Ostin talon jossa on noin 20v sitten muurattu leivinuuni.
Pistin merkille, että tulipesän tiilien välistä rapisee laastit irti. Tavara on niin haperoa että esim tulitikun päällä saa kaivettua laastia irti. Se varisee alas kuin hiekka. Tulitiilien saumavahvuus on noin 3-5mm. Leveämmät saumat ovat vähän isompiakin aina senttiin asti.
Tulipesä itsessään on kuitenkin pysynyt kasassa eikä esim ole tiiliä irronnut. Ulkokuoren muuraus on ihan kunnossa.
Kämpän myyneen mielestä tuo laastin irtoilu ei ole vika vaan ominaisuus.
Mitä mieltä palstalla ollaan, onko normaalia vai ei? Pystyykö tuosta päättelemään mikä muurauksessa on mennyt pieleen?
Tulilaasti varisee
16
1361
Vastaukset
- Tuleton
Lienee normaali ilmiö, ei uuni ole ikuinen, vaikka olisi ilman virheitä tehty. Vähitellen myös tiilet voivat irrota. Korjaaminen lienee liki mahdotonta. Eli purku ja uuden muurauttaminen tilalle voi olla jollain aikavälillä järkevin ratkaisu. Itse olen vähentänyt käytön minimiin kun muuratussa takassa samaa ongelmaa.
- Alkuperainenkysuja
Onko tuo 20v normaali käyttöikä muuratulle uunille? Tätä on käytetty päivittäin lämmityskaudella ja ruuan laittoon ehkä kerran vkossa läpi vuoden, eli aika runsasta käyttöä.
Pirunmoinen homma purkaa uuni käytössä olevan asunnon keskeltä ja tehdä uusi...
Ei liene mitään toimivia saneerausratkaisuja? - UUNIROPOTTAJA
Uunisi ei ole suinkaan purkukuntoinen!
Raavi saumoja auki,imuroi hyvin , kostuta ja saumaa uudelleen.
Tämän kaiken voit tehdä ihan omatoimisesti.
Pienellä työllä uunisi on taas vuosia käyttökunnossa!!
- nuoyllä
olevat neuvot joo, mutta myös laastinvalinta, valmistus, työkalut, työtavat.. vaativat ammattikokemusta, että homma kestäisi kauan kasassa.
tulisijat. tv - Rakentaja222
Laastin liima ominaisuus kadonnut jäätymisen seurauksena?
- satusetä.parasta.laatua
Kyllä mielikuvitus lentää!
- osaa.sitoa.kengännauhat
Nyt on neljäs vuosikymmen menossa paikalla muuratulla varaavalla takkauunilla. Pienet laastikorjaukset on tarvittaessa helppo tehdä jos ei ole ihan kädetön.
- oglhlhgh
Voiko sauman paikata tulenkestävällä massalla?
Korjaus ei vaadi kuin sopivan levysella tikulla tökkii sauman täytee- uuniropottaja
Aivan oikein,tikulla TÖKKIEN on oikea työtapa!! Ei missään tapauksessa saumauskumilla ylivetäen!!!!!
- ieirfggufufif
Saumauskumilla ylivedetään (vinoon) kaakelilaattojen saumat
- tikulla
?Ei nyt ihan kuulosta,tietty jotain voi kai..
- niinpäniinn
Tuollaisessa tapauksessa vesilasi on paras korjaus.
Yleensä moinen sauman variseminen johtuu kuumaan pesään heitetystä puuklapeista. Ei koskaan lisäpuita kuumaan pesään. Puut ladotaan aina jäähtyneeseen pesään ja sytytetään sitten. - jottaskiinoin
sentin saumat tulitiilessä EI ole hyvää muuraustyötä.. tulilaastia laitetaan kuin voita leivälle, ei mitään sentin kerroksia, EI mulla muuta!
- onhanne
tiilet liikkuneet,eli irti ovat.
Sentin saumoja välillä näkee,vähän liian kiire ja huolimattomuus,ehkä tietotaitokin hakusessa.
Mitäköhän ainetta aikaisempi vastaaja lisäisi vesilasiin?
Tulipesään,tulenkestävistä tiilistä tehty muuraus on paras korjata tulenkestävillä muuraus-ja korjausmassoilla.- dddppp
Ei vesilasiin ( natronvesilasi eli natriumsilikaatti) tarvitse pakosta mitään lisätä, kun penslaa sauman sillä niin jopa variseminen loppuu.
- viskositeetti
on melkoinen, eipä kovin paksua kerrosta saa tehdyksi.
Vuolukiviuuneja liimatessa sekoitettiin vuolukivijauhoa vesilasiin.
Mutta tulipesään sinne tarkoitettuja muuraus-ja korjauslaasteja on syytä käyttää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 448291
- 724766
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus14740Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon373500Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2483146Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella502950Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262875- 402800
- 412146
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731817