Onko täällä refleks kaminan käyttäjiä, entisiä tai nykyisiä? Millaisia kokemuksia kertynyt?
refleks kamina
21
4885
Vastaukset
- Sohvapurjehtija
Kokemukseni Refleksistä purjeveneessä, vesikierrolla.Pääosin erittäin tyytyväinen kyseiseen laitteeseen.Hiljainen, tehokas, ei juuri vie sähköä(itselläni sähköä kuluu pieneen kiertovesipumppuun sekä polttoainepumppuun) erittäin toiminta varma.Miinuksia voisi olla, sytyttäminen ei aina onnistu ensiyrityksellä, hitaampi lämpeemään, sateella piipusta valuu nokea kannelle. Tuollaiset nyt ekana tuli mieleen...
- hyvätrefleksit
Onko polttoainepumppu dieselin siirtoa varten tankista toiseen?
Kuinka toimii kovassa aallokossa kun vene heiluu puolelta toiselle ja tuuli "töhäyttelee" piippuun?
Itselle olen ajatellut myös vesikiertoista mallia.
- Epäilevä.Tuomas
Haiseeko? Kirjoitan nyt tähän muutakin tekstiä koska muuten tuo automaatti-imuri tuhoaa tämän. Ei tätä lukea tarvitse, mutta jotainhan tähän on laitettava, koska yksinkertainen kysymys ei riitä.
Jotain voisi ylläpito tälle järjettömyydelle tehdä. - Sohvapurjehtija
Polttoainepumppu on siirtoon tankista kaminalle, tankki taitaa olla aavistuksen kaminaa alempana/samalla korkeudella.Joskus on kamina sammunut esim. vastakäännöksessä, olen arvellut johtuvan genoan tekevän jonkinlaisen virtauksen piipulle jonka takia sammuu?
Käytössä ei haise lainkaan sisälle, ei nafta eikä savu.Uloskaan ei haise sen enempää kuin webastot yms. - Hyvätrefleksit
Onnistuin rakentamaan vapaan vesikierron refleksiin. Se oli huoleton, koska ei tarvinnut huolehtia sähkön kulumisesta eikä kuunnella melua. Sai palaa koko viikonlopun jos oli tarvis.. joskus pidempäänkin. Kiertopumppukin oli vauhdittamaan alkulämpöä, mutta sen sai sitten sammuttaa, kun oli patterit kuumat. Sijoitus voi olla pienessä veneessä hiukkasen haastava juttu.
Minulla oli Veneessä ostaessani Refleks, vaihdoin sen sen jälkeen pois, kun kahden epäonnistuneen sytytyksen jälkeen malja oli tulvinut ja pönttö humisi punaisena, samoin kuin kaksi metriä pakoputkeakin.
Plussat on selkeät. Sähkötön, ja käytännössä rajoittamaton käyttöäaika ja äänetön, ellei tarvi pumppua. Meillä oli pumppu ja se äänsi jonkin verran. Sijoitus on a ja o. Jos purjeveneessä, niin salongissahan se on ihanteellinen. Silloin lämpö leviää salonkiin, sitten patterikierrolla hytteihin. Meillä kamina oli ohjaushytissä, joka oli kuuma kuin pätsi. Makuuhyteissä, jotka on alempana, oli kylmä. Siihen patterikiertoon ei saa kokonaislämmöstä, kuin kolmasosan.
Sytytys tikuilla ja tenulla taikka sytytyspalpaloilla. Tehonsäätö täysin manuaalinen, illalla palelee ja vedät hanat kaakkoon. Aamulla on sitten niin samperin kuuma, hiki otsassa ja kusettaa ka suuta kuivaa.
Kuten joku sanoi tuossa "sateella nokeaa jonkin verran" kansi on nokipilkuissa piipun ympäriltä. Pyyhkeet ja perse tai vaihtoehtoisesti molemmat on sitten noessa myös.
