Varausmaksun palautus

pennunkasvattaja

Minulta varattiin pentu 5vk iässä kun eläinlääkäri oli pennun tutkinut ja todennut terveeksi. Ostajalla toki kesti viikon verran maksaa varausmaksua ja syitä tähän maksun viivästykseen riitti pankin huonoista aukioloajoista, hävinneisiin verkkopankkitunnuksiin ja hajonneisiin koneisiin. Varausmaksusta kirjotin sähköpostiin ehdot, että varauksen peruuntuessa varausmaksua ei palauteta kasvattajasta riippumattomista syistä ja varausmaksun jälkeen jäävä hinta maksetaan kokoaisuudessaan pentua hakiessa (sähköposti on tallessa). Varausmaksu oli suuruudeltaan 150e. Ilmoitin ostajalle, että pennun hinta tulee maksaa mieluiten tilille (näin tästä jää merkntä) tai käteisellä pentua hakiessa.

Viiko sitten ostajan piti pentu hakea. Mutta hän ei ollut maksanut pentua tilille, syynä sähkökatko jonka vuoksi kone ei saa virtaa ja pankkiin ei millään pääse huonon ajokelin vuoksi ja käteisellä ei voi maksaa, sillä hänellä on automaatilla päiväkohtainen nostoraja, eikä millään saa koko summaa nostettua. Hän ehdotti, että maksaisi pennusta 200e käteisellä ja loput kun pääsee ajamaan pankkiin. Kieltäydyin tästä, sillä sopimus oli kokonaisuudessaan maksettavasta loppuosasta viimeistään luovutushetkellä.

Pennun haku peruuntui, sillä hän ei kyennyt pentua kerralla maksamaan. Hän päätti sitten peruuttaa kaupat ja vaatii varausmaksua takaisin (varausmaksun ehto oli, että ei palauteta kasvattajasta riippumattomista syistä). Itse en pennun varausmaksua palauttaisi, sillä tästä oli erikseen sovittu ja kaikki keskustelut pennun maksusta on tehty sähköpostitse ja kaikki viestit on tallessa. Nyt ostaja uhkaa rikosilmoituksella jos varausmaksu ei palaudu.

Kyselisin kokemuksia vastaavista tilanteista, kuinka olette näissä tilanteissa kasvattajana toiminut? Tai kuinka itse toimisitte jos olisitte pennun kasvattaja?
Onko kasvattajan maksettava ostajalle varausmaksu takaisin jos kaupat peruuntuu maksuvaikeuksien vuoksi?

Muutaman kasvattaja tuttavani kanssa asiasta on keskusteltu ja heidän mielipide oli, että varausmaksua ei kuulu palauttaa.

27

4359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirakaveri909

      No suoraan jos sanotaan niin minusta on aivan järkyttävää vaatia varausmaksua. Kyllä ymmärrän sen pointin, että "on sitten enemmän työtä jos peruuttaakin pennun haun ja pitääkin etsiä uusi ostaja" ymsyms.. Mutta tässä on kyse elävästä eläimestä, ja mielestäni niissä tilanteissa on hyvä, että kasvattajaan voi rehdisti ja rehellisesti olla yhteydessä minkä vaan ongelman takia, pohdintojen tai epävarmuuksien kuten myöskin positiivisten asioiden vuoksi.

      Kun lähdetään pyytelemään varausmaksuja eläimestä, niin silloin kynnys sanoa, ettei olekaan hyvä hetki ottaa pentua, kasvaa, ja näin tulee kiertokoiria ja kissoja. Mielestäni nämä asiat pitäisi olla semmoisia, että saa tutustua pentuun, nähdä ja pohtia, jutella asiasta ja loppujen lopuksi yhteistuumin päättää, onko pentueessa sopivaa pentua sinulle. Eihän kukaan voi tietää pennun luonteesta mitään VARSINKAAN ennen luovutushetkeä, saati sitten 5vkon iässä. Ja kun siinä kuitenkin otetaan moneksi vuodeksi kaveri itselle, pitäisi ostohetken olla mahdollisimman avoin ja paineeton.

      Monet toki varausmaksuja pyytelevät, ja ei se laitonta ole. Mutta rahanahneutta kyllä.

