OCD:ta sairastavien lapsuus?

ocd_ja_lapsuus

Moi,

Olisin kysellyt onko teillä muilla kanssa-sairastajilla ollut minkälainen lapsuus ja oletteko pohtineet voisiko ongelmat heijastua sieltä? Omalla kohdalla äitini oli todella ylisuojeleva ja ylihuolehtiva, eikä oikeastaan koskaan antanut minun tehdä mitään itse kun olin ihan pieni, vaan teki kaiken puolestani. Hän myös reagoi pieniinkin asioihin todella voimakkaalla tunnelatauksella ja minun lapsuuden kodissa oli todella tarkat ja tiukat säännöt, verrattuna muihin pihan lapsiin.

Uskon että ainakin osittain OCD ja muut sosiaaliset ongelmani juurtavat juuri lapsuudesta. Muilla vastaavaa taustaa?

9

1474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdu68ro8ol

      Mulla on vähä tunne että ocd:hen ei hirveästi vaikuta kasvuympäristö vaan tollaset geneettiset, persoonallisuuden piirteet.On huhuttu että ocd-ihmisethä olisi keskivertoa fiksumpia.Toki lapsuuski omat vaikutukset siihe kai tekee.

      • uyiopå

        Sun tunteilla ei oo mitään merkitystä tieteessä, sekä on paljon suurempi syy ajatella että psykologisilla tekijöillä on ratkaiseva merkitys.


      • fdu68ro8ol

        no kerro mitkä on niitä psykologisia tekijöitä joilla on kaikista ratkaisevin merkitys?


    • ocdniskassa

      Terve

      Myös minulla äiti varoitteli kaikesta, näki vaaran paikkoja vähän joka puolella.

    • MommysBois

      On ihan varmasti! Minulla tuo OCD tosin tulee jo ihan suvunkin mukana, mutta uskon että aloittaja on jäljillä. Tiedän meinaan yhden toisenkin tyypin, jonka äiti on ollut ylihuolehtiva ja todella tarkka esimerkiksi siivoamisesta ja siisteydestä, ja sillä oli kanssa paha OCD.

      Mitenköhän tuota voisi alkaa purkamaan?

    • lkafnofwnaowf

      Mä olen 32v nainen ja ocd ollut 15-vuotiaasta: Pakko-ajatuksia, tarkastelua, laskemista, asioiden toistoa (esim. laitan pyyhkeen naulakkoon ja tulee ajatus esim. läheinen kuolee, niin pakko laittaa pyyhe uudestaan naulakkoon ja ajatella muuta). Lapsuus meni vanhimpana sisaruksena päihdeperheessä, jossa otin äidin roolin sisaruksiini nähden. Ajattelen että pakko-oireet tulee sieltä, niillä "voin hallita" asioita joita en oikeasti voi hallita. Väsyneenä esim. työpäivän jälkeen oireet pahimmillaan sekä stressaavina aikoina. Olen syönyt ssri-lääkkeitä 13 vuotta. Minulla myös ahdistuneisuushäiriö jossa paniikkikohtauksia. Voin kuitenkin elää näiden kanssa ja tiedän mistä kyse niin helpottaa. Pahimmillaan oli ennen lääkityksen aloittamista, esimerkiksi jos olin lähdössä viikonlopuksi pois kotoa, saattoi mennä puoli tuntia kun tuijotin hellaa ettei ole päällä ja sen jälkeen vartti siihen kun käyn tarkistamassa että ovi kiinni. Tällä hetkellä enemmän pakko-ajatuksia menettämisestä jos en tee tiettyjä rutiineja. Puhun näistä avoimesti, eikä kukaan tuntematon osaisi sanoa että mulla on OCD. Paitsi jos joku näkee esim. kaupassa kun lasken monesko kahvipaketti on "hyvä ja turvallinen" ottaa hyllystä.

      Hullulta kuulostaa kun näistä kirjoittaa :D

      Päivä kerrallaan, joskus minuutti. JA välillä vaan voi haistattaa pitkät koko sairaudelle ja kestää ahdistusta.

    • VapauttakaaYhteiskunta

      Voi vaikuttaakin.
      Mahdollisesti vanhemmallakin on ollut ocd-oireita, joiden takia kontrollointia ja ylihuolehtimista on ollut lastenkin kanssa.
      Vanhempi on ehkä "tartuttanut" ocd-ahdistuksensa lapsiinsa omalla käytöksellään.
      Ylikontrollointi lapselle aiheuttaa varmasti ahdistustaipumusta myöhemminkin etenkin herkemmille yksilöille.

      Siitä kysymykseen:
      Miten yritätte olla "tartuttamatta" ocd:ta omille lapsillenne?
      Oletteko ajatelleet asiaa?

      Lapset ovat tarkkaavaisia ja imevät kasvuympäristönsä vaikutteita pienestä lähtien.

    • Speak

      Vakavatkin ocd-oireet näyttävät olevan yleisiä. Ainakin internetin anonyymi-keskustelujen ja artikkelien perusteella.
      Yleisempiä kuin virallisissa julkaisuissa väitetään. Ehkä kulttuurisen häpeän takia. Monet ihmiset eivät ilmeisesti ole ennen anonyymiyden aikaa puhuneet oireistaan edes lääkärien kanssa.

      Olisi aika murtaa häpeän kulttuuri.

      Ahdistus luultavasti helpottuisi todennäköisemmin, jos tajuaa, että asia onkin yleinen ja moni "sairastaa" ocd:ta, lievempänä tai rajoittavampana. Tai muuta mielensisäistä vaivaa.

      Puhukaa siis kaikille kuinka ocd (tai muut ongelmat) rajoittavat toimintaanne!

    • moniasiavaikuttanut

      Mulla on ollut turvaton lapsuus ja nuoruus. Kun sitten sattui jotain todella pelottavaa nuorena aikuisena pakko -oireet pahenivat. Olen myös kokenut tunteiden tukahduttamista ja vähättelyä. Olen varma että kaikella tällä on ollut vaikutusta. Mutta myös neurologisilla tekijöillä on vaikutuksensa koska oireita on myös ollut sukulaisilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe