MIKSI SITIKAT ON NIIN HALPOJA?

caravaanaaari

Tarkoitus olisi nyt ostaa auto, ensimmäinen oma sellainen. Tarkoitus olisi hankkia sellainen alle 100 tkm ajettu 10te 4 v vanha käyttövarma auto. Xsara on ollut mielessä.

Olen muutaman viikon selannut hintoja ym ja käytettyjen citikkojen (xantia/xsara) myyntihinnat on todella halpoja jos niitä vertaa esim japseihin tai octaavioihin. Siis reilusti halvemmat vaikka uuden hinnat ovat samat.

Mistä tämä johtuu. Olen kuullut huhuja, että citikat, kuten muutkin ranskalaiset ei kestä, mutta vanhemmilla on ranskalaiset ihan hyvin toimineet.

Mistä siis halvat hinnat johtuu

88

39799

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ci-Tikka

      Syyt lyhyesti:

      1. ENNAKKOLUULOT (Ehdottomasti tärkein syy, liittyvät merkkiin itsestään & valmistusmaahan, joka on Ranska)

      2. Viat, tosin Saara ehkä uudemmista viattomin malli mutta siinä sähkölaitteet ovatkin vielä järkevässä mittasuhteessa, C5 mallina vika-altis (ja turha väittää vastaan, tämä on nähty ja hyvin monen omistajan kokemukset tukevat tätä). Aika näyttää miten (huippukallis) C4 selviää tulikokeesta.

      • C5J

        Alkupään C5:ssa oli paljon lastentauteja. Niin on usein aivan uusissa automalleissa. Etenkin väylätekniikka on niin uutta, että monet valmistajat ovat kusessa sen kanssa. Myöhemmät on luotettavampia.


      • tumpelo

        Jos esimerkiksi katsotaan Saksan tilastoja niin sieltä löytyy huomattavasti paskempia autoja ja mikä hauskinta niin ne on jopa ns.laatuautoja.
        Miksi muuten esimerkiksi audin ja mersun kohdalla ei puhuta vioista vaan ne unohdetaan autuaasti?


      • Ci-Tikka
        tumpelo kirjoitti:

        Jos esimerkiksi katsotaan Saksan tilastoja niin sieltä löytyy huomattavasti paskempia autoja ja mikä hauskinta niin ne on jopa ns.laatuautoja.
        Miksi muuten esimerkiksi audin ja mersun kohdalla ei puhuta vioista vaan ne unohdetaan autuaasti?

        Tähän en halunnut tätä väittelyä, varmasti on "huonompia" autoja = vika-alttiita mutta juuri C5:n kohdalla (yksittäisenä mallina) näitä erityisesti sähkövikoja ja mikä vakavinta varhaisen sarjan huohotinvikoja (on niitä VAGissaki, tiedän) on ollut. Flektejä tuhoutuu uudemmissakin yksilöissä kun ei ymmärretä viimasuojan käyttöä, tosin sekään ei pelasta lelumaisen heikkoa flektiä joka voi saada itse maskinkin kautta tietyissä oloissa tahmeaa lunta siten että jumiin menee ja lämmöt nousee. Mutta päätän tämän keskustelun tähän. Olen varma että ihminen joka ostaa kymmenien tuhansien uuden auton, miettii myös vika-asiaa. Eli vielä kerran, en väitä C5:ttä huonoimmaksi autoksi mutta ei sitä voi kuin maailmalta silmänsä ummistava Citroen-fanaatikko väittää vähävikaiseksi noin keskimäärin. Onneksi on sentään takaisinkutsukampanjat, jotka osoittavat vastuullisuutta, jossa puolivalmiit tuotteet tehdään lähemmäs valmista vaikka sitten vuosia tehtaalta rullaamisen jälkeen.


      • C5:stä
        Ci-Tikka kirjoitti:

        Tähän en halunnut tätä väittelyä, varmasti on "huonompia" autoja = vika-alttiita mutta juuri C5:n kohdalla (yksittäisenä mallina) näitä erityisesti sähkövikoja ja mikä vakavinta varhaisen sarjan huohotinvikoja (on niitä VAGissaki, tiedän) on ollut. Flektejä tuhoutuu uudemmissakin yksilöissä kun ei ymmärretä viimasuojan käyttöä, tosin sekään ei pelasta lelumaisen heikkoa flektiä joka voi saada itse maskinkin kautta tietyissä oloissa tahmeaa lunta siten että jumiin menee ja lämmöt nousee. Mutta päätän tämän keskustelun tähän. Olen varma että ihminen joka ostaa kymmenien tuhansien uuden auton, miettii myös vika-asiaa. Eli vielä kerran, en väitä C5:ttä huonoimmaksi autoksi mutta ei sitä voi kuin maailmalta silmänsä ummistava Citroen-fanaatikko väittää vähävikaiseksi noin keskimäärin. Onneksi on sentään takaisinkutsukampanjat, jotka osoittavat vastuullisuutta, jossa puolivalmiit tuotteet tehdään lähemmäs valmista vaikka sitten vuosia tehtaalta rullaamisen jälkeen.

        Meillä ollut C5 vuodesta 2001 ja yhtään vikaa ei ole ollut sähköpuolella eikä muuallakaan.
        Joten yleistys ei kannata.
        Tämä on meidän ensimmäinen citikka mazdojen, nissanien ja seattien jälkeen, ja tosi tyytyväisiä olemme olleet.


      • Jamppa vaan
        C5:stä kirjoitti:

        Meillä ollut C5 vuodesta 2001 ja yhtään vikaa ei ole ollut sähköpuolella eikä muuallakaan.
        Joten yleistys ei kannata.
        Tämä on meidän ensimmäinen citikka mazdojen, nissanien ja seattien jälkeen, ja tosi tyytyväisiä olemme olleet.

        Tsekkaa seuraavan auton kohdalla adacin tilaston.Skoda octaviahan sielä keikkuu kärjessä. Siinä on väylätekniikkaa vanhassakin vehkeesä ja hyvin on ADAcin mukaan toiminut. Minua ei aiemmin viat työsuhdeautoilijana huolettaneet, mutta väylätekniikkaa ei osata ainakaan kerralla tehdä kunnolla ja mahdollisia vikoja ei osata kerralla korjata.