      • taasontyhmiäliikkeellä

        Lähes jokanen pentueen kasvattanu ottaa sen varausmaksun, varmuudeks pennun varaamisesta. Näitäkin ostajia on jotka varaavat mutta ei pentua otakaan. Varausmaksu sitoo sekä ostajaa, että myyjää. Sitä varten se pyydetään.

        Varausmaksu ei pennun kauppahintaa nosta eikä muuta lopullista hintaa mihinkään. Rahanahneutta ei ole varmistaa kotia pennulle.

        Ite en oo yhtäkään varausmaksutonta pentua vielä nähny.
        Ja mistäs tiedät vaikka tässäkin tarinassa olisi ostaja nimenomaan nähnyt pennun ja tutustunut ja ollut varma päätöksestään?

        Ite oon tienny hyvinkasvatetusta pennusta jo hyvissä ajoin sen että sopiiko se just mulle.

        Mutta alottaja kysy muiden mielipiteitä varausmaksun palautuksesta, ei sun mielipidettä varausmaksusta ja sen pyytämisestä
        Mutta minkäpä teille tietämättömille voi..

        Mutta ohjeena alottajalle, jos pennun varausmaksu oli sovittu juttu niin sitä ei palauteta koska ei varaus peruuntunu kasvattajasta riippuvista syistä.


      • Koirakaveri9091
        taasontyhmiäliikkeellä kirjoitti:

        Lähes jokanen pentueen kasvattanu ottaa sen varausmaksun, varmuudeks pennun varaamisesta. Näitäkin ostajia on jotka varaavat mutta ei pentua otakaan. Varausmaksu sitoo sekä ostajaa, että myyjää. Sitä varten se pyydetään.

        Varausmaksu ei pennun kauppahintaa nosta eikä muuta lopullista hintaa mihinkään. Rahanahneutta ei ole varmistaa kotia pennulle.

        Ite en oo yhtäkään varausmaksutonta pentua vielä nähny.
        Ja mistäs tiedät vaikka tässäkin tarinassa olisi ostaja nimenomaan nähnyt pennun ja tutustunut ja ollut varma päätöksestään?

        Ite oon tienny hyvinkasvatetusta pennusta jo hyvissä ajoin sen että sopiiko se just mulle.

        Mutta alottaja kysy muiden mielipiteitä varausmaksun palautuksesta, ei sun mielipidettä varausmaksusta ja sen pyytämisestä
        Mutta minkäpä teille tietämättömille voi..

        Mutta ohjeena alottajalle, jos pennun varausmaksu oli sovittu juttu niin sitä ei palauteta koska ei varaus peruuntunu kasvattajasta riippuvista syistä.

        Minä olen koirani ostanut ilman varausmaksua ja siitä todella tyytyväinen olen. Ei halunnut kasvattaja, enkä minäkään kokenut tarpeelliseksi. Oma pentu vaihtui vielä siitä pentueesta, kun tehtiin pentutestejä ja vasta kuudennella ikäviikolla sain hiukan varmuutta siihen, minkä sieltä haen itselleni, pentujen luonnetestien jälkeen.

        Jos ei olisi ollut sopivaa luonnetta, olisi jäänyt ottamatta ja olisin jäänyt odottamaan seuraavaa pentuetta. Kasvattaja oli täysin samaa mieltä asiasta, ja varausmaksut olisivat vain vaikeuttaneet asiaa.

        Asiallinen kasvattaja ei varausmaksuja tarvitse, kun ei edes vielä viidennellä viikolla tiedä, kenelle mikäkin pentu sopii.


      • sivustaseuraajan

        Se varausmaksu on sekä kasvattajan että ostajan "turvaksi", eli saat pienen korvauksen siitä jos kauppoja ei synnykkään "en mä haluukkaan sulle myydä" tai "ei mulla sittenkään oo rahaa ostaa sitä pentua".

        Esimerkiksi jos Anita käy katsomassa pentuja ja ihastuu yhteen, jonka varaa itselleen ilman varausmaksua. Kavattaja pitää pentua varattuna luovutusikään asti Anitalle. Välissä kolme muuta ihmistä on osoittanut kiinnostustaan ostaa pentu.
        Anita vitkuttelee pennun hakemisen kanssa, luovutusikään tulemisesta on kestänyt jo 2 viikkoa ja kulut juoksevat. Anita ilmoittaakin ettei haluakkaan pentua, kiitti ja hei. Kasvattaja on turhaan pitänyt pentua varattuna maksaen sen kuluja, kun kolme potentiaalista ostajaehdokasta on mennyt sivusuun.

        tai

        Anita matkustaa 400km päähän katsomaan pentua ja varaa sen. Anita tekee kodistaan koiraystävällisen, hankkii varusteet, lelut, koiraportit ja sapuskat. Luovutusikä lähestyy ja Anita perheineen valmistautuu pennun tuloon. Hakupäivän lähestyessä kasvattaja ilmoittaakin ettei myykkään pentua kun hänen siskontyttönsä haluaa sen. Anita jää nuolemaan näppejään ja vittuuntuu tajutessaan ajelleensa 800km edestä bensaa turhan takia ja tarvikkeetkin nyt lojuvat ilman käyttöä.

        Näissä tapauksissa, jos kasvattaja olisi ottanut 200e varausmaksun, molemmille olisi jäänyt edes pieni korvaus kuluista, vaivasta tai vaikka mielipahasta.
        Yleensä se varausmaksu maksetaan vasta sitten kun kasvattaja ja ostaja ovat yhdessä katsoneet ostajalle sopivan pennun, jonka jälkeen ostaja on varmistunut että koiran juuri siitä pentueesta haluaa.


      • sivustaseuraajan kirjoitti:

        Se varausmaksu on sekä kasvattajan että ostajan "turvaksi", eli saat pienen korvauksen siitä jos kauppoja ei synnykkään "en mä haluukkaan sulle myydä" tai "ei mulla sittenkään oo rahaa ostaa sitä pentua".

        Esimerkiksi jos Anita käy katsomassa pentuja ja ihastuu yhteen, jonka varaa itselleen ilman varausmaksua. Kavattaja pitää pentua varattuna luovutusikään asti Anitalle. Välissä kolme muuta ihmistä on osoittanut kiinnostustaan ostaa pentu.
        Anita vitkuttelee pennun hakemisen kanssa, luovutusikään tulemisesta on kestänyt jo 2 viikkoa ja kulut juoksevat. Anita ilmoittaakin ettei haluakkaan pentua, kiitti ja hei. Kasvattaja on turhaan pitänyt pentua varattuna maksaen sen kuluja, kun kolme potentiaalista ostajaehdokasta on mennyt sivusuun.

        tai

        Anita matkustaa 400km päähän katsomaan pentua ja varaa sen. Anita tekee kodistaan koiraystävällisen, hankkii varusteet, lelut, koiraportit ja sapuskat. Luovutusikä lähestyy ja Anita perheineen valmistautuu pennun tuloon. Hakupäivän lähestyessä kasvattaja ilmoittaakin ettei myykkään pentua kun hänen siskontyttönsä haluaa sen. Anita jää nuolemaan näppejään ja vittuuntuu tajutessaan ajelleensa 800km edestä bensaa turhan takia ja tarvikkeetkin nyt lojuvat ilman käyttöä.

        Näissä tapauksissa, jos kasvattaja olisi ottanut 200e varausmaksun, molemmille olisi jäänyt edes pieni korvaus kuluista, vaivasta tai vaikka mielipahasta.
        Yleensä se varausmaksu maksetaan vasta sitten kun kasvattaja ja ostaja ovat yhdessä katsoneet ostajalle sopivan pennun, jonka jälkeen ostaja on varmistunut että koiran juuri siitä pentueesta haluaa.

        "molemmille olisi jäänyt edes pieni korvaus kuluista, vaivasta tai vaikka mielipahasta. "

        Kerropa, missä kohdin Anita saa pienen korvauksen kuluistaan?