Tankin pitää olla ylempänä, kuin kamina. Polttoaine valuu painovoimaisesti kaminaan, ellei sitten se 500litran polttoainesäiliö ole veneen pohjalla ja lämmittimen säiliö kaksi metriä ylempänä keskellä ohjaushyttiä. Kahden päivän välein suoritettava tankkaus tehtiin imppaamalla löpöä isosta tankista pikku kannuun, jolla sitten tankattiin kaminan säiliö. Siihen asensin sitten sähköpumpun, joka kerran unohtui ajaessa päälle ja valoi dieselit pitkin jokapaikkaa tankin täyttyessä.
Jostain syystä en ole kaivannut tuon sinänsä hienon -50 luvulla parhaat päivänsä eläneen keksinnön hienouksia omaan veneeseeni takaisin. Se vaihtui ensin Webastoon ja sitten Safireen. Paneli katolla huolehtii, että se muutama tarvittava watti tulee akkuun joka päivä.
Tämä on kirjoitettu ihan omiin kokemuksiin perustuvaana ja kaminan kanssa pulaaminen on tapahtunut vuosia ennen lämmitinkauppiaaksi ryhtymistä.- seppomartti
Samat kokemukset kuin "hyvätrefleksit". Pienintä reflexmallia ilman vesikiertoa en saanut toimimaan tyydyttävästi. Pienet öljyiset nokihiutaleet piipun ympäristössä olivat ylivoimaisen epämiellyttäviä ja poistin kaminan noin vuoden kokeilujen jälkeen. Ajattelin, ettei painovoimainen polttoainesyöttö veneen kallistellessa ja kannella olevan piipun veto tule toimimaan purjeveneessä. En tiedä oliko diagnoosi oikein mutten ole minäkään kaivannut.
- Reflex_on_ok
Vaikuttaa että Reflexisi ei toiminut oikein. Todennäköisesti huollon puute. Vuosien paskakertymät (polttoaineen) puhdistus pois sieltä uimurikammiosta, niin olisi jumit jne loppuneet eikä puki olisi ollut punahehkuinen. Muös nuo sytytysongelmat viittaavat huoltaammottomuuteen. Itse pääsin noista vaivoista kun huolsin 20 vuotta vanhan laitteen, kun oli noita samoja ongelmia (putki punaisena, sytytysongelmia jne). Sulla on neulaventtiili jumiutunut auki, jos polttoainetta on ollut niin paljon että putki on ollut punaisena.
Sytytys ei tarvitse lisäaineita eikä sytytyspalaa, mutta pieni nokare sytytyspala helpottaa sytytystä erittäin kylmissä olosuhteissa. Avaa venttiilin, odottaa 15 sekuntia että polttoainessa tulee pohjalle ja sytyttää sen pitkällä stendarilla. Pohjalla on aina sen verran palamiskelpoista karstaa että sytytys onnistuu sen avulla, sytytä karsta ennen kuin polttoaine siihen osuu. Kansi jätetään ihan vähän raolle sytytysvaiheessa ja kun kamiina syttyy kunnolla eli piippu lämpeää ja alkaa vetämään kunnolla, niin luukku kiinni. Savu ei tule sisään vaikka luukku on vähän auki. Kylmällä palavan karstan lämpö ei ihan riitä, joten pieni nokare (huom pieni) sytyspalasta auttaa. Kun kaminaa sytyy ja lämpenee vähän, niin voilisätä hönkää enempi.
Kun Reflex palaa kunnolla, niin ei niitä nokipaloja leiju ilmassa. Ainoa noki mitä tulee on sen piiipun H-pätkän sisältä sateen mukana valuva nokinen vesi. Näin ainakin minulla.
Jos on josku sytyttänyt kakluunin, saunan padan tms niin ei se Reflex siitä paljon poikkea. - koneasentaja
Vanhami, reflex systeemisi oli huonosti rakenneltu etkä osannut sitä käyttää. Kaminan polttoainetankin saa hyvin täytettyä kun laittaa dieselin paluuputken tulemaan tankin kautta ja siitä taas ylivuotoputki isoon tankkiin, ja sytyttämisessä ei ole ongelmaa kun sen opettelee. Ei se nokea yhtään kun kamiina on noeton ja piippu oikein suunniteltu. Nuohous kerran vuodessa ja hienosti toimii. Itselläni oli vene 20 vuotta jossa oli vastaava kamina (Kabola), oli toiminnassa pisimmillään 6 kuukautta yhteen menoon eikä nokea kannella.
- KunigasTörsääjä
Kopteri höperö trokaa noita webastoja ja niissä ei sitten koskaan ole ongelmia syttymisen kanssa ja termostaatti toimii kuin unelma ja veneessä on ihanan tasainen ja miellyttävä lämpö.
aina keväisin kun kauppiaalla ei tekemistä, niin tulee tänne skitsoamaan, osta se iso kuvauskopteri ja lennä sillä ....
- Reflex_15_vuotta
Itselläni on Reflex vesikiertoisella patteristolla. Lämmittää myös lämpimän käyttöveden. Ei tarvetta kiertovesipumpulle eli kiertää painovoimaisena. 20 litran erillinen polttoainetankki kaminnaan polttinta korkeammalla niin ei tarvitse edes polttoainepumppua. Toimii täysin ilman sähköä ja on idioottivarma. Ja lämmittää muuten myös säteilylämpönä.
Piipun päässä se H. Sadekelejä varten olen tehnyt niihin H-putken uläpäivin perinteiset hatut, sellaiset kun on entisissä taloissa missä oli painovoimainen ilmanvaihto. Loppui kannen nokeentuminen sadekeleissä.
Toimiva reflex ei haise. Toki jos jostain vuotaa polttoainetta niin se haisee, mutta se on vikatilanne. Joskus on tupsauttanut savua sisään kovalla tuulella. Eli tuuli on päässyt jotenkin piipusta sisään eli tehnyt "ylipaineen". Lienee ohjautunut piipun lähellä olevista muista veneessä olevista rakenteista, koska näin on tapahtunut vain yhden tuulen suunnasta ja kovallapuuskittaisella tuuulella.
Savupiippu ei ole eristetty. Vain suojaverkko, ettei pääse polttamaan sormia.
Mainio laite kuivattaa kastuenita vaatteita jne. Kuivattaa myös veneen sisäilmaa Suomen kosteassa kesässä, viime juhannuksinakin on ollut päällä (ja sitä ihanaa lämmintä vettä mitä on saanut lämminvesivaraajasta).
En vaihtaisi pois. - Seppomartti
Toimiiko purjehtiessakin?
- Reflex_15_vuotta
Toisilla toimii, toisilla ei. Riippuen piipun sijainnista ja toteutuksesta. Minulla toimii, kun muutin piipun pituutta ja kulmaa vähäsen alkuperäsiestä. Ongelmat jos niitä on, johtuu juuri tuulen osumisesta piippuu ja joissain tilanteissa purje voi ohjata tuulta juuri epäsopivasti piippuun, jolloin se ei vedä kunnolla. Piipun osalta kamiinan asennuksen yhteydessä piipun sijoitus pitää miettiä aika huolella.
Käsittääkseni s/y Kristiinan Alaskan reissulla Reflex toimi hyvin. Sen sijaan s/y Mantan reissulla Kap Horniin ja Chilen eteläreunalle Reflexin kanssa on ollut ongelmaa jollain halssilla. En tiedä onko tilanne korjaantunut piipun muutoksilla.
http://www.kristiina.kaapeli.fi/
http://manta2013.blogspot.fi/ - Tuumailee
Purjehtiana kiinnostaa sähköttömyys, mutta juurikin laitteen toiminta purjehtiessa ja varsinkin kovemmassa kelissä on mietityttänyt. Epäilemättä paikalla ollessa refleksit ym.vastaavat kaminat lämmittää vaikka pari vuotta yhteen menoon.
Piipun sijaintiin ei voi kovin paljon vaikuttaa (ainakaan omassa veneessäni), mutta ulkopuolisen osan muotoiluun kylläkin. Mikä se muotoilu sitten olisikaan?
Itsellä kaminalle ainoa järkevästi ajateltava sijainti olisi etummaisen laipion takapuolella oikealla puolella venettä, joten piippu olisi väkisinkin genoan "vaikutuspiirissä".
