onko tämä syömishäiriö

toofattofly

Aloin siis ensimmäisen kerran laihduttaa 7 luokalla (13-14 vuotiaana). Nykyään 20 vuotiaana sama homma jatkuu. Välillä on ollut toki pätkiä et en ole ollenkaan sen kummemmin syömisiini ym kiinnittänyt huomiota. Suurin osa ajasta on kuitenkin mennyt laihduttaessa tai ennemminkin yrittäessä laihduttaa. Sitten jossain vaiheessa yleensä voimat loppunut, paino taas hieman noussut ja kohta taas uudestaan. Aina on kuitenkin normaalipainon rajoissa oltu. Nyt on taas sitten alkanut kalorien laskenta (tavoite nykyään siinä n.1000kcl/pvä) ja liikunnan lisäys. En siis millään omenalla päivässä koita selvitä, kun pitää elää ja opiskellakkin jaksaa. Nykyään vaan on sitten tullut noin kerta viikossa oksentelu mukaan. En ole tyhmä tiedän kyllä, että ei ihan noraalia toimintaa, mutta en jaksaisi uskoa että kuitenkaan mikää symishäiriö kun tosiaaan en alipianonn ole ja tavoitekkin on vielä normaalipainon rajoissa. Silti raivostuttaa kun ajatukset syömisistä ja painosta on mielenpäällä jatkuvasti, mutta toisaalta ei tästä eroonkaan halua koska eipä sitä ihminen itsestääkään laihdu, enkä tämän kokoisena todelakaan ole itseeni tyytyväinen.

3

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 800493

      Syömishäiriö (esim. bulimia( voi olla vaikka on normaalipainoinen. Keskeinen oire on tuo mikä sinua raivostuttaakin: syöminen ja paino hallitsevat ajatuksia. Tiedostat ettei kyseessä ole ihan normaali toiminta. Tämä on tärkeämpi asia kuin se, että täyttyvätkö diagnostiset kriteerit vielä. Apua kannattaa hakea hyvissä ajoin. Esim. oksentelu voi pitkään jatkuessaan aiheuttaa sylkirauhasten turpoamista, äänen käheytymistä, hammasvaurioita ja sydämen rytmihäiriöitä. Painoa voi pudottaa terveellisestikin, jos on tarve. Ja tyytyväisyys itseen ei ole riippuvainen painosta, vaikka siltä usein syömishäiriötä sairastavasta tuntuu.

    • opintoharrastukset

      Syöminen on jollain tasolla hallinnut elämääsi jo useita vuosia.
      Elämääsi mahtuu kuitenkin muita asioita, kuten opiskelu.
      On hyvä, että haet tässä vaiheessa apua. Kysy terveydenhoitajalta, onko sinun oppilaitoksessasi jotain ryhmätoimintaa, joka voisi tukea sinua.
      Normaalipainoisen ei ole järkevä laihduttaa kaloreita laskemalla. Ehkä sinulla ei ole lainkaan tarvetta laihdutukseen, vaan pitäisi mieluummin miettiä, miten voisit olla tyytyväinen ja onnellinen. Kiloista ei onni ole kiinni.

      • Itse olen paljon onnellisempi kuin olen laihtunut!!! Tuntuu vaan että mikää paino ei riitä! Nyt olen 168/47 ja onnellisempi kuin 60 kilosena mutta olisin vielä onnellisempi jos painaisin edes 5 kiloa vähemmän!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe