä, että vanhat filosofit (= viisauden rakastajat) olivat oikeassa. Telomeraasista on saatu Nobel vuonna 2009 ja tutkimuksia telomeraasin toiminnasta on vaikka kuinka paljon.
Reflektoikaamme tätä sanomaa muutamaan vanhaan filosofiin:
Demokritos, joka eli 460-371 ennen kristusta sanoi: ”Mielettömät toivovat itselleen pitkää ikää tulematta siitä kuitenkaan iloisiksi. He pakenevat kuolemaa ja kuitenkin tavoittelevat sitä. He eivät saa elämässään mistään tyydytystä.”
”Se on onnellinen, joka ei sure sitä mitä hänestä puuttuu, vaan iloitsee siitä mitä hänellä on.”
Erasmus Rotterdamilainen, joka eli 1469-1536 sanoi: ”Sanokaa minulle, voiko sellainen ihminen, joka vihaa itseään, rakastaa toista. Voiko itsensä kanssa riitelevä ihminen sietää toista? Voiko kukaan, joka kokee oman minänsä harmillisena ja vaivalloisena, tuottaa toiselle nautinnon iloa? Vain narri, joka on vielä narrimaisempi kuin Narrius, voi vastata myöntävästi. ”
René Descartes, joka eli 1596-1650 sanoi: ”Harjoittamani filosofia ei ole niin julma tai synkkä, että se julistaisi mielenliikutukset lainsuojattomiksi. Päinvastoin, mielestäni elämän koko suloisuus ja ilo on löydettävissä juuri niistä. ”
Tuntuu hieman oudolta, että elämänkokemusta omaaville ihmisille tällaiset asiat ovat yleensä itsestään selvyyksiä, mutta eikö chattikin voisi olla sellainen vertaistukipaikka, jossa ihmiset ymmärtäisivät toisiaan, empaattisesti ja toisiaan parantaen? - elämäää
surun.pyyhit.silmistäni kirjoitti:
Suru on siellä missä surullinen ihminen on eikä siitä "kasveta ulos hakemalla elämää jostain" Surusta kasvaa ulos ajan myötä. Jos sätistä saa hetken helpotuksen tuskaansa ja ajatukset pois läsnäolevasta surusta, onko huono asia.
Suru ja masentuneisuus ovat eri asioita. Suru on surua, alakuloa ja ikävää. Sen voittamiseen tarvitaan vain aikaa.
Sättäilijöiden tulisi ajatella, että joukossa on ihmisiä, joilla on surua tai muuten ikävä elämäntilanne, joka on helppo hetkeksi unohtaa iloisten ihmisten seurassa. Ei siis tarvitse välttämättä osallistua sanailuun, mutta voi vain olla taustalla ja seurailla. Siksi pitäisi miettiä kaksi kertaa, mitä sanoo ja miten.
Sinä siellä, minä täällä,
niin kaukana,
kuiskauksen päässä toisistamme.Itse olen kokenut raskaita suruja ...vuosia myöhemmin kävin chätissä jonkin verran. Monesti kirjoitukset satutti vaan itseäni. Ei siellä voida tietää mitä kelläkin on tapahtunut elämässä. Sitä vaan ihmettelin, miten voidaan surullista asioista tehdä jopa raakaa pilaa ja ..tuli mieleen helppoa on kirjoittaa kun ei ole kokenut menetyksiä. Tai sitten ihmiselle ei ole tunteita ollenkaan. Ei olisi tullut edes mieleen että olisin voinut kertoa mitä olen kokenut ,,itse kyllä myötäelin moneksi suruissa ,,ne kirjoitukset oli kyllä punaisilla kirjoitettuja.............
Surun saa kantaa yksin ..iloon löytyy aina kavereita........Onneksi minulla oli ystäviä livessä joille sain suruni kertoa... Ammattiauttajatkin on olemassa joiden puoleen voi kääntyä.....
- missätotuus
Chatissa ei ole mitään todellista elämää , elämä on chätin ulkopuolella. Monella huone on hupipaikka ,ei edes kunnon keskusteluja . Toisien kiusaamista ilkeitä sanoja satuttamista. Oma lukunsa nämä hetken huvin etsijät , useammalla se kumppani siellä livessä. Jotain kumminkin puuttuu jos etsii sitä "hupin" saamista chatin huoneista, itse olen entinen chattari ,, onneksi silmäni avautuvat ja näin sen totuuden. Miten ihmiset voi elää itsensä kanssa , missä on omatunto ????
- Anonyymi
Parasta hupia elämässä on toisille vittuilu ja masentaminen. Näin omat mahdollisuudet selvitä järjissään paranevat.
- Vastakohta
"Olen surullinen aina
kun olen ilman sua
en tahdo mennä ulos
en edes pukeutua
en osaa tehdä mitään
en tahdo tehdä mitään
olen surullinen aina
kun olen ilman sua
Olen kärsimätön aina
kun olen ilman sua
en sovi tähän rooliin
en osaa mukautua
jostain syystä jäädä
on parempi kuin mennä
olen kärsimätön aina
kun olen ilman sua
Olen surullinen aina
kun olen ilman sua
en pidä siitä etten
saa sua hallittua
jos päivät valuu hukkaan
niin yöt ne vasta onkin...
olen surullinen aina
kun olen ilman sua
Aamulla kun saavut
tiedän mitä teen
laitan sinut suureen
pulloon lasiseen
korkin pistän kiinni
kukaan muu ei saa
katsella sua enää
olet mulle kuuluvaa
mulle kuulut vaan
Olen surullinen aina
kun olen ilman sua
en pidä siitä etten
saa sua hallittua
jos päivät valuu hukkaan
niin yöt ne vasta onkin...
olen surullinen aina"
Zen Café - Surullinen aina
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379