Nokikökkänät kannella saisi ehkä estetty tai vähennettyä sopivilla piipun hatuilla ja säännöllisellä nuohouksella. - KunigasTörsääjä
Reflex_15_vuotta kirjoitti:
Toisilla toimii, toisilla ei. Riippuen piipun sijainnista ja toteutuksesta. Minulla toimii, kun muutin piipun pituutta ja kulmaa vähäsen alkuperäsiestä. Ongelmat jos niitä on, johtuu juuri tuulen osumisesta piippuu ja joissain tilanteissa purje voi ohjata tuulta juuri epäsopivasti piippuun, jolloin se ei vedä kunnolla. Piipun osalta kamiinan asennuksen yhteydessä piipun sijoitus pitää miettiä aika huolella.
Käsittääkseni s/y Kristiinan Alaskan reissulla Reflex toimi hyvin. Sen sijaan s/y Mantan reissulla Kap Horniin ja Chilen eteläreunalle Reflexin kanssa on ollut ongelmaa jollain halssilla. En tiedä onko tilanne korjaantunut piipun muutoksilla.
http://www.kristiina.kaapeli.fi/
http://manta2013.blogspot.fi/voisiko niihin laittaa sellaisen peltisen tuulen avulla kääntyvän "jutun", kun vanhoissa taloissa savupiipuissa?
Tuossa yksi esimerkki
http://kotituli.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=17_26&products_id=201&zenid=odu2rg5quu2aljjpj652tagc80
Ja toinen Turbo malli imee aina kun tuulee, näitä olen jossain paateissa nähnyt ilman vaihdossa
http://kotituli.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=17_26&products_id=203
- nettipurjehtija
Mitä jos paloilman ottaa ulkoa samasta kohtaa missä hormi on? Vaikka koaksiaalisesti jos jaksaa askarrella. Eli kaksi putkea sisäkkäin, vaipassa tulee paloilma sisään ja keskellä menee kuumat palokaasut ulos.
Silloinhan halssien ja paine-erojen ei pitäisi vaikuttaa kamiinaan. Ilman kierto vähenee hiukan, kun korvausilmaa ei tarvitse ottaa ulkoa, mutta tuuletuksen voi järjestää muulla tavalla. - hyvä_videosetti
Tässä asennetaan tuo kamina. Asennuksen jälkeen kerrotaan sytytyksestä. Siinä on aluksi samaa vikaa mitä Vanhami kertoi. Lopulta vikakin löytyi.
https://www.youtube.com/watch?v=zePPqHDsekI - Valmistaja.ei.itse
Suomessakin joku yritteli sähkötöntä pellettikamiinaa, joka ilmeisesti toimikin varsin hyvin ja paloi yhdellä täytöllä seitsemän tuntia. Se oli pienikokoinen, kapea ja kohtuullisen korkea. Venekäyttöön siitä voisi tehdä entistä pienikokoisemman.
Pelletti pakkautuu kohtalaisen pieneen, joten miksi siitä ei olisi myös venekäyttöön?
Ihan vain vinkiksi jollekin pellettipoltonsuunnittelijalle..- Palomieskö
Eikös nuo pellettilämmittimet ole aiheuttaneet aika paljon tulipaloja maatiloilla kun tuli on levinnyt pelletin syöttöjärjestelmään ja siihen enegiavarastoon.Mittakaava on tosin eri, mutta kuitenkin.
Sitä pellettiä on hyvä sitten kesällä tankata lisää vaikka Nötöbodenista. Mailmanympärimatkaajille pellettikamina veneessä olisi ihan ehdoton. Esimerkiksi
Karibialla pellettihake on erittäin suosittu lämmitysmuoto... Suursäkki kulkee kätevästi veneen kannella.
Ehkä se lämpö tulee kumminkin näppärimmin siitä dieselistä. Pitkän matkan purjehtijoille Refleks on varmaan ihan sopiva peli. Normaali kesäloma ja viikonloppuveneilijälle ei ehkä tänäpäivänä ykkösvaihtoehto.
- Anonyymi
Miten kaukana polttoainesäiliö voi olla kamiinasta? Onko sillä mitään merkitystä?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458630Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472459Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja272281- 382092
- 951768
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811747Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221470Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091167Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik61043- 531015