Tuossa nosto-taittokölivene keskustelussa on maininta Guyline 95 veneestä. Siitä muistin tämän veneen ja monenen muun Guyline venenen suunnittelijan Guy-Christer Lönngrenin. Tein hänen kanssaan monet vuodet yhteistyötä, minä lähinnä veneenrakentajan roolissa. Minusta Lönngren oli aika paljon aikansa edellä ideoissaan, jos hän tänä päivänä veneitä suunnittelisi (ehkä niin jopa tekee) niin moni hänen ideansa todella löisi läpi hyvinkin. Muistaakseni hänen eka luomus oli Guy 22 mist5ä tulikin aikamoinen menestys aikoinaan. sen jälkeen aika monta eri mallia on syntynyt, jopa isohko moottoricruiseri ja uivia asuntomoduleja. Tietääkseni Guyline 3800 on hänen suurin suunnittelema purjevene. Guy oli se runkosuunnittelia ja ideanikkari, hänen vaimonsa, norjalainen muistaakseni sisustusarkkitehti loi veneiden sistukset pitkälti. Niissä todellakin näkyy naisen looginen järjenkäyttö. Moni sisustusdetali on todella fiksusti ratkaistu pentterissä ja muuallakin. Yhdessä purressa pentteri on keulapiikissä, erikoinen mutta kovin käytällöninen ratkaisu. Siellä kokki ei tarvinnut muiden joukossa tunkeilla. Eräs aikamoisen rohkea ratkaisu oli Lönngrenin One 40 vene missä sivuille taittuva köli pitää veneen jatkuvasti melkein kuin tasakölillä. Sisäällä on lyjypainollinen vaunu joka ajautuu vastapainoksi kun tuuli yrittää kallistaa venettä. Köli kuitenkin sojottaa melkein pystysuoraan. Vaunu oli intergroitu kölin sivuttaisohjausmekanismiin. Peter Bergqvist on Ny Teknik forumissa kirjoittanut 1999-04-14 artikkelin Segla som på räls missä tarkempi selostus konstruktiosta.
En ole moneen vuoteen ollut Guy-Christer Lönngrenin yhteydessä joten en tiedä mitä hän tätänykyään touhua, oli jossakin vaiheessa kovasti mukana jossakin projektissa koskien uivia asuntoja. Olen myös kuullut että hänellä oli joku lyhytaikainen professuuri suuniiteluun liityen Norjassa, olisikohan ollut Bergenissä. Luulisin että asuu nykyään jossakin Turun suunnalla, sieltä ainakin jokin suunittelualan yritys hänen nimissään löytyy. Guy-Crister oli minusta hyvä ja lennokas, ehkä joskus ainakin 1990 luvulla jopa liian lennokas, venesuunnittelija ja suuren suurena apuna oli hänen norjalainen vaimonsa mitä veneiden sisustamiseen tuli. Hänen heikkous oli että taloudesta ei ymmärtänyt "mitään", taita jokunen konkurssinpoikanen jopa jälkeen jäänyt mutta ideanikkarina parhaimmillaan jopa fantastinen. Olisi pitänyt vaan olla varaa enemmän rahaa tuotantoon sijoittaa
mutta kun veneet useimmiten melko vaatimattomat veneenrakentajat valmisti niitä veneitä ei oikein merkittävään laatuun koskaan päästy. Toisaalta pitää muistaa että kun hän johoinkin ratkaisuihin päättyi ne piti vaikka kiven läpi viedä mikiä tietty on sekä hyvä että huono asia mutta valitettavasti kuluttaa huomattavan määrän rahaa. Myöskään suuria sarjoja ei koskaan syntynyt, kun yksi tyyppi oli tehty, seuraava oli jo prototyyppivaiheessa sen sijaan että edellistä olisi huolella kehitetty. Guyline 95 stä ehkä olisi jonkinlainen menestys voinut tulla mutta liian paljon aivan turhia vikoja niissä jatkuvasti esiintyi, mm kuten oli mainittu, se taittokölisysteemi oli aivan liian heppoinen ja jonkun huonot materiaalivalinnat laakeroinnissa. Myös toiminta olisi sähköhydraulinen pitänyt olla. Ei olisi juurikaan venen loppuhinnassa näkynyt. Tänään niitä saa melko halvalla käytettyjen veneiden markkinoilta ja ilmeisesti moni niistä parempia kuin ne alkuperäiset.
Se Guy-Christer Lönngrenistä, hatun nostan päästäni hänen monen hyvän idean ansiosta ja samaten hänen vaimonsa oivallisista sisutusideoista.
No niin piti vaan ihan muutama rivi kirjoittaa mutta minkäs teet kun ei osaa lopettaa.
Venesuunnittelijoista muutama sana
14
3650
Vastaukset
- seppomartti
Guy 3800 suurin? Todennäköisesti suurempi oli Lönngrenin suunnittelema katamaraani. Olin mukana purjehduksella 80- luvun puolivälissä eli 30 v. sitten. Muistaakseni oli runsaat 10m pitkä ja hämärän mielikuvan mukaan valmistettiin vain pari kolme. Guyn innovaatio oli tehdä keula ja perä samalla muotilla eli ilmeisesti vain 2 puolikasmuottia. Hyvä oivallus esim itserakentajille.
- Venenrakentajaentinen
Eli jotakuinkin samanpituinen se katamaraani ja 3800 joka on 10,5 m. Ajattelin kyllä tuossa lähinnä perinteisiä purjeveneitä. Onhan katamaraanikin toki purjeilla liikkuva vesialus mutta eivät samoissa luokissa kilpaile keskenään.
Itse olen paljon purjehtinut Guy 27:lla ja Lohi 25:llä, joka käsittääkseni oli vanhempi konstruktio kuin Guy 22. Myös Guy 33:n muotit ovat olleet pihassani muutaman vuoden. Ihan tosi on, että hyviä veneitä ovat, mutta työn laatu ei ainakaan sisustuksen viimeistelyssä häikäissyt. Guyline 125 ja 3800 on tyylikkäitä veneitä, joita voisin vieläkin harkita.
- KariFrileen
Sekä Guy 22 että 27 on alitettu rakentamaan v. 1978
- Jojojohansson
Guy-Christer Lönngren kuten vaimonsakin jakselee aivan mainiosti. Tapaamme melko usein, viimeeksi muutama viikko sitten yhteisissä juhlissa.
- Jancku
Lönngreenin veneet ovat kauttaaltaan melko erikoisia. Laadusta en osaa sanoa koska en ole sellaista omistanut mutta tosihalvalla niitä saa. Kävin toissakesänä yhtä sellaista katsomassa Paraisilla, oli silloin maissa. Sellaiset noin pyöreästi 50.000 EUR oli hinta vaikka melkein uusi moottori ja kovin uudet purjeet. Kuntokin vaikutti kaikinpuolin ihan OKlta. En vaan oikein mieltynyt niihin rakaisuihin, ehkä minulle hieman liian erikoinen pursi.Minulle tuli jotenkin asuntovaunu mieleen, en tiedä oikeastaan miksi. Parastaikaa on yksi 3800 myynnissä hintaan 35.000 EUR Hollannissa, täytyy tässä yksittäisessä veneessä olla jokin vika, onhan se sentään melko kookas pursi. Olen kerran yhdessä Guyline 95 ssä ollut gastina, siitä en todellakaan pitänyt. Todella epämukava kansirakennelma, siitä oli koko ajan luisumassa pois kun sen verran pahasti vinosssa kansi oli keulasta perään. Cokpit oli minusta surkea mitä istumiseen tuli, ei millään löytynyt hyvää asentoa selälle ja melko ahdaskin oli ainakin neljälle hengelle. Sisällä ei paljon tullut oltua kun 24 h yhtä soittoa kilpailtiin. LYS kisassa oltiin ja kyllä se lysluku, muistaakseni 1,15 oli kyllä mielestäni kovasti yläkanttiin ehkä sellainen 1,08 olisi enemmän vastanut totuutta.
Varsinkin kryssissä hävittiin aika paljon vaikka oli kokenut kippari asialla. Kun myötäisessä taittoi kölin takse niin vauhti oli melku kohdillaan varsinkin spinnuosuuksilla. Esimerkiksi Comfortiina 32 veneet jättivät meitä seisalleen ja samaten NF veneet. Comforinan ymmärrän, onhan se isompi ja tunnetusti kovavauhtinen mutta että hävisimme kaikille NF veneille (4 kpl) vähän kipparia selvästi otti päähän.- nimitykset
Comfortinakin varmasti ok vene, mutta nimi kuullostaa pesuaineelta tai alasuojalta, kuka näitä nimiä on keksinyt veneille..
- JukkaJokuvaan
Tämä "nimitykset" kuulostaa ihan pesusieneltä. Rumaan kommenttin pitää anta ruma vastaus.
P.S. minulla ei ole Comfortiina venettä vaan NF vene vuosien takaa. Ei valitettavasti ole varaa surempaan tai udempaan , kun pienellä eläkkeellä pitä pärjäillä.
Minusta purjehedus on aina hieno homma , vaikka optarilla. Olen todella iloinen että alle 9 m veneeni on mikäli se todella hölmö venevero tulisi , en kuitenkaan usko että sellainen on tullakseen. Tottakai koko elämänsä aikana on suurempaa venettä haikaillut. Mutta kun 1979 mallisenGuy 22 veneeni NFään vaihdoin pari vuotta sitten oli olo kuin kuninkaalla. Se oli ja yhä on minulle todella suuri asia kun vuosien säästämisen jälkeen oli varaa "suureen purteen"
- Innovaatiot
Guy-Christer oli monessa merkityksessä aikaansa edellä. Jännä huomata, että monista niistä ratkaisuista, joita 80-luvulla ihmeteltiin, on viime vuosina tullut vakiokamaa. Kun GL3800:ssa oli Targakaari, jonka päälle isopurje skuutattiin, sitä ihmeteltiin - nyt samannäköinen kaari on vakiona uusissa Oceaniksissa. One 40:n taittuvat penkit kummankin ratin takana ihmetyttivät aikoinaan - nyt uusissa Oceaniksissa on aivan samanlainen ratkaisu. Taittoköli, joka ensin tuli GL125ssa ja sen jälkeen 105ssa ja 95ssa oli myös aikaansa edellä. Uusissa ranskalaisissa on usein samantapainen ratkaisu , mm. Pogoissa sekä Sun Odyssey 349ssa. Feelingeissä käytetty ratkaisu on täysin erilainen ja siellä kääntyvä osa on pelkkä vaneriläpyskä ja painolasti on möykkynä rungossa kiinni.
Ihmetyttää joidenkin kirjoittajien käsitys GL:iden rakentamisen huonoudesta. Ainakin Muotti-Matin tekemien veneiden laatu oli hyvää. Artekno leipoi muutaman kymmenen kappaletta GL95a, ehkä myös 822a. 822ssa oli kajuuttarakennelman pleksi ongelmallinen eikä tainnut kestää ilman muutosta/korjausta mutta vastaavansuuruista probleemaa taisi olla monessa muussakin veneessä. Suurin tekninen ongelma on, että lyijykölin pidikkeeksi tehty rakenne on pannurautaa ja edellyttää ruosteen poissapitämistä. Hydraulikoneiston laatikko pitää ruuvata irti talvisin ja tarkistaa, ettei rauta ole päässyt ruostumaan, tarpeen vaatiessa uudelleenepoksoida jne. Se pudonnut GL-köli liittyy nimenomaan tähän asiaan.
Purjehdusominaisuuksien osalta voi todeta, että ainakin 3800 on liukas liikkumaan, jossain määrin 95kin. Curt Gelin korostaa näissä rauhallisuutta. Oma vuosien takainen vaikutelmani ensinmainitusta olisi enemmän alkuherkkä mutta loppujäykkä.- qqppw
En tiedä ymmrsinkö oikein vai väärin, mutta taittoköli ja targakaari eivät suinkaan ole Guyn keksimiä. Taittokölejä on ollut jo ainakin 1930-luvulla jenkkien purkkareisa, ehkä aiemminkin.
Toinen juttu on sitten se, että täällä Suomessa niitä ei paljoa näkynyt aiemmin.
- Deerddf
Erikoinen, edistyksellinen jne on suuren osan mielestä sellainen, jota ei halua itselleen. Löngrenin veneet 22 lukuunottamatta ovat harvan mieleen.
- Innovaatiot
Suhteellista toki on, voidaanko noita ek ratkaisuja pitää 2010-luvulla edistyksellisinä tai liian moderneina. Suomessa vain ollaan niin konservatiivisia. Vaikka Dusselin tarjonnassa on hyvä tarkastella mihin suunnittelu on menossa: Pogot,rm ja muut.
- seppomartti
Minusta on hyvä, kun joillakin ajatus kulkee muutoinkin kuin valtavirran mukaan. Vaikken olisikaan samaa mieltä. Purjeveneet alkaa muistuttaa tosiaan kuten autotkin. Pysty keula, kyljessä vekki, kaksi ruoria, perässä käännettävä uimataso jne. Jne.
- deffss
Siihen on syynsä!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389