kertokaas nyt vähän tästä suojelusta, siis te joille suojelu on harrastus siinä missä toko tai agility.
- millainen koiran tulisi olla?
- miten se käytännössä etenee?
- miten koira opetetaan?
- voiko sen aloittaa ihan nollasta vai olisiko hyvä harjoitella jo kotona? jos niin miten?
netistä koitin lueskella, mutta aika heikosti löytyi "alkutaipaleen" tietoa. kokeista kyllä sitten löytyi, mutta että mites suojelu aloitetaan?
suojelu koiran kanssa
7
270
Vastaukset
- vaihda_lajia
Oletko vähän tyhmä? Äon tulisi olla vähintään 140 ennen kuin suojeluharrastetta tulisi edes harkita.
- taitolajitämä
Mun mielipide on, että kannattaisi ensin harrastaa jotain muuta palveluskoiralajia ensin ja harjoitella koiran koulutusta. Eihän formulan rattiinkaan hypätä kylmiltään vaan ensin on opeteltava ajamaan "kesymmillä" ajopeleillä.
Suojeluharrastus on vaativa laji ja suojelukoiralta vaaditaan vielä normikoiraa parempia ominaisuuksia (viettiä, voimaa, rohkeutta, hyvää puruotetta jne... ja kasvattajat ei edes myy tällaista koiraa ensikertalaiselle josta seuraa, että ei pääse maalimiehelle ja suojeluporukoihin jos ei ole potentiaalia koiralla ja ohjaajalla).
Suojelukoira koulutetaan leikkimällä, jo ihan pikkupennusta lähtien. Täytyy osata leikkiä oikein, ei siis ihan miten sattuun repimällä resua. En suosittele kokemattoman kokeilevan kotona vaan täytyy tosiaan tietää mitä tekee muuten on käsissä hallitsematon pommi joka käy kiini kaikkeen liikkuvaan.- Flick_Rocky
Siksipä leikinkin pentuni kanssa, kuten susiemo sudenpennun kanssa. Minun koirallani on viettiä vaikka muille jakaa, voimaa, rohkeutta, hyvä puruote, päästää myös irti luontaisesti käskystä. Pentukoira on nopea käänteissään, soveltuisi hyvin lammaspaimeneksi. Ei pure lajitovereitaan ja on ihmisille ystävällinen. Monet pelkäävät tätä koiraa, vaikka koira on kiltti kaikille, todistetusti. En hakeudu koiranomistajana suojeluharrasteen pariin, sillä koira on tavallista terävämpi. Sen sijaan tästä koirasta teen home- taikka rauniokoiran, missä sen luontaiset perimmäiset kyvyt pääsevät takuuvarmasti esille.
- paimen
Minkä rotuinen koirasi on? Hyvä puruote ja lammaspaimen ei oikein stemmaa samassa yhtälössä.
- spkn
paimen kirjoitti:
Minkä rotuinen koirasi on? Hyvä puruote ja lammaspaimen ei oikein stemmaa samassa yhtälössä.
Ne löytyy kunnollisesta sakemannista, mutta ei käyttölinjaisista, hermot ei riitä.
- 1233456abc
En myöskään suosittele kokemattoman maalimiehen käsiin saksanpaimenkoiraa. Kokemattomista maalimiehistä, niistä, jotka ovat onnistuneet urallaan pilaamaan monia potentiaalisia suojeluun alun perin soveltuvia koiria, taitaa olla lista olemassa.
- Flick_Rocky
Mielestäni on hienoa, jos saksanpaimenessa yhdistyvät useat toivotut ominaisuudet, joihin itse luen paimentamisvietin, täydellisen nenänkäyttökykyisyyden, sosiaalisuuden sekä lajitovereitaan että ihmisiä kohtaan, koulutettavuuden erilaisiin yhteiskuntaa hyödyttäviin tehtäviin. Suojeluharraste ei sitä välttämättä ole normi-ihmisen elämässä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059