      • asasa

        älä puhu paskaa mulla on 2 kpl C5 ja ei ole ollut mitään ongelmia 2001 ja 2007 vuosimallit.Vanhempaan on laitettu puhaltimenvastus,koiranluu ja takaäänenvaimentaja autolla ajettu 323000 km uudempaan ei ole tarvinnut tehdä mitään ajettu 78000 km.


    • jamppa 78

      xantia on aivan romu itellä oli sellainen ja jatkuvasti sitä piti korjata onneks olen ite remontti mies niin mulle se korjaus tuli halvaksi sitten ostin xsara se on ollut erittäin hyvä ja mielyttävä auto ei mitään vikaa ole ollut ja auto kuitenkin on ollut mulla jo neljävuotta sillon kun sen uutena ostin siinä on hyvä auto ja varaosat erittäin edullisia kun verrataan vaikka toyotan tai muuhun japanilais valmisteiseen autoon.

      • Peeku

        sanoi (ite ajanu aina ranskalaisella)että ranskalaisten huono maine tulee monimutkaisemmasta tekniikasta,jos ei ite osaa korjata on ylläpitokulut korkeat koska remontit vie aikaa mutta osat ehkä keskivertoa edullisemmat. Kylän toinen remontti mies ajoi heti citikkamiehen matkoihin ovelta ei luvannut korjata! Muistan kyllä itekki isän pösön omintakeisen akunkenkäsysteemin,enkä minäkään vähästä kummasta ruvennut sitä rappaamaan :-)


      • Trax

        Itse en nyt ala moittimaan tai kehumaan mitään malleja yleisesti, kunhan kerron omista (ja kaverin) kokemuksista.

        Eli Itsellä ollut nyt runsaan vuoden -99 Xantia 1.8, ja ongelmia ei juuri ole ollut. Antennin olen vaihtanut (vanhan kierteet hapettuneet kiinni) ja kerran airbag-valo paloi yhden reissun ajan (ilmeisesti kontaktihäiriö, asialle ei sitten tehty mitään). Ja mukavia kilometrejä takana nyt 21tkm.

        Kaverilla puolestaan oli aikoinaan -96 Xantia 2.0, jossa ei muistaakseni ollut muuta hämminkiä kuin loppuvaiheessa kova pompotus. Palloja ei vaihdettu vaikka kehotin, vaan meni koko auto vaihtoon. Uusi peli on -01 Xsara 2.0, jolla kaveri on jo 100tkm ajanut, ja vikoja ollut kyllä riittämiin aina "antipollution fault":sta alkaen. Kerran pohjoisessa oli öljytkin tullut ulos, puhumattakaan haljenneesta tuulilasista. Harvoin on matkanteko kuitenkaan kokonaan katkennut, eikä kaveri ole citroenia helvettiin kironnut.


      • Well !

        Minulla on V6 1997. Paras kaikkiaan 10 autosta, mitä minulla on ollut. Sinulla varmaan karvalakkimallin maanantaikpl.

        T. Matti


      • LeCitroen
        thatsit kirjoitti:

        Well !

        Minulla on V6 1997. Paras kaikkiaan 10 autosta, mitä minulla on ollut. Sinulla varmaan karvalakkimallin maanantaikpl.

        T. Matti

        Mun kokemukset Xantiasta (vm-97) tosi hyvät! Varma auto, hyvä talvella, kyyti erinomainen, 260 000 km ei tunnu missään. Tietenkin on jotakin osia hiukan vaihdettu kuten nyt akku ja pakoputki.
        Hydrauliikka pallot voi paineistaa, ei tarvi vaihtaa. Halpaa!


      • joku vaan
        Trax kirjoitti:

        Itse en nyt ala moittimaan tai kehumaan mitään malleja yleisesti, kunhan kerron omista (ja kaverin) kokemuksista.

        Eli Itsellä ollut nyt runsaan vuoden -99 Xantia 1.8, ja ongelmia ei juuri ole ollut. Antennin olen vaihtanut (vanhan kierteet hapettuneet kiinni) ja kerran airbag-valo paloi yhden reissun ajan (ilmeisesti kontaktihäiriö, asialle ei sitten tehty mitään). Ja mukavia kilometrejä takana nyt 21tkm.

        Kaverilla puolestaan oli aikoinaan -96 Xantia 2.0, jossa ei muistaakseni ollut muuta hämminkiä kuin loppuvaiheessa kova pompotus. Palloja ei vaihdettu vaikka kehotin, vaan meni koko auto vaihtoon. Uusi peli on -01 Xsara 2.0, jolla kaveri on jo 100tkm ajanut, ja vikoja ollut kyllä riittämiin aina "antipollution fault":sta alkaen. Kerran pohjoisessa oli öljytkin tullut ulos, puhumattakaan haljenneesta tuulilasista. Harvoin on matkanteko kuitenkaan kokonaan katkennut, eikä kaveri ole citroenia helvettiin kironnut.

        Tuntuu ettei korjaamollakaan korjata, vaikka autoa sinne vie kerran pari kuussa. Ennen asuttiin Helsingissä ja siellä auto oli välillä lämpimässä autotallissa (työn ajan) ja nyt asumme pohjoisen perukoilla, eikä ole autotallia... koko ajan vikaa ja osia on jäätynyt. Autonvaihto on työn alla, kunhan ees pääsis viankorjuulta vaihtoon. Tänäänkin taas kerran jätti miehen tienpäälle ja korjaamolle vientiä tuossa odottaa voimaton auto. Auto on mieheni, enkä itse autoa aja kuin joskus matka-ajoa tai ymmärrä sen vikoja sen puoleen. Vikoja vaan on vissiin ollut alkaen akusta, ovista, katalysaattorista, öljyt on tullut pihalle... ihan koko ajan on ollut vikaa. Kun tietäskin mikä on ns. talviauto ja kestäs Lapinkin säät.


    • Xaatana

      Halvat hinnat johtuu juuri niistä essonbaarimiesten huhuista. Huhujen aiheena on yleensä 'rapeat ranskalaiset' tai 'sitikka=sähkövika" tai "mystiset nestejouset". Molemmat huhut pohjautuvat 70- ja 80-luvun autoihin, jolloin varsinkin CX:ssä korin ruostuminen oli huimaa ja toisaalta muutamien sitikkamallien sähköistykset oli naurettavan ja itkettävän välimaastossa. Mystiset nestejouset taas on todella mystisiä: mukavampia ja halvempia ylläpitää, mutta essonbaarimiesten ymmärrys ei riitä käsittämään niiden toimintaa.

      Jos puhutaan alle 10 v. vanhoista sitikoista, niin voit unohtaa essonbaarin jutut. Edes jousipallot ei enää vaadi uusimista. Jos huollot on tehty huoltokirjan mukaan, niin saat autolle varmasti parhaan hinta-laatusuhteen kun ostat sitikan.

      Siis: halvat hinnat johtuu vanhoista asenteista. Jos välität niistä, niin ostat eurooppalais-jaappanilaisen tojotan tai belgiassa hollantilais-japanilaisista osista kootun 'ruotsalaisen' volvon. Jos et välitä niin etsit hyvin huolletun sitikan, nautit mukavammasta ajosta ja käyt säästörahoilla pari kertaa etelän lämmössä.

      • PitkäPaksu

        Näin se likipitäen menee. Mutta siitä "viis". Parasta on kuitenkin nauttia premiumtason varusteluista ja ominaisuuksista lähes mopoauton hinnalla. Jotenkin tekisi mieli sanoa, että "ei sen pituus, mutta sen paksuus" ja rakkaalla vaimollani on kokemusta "molemmista". =)


    • esa

      on se että uudet on yleensä siskon =liisin autoja yritys käytössä merkkiliike rahastus huoltaa autot mut todellisuudessa ei huolla tulee ongelmia =auton vika sana leviää hyvä auton hinta laskee =käytetyn ostaja saa laatuvehkeen halvalla=citroen on käytettynä hinta laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras ostos

    • ....

      Kyllä ne kestävät, mutta eivät tahdo ennakkoluulojen takia kelvata jengille. Olen joskus harkinnu kyllä noin 5000 xantian ostoa, mutta koeajolla pelästyin 140tkm ajettua yksilöä kyllä.

    • atoyot -05

      niinpä,joku saa minun vanhasta xsara break-03 42tkm "varman"käyttöauton jossa on tähän päivään mennessä pitkä vikalista...mun mitta tuli täyteen...toivottavasti tämä oli maanantai kappale,en halua yleistää,mutta citikka oli pettymys.

      • eroja

        JOtenkin olen tullut siihen tulokseen, että ranskalaisissa autoissa on julmia heittoja laadussa. JOillakin on täysin huolettomia kilsoja, ja joillakin on kaikki mahdolliset ongelman. Itse kuulun jälkimmäisiin


      • eroja kirjoitti:

        JOtenkin olen tullut siihen tulokseen, että ranskalaisissa autoissa on julmia heittoja laadussa. JOillakin on täysin huolettomia kilsoja, ja joillakin on kaikki mahdolliset ongelman. Itse kuulun jälkimmäisiin

        Toinen puoli asiassa on se, onko ne laatuerot autossa vai huollossa. Jos allasi on Vehossa huollettu peli täydellä huoltokirjalla, se ei suinkaan tarkoita että autollesi olisi tehty käytännössä mitään. Huonosti käy viimeistään siinä vaiheessa jos autolle tosissaan tehdään Vehossa jotakin, siitä kun on tapana seurata ihan uusia vikoja (se alkuperäinen vika saadaan joskus jopa korjattua).

        Toki Vehoissakin on niitä poikkeuksia, mutta kannattaa olla hyvin tarkkana missä sitä autoaan huoltaa.


    • arvilL

      Aliarvostettu automerkki, kuitenkin hyvä malli (ongelmia ollut 20v sitten-->huono mukamas vieläkin). Viisas hankinta kun arvo jo laskenut. Virheistä oppii =).

      Yliarvostettua automerkki, yleensä laatu jo heikkoa ja myydään hyväuskoisille. Tyhmän valinta jo hinnan takia. Nykyautoissa erot hyvin pieniä vikaisuudessa muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Pahin vioista on kuitenkin aina ruoste!

      Molempiin luokkiin löytyy useita merkkejä, en kuitenkaan ala sanomaan niitä ääneen. Paitsi tietysti citikka on varmasti huonossa maineessa jossain määrin.

      Tsemppiä patonginpurijoille T:Pastaraketti

      • LLL

        Omissa C-autoissa on kyllä ollut monenlaisia vikoja mutta 80-luvun puolivälin jälkeen tehdyissä malleissa missään ei ole ollut ruostetta. Sitikoitten viimeisimmät helposti ruostuvat olivat CX, Visa mutta jo BX:ssä oli jo sinkkipellit, ainakin viimeisimmissä.


      • Rellu
        LLL kirjoitti:

        Omissa C-autoissa on kyllä ollut monenlaisia vikoja mutta 80-luvun puolivälin jälkeen tehdyissä malleissa missään ei ole ollut ruostetta. Sitikoitten viimeisimmät helposti ruostuvat olivat CX, Visa mutta jo BX:ssä oli jo sinkkipellit, ainakin viimeisimmissä.

        Ostitko auton sillä perusteella että
        joudut ajamaan pitkiä maantiematkoja
        ja tilava ahteritila oli tarpeen ?

        Oletko ajanut nimenomaan ruiskuilla ja
        katalysaattorisilla noi ajosi ?

        Missä vaiheessa pneumaattiset jousituksen
        pallot huononee niin että auto on pilalla ?
        Onko CX n pneumaattinen jousitus koska
        yhtä hyvä ja ylivoimainen kuin
        60-17 lukujen iiduissa ?
        Olen ajanut parilla CX llä joissa on
        ollut huono kova puistava jousitus
        ja vähän maavaraa.
        Millaisella maavaralla olet ajanut ?

        Saatko korjattua autojasi muualla kuin
        merkkihuolloissa halvemmalla, esim
        vetoakseli ja etupyörän laakeritöitä ?