      • sivustaseuraajan

        Jos olisi maksanut varausmaksun. Niin se olisi lain mukaan pitänyt palauttaa anitalle sopimussakko tälläisessä tapauksessa


      • Anonyymi

        Varausmaksu pitää olla. Ilman maksua varaavat ovat huijareita ja perseilijöitä.. säätelevät pentujen hakua omien menojensa mukaan ja sitten viime hetkellä keksivät jotain muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varausmaksu pitää olla. Ilman maksua varaavat ovat huijareita ja perseilijöitä.. säätelevät pentujen hakua omien menojensa mukaan ja sitten viime hetkellä keksivät jotain muuta.

        TIETENKIN,, sinä persläpi lonksutat täällä leukojasi,, katso etteivät mene sijoiltaan ja leukas tipahtaa,, milläs sitten haukut ihmisiii:::hahahaha..


    • pennunkasvattaja

      Varausmaksut otettiin pennuista yleisesti, jotta tiedän ostajan tosissaan ottavan pennun kyseisestä pentueesta. Ostaja kävi itse 8 viikon ikään mennessä pentunsa valitsemassa kun oli varmistunut päätöksestään minkä pennun haluaa, ennen tätä hän oli useasti pennun nähnyt.

      Mutta tosiaan en nyt pyytänyt erikseen mielipiteitä varausmaksusta, minullä on tämä käytäntö ja olen tämän käytännön kokenut hyväksi. Minulla on jokainen ostaja sanonut haluavansa maksaa varausmaksun, jotta he saavat varmuuden siitä, että pentu muuttaa juuri heille. Tämä tuo turvallisuuden tunteen ostajalle.

      Se että sinä koet varausmaksun rahanahneutena on sinun asiasi, nyt en kysynyt yleistä mielipidettä varausmaksusta vaan kuinka toimia tilanteessa jossa ostaja selkeesti yrittää pentua saada 150e hintaan.

      Meillä varausmaksu on sitoo ostajaa ja myyjää, ostaja lupautuu kyseisestä pentueesta pennun ostamaan, myyjänä sitoudun sen pennun hänelle myymään. On toki ollut tilanne, jolloin ei sopivaa koiraa ostajalle löytynyt, tällöin itse peruin kaupan ja palautin varausmaksun ja ehdotin muutamaa muuta pentuetta jonka tiesin.

    • sivustaseuraajan

      Kuulostaa kyllä siltä että sielä on Sertilä tai jkl koiratrokari käynyt pentua katsomassa. Kummasti tulee ongelmia kun pitäisi maksaa, eli todennäköisesti olisi jäänyt rahat saamatta jos olisit antanut maksaa 200e nyt ja loput myöhemmin.

      Varausmaksua et palauta. Kasvatatko kennelliiton "alaisena"? Sieltäkin kauppakirjoista löytyy tälläinen:
      "Kauppahinta on täysin osapuolten välillä sovittavissa. Käsirahan/varausmaksun
      kohtuulliseksi määräksi on kuluttajakaupassa katsottu 10–15 %
      koko kauppahinnasta. Jos kauppa peruuntuu ennen luovutusta myyjästä
      johtuvasta syystä, myyjä palauttaa ostajalle varausmaksun ja maksaa
      sopimussakkona samansuuruisen summan. Jos kauppa peruuntuu ostajasta
      johtuvasta syystä, myyjä saa pitää varausmaksun. Jos kaupan peruuntumisen
      syy on kaupan kohteesta johtuva (esim. koiran sairaus tai muu ominaisuus),
      varausmaksu palautetaan ostajalle."

      Tässä yksi hyvä esimerkki riitautuneesta palautuksesta:
      http://www.kuluttajariita.fi/fi/index/kuluttajariitalautakuntaratkaisut/kuluttajariitalautakuntaratkaisu/1378909476679.html

    • Varaustakaisin

      Palauta se varausmaksu. Asia menee muuten oikeuteen ja sitten kustannukset kohdallasi on noin 20 000€.

    • ei.palautusta

      Sopimushan oli sellainen, että varausmaksua ei palauteta, jos kauppa peruuntuu ostajasta johtuvasta syystä.

      Kauppa peruuntui, koska ostajalla ei ollutkaan rahaa maksaa pentua, kun luovutuksen ja maksun aika olisi ollut. Kauppa siis ei toteutunut ostajasta johtuvasta syystä. Varausmaksua ei silloin palauteta.

