Miten olette hävittäneet kuusihakkuilta jääneet oksat?
Olen aiemmin vesurilla karsinut oksista neulaset ja katkonut polttopuuksi kaikki kynää paksummat risut. Hyvin ovat palaneet saunan padassa ja syttyvät hyvin varsinkin talvella tai kostealla ilmalla.
Vanhan maatilan oston yhteydessä oli pätkittyjä risuja iso puuvarasto täynnä ja tuli jatkettua perinnettä. Nyt hehtaarin hakkuilta tulisi aika iso määrä puuta ja risuja ei ehdi ennen kesää karsia lainkaan. Neulaset ajattelin jättää metsään ravinteiksi vai poltanko kaikki pois? Risuja ei voi jättää metsään lasten ja eläinten vuoksi.
Risujen hävitys hakkuilta
11
2333
Vastaukset
- NoJohanOnJo
Kuvailetko vielä tarkemmin niitä lapsia ja eläimiä, jotka eivät pärjää risujen kanssa?
- metsässäkuuluuollarisuja
Taitavat olla vammaisia, tai vähintäänkin liikuntarajoitteisia.
- käsinet
Aluetta käytetään piha-alueen jatkona ja siksi risuja ei kaivata reilun 300 kuusen kaadon jälkeen. Suurimmalta osin olivat rinnankorkeudelta 40-50cm ja oksia ei ollut aiemmin karsittu.
- Rikastunut
Polta pääsiäiskokossa. Poltannu olen hakkuu tähteet siellä missä ovat haitanneet viimeisestä hakkuusta yhtiö osti oksat.
- NoJohanOnJo2
No nyt selvisi tuo varsinainen kysymys. Kuusen oksat palaa pahuksen hyvin mahdollisimman tuoreena. Toisekseen ne palaa muita puulajeja paremmin myös oman aikansa maassa maanneina. Eli kaikki alle 4 cm halkaisijaltaan sinne kokkoon ja isommista näperrät klapeja. Neulasilla ei niin väliä. Ovat hyvää ravinnetta siltään ja hyvää ravinnetta myös tuhkana. Muistettakoon kuitenkin se, että kuusi ei ole yhtä perso tuhkalannoitteen perään kuin mänty. Puhumattakaan lehtipuista. Voisi olla komean koivikon paikka se hakkuualasi (huomioi kuitenkin mahdollinen hirviongelma).
- menehoitoon
oot siis itsekin vammainen, metsässä pitää olla risuja
- mazander
Turhaa työtä, antavat uudelle taimikolle biolannoitetta.
Ekologia on pääasia metsänhoidossakin- risumiess
Juuri näin. Risuttoman metsän ihannoijat kuuluvat leivättömän pöydän ääreen.
- Mihinkästäsäkiirus
laita lapset keräämään ne risut, toisaalta noihan maatuu parissa vuodessa
- asphaltfermer
Kuumetta nostaa hyvin tuollainen kuusen oksa risukasa, kun sitä pöyhii. Jotai hometta lienee.
- PoltettuOksat
Meillä on ollut tapana keväällä polttaa hakkuu aukean puunoksat, kun maassa on vielä jonkunverran lunta, ettei metsäpalo syty.
Siitä syntyy tuhkaa, joka lannoittaa metsänpohjaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai476587Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita912227- 1341832
Stefan muuttopuuhissa
Stefan on luonut kuvakollaasin instaansa. Suurin osa kuvista fiksuja otoksia vuosien varrelta sopivan musiikin kera. Es2211039Syvästi levoton
Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk9893Mihin menet itäsuomalainen ja Helsinkiläiset jos sota syttyisi ?
Minne kuvittelitte sieltä kerrostaloistanne lähtevän kun rytinä alkaa ? Mun tiloihin ette ainakaan tule !76857- 155809
- 53805
Oon oikeasti vältellyt
Sua viime aikoina mutta ainoastaan siitä syystä että oon voinut niin huonosi etten ole halunnut että näät mua ollenkaan56802Pikkulinnut lauloi että olet rakastunut mies...
Se kieltämättä selittää paljon, mutta annan sinun olla nyt rauhassa. Aikamme tulee vielä 🤭42784