Einstein sanoo ajan olevan neljäs ulottuvuus..jos me elämme kolmiulotteisessa maailmassa niin miten tarkalleen tämä neljäs ulottuvuus näkyy. Periaatteessahan voidaan ajatella ettei aikaa ole kun on vain todellisuus mikä on koko ajan läsnä.
Voisko joku valaista tätä yksinkertaisella esimerkillä.
Miten aika voi olla ulottuvuus?
22
206
Vastaukset
- Sesiitä
En tajua. Mutta jos ajattelee ulottuvuuksia pelkästään matemaattisfysikaalisina määreinä eli "tieteenä" niin itse ajattelen että kolmiulotteinen asteikko ikäänkuin liikkuu kokonaisuutena ajassa. Tällöin ajalle ei kyllä voi sanoa suuntaa mutta eipä mua noi "tieteen" viisastelut muutenkaan kauheesti kiinnosta.
Viisastelu menee siinä jo mielisairauden puolelle mun mielestä. Toki monet rikastuu kun ne saa yhteiskunnan maksamaan kaikenmaailman hiukkaskiihdyttimiä suurilla selityksillään näistä mielisairausteorioista. Sillä hiksin hiukkasella kuulemma kun on suurikin merkitys evoluution ymmärtämisessä mutta suurempi ihmetys on että kyseiset "tieteenteoriat" yleensäkin uskotaan vaikka kukaan ei ymmärrä edes "todisteita".
Ja mitä kukaan tekee tiedolla evoluution "ymmärtämisestä", paitsi rahaa.- Sesiitä
Ei se mitään. Hiukkaskiihdytintieteilijätkin ovat sortuneet saduilla rahastamiseen joten en taida kauheasti poiketa poikkitieteestä.
Sesiitä kirjoitti:
Ei se mitään. Hiukkaskiihdytintieteilijätkin ovat sortuneet saduilla rahastamiseen joten en taida kauheasti poiketa poikkitieteestä.
»Ei se mitään.»
Eikö? Kyllä se vaan on aika typerää ja noloa, että kun et itse ymmärrä jotain niin alat sen kompensoimiseksi vähättelemään kokonaisia tieteenaloja. Olisit onnistunut peittelemään tilannettasi paremmin, jos et ns. olisi avannut suutasi ollenkaan.
»Hiukkaskiihdytintieteilijätkin ovat sortuneet saduilla rahastamiseen joten en taida kauheasti poiketa poikkitieteestä.»
Non sequitur. Hiukkasfyysikoita koskevasta valehtelustasi ei seuraa mitään sellaista, että "miten paljon sinä poikkeat poikkitieteestä". Tiede on menetelmä, ja poikkitieteellisyys tarkoittaa tieteen eri alojen "rajat" ylittävää tieteellistä tutkimusta ja toimintaa. Sinä olet sekaisin oleva henkilö, etkä mikään menetelmä, ala tai toiminta. Näin ollen ei ole mitään järkeä tarkastella poikkeamistasi noista asioista.- iuytredfgfgh
Sesiitä kirjoitti:
Kuvittele puhaltavasi saippuakuplan. Kuplan puhaltamisesta sen rikkoutumiseen on kuplan kulkena matka aika-avaruudessa.
- psykoloogi
Palaeonaut kirjoitti:
»Ei se mitään.»
Eikö? Kyllä se vaan on aika typerää ja noloa, että kun et itse ymmärrä jotain niin alat sen kompensoimiseksi vähättelemään kokonaisia tieteenaloja. Olisit onnistunut peittelemään tilannettasi paremmin, jos et ns. olisi avannut suutasi ollenkaan.
»Hiukkaskiihdytintieteilijätkin ovat sortuneet saduilla rahastamiseen joten en taida kauheasti poiketa poikkitieteestä.»
Non sequitur. Hiukkasfyysikoita koskevasta valehtelustasi ei seuraa mitään sellaista, että "miten paljon sinä poikkeat poikkitieteestä". Tiede on menetelmä, ja poikkitieteellisyys tarkoittaa tieteen eri alojen "rajat" ylittävää tieteellistä tutkimusta ja toimintaa. Sinä olet sekaisin oleva henkilö, etkä mikään menetelmä, ala tai toiminta. Näin ollen ei ole mitään järkeä tarkastella poikkeamistasi noista asioista.Miksi sinun sisälläsi on vihaa ja ylimielisyyttä?
- pelle-peloton
psykoloogi kirjoitti:
Miksi sinun sisälläsi on vihaa ja ylimielisyyttä?
Täysin typerien väitteiden torppaaminenko onkin vihaa ja ylimielisyyttä? Jos minä väitän, että sähköä ei oikeasti ole, vaan laitteet toimivat savulla ja kun sinä torppaat tämän idiooottimaisen väitteeni, sinussa on vihaa ja ylimielisyyttä?
Pimeä keskiaika haaveena tiedekritiikissä? Ajatusmalliin liittyen, olisko ollu hyödyllisempää että johannes keppler olis ollu siankarsinaa tyhjäämässä sensijaan että olis ollu tyko brahen kisällinä ja työn jatkajana....
Ei aika mikään ulottuvuus ole. Oikealle ja vasemmalle voi mennä, samoin kuin eteen- ja taaksepäin, sekä ylös että alas.
Mutta yrittäkääpä mennä ajassa taaksepäin- ssfsfsf
Helppoa. Käännät kellon taaksepäin ja elät sen mukaan.
"Mutta yrittäkääpä mennä ajassa taaksepäin"
Kretuthan ovat tehneet juuri sen. Vähintään satojen ja jopa tuhansien vuosien verran.
- selviskö
Ajattelepa kolmiulotteista elokuvaa. Siinä on ne kolme ulottuvuutta, ja sitten vielä neljäs, eli leffa kestää 2 tuntia tai miten kauan nyt kestääkin.
- selvisaaa
Viides ulottuvuus on elokuvateatteri missä istut.
Itse asiassa kyse taitaa olla paljolti siitä, että einsteinilaisessa avaruudessa sekä kolmeulotteinen avaruudellinen koordinaatisto että aika joustavat riippuen tarkkailukoordinaatistosta. Aika-avaruus on absoluutti, jonka puitteissa muut koordinaatit joustavat ja siksi einsteinilaista avaruutta käsitellään nelivektoreilla.
Taisi olla epäselvä esitys.- marsilainenmaassa
Onko muunlaista avaruutta kuin einsteinilaista?
- DRHouse
marsilainenmaassa kirjoitti:
Tällä hetkellä elämme einsteinilaisen fysiikan mukaan.
- tieteenharrastaja
Matematiikassa on määritelty vaikka minkälaisia avaruuksia.
Euklidinen avaruus on se, mikä opetellaan peruskoulun geometriassa.
- DRHouse
Eikä pelkästään vain neljän vaan ulottuvuuksia on vähän enemmänkin:
http://tieku.fi/maailmankaikkeus/universumin-arvoitus-montako-ulottuvuutta-on-olemassa- tieteenharrastaja
Ei todistetusti ole, mutta voi kyllä olla.
kekek-kekek kirjoitti:
Ne on vaan matematiikassa ne ylimääräiset ulottuvuudet.
Ei välttämättä niinkään, mutta metsästäjä-keräilijän aivoilla niitä ei kykene visualisoimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815