      Tässä on jopa lähellä, että ostaja yritti huijata itselleen pennun. Ostajalle ei rahapula voinut tulla odottamatta.

      Ostaja saa tehdä rikosilmoituksen, mutta se ei muuta asiaa mitenkään. Hän häviää jutun.

    • kasvattelija

      Niin, varausmaksu sitoo myös myyjää. Sen vuoksi itse en ota varausmaksua. Ollaan tosi ikävässä tilanteesa, jos varausmaksun jälkeen ilmaantuukin esille sellaisia tietoja, minkä perusteella en haluaisikaan koiraa kyseiselle henkilölle myydä. Jos varausmaksu on maksettu, on myytävä. Tosin voisi yrittää perua kaupan palauttamalla varausmaksun. Jos ostaja ei tähän suostu, niin kaupat on tehtävä.

      • sivustaseuraajan

        Saa sen kaupan purkaa ilman ostajan suostumustakin, silloin vain ostajalle maksetaan takaisin varausmaksu sopimussakko.

        Ja vastuullinen kasvattaja kyllä tutkii ostajan taustat huolella ennenkuin alkaa mitään sopimaan tai varailemaan.


    • Ei tarvitse varausmaksua palauttaa. Mutta jatkossa tee paperi jossa myös myyjälle tulee sanktio jos peruu kaupan ilman "myyjästä johtumattomista syistä". Sama korvaus ,varausmaksu pitää maksaa myös ostajalle.(jos esim. myykin pennun kaverilleen eikä varausmaksun suorittaneelle , "kun naama ei miellyttänyt". Minusta 10% pennun hinnasta on sopiva varausmaksu .
      Moni kysytty rotu myy pentuja ennen syntymää varausmaksulla , ottaa 10 varausmaksua ja syntyykin vain 2 pentua. Se ei ole oikein ostajia kohtaan. Minä sain ainakin reilun kohtelun , kun "pallit" ei laskeutuneet , myyjä olisi purkanut kaupan tai maksoi 30% pennun hinnasta takaisin. En tietysti halunnut palauttaa 2 kk kotona ollutta pentua , joka juuri oli kotiutunut. En ostanut pentua "bisnesmielessä" vaan
      seuraksi-lemmikiksi. Sain 300 takaisin hinnasta. Kives jouduttiin kuitenkin poistamaan leikkauksella (300 euroa) koska se juuttui johonkin kanavaan ja koira kärsi siitä. Ihmettelin ettei sitä saanut "avartaa" ja auttaa laskeutumaan, mutta KENNELLIITTO ei sitä hyväksy . On kuulemma periytyvää ???

    • Riskionolemassa

      Vähemmällä pääset, kun palautat varausmaksun. Oikeudenkäynnit ovat kalliita ja pitkäkestoisia. Kun aloit myymään pentuja, olisi pitänyt ymmärtää liiketoiminnan riskit.

    • Eiosamaksulla

      Olisin ottanut vastaan vielä sen 200 euroa ja luovuttanut pennun vasta sitten, kun koko summa on maksettu luovutuspäivämäärän jälkeen aiheutuneet koiran ruokintakulut. :D
      Toisaalta hyvä että kauppa peruuntui, sillä eihän kyseisellä ostajalla olisi ollut varaa pitää koiraa.

    • Narisevamyyjä

      Miksi täällä nariset, jos olet tyytyväinen kaupan peruuntumiseen.

    • En tiedä yhtään vastaavaa tapausta, missä maksuvaikeus olisi syynä.
      Mutta... Jos itse ottaisin varausmaksun, ja arvioisin, että kyseessä yllättävä maksuvaikeus oikeasti, niin ilman muuta palauttaisin maksun. Se menisi jo inhimillisyyden piikkiin...
      Jos taas vaikuttaisi selvästi siltä, että yritetään jotain huijausta, niin pitäisin rahat. Ihan jos vaikka oppisivat. Paitsi, että varmistaisin kuitenkin ensin, kannattaako noin tehdä.

      Se sitten, miten oikeasti jos kyseessä maksuvaikeus, niin miten se ns.laillisesti tulkittaisiin. Eli ehkä kannattaisi ottaa yhteyttä esim. kuluttaja-asiamieheen, mahdollisesti kennelliittoon (jos on skl shopparia käyttänyt).
      Koska jos kuitenkin menisi ihan oikeusasteelle, niin joskus päätökset voi olla ihan muuta, mitä olettaisi... Ja voipi tulla itselle kallis keissi.

      En ole yhdestäkään suomesta ostetusta maksanut itse varausmaksua. Ulkomailta ostetuista kylläkin.
      Itse en ota varausmaksua, enkä näe siihen mitään tarvetta. Itseasiassa vielä pentua haettaessa kysyn, että oletko varma, perua voi vieläkin.
      Koirakaveri 909 jo sivusikin syitä osin, jota mieltä itsekkin olen. En tosiaan halua, että pentu loppupeleissä otetaan, vaikka jostain syystä mieli muuttuukin, kun varausraha on syynä sitten ottoon. Minulle kaikkein tärkeintä on hyvä koti ja siihen kuuluu, että varmasti se itse pentu halutaan :) Ja myöskin se, että kommunikaatio ostajaan tulee pelaamaan oston jälkeenkin.

      Tuossa Anitaesimerkissä, jos ei ole pätevää syytä, niin en "roikottaisi" pentua.
      Kuluja en itse laske ylipidosta. Eiköhän koirat senverran maksa, että niihin kukaan konkurssia tee... Olen itse pitänyt ihan sovitusta syystäkin muutamia viikkoja yli (kesälomaa varten), enkä niistäkään mitään kuluja pyydä. Viimeinen tuontini joutui olemaan jonkunkin ajan kasvattajalla, joka myös mm.rokotti sen nämä "normitkin" ekat. Tarjosin koko hommasta rahaa, mutta eipä hänelle kelvannut.

      Anita 2 tapauksessa, JOS on tehty selkeä varaus, vaikkakin suullisestikkin, niin kasvattajalla ei ole oikeutta perua kauppaa, kun tapauksissa, että hän on myöhemmin saanut jotain oleellista tietoa, josta syystä hän ei olisi varausta(kaan) tehnyt. Eli jotain painavaa, kuten eläinsuojelulliset syyt tai kasvattajaa huijattu puheissa. Varausmaksu ei siihen vaikuta.
      Eli Kasvattelijanimim. Kaupan saa perua ilman että saa sanktiota siitä itse (mitään sakkoja) hyväksytyistä syistä, kuten jo mainitsin. Ja tästä tiedän esimerkkejäkin.

      Kivesvikaisesta kuuluu palauttaa osa. Tuolla ylempänä mainitussa ostaja sai jopa enemmän, kun nykyisessä shopparissa on mainittu. Siis riippuen koska on ostettu.

    • älä-maksa

      Ei maksua takaisin. Ja tuo jotta ehdotti 200€ ja loput joskus viittaa siihen, että jos koiran antaisin et enään sitä näkisi etkä rahoja saisi ikinä.Antaa vetää oikeuteen jos kerran sopimukset Kennelliiton mukaisia niin häviää heti kättelyssä JOS EDES OTETAAN käsittelyyn. Nykyisin kun ei saa tuota juttua edes vireille ellei ostaja maksa 250€ oikeudelle ja sitä rahaa ei palauteta. On yksityisoikeudellinen juttu jolloin haastaja maksaa kaikki kulut ensin käteisellä tai kortilla. Katsokaas nykyiset hinnat oikeudenkäynnin aloittamiseksi. Ainoastaan hallintooikeuteen vallitukset on ilmaisia toistaiseksi. Siis ketään ei voi haastaa oikeuteen kunnianloukkaus tai muu kränä yrityksen/luonnolisen ihmisen tai yhdistyksen ellei ensi maksa. Sitten syyttäjä vasta päättää voidaanko edes ajaa eteenpäin ja jos syyttäjä päättää ei mene läpi maksu jää silti tuomioistuimelle eli sinne meni rahat.

    • KoiranKasvattaja

      En ole palauttanut varausmaksua, jos kauppa peruuntuu. Sopimus tehty kennelliiton sopparille. Yksi uhosi oikeudella, asia ei mennyt eteenpäin johtuen tuosta sopimuksesta.

    • rtyuiuytresdfg

      No ehkä kannattaa kysyä soittaa kennelliittoon, ja kysyä ohjeita sieltä.Jos rekkaamattomia pentuja, niin minä kyllä palauttaisin maksun, kun ei näkis syytä,miksei palauteta?
      Kuitenkin myyt pennun , ja saat siitä rahat,miksi hyötyä kahdesta eri ostajasta,kun yksi pentunen vaan...

    • Anonyymi

      Mitäpä olette tästä mieltä? Maksoin varausmaksun 300e. Toisella koiralleni tuli valeraskaus ja ja näin ollen sterkkaus peruuntui. Tämä operaatio olisi ollut kolme vk ennen pennun tuloa. Kerroin kasvattajalle että pennun haku siirtyy, että tulen hakemaan pennun kun ed. Koirani on steriloitu, tästä kahden viikon päähän. Tämä ei kuitenkaan käynyt, koska hänellä oli lomasuunnitelmia. Minulla ei ole vapaata kuin juuri sinä ajankohtana ja seuraava vapaa olisi mennyt kolmen viikon päähän. Ja pentu tuolloin jo 15 vk. Kasvattaja kertoi että voin perua kaupan ja hän maksaa varausrahan takaisin. Tästä on mennyt jo kohta viikko. Eikä rahoja vielä näy. Kuinka kauan kasvattajan on mahdollista venyttää palautusta?

      • Anonyymi

        Tuollaiselle pompottelijalle ei tarttis varausmaksua palauttaa- Siinä mielipide. Sitähän kysyit.


      • Anonyymi

        Onneksi kasvattaja tajusi, että parempi perua kaupat


    • Anonyymi

      Kun ostaja maksaa varausmaksun x minun pankkitililleni niin suorituksessa siinä ei näy maksajan tilinroa , kuinkas sitten voisin palauttaa varausmaksun , sama ongelma on
      käteismaksuissa , tilinroa ei näy missään , jos ostaja kettuilee niin tästähän syntyisi
      kallis kunnon riita

    • Anonyymi

      NYKYÄÄN ON NUO HELVETIN KISSOJEN SARJAKASVATTAJAT, YRITTÄVÄT TEHDÄ BISNESTÄ SEKAROTUISILLA KISSOILLA,, , KOSKA NEHÄN KUHIVAT 3 TAI 4 KERTAA VUODESSA PENTUJA JA HINNAT ÄLYTTÖNIÄ 250e ja 700e väillä jopa 900e ,, MUTTA HULLU JOKA MAKSAA,
      NÄM,Ä SARJA KASVATTAJAT ON RIKOLLISIA,, KISSOJEN SARJARTUOTANNOSSA,, TARVITSEE SAADA UUSI LAKI JA ÄKKIÄ,, KOSKIEN ETTÄ KAIKKI KISSOJEN OMISTAJAT REKISTERÖIDÄÄN JA MYYJÄT, JA VEROT PÄÄLLE,KOSKA SE ON BISNESTÄ.. SEKÄ KISSOJEN KUOHINTA 1 PENTUEEN JÄLKEEN, ESTÄÄ KISSABNISNESTÄ., JA KISSAVERO,, PENNUSTA ALKAEN,, 200E PER VUOSI...
      JA VARAUSMAKSUN TÄYTYY PALAUTTAA JOS EI OLE KULUNUT TÄYTTÄ HAKUAIKAA UMPEEN,,
      ON TYPERÄÄ ETTÄ SEKAROTUISISTA VIELÄ VARAUSMAKSU SATOJA EUROJA,
      SUKSIKAA VITTUUN KISSOJEN SARJAKASVATTAJAT,,, TOIVBOTTAVASTI IHMISET EI OLE NIIN TYHMIÄ ETTÄ OSTAVAT KALLIILLA HINNALLA,, SEHÄN EDSAUTTAA NOIDEN VITUN BISNES HOMMAA ETEENPÄIN,, STOP KISSABISNEKSELLE,. JOKU LAKI JA ÄKKIÄ,,

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe