Risujen hävitys hakkuilta

käsinet

Miten olette hävittäneet kuusihakkuilta jääneet oksat?
Olen aiemmin vesurilla karsinut oksista neulaset ja katkonut polttopuuksi kaikki kynää paksummat risut. Hyvin ovat palaneet saunan padassa ja syttyvät hyvin varsinkin talvella tai kostealla ilmalla.
Vanhan maatilan oston yhteydessä oli pätkittyjä risuja iso puuvarasto täynnä ja tuli jatkettua perinnettä. Nyt hehtaarin hakkuilta tulisi aika iso määrä puuta ja risuja ei ehdi ennen kesää karsia lainkaan. Neulaset ajattelin jättää metsään ravinteiksi vai poltanko kaikki pois? Risuja ei voi jättää metsään lasten ja eläinten vuoksi.

11

2333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NoJohanOnJo

Kuvailetko vielä tarkemmin niitä lapsia ja eläimiä, jotka eivät pärjää risujen kanssa?

• metsässäkuuluuollarisuja

Taitavat olla vammaisia, tai vähintäänkin liikuntarajoitteisia.

• käsinet

Aluetta käytetään piha-alueen jatkona ja siksi risuja ei kaivata reilun 300 kuusen kaadon jälkeen. Suurimmalta osin olivat rinnankorkeudelta 40-50cm ja oksia ei ollut aiemmin karsittu.

• Rikastunut

Polta pääsiäiskokossa. Poltannu olen hakkuu tähteet siellä missä ovat haitanneet viimeisestä hakkuusta yhtiö osti oksat.

• NoJohanOnJo2

No nyt selvisi tuo varsinainen kysymys. Kuusen oksat palaa pahuksen hyvin mahdollisimman tuoreena. Toisekseen ne palaa muita puulajeja paremmin myös oman aikansa maassa maanneina. Eli kaikki alle 4 cm halkaisijaltaan sinne kokkoon ja isommista näperrät klapeja. Neulasilla ei niin väliä. Ovat hyvää ravinnetta siltään ja hyvää ravinnetta myös tuhkana. Muistettakoon kuitenkin se, että kuusi ei ole yhtä perso tuhkalannoitteen perään kuin mänty. Puhumattakaan lehtipuista. Voisi olla komean koivikon paikka se hakkuualasi (huomioi kuitenkin mahdollinen hirviongelma).

• menehoitoon

oot siis itsekin vammainen, metsässä pitää olla risuja

• mazander

Turhaa työtä, antavat uudelle taimikolle biolannoitetta.

Ekologia on pääasia metsänhoidossakin

• risumiess

Juuri näin. Risuttoman metsän ihannoijat kuuluvat leivättömän pöydän ääreen.

• Mihinkästäsäkiirus

laita lapset keräämään ne risut, toisaalta noihan maatuu parissa vuodessa

• asphaltfermer

Kuumetta nostaa hyvin tuollainen kuusen oksa risukasa, kun sitä pöyhii. Jotai hometta lienee.

• PoltettuOksat

Meillä on ollut tapana keväällä polttaa hakkuu aukean puunoksat, kun maassa on vielä jonkunverran lunta, ettei metsäpalo syty.
      Siitä syntyy tuhkaa, joka lannoittaa metsänpohjaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      6587
    2. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      91
      2227
    3. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

loppuvuonna 2024 ?
      Ikävä
      134
      1832
    4. Stefan muuttopuuhissa

Stefan on luonut kuvakollaasin instaansa. Suurin osa kuvista fiksuja otoksia vuosien varrelta sopivan musiikin kera. Es
      Kotimaiset julkkisjuorut
      221
      1039
    5. Syvästi levoton

Muistat varmaan sinäkin. Ei sitä olisi koskaan toivonut omalle kohdalle tämmöistä. Mutta kyllä minä selviän kuten ennenk
      Ikävä
      9
      893
    6. Mihin menet itäsuomalainen ja Helsinkiläiset jos sota syttyisi ?

Minne kuvittelitte sieltä kerrostaloistanne lähtevän kun rytinä alkaa ? Mun tiloihin ette ainakaan tule !
      Maailman menoa
      76
      857
    7. Hyvää vuoden viimeistä

Maanantai aamupäivää. Huomenta hyvää aurinkoista ☕🐺❄️😊❤️🌞
      Ikävä
      155
      809
    8. Minkä numerosarjan

Saat, kun lasket kaivattusi kirjaimet yhteen?
      Ikävä
      53
      805
    9. Oon oikeasti vältellyt

Sua viime aikoina mutta ainoastaan siitä syystä että oon voinut niin huonosi etten ole halunnut että näät mua ollenkaan
      Ikävä
      56
      802
    10. Pikkulinnut lauloi että olet rakastunut mies...

Se kieltämättä selittää paljon, mutta annan sinun olla nyt rauhassa. Aikamme tulee vielä 🤭
      Ikävä
      42
      784
    Aihe