Kun hain apteekista diabeteslääkettä en saanutkaan alennusta, koska kelakortissa oli koodinumero 205, käytin aiemmin inskaa jotka vaihdettiin tabletteihin. Kiva yllätys...
Muille käynyt näin?
Mulle kävi näin
8
2669
Vastaukset
- hpv16
Insuliinihoitoinen diabetes on 103 ja muut diabeteslääkkeet 215. Omavastuukin on nykyään 50 euroa 4.5 per 3 kk annos.
- veijasiallataas
hpv16
Tarkoitatko siis että kyseessä on D2:sen kohdalla "bonussysteemi" jossa niinkauna kuin D2:nen onnistuu "hoitamaan" sairauttaan Diabetesliiton ravintoohjeilla niin että joutuu insuliinilääkitykselle niin saa tukea hölmöilynsä (luoe Diabetesliiton hölmöilyn) tukemiseen?? - Vuodenvaihde_muutti
Korvauksia muutettiin mm. diabeetikoilla vuodenvaihteessa. Pillerilääkitys siirtyi alempaan erityiskorvattavuuteen (AE, 65%), vain insuliinit säilyivät ylemmässä erityiskorvattavuudessa (YE, 100%).
Kelakortissa olevat korvausnumerot eivät täsmää enää, Kelasta tulee aikanaan uudet kortit, mutta apteekki tarkistaa aina Kelasta asiakkaan ostohetkellä voimassa olevat korvausluokat. Omat ajantasaiset korvausluokat voi itsekin tarkistaa Kelan nettisivulta asiointi -sivustolta.
Jos olit ostoksilla ensimmäisen kerran tänä vuonna, jouduit maksamaan 50 euron alkuomavastuun. Jos lääkkeen hinta oli tuota summaa alempi, et saanut mitään kelakorvausta. Tämä jatkuu kunnes 50 euron omavastuu on täyttynyt, sen jälkeen saa lääkkeet normaalein YE tai AE omavastuin. Kelan sivulla on hyvä kaavio nykyjärjestelmästä http://www.kela.fi/laakkeet- 269888881
Kiitos asiallisesta vastauksesta, kävin kelan omasiointi-sivuilla ja siellä on kyllä mainittu koodi 215 jota apteekki ei ilmeisesti huomioinut. Oma vastuun tiesin ja se on kuitissakin mainittu. Lääkkeen hinta oli 155.20 josta maksoin 86,86e.
- hpv16
269888881 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta, kävin kelan omasiointi-sivuilla ja siellä on kyllä mainittu koodi 215 jota apteekki ei ilmeisesti huomioinut. Oma vastuun tiesin ja se on kuitissakin mainittu. Lääkkeen hinta oli 155.20 josta maksoin 86,86e.
Kun ottaa huomioon omavastuun 50 € niin 155.20 lääkkeestä jää 105.20. Tuosta pois 65% niin jää 36.82 50 itse maksettavaksi eli 86.82. Ihan ei täsmää mutta kokoluokka on oikein.
- 269888812
Kiitos tästäkin täsmennyksestä!
- deeyks
Veijolla jäi taas jumi päälle kun aivot jauhaa tyhjää...
- dfgbv
Itse sain tammikuussa asiaa koskevan kirjeen kelalta, jossa oli koodeista jotakin mainintaa. Ymmärsin, että ei aiheuta toimenpiteitä omalta osaltani. Lääkityksenä on metformiini. Metformiini on sen verran halpa lääke, että siitä ei kelalta enää juuri mitään korvattavaa jää omavastuiden jälkeen. Eri asia on, jos on muitakin kela-korvattavia lääkkeitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?6799515Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3613653Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi4712480- 371516
- 1381496
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl141406Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1091353- 941227
Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h661181Hyvät valeet myllyistä
Tuuliviirit valehtelee myllyjen vaikutusta. Äänet kuuluu jopa kilometrien päähän. Se ei pidä paikkaansa. Eläimet häviää821111