    • w123----

      älä ny perkele mee mitää ranskista ostaa.. niitähä on kaikki tienposket täynnä.. ihan hyviä ja mukavia ajaa kyllä mutta mutten aivan perseestä

      • jojo

        taitaa olla haagertin juttuja,käännä kellos ny on 2005


      • Pieni auto punainen.

        Sanoo "marsukuski" niitähä on kaikki tienposket täynnä.


      • näin on

        mies. Hämeenlinnästiassa on marsu 2005, mikä maksoi uutena n350000e. ajettu vähän yli 3000km. Nyt myynnissä 279000e. on muuten tullut näille kilometreille hintaa riittävästi. Etköhän mene ostamaan, kun halvalla saisi.


    • Betteri

      ... on n. 5 v vanhoilla Sitikoilla. Jos haluat hyvän auton halvalla niin Olet tullut oikeaan paikkaan. Autot ovat ihan yhtä hyviä kuin muutkin, mutta hinta on tosi halpa. Tietysti kaikki ovat yksilöitä.

      T.nimin. alle 100 tkm ajettu Berlongo 44% uuden hinnasta

      • sitruuna

        Ja sitten jotkut hullut menee näitä autoja ostamaan uutena omalla rahalla


      • Betteri
        sitruuna kirjoitti:

        Ja sitten jotkut hullut menee näitä autoja ostamaan uutena omalla rahalla

        ;-)


      • itkeä julkisesti
        Betteri kirjoitti:

        ;-)

        Minä ainakin painuisin maanrakoon haavojani nuolemaan jos citikan olisin ostanut.
        Suomalaiset kuitenkin osaa sataprosenttisesti lukea mutta näyttää olevan paljon niitä, jotka ei ymmärrä luettua tekstiä


      • TT-Citikka
        sitruuna kirjoitti:

        Ja sitten jotkut hullut menee näitä autoja ostamaan uutena omalla rahalla

        Omalla rahalla vuonna 2003. Ja kertaakaan en ole vielä katunut - päinvastoin.

        Tosin ajatus onkin käyttää autoa yli 10 vuotta - ja silloin kymmenienkään prosenttien hintaerolla ei ole juuri merkitystä, auton arvo kun merkistä riippumatta on mennyt jo niin alas, että puhutaan korkeintaan sadoista euroista...


      • hullu
        sitruuna kirjoitti:

        Ja sitten jotkut hullut menee näitä autoja ostamaan uutena omalla rahalla

        Minä ostin Xsara breakin omalla rahalla uutena. Ei vieläkään kaduta. Kattelin käytettyjä aikani mutta kun viimevuotisessa oli muutama varuste kaupan päälle ja vähän ajetut käytetyt melkein uuden hintaisia, niin uutta sitten vaan.

        Varmasti vähän vanhemmassa olisi ollut paras hinta-laatu-suhde mutta olen huono remontoimaan mitään ja käytetyn epäluotettavuudesta sain tarpeeksi jo edellisen (ei ranskalaisen) kärryn aikana.

        Hyvin pelannut, muuten.


    • wfewfww

      siksi ovat niin halpoja, koska haluttavuus on lähes nollassa niin ei se hintakaan voi olla sillon kovin korkea. sama koskee renaulteja.

    • Citisen Kane

      ...hintaa alas.
      Ranskalaiset yleensä ovat olleet löysän auton maineessa. Citikka varsinkin on ollut kaikesta mukavuudestaan huolimatta pahamaineinen joskus 70-80-luvulla GS:ien ja CX:ien takia: ruostuivat herkästi, ja tekniikka oli hankalaa huoltaa/korjata kun näin tarvitsi tehdä -aika useastikin. Pelit ovat kuitenkin parantuneet, vaikka tuo C5 näyttäisi olevan tuomassa takapakkia luotettavuuteen. Valitettavasti näin näyttää olevan, vaikka auto muuten olisi huippuluokan menopeli. Mutta näistä muista nykyisistä voisi sanoa, että ne ovat mukavia, halpoja hankkia, kohtalaisen luotettavia ajokkeja. Ainakin Xsaroihin saa nk. kulutustavaraa (nivelet, jarrupalat, jakohihnat) suht. kohtuuhinnalla, joten se mahdollinen korjauskaan ei vie konkurssiin.
      Itselläni on ollut 5 citikkaa, joista 2 mehujousista. Välissä on ollut joku japsi ja saksan peli ja amerikan Pikku-Foordi, mutta en voi sanoa, että nämä muut merkit olisivat olleet merkittävästi luotettavampia (mm. Foordissa tomaattilaatikko remontissa 5 kertaa).
      Joten summa summarum: Xsarasta saisit halvan käyttöauton.

    • Tepa

      jostakin syystä autokauppiaat hyljeksivät Citruunoita, eivät halua ottaa välissä kovinkaan vanhaa ja taas myyvät (tietämättömille) hyvällä "alennuksella" varastoissa seisovia Citikoita. Kumpa muistakin autoista sais vastaavat alennukset !
      En tiedä tarkkaa syytä, mutta olisko suurin syy ettei merkki ole tehty ihan Suomen talvikeleihin, kesäominaisuudet ovat melko hyvät.

      Mutta ajeleehan näillä paremman puutteessa,

      Tepa

      • lopo

        siksi,että eivät ymmärrä tekniikan päälle.eli eivät pysty testaamaan citikkaa.


    • Tyytyväinen Picasso

      että, halutaan markkinoita japanilaisilta käyttäen hintakilpailua.
      En tiedä sitä, että subventoiko Ranskan valtio autoteollisuuttaan.
      Olen itse kolmannen Citikan omistaja enkä ole katunut hankintojani.
      Citikat, joissa ei ole neste-kaasu jousitus systeemejä tuntuvat olevan Suomen olosuhteisiin kelpaavia ja hinnaltaan kilpailukykyisiä.

      • Ci-Tikka

        SALALIITTO!! Supo asialle.

        :)


      • TeeKoo

        > Citikat, joissa ei ole neste-kaasu jousitus systeemejä

        Miten niin?

        Olen ajanut BX:illä, Xantioilla ja nyt C5:llä 15 vuotta. Ja ikinä ei ole jousitusongelmia ollut. Ei talvella, ei kesällä.

        Päinvastoin, säädettävä maavara auttaa suunnattomasti paksussa lumessa ja aurausvalllien ylityksissä.


      • xantia1
        TeeKoo kirjoitti:

        > Citikat, joissa ei ole neste-kaasu jousitus systeemejä

        Miten niin?

        Olen ajanut BX:illä, Xantioilla ja nyt C5:llä 15 vuotta. Ja ikinä ei ole jousitusongelmia ollut. Ei talvella, ei kesällä.

        Päinvastoin, säädettävä maavara auttaa suunnattomasti paksussa lumessa ja aurausvalllien ylityksissä.

        siinä missä vieterijousiset pompottelevat pahimmilla pakkasilla jatkuvaan syöttöön, kaasunestejousitettu kisuli leijuu nätisti pakkasessa. ei siis niin minkäänlaisia ongelmia talvikäytössä ja asuinpaikka on jo poronhoitoalueella että en missään etelän suolatuilla palmurannoilla asustele.


      • Edison
        xantia1 kirjoitti:

        siinä missä vieterijousiset pompottelevat pahimmilla pakkasilla jatkuvaan syöttöön, kaasunestejousitettu kisuli leijuu nätisti pakkasessa. ei siis niin minkäänlaisia ongelmia talvikäytössä ja asuinpaikka on jo poronhoitoalueella että en missään etelän suolatuilla palmurannoilla asustele.

        Kyllä se jousitus osia vaatii
        eli niiden pallojen vaihtoa.
        Jotain max 150 tonnia ne kestää.
        Ja sitä ennen on kaara kuin kivireki.


      • Xanhdi
        Edison kirjoitti:

        Kyllä se jousitus osia vaatii
        eli niiden pallojen vaihtoa.
        Jotain max 150 tonnia ne kestää.
        Ja sitä ennen on kaara kuin kivireki.

        No minulla nyt sattuu olemaan Xantiassa
        kilometrejä 170 tuhatta. Ei ole vaihdettu palloja
        eikä muitakaan hydrauliikan tai alustan osia.

        Eikä ole kivireki! Kyyti ei tietysti ole sellaista vanhan D-mallin lipumista mutta mihin tahansa vieterijousitettuun malliin verrattuna
        se on kyllä omassa luokassaan. Niin ja kyllä muuten toimii talvellakin!


      • Ci-Tikka
        Edison kirjoitti:

        Kyllä se jousitus osia vaatii
        eli niiden pallojen vaihtoa.
        Jotain max 150 tonnia ne kestää.
        Ja sitä ennen on kaara kuin kivireki.

        Olet sinänsä oikeassa. Pehmeää kyytiä arvostavat vaihtavat kuulansa 5 vuoden välein tai paineistavat ne 3v välein. Tässä hintatietoa: Kuulat maksavat 40-50 egeä/kpl työt päälle. Näppärä mies tekee itse ihan kotioloissa. Vielä edukkaammin pääset jos paineistat, alkukustannukset 30 egeä/kuula jatko 3v välein 8 egeä/kuula. Eli on se hurja alusta, eihän tällainen voi toimia! EIEI! Ei toimikaan jos ei huolla eli huolehdi että palloissa on sitä typpeä. Ja pallottelu on halpaa huvia varsinkin siitä saatavaan mukavuuteen nähden. Lisäksi, homma on "tuhat kertaa helpomppaa" kun iskarin vaihto vieterilliseen perseenpompottajaan.

        Ps. Talvella kovilla pakkasilla LHM on aavistuksen kankeampaa mikä tuntuu lievänä kovuutena ensimmäisinä kilometreinä, mutta norjistuu nopeasti ja upea jousitusmukavuus (mallista riippuen toki, mitä vanhempi malli sitä mukavampi karkeasti yleistäen) pääsee taas oikeuksiinsa.


      • TeeKoo
        Edison kirjoitti:

        Kyllä se jousitus osia vaatii
        eli niiden pallojen vaihtoa.
        Jotain max 150 tonnia ne kestää.
        Ja sitä ennen on kaara kuin kivireki.

        Minä kirjoitin, ettei ole ollut _ongelmia_.

        Tottakai palloja pitää vaihtaa tai paineistaa. Ihan nin kuin rautajousisten iskareitakin. Kuluvia osia ne on siinä kun renkaat, jarrupalat tms.

        Mutta kun pallerot huoltaa säännöllisesti (5 v. välein) ei tule ongelmia. On sitten kesä tai talvi.

        Ymmärsitkö? ;-)


      • veke
        TeeKoo kirjoitti:

        > Citikat, joissa ei ole neste-kaasu jousitus systeemejä

        Miten niin?

        Olen ajanut BX:illä, Xantioilla ja nyt C5:llä 15 vuotta. Ja ikinä ei ole jousitusongelmia ollut. Ei talvella, ei kesällä.

        Päinvastoin, säädettävä maavara auttaa suunnattomasti paksussa lumessa ja aurausvalllien ylityksissä.

        Edellinen 1.9 DSL BX ei kestänyt edes hirvikolaria, oli ajettu 300.000km, kaveri korjasi, ajaa edelleen.
        Ostin toisen paskan,jolla olen ajnut 125.000 km en vaihtanut jakohihnaa, katkesi. Tuli kansiremontti. Lisäksi on mennyt kaksi hydrauliikan paluuputkea.Alusta on ihan kelvoton. En juuri koskaan saa kantaa pakkeja vaan joudun ajamaan asiakkaiden nelivetopikkareiden perässä työkohteeseen, lisäksi näytän köyhältä ajaessani tonnin sitikalla. Voi tätä kurjuutta ! Ei edes auton osamaksuja.


      • Kustaa
        veke kirjoitti:

        Edellinen 1.9 DSL BX ei kestänyt edes hirvikolaria, oli ajettu 300.000km, kaveri korjasi, ajaa edelleen.
        Ostin toisen paskan,jolla olen ajnut 125.000 km en vaihtanut jakohihnaa, katkesi. Tuli kansiremontti. Lisäksi on mennyt kaksi hydrauliikan paluuputkea.Alusta on ihan kelvoton. En juuri koskaan saa kantaa pakkeja vaan joudun ajamaan asiakkaiden nelivetopikkareiden perässä työkohteeseen, lisäksi näytän köyhältä ajaessani tonnin sitikalla. Voi tätä kurjuutta ! Ei edes auton osamaksuja.

        Maantiellä meinaa nukahtaa siihen tasaiseen pehmeään menoon varsinkin cruiseri päällä. Tilaakin on ihan liikaa, menee siivoamiseen aikaa. ESP on tosi syvältä näin talvella, pitää toimiessaan jatkuvaa runksustusta. Ei edes voimistelua saa, kun taustapeilikin säätyy valoisuuden mukaan itsekseen. Ja kun pyyhkimetkin toimii sateen mukaan, ei edes sitä voimistelua saa. Päätäkään ei saa käännellä peruuttaessa, kun peruutustutka hoitaa etäisyydet ja peili auttaa automaattisesti ruutuun menossa. Ilmastoinnin lämpötilan saa erikseen säädettyä molemmille puolille, joten ei edes lämmöstä saa vaimon kanssa riitaa, voi rähmä. Kaljatkin kylmenee ihan liikaa jäähdyttävässä hanskalokerossa -alkoholismi uhkaa.
        Mä en jaksa enää - kyllä on paska auto. Jos joku haluaa, voi tulla hakemaan pois.


    • p.p.

      Yksi "vääristävä" tekijä on citikoiden hyvä vakiovarustelu: Johonkin 3 vuotta vanhaan japanialaiseen tai octaaviaan on mennyt useilla tonneilla pakollisia lisävarusteita (ilmastointi, radio/CD jne.).

      Mulla 2002-mallin picassoon sai aikoinaan automaattisen ilmastoinnin, metskuvärin ja CD-soittimen mukaan, joihinkin kilpailijoihin niitä olisi voinut saada tingattua "kaupan päälle" maksamalla listahinnan ko. autosta, kun taas citikasta sai kampanjavarusteiden lisäksi vielä reilut 1500 eskoa alennusta.

    • man-legally

      citroen on paras ja sijoittuu omien suosikkimerkkien listallani sijalle 5. mutta varsinkin c5 ja muut ovat hyvännäköisiä.olen huomannut saman

    • jackroos

      Citikat on hyviä biilejä. Mulla on ollut muutama Citikka ja kaikki on ollut TODELLA vaivattomia autoja ja kestäviä ja hyviä... Mieluummin Citikka ku japanilainen...

      • vie töihin

        Jauha lisää paskaa. Onnex Oppelistin näyttää esikuvia. Oletko nauttinut liikaa viinejä, ranskanpullalla.


      • esa
        vie töihin kirjoitti:

        Jauha lisää paskaa. Onnex Oppelistin näyttää esikuvia. Oletko nauttinut liikaa viinejä, ranskanpullalla.

        pysyvät viileinä &lämpimänä vakiovarusteena olevassa viinipullotelineessä c5,ssaihan kummin vaan,tai ajattele oluttölkit lokerikkoon ilmastointi päälle ja olut onviileää kun on mökillä ,no corollassahan ei tätä nyt satu olemaan eikä ympyrähuolessa


      • simalinko
        esa kirjoitti:

        pysyvät viileinä &lämpimänä vakiovarusteena olevassa viinipullotelineessä c5,ssaihan kummin vaan,tai ajattele oluttölkit lokerikkoon ilmastointi päälle ja olut onviileää kun on mökillä ,no corollassahan ei tätä nyt satu olemaan eikä ympyrähuolessa

        Joo, kesällä kuumaa ja pakkasella tosi kylmää. Mutta autoissahan nuo toimii sillein kuin haluaa, ei ilmastosta riippuen. Mitäs vikoja tänään löysit citistä? Nestevuoto, sähkövika, ruostevika, ufovika


    • Nissanisti

      Olipa meillä sitikka! Ihana ajaa, leppoisa ja kevyt. Istuimetkin täydellisesti muotoiltu. Mutta remppaa pukkasi: käsittämättömiä sähkövikoja joille merkkikorjaamokaan ei voinut mitään, starttimoottoria, pikavauhtia kuluvia jarrupaloja, sammui tienposkeen yllättäen, aina jotain pientä ja kallista remonttia.

      Seuraava menopeli olikin sitten Nissan ja helpolla päästy edelliseen verrattuna.

      • Pekka

        Skeidaa.. Mulla on nyt jo toinen sitikka, eikä kummassakaan mitään outoja sähkövikoja. Sittareita ennen oli pösöt 309 ja 306 kumpikin ajettiin lähelle 300tkm:riä ja myytiin ehjänä. Ei ranskalaisissa ole vikoja muita enempää. Ranskalaisten autojen laatu on noussut jatkuvasti esim 407 ja C viittä voikin verrata vaikka arvostettuun Mersuun tai Bemariin. Se että hinnat ovat halpoja on vain plussaa, sillä varustetaso se on huippuluokkaa. Nyt jos Citroen ja Peugeot vetäytyvät rallista. Mitä jää jäljelle???? Kysynpä vaan??

        Niin ja ettei totuus unohtuisi! Ei mulla mitään Nissania vastaan ole. Emäntä ajee nissanilla mutta jos yhdessä johonkin lähetään. Kyllä me Citroeniin noustaan.


    • LAATUA

      Kun haluatte hyvää sanokaa TOYOTA.

      • toi ota

        Meilla on kaksi Corollaa. Farmari vm. 88 ja ajettu 550.000 tkm. Kaikki sitikkamerkit ovat paalattu tähän lukemaan mennessä ainakin kolmesti.. Ikinä en sekaannu Ranskalaisiin romuihin. Kyllähän ne pelaa ensimmäisen satatuhatta mutta sitten alkaa rahanmeno.
        Jos sinulla on peukalo keskellä kämmentä, niin Toyota on paras. Kunhan vain huollat sen asiallisesti se vie sinut vaikka hautaan..


      • samalla tuulipuku
        toi ota kirjoitti:

        Meilla on kaksi Corollaa. Farmari vm. 88 ja ajettu 550.000 tkm. Kaikki sitikkamerkit ovat paalattu tähän lukemaan mennessä ainakin kolmesti.. Ikinä en sekaannu Ranskalaisiin romuihin. Kyllähän ne pelaa ensimmäisen satatuhatta mutta sitten alkaa rahanmeno.
        Jos sinulla on peukalo keskellä kämmentä, niin Toyota on paras. Kunhan vain huollat sen asiallisesti se vie sinut vaikka hautaan..

        niin olet samanlainen kuin naapurisi..


      • Citrophoros
        samalla tuulipuku kirjoitti:

        niin olet samanlainen kuin naapurisi..

        Toyotan ratin takana näen väkijoukon yksilön kasvot ja sukunimeltään Virtanen, Mäkinen, Korhonen, Nieminen tai Aalto.


      • En ota
        toi ota kirjoitti:

        Meilla on kaksi Corollaa. Farmari vm. 88 ja ajettu 550.000 tkm. Kaikki sitikkamerkit ovat paalattu tähän lukemaan mennessä ainakin kolmesti.. Ikinä en sekaannu Ranskalaisiin romuihin. Kyllähän ne pelaa ensimmäisen satatuhatta mutta sitten alkaa rahanmeno.
        Jos sinulla on peukalo keskellä kämmentä, niin Toyota on paras. Kunhan vain huollat sen asiallisesti se vie sinut vaikka hautaan..

        Oli mullaki joskus Corolla 4wd Sportswagon -88.
        Meni vaihtoon kun alle 10 vuotta vanhaan autoon piti helmakoteloita hitsata molemminpuolin (Eikä tahtonu löytyä niin kovaa peltiä mihin uutta paikkaa olis saanu kiinni).
        Varmaan on sekin ollu paalissa jo vuosia että se niistä...


      • safgh

        TOIOTA kun et muuta saa. 90-luvun alussa isällä kaksi kertaa työsuhdeautona CarinaII. Ei enää ikinä Tojotaa eikä muutakaan japsia. Lopettakoot "autojen" tekemisen niile, jotka sen osaa. Ainoastaan autoista mitään ymmärtämättömät hankkivat Toyotan.


      • Joku taso sentään
        toi ota kirjoitti:

        Meilla on kaksi Corollaa. Farmari vm. 88 ja ajettu 550.000 tkm. Kaikki sitikkamerkit ovat paalattu tähän lukemaan mennessä ainakin kolmesti.. Ikinä en sekaannu Ranskalaisiin romuihin. Kyllähän ne pelaa ensimmäisen satatuhatta mutta sitten alkaa rahanmeno.
        Jos sinulla on peukalo keskellä kämmentä, niin Toyota on paras. Kunhan vain huollat sen asiallisesti se vie sinut vaikka hautaan..

        vievän hautaan, huonojen ajo-ominaisuuksien takia. En perkele toista kertaa sekoa enää toilootiin. Kerta sai riittää. kiitos ja näkemiin.


      • näköjään näitä riitt

        naapuri näytti viimeviikolla 2v vanhan hiluxin pohjaa. Hyvin on ruostunut kotelo ympäriinsä kuskinpuolen takarenkaan edestä. Sanoi pistävänsä vahingon kiertämään, kun laittaa jäteöljyä palkin pintaan ja eikun hiekkatielle. onneksi on harrikka, millä pärjää kesän. Niin voi syksyllä katella jotain toista parempaa peliä. Oli juuri tehnyt ensimmäisen vuosi-katsastuksen, niin oli katsuri sanonut että kannattaa varmaan tehdä jotain jos meinaa pitää vielä sitä autoa.


    • Kaikissa

      Citroen:ssä on ne omat vikansa, niin kuin muillakin merkeillä. Toiset kestävät paremmin kuin toiset.

    • arska

      Vaativat paljon tarkempaa huolenpitoa kuin muut autot. Normaali huolto-ohjelmakin on on monin osin vähän optimistinen, ja jos sitäkään ei ole noudatettu niin kalliita ongelmia seuraa. Tee-itse-mies voi saada Sitikasta mukavan auton kohtuuhintaan, niille joilla peukalo on keskellä kämmentä en suosittele. Kaasunestejousituksella varustetut mallit kantavat kuormaa hyvin.

      • Varoittaja

        DHY -sarjan dieselmoottoreiden räjähdyksistä ei selviä tee-itse-miehetkään, ainakaan halvalla. En suosittele, vaan varoitan.


      • toi ota
        Varoittaja kirjoitti:

        DHY -sarjan dieselmoottoreiden räjähdyksistä ei selviä tee-itse-miehetkään, ainakaan halvalla. En suosittele, vaan varoitan.

        hirveitä ja kalliita vikoja sitikoissa. Meidän Tojota vanhukseen (550.000 km) on vauihdettu venttiilinohjarien kumit ja yksi vetonivelen kumi. Tämä on totta. Mielummin olen tavallinen tuulipukuvirtanen kuin korjaamolla citikoita makuuttava boheemi.


      • hyi hitto
        toi ota kirjoitti:

        hirveitä ja kalliita vikoja sitikoissa. Meidän Tojota vanhukseen (550.000 km) on vauihdettu venttiilinohjarien kumit ja yksi vetonivelen kumi. Tämä on totta. Mielummin olen tavallinen tuulipukuvirtanen kuin korjaamolla citikoita makuuttava boheemi.

        mulle tojotsu edustaa persaukisuutta. asutaan kaupungin vuokramurjuissa kelan asumistuen turvin, helmoissa pyörii pari tenavaa, mihinkään ei oo varaa... hyi helvetti. kattokaapa millaisia autoja on persaukisten kortteleissa ----> ruosteisia tojotia!


      • Sosiaalipummi
        hyi hitto kirjoitti:

        mulle tojotsu edustaa persaukisuutta. asutaan kaupungin vuokramurjuissa kelan asumistuen turvin, helmoissa pyörii pari tenavaa, mihinkään ei oo varaa... hyi helvetti. kattokaapa millaisia autoja on persaukisten kortteleissa ----> ruosteisia tojotia!

        Köyhän ihmisen on pakko ajaa autolla, jonka käyttökustannukset ovat mahdollisimman pienet. Köyhä myös vaatii autoltaan hintaannähden absoluuttista luotettavuutta ja minimaalisia korjauskustannuksia.

        Siksi he ajavat japanilaisilla.


    • Jose

      Sitikat on huippupelejä ja yksi nousee ylitse muiden Xsara vts. Siinäpä vasta tyylikäs, napakka paketti. Hintalaatu todella kohdallaan. Vertaappa vts:än varustelua tehoa ja hintaa. En usko muiden merkkien pystyvän samaan. Citroen kasvattaakin koko ajan myyntiään ja eiköhän rynnistys ylöspäin taas kasva kun uusi C4 tuli myyntiin. Ja se ettei sitikat kestä! Se on tiedon puutteessa olevien ihmisten jorinaa..

    • Sitruunatippuri

      Mistähän johtuu että xantiaa tehtiin niin perskeleen kauan. Johtuiko se siitä että ei ollut rahaa kehittää uutta mallia vai se että auto meni hyvin kaupaksi oli pirun hyvä ajaa ja kaiken lisäksi ensimmäinen Citroen malli joka kestää.
      En tule koskaan ostamaan autoa jossa on samanlaiset jouset kuin hevoskärryissä. Se vain ihmetyttää että porukat ostavat hullunlailla volvoja vaikka juuri tulleen suuren auto arvostelun tulos oli että; ihminen joka ei arvosta ajo-ominaisuuksia ostaa volvon ja taas sen päälle ymmärtävä Citroenin(mehujousilla)

      • Tyytyväinen

        Uusi C2 ollut käytössä vuoden verran, 30tkm ajettu, ei minkäänlaisia vikoja.

        Kaikin puolin erittäin tyytyväinen!


      • Jokeri

        Syy miksi xantioita tehtiin niin kauan oli se, että citroen halusi tehdä "normaaleja" autoja joihin muitten automerkkien kuskit kiinnostuisivat, ja että mallit näyttäisivät muilta merkeiltä ja että ne eivät erottuisivat massasta. Sitten kun siihen "normaalin" autoon lisättiin vielä nestejousitus, niin saatiin samalla citroenin imagoa xantia-malliin.

        Nyttemmin citroen on taas alkanut edelläkävelyä suunnittelussa ja tekniikassa kuten vanhoina hyvinä aikoina, ja lopputuloksina nähdään mm uusi C4.

        En siis vaihatisi pois omaa Xantiaani, mutta senkin aika tulee josukus, valitettavasti.


      • Mie Kana
        Tyytyväinen kirjoitti:

        Uusi C2 ollut käytössä vuoden verran, 30tkm ajettu, ei minkäänlaisia vikoja.

        Kaikin puolin erittäin tyytyväinen!

        On siinä vikojakin. Jätti tien päälle 20 000km:n jälkeen.


    • romut

      ennemmin kuolen kuin edes kyytiin menisin johonkin sitikanpaskaan!! yksi oli ja lähti
      ikuisesti!! tästä lähtien ostan ranskalaisia
      vain kioskilta.

    • tässä sinulle

      siksi koska olen useita omistaneena huomannut että usein on niin että saksalaiset autot vain kestävät. opel on tässä poikkeus. halpa hinta = huono laatu. jos haluat kestävän auton osta esim. diesel mersu. sillä saat ajaa reippaasti enemmän kuin muilla. mutta kokemusten kautta pääsee vain voittoon. eli sinun täytyy vain kokeilla mikä on hyvä. ja mistä ominaisuuksista tulet pitämään.

      • toi ota

        täytyy tässä tunnustaa että on minulla ollut erään mallisia sitikoita useita.Ja niistä on enimmäkseen hyvät muistot. Ostan vielä joskus sellaisen. Siinä on kaksi sylinterinen ilmajäähdytteinen moottori.


    • citroen

      on paska...kuin myös muut ranskalaiset. tingi vähän iästä ja osta kunnon auto elikäs bmw............

      • Jokeri

        että tinkiä vähän iästä ja ottaa teinejen loppuun ajettuja bemareita... niinkö?! Hehee... I DON´T THINK SO!!

        Olen koko ikäni ajanut ranskalaisilla, enkä aio vaihtaa. Kunnon citikka tuntija arvostaa pehmeää tieajoa. Kannattaa jäykkien saksalaiskuskienkin kokeilla... suosittelen ;D


    • ZonZon

      Ilmoita heti täällä jos näet 80-luvun ranskiksen liikenteessä...

      • terveisiä perseestä

        katopa puusilmä ympärillesi. jos et 80-luvun ranskista omin silmin erota, mene silmälääkärille heti ja pyydä mahdollisimman paksut linssit.


    • sitikka for ever

      Jos olet tosissasi, niin miksi h***tissä kyselet täällä paskapalstalla??? Minä ainakaan en ottaisi vastaan edes ilmaista autoa tämän palstan vastausten perusteella! Mutta kuitenkin mulla on kolme sitikkaa joihin olen tyytyväinen. En kyselly trollien mielipiteitä tällä typerällä paskapalstalla, vaan tein omat itsenäiset ja kokemukseen / koeajoon perustuvat päätökseni kuten Citikan omistajat yleensäkin tekevät. Jos teet valintasi s24-vastausten perusteella, nii onkohan Citikka sun oikea valintasi ja oletkohan oikea Citikkaihminen...

    • 16

      Hehe, viisi vuotta sitten aloitettua ketjua ihmetellään edelleen! Siinäpä ihmettelette.

    • maxher

      Niinhän se sanonta menee :)

    • mightytojo

      ovat niin kalliita? Niinpä niin... laatu maksaa aina.

      • pääjohtajakin

        pyytänyt anteeksi huonoa laatua, joten kalliiksi tulee.


      • ja maksaa
        pääjohtajakin kirjoitti:

        pyytänyt anteeksi huonoa laatua, joten kalliiksi tulee.

        kun pääjohtaja reissaa ja tojotan omistajat maksaa johtajan ja muun seurueen matkat ja vaivat. Heh, heh, anteeksi vaan.


      • ristiriitaista
        ja maksaa kirjoitti:

        kun pääjohtaja reissaa ja tojotan omistajat maksaa johtajan ja muun seurueen matkat ja vaivat. Heh, heh, anteeksi vaan.

        laatua niin miksi se melkein aina voittaa laatututkimukset yms. tai on ainakin kärjen tuntumassa kun sitikka on aina peränpitäjien joukossa. Siinäpä sitä on miettimistä sitikkakuskeille.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe