Ulosoton maksujärjestys

Ymmällään

Haluaisin tiedustella tilanteesta jossa ulosotossa on sekä joitakin laskuja että käräjäoikeuden määräämä sakko joka voi mennä muuntoon.

Tilanne on nyt se, että ulosotto on ottanut joka kuukaus palkastani osuutensa näiden vanhojen laskujen maksuksi, mutta nyt sain ulosottomieheltä sähkpostia että myöskin ulosotossa ollut sakkoni on menossa muuntorangaistukseen koska sitä ei ole maksettu. Muistaakseni tämä sakko meni ulosottoon jo ennen kuin nämä vanhat laskut pamahtivat perintätoimiston jälkiperinnästä ulosottoon.

Oletin toki loogisesti, että palkkani on mennyt ensisijaisesti tähän sakon maksuun koska se puolestaan pahimmassa tapauksessa vie minulta työn millä maksan näitä ulosottoja ylipäätänsäkkin.

Minusta tuntuu hieman kummalliselta että minulta viedään palkasta iso osa, niin että jäljelle jää juuri sen verran että pärjään ja sitten kiristetään vielä pantaa uhkaamalla muuntorangaistuksella jos sakkoa ei makseta "heti". Miten voin maksaa sakon jos minulta viedään jo valmiiksi kaikki suojaosuuden ylittävät rahat?

Onko kellään siis kokemusta tälläisestä tilanteesta tai tietääköhän joku onkohan tässä tapahtunut nyt ulosottomiehellä jokin virhe? Minusta tämä tilanne on hieman erikoinen ja ainakin maalaisjärjellä ajateltuna vähintäänkin typerä.

PS: tiedän itse aiheuttaneeni tämän, en siis syytä tästä ketään muuta. Tässä kohtaa on kuitenkin pakko ihmetellä, että millä minun pitäisi maksaa tämä sakko kun minulta viedään jo valmiiksi kaikki?

11

1703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfh547

      Jospa soitat ulosottomiehelle ja kyselet sieltä, eihän tuossa tosiaankaan ole järkeä. Kalliimmaksihan se valtiollekin tulee kun pitää laittaa jannu istumaan..

      • Ymmällään

        Näin tein ja kuulemma laki maksunsaantijärjestyksestä on sellainen, että sakot peritään viimeisenä, riippumatta niiden muuntokelpoisuudesta päivämäärineen. Tarkistin itse myös niin kait se sitten niin menee (kohta viimeeksi suoritettavat saatavat):

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921578#P6

        Älytöntä. Noh, tämä on nyt huonompi homma myös niille kenelle tässä olen yrittänyt työtä tekemällä kuitata velkoja (en tiedä miten työpaikan kanssa käy, ja vankilassahan ei paljoa palkkatuloja kerry mistä voisi maksaa ulosottoon lyhennyksiä), mutta myös veronmaksajille jotka sitten meikäläisenkin sapuskat tarjoilee sen ajan mitä tuota nyt joutuu istumaan.

        Voisi olla pieni tarkistuksen paikka tähän pykälään..


      • 454353534

        No pyydä sitten voutilta vaikka maksuvapaa kuukausi ja maksa sakkosi. Eiköhän mahdollinen vankilareissu ole ihan hyvä peruste sellaiselle.


    • 9-6

      Paljonko istumista tulee? taksa on 3päiväsakkoa on 1 vrk sisällä. Riittääkö vuosilomasi?

    • kolmas_vuosi_ilman_TVta

      Joo eiks olekin huvittavaa, kun ulosotossa on ja yrittää käydä töissä vieläpä vastenmielisessä sellaisessa niin sä elät kuin työtön, ei varaa käydä missään ja ei varaa ostaa uusia tavaroita rikkoontuneiden tilalle, töissä ne ihmettelee miks en osta uusia vaatteita.. niin se onkin mielenkiintoista kun vaatteet hajoo päälle mitä sit tapahtuu, ruoka ja lääkkeet on nyt ne mitä ostan vähillä rahoilla ja kaikkia lääkkeitäkään en pysty ostamaan

    • Olliverii

      Kannatta muuttaa Hyvinkäälle tai Nurmijärvelle,siellä ei ulosmitata mitään edes palkasta.Kaikki Autoveroista lähtien voi jättää maksamatta ainakin jos käy niin hyvä tuuri että saat asianhoitajaksi naispuolisen voudin

    • Tyllerö30

      Aikoinaan ulosotto maksoi 300e sakon heti kun se sinne meni vaikka vanhoja velkoja oli jonossa asti. Kaipa ne ajatteli että ei yh äitiä voi vankilaan laittaa :)

    • Itsemaksanut

      Ei ole tapahtunut virhettä. Sakkoa ei ulosmitata vaan se on maksettava vaikka ulosotossa olisi kuinka paljon laskuja.
      Ulosottajan kanssa voi kyllä sopia sakon osamaksuja korkeintaan vuodeksi. Jos kaikki ei silloin ole maksettu niin muunto astuu voimaan. Tosin sitä on haettava käräjäoikeudesta joka ei ole kovin innokas muuntoihin.

    • saasnähäjoo

      Velat jotka eivät tarvitse oikeudenkäyntiä maksetaan ensin. Nämä velat vanhenevat 5 vuodessa ja niistä ensimmäisenä peritään elatusmaksut. Sitten veromätkyt. Sitten vakuutukset jne. Ulosotolle kelpaa kyllä, että velallinen käy välillä linnassa. Ei se heitä kiinnosta eikä se ole mikään kuolinsairaus.
      Ja sittenhän se sakko on kuitattu.

      • 57475

        "Ulosotolle kelpaa kyllä, että velallinen käy välillä linnassa"

        Noinkohan kelpaa, esim omalla kohdallahan tuo tarkoittaisi potkuja töistä ja velan maksu päättyy siihen paikkaan. Nyt siis maksan 750e/kk ja 140e sakkoa ei vaan saada kuitattua pois, laitettu varattomana takaisin velkojalle, eli valtiolle. Muuta viippipujut kyllä saa maksujaan kokoajan tuosta kk-maksusta.


    • Anonyymi

      Jumalauta miten paljon menee rahaa tän sirkuksen pyörittämiseen ja ihmisen elämän vaikeuttamiseen.
      Luulis että oikeusvaltiossa tehtäis jotain muuta palkkansa eteen.
      Jos luet tämä, niin kerro menitkö istumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe