Mikä sun mielestä on tärkein sana suomenkielessä?
Tässä Ismo Leikolan versio:
https://www.youtube.com/watch?v=9EWMlCusxjQ
Tärkein sana?
53
693
Vastaukset
Genre
Tietenkin.
H.- toverit
Antti Rinne tarkkaili leipäjonoa – Ei hätää, toverit! Baari on auki!
- eppu2
Tuo oli ihan hauska juttu.
Ei uskoisi miten pienestäkin ilo irtoaa.
Kun katsoo jotain haastatteluja, tulee tunne, että tärkein sana on, niinku.
Eikös sen tärkeimmän pitäisi olla kuitenkin, rakas.- ent.siivoojaparka
Oli tosi hyvin.
Yksi paljon/liikaakin käyttämäni sana on : "Hä", mikä sopii aika moneen tilanteeseen. - Tai-söri
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Oli tosi hyvin.
Yksi paljon/liikaakin käyttämäni sana on : "Hä", mikä sopii aika moneen tilanteeseen.Yleisin sana taitaa olla - oho.
- mimmimum-..mi
Sana jota myös monet käyttävät ...ja eri painotuksin on .....okei.....okkei....okeiiii....
tytär käyttää useinkin...
- mimmimum-..mi
Alkoi vähän hymyilyttään tuo ...non-ni....se käy niin moneen tarkoitukseen juuri eri äänenpainotuksen vuoksi... Meidän pikkukaveri oppi sen käytön...luultavasti minulta ja samoin sanonnan ...näin on....
Eräs ulkomaalainen joka muutti Suomeen meni kielikurssille jotta saisi töitä....ihmetteli juuri tuota kieliopin opetusta...illatiivi...allatiivi...kun odotti käytännön sanoja ja lauseita.... Lauluja he opettelivat myös....Kalliolle kukkulalle rakennan minä majani....jne- ent.siivoojaparka
Se no-niiiii oli nuoremman likkani ensimmäinen sana. Se tuli silloin, kun kerran taas olin vaihtanut hänelle vaipan hoitopöydällä.
Luultavasti olin siinä vaiheessa aina itse sanonut sen, kun olin urakasta valmis.
Tässä huushollissa kuuluu usein sana "mitä".
- eppu2
Mun huushollissa kuulu usein, että nau ja silloin hän haluaa jotain.
- ent.siivoojaparka
eppu2 kirjoitti:
Täällä kuului kerran eteisestä ihan selvä hellow. Ihan säpsähdin, että tuliko sinne joku, enkö ollut laittanut ovea lukkoon. Ei siellä ollut muita kuin Fixu.
eppu2 kirjoitti:
Tänään avainsanani ovat olleet aurinko, sukset ja latu.
Kahteen otteeseen.- eppu2
Ancelina kirjoitti:
Tänään avainsanani ovat olleet aurinko, sukset ja latu.
Kahteen otteeseen.Nii, voisihan sitä ajatella, että mikä on kunakin päivänä tärkein sana.
Itselleni se tänään oli, soita.
Eilen huomasin vasta 5min myöhässä, että piti tilata hammashoitajalle aika. Tänään sen tein. eppu2 kirjoitti:
Nii, voisihan sitä ajatella, että mikä on kunakin päivänä tärkein sana.
Itselleni se tänään oli, soita.
Eilen huomasin vasta 5min myöhässä, että piti tilata hammashoitajalle aika. Tänään sen tein.Koko ensi viikon sanani on ehdottomasti loma, säästä riippumatta.
Kakkossanana ampumahiihdon MM-kisat.Ancelina kirjoitti:
Koko ensi viikon sanani on ehdottomasti loma, säästä riippumatta.
Kakkossanana ampumahiihdon MM-kisat.Tämäkin poistoon, kun kakkossanana on noin monta sanaa ;)
Korvataan sanalla takkatuli.
Tuo "no niin" on todella käyttökelpoinen, en ole tullut ajatelleeksi.
Onneksi kuulen tärkeän lauseen "rakastan sinua" tarpeeksi usein. Puhelimessa kuulen melkein päivittäin "miten menee", siihenkin voisi vastata äänenpainoa muutellen "no niin".Mulle on jäänyt junnaamaan "just". Jos oikein vuolaalla tuulella on, voi tuplata sen, "justjust". Se sopii melkein kaikkeen.
Minä olen HOUSE-sarjan katsoja ja kannattaja.
Olenhan House ilman huumeita.
Siksi sanoisin kevät-sanan olevan: Pylly.
Sanalla voi kannattaa kevät-hankiakin.
H.- henrjii
Antakaa niin teillekkin annetaa
- henrjii
fittu taas jäi yksi ännä, ei muuta kun poistoon
- Pulp-fictio
Se sana, mikä tunteenakin on suurin, rakkaus.
- ent.siivoojaparka
Pulp-fictio kirjoitti:
Se sana, mikä tunteenakin on suurin, rakkaus.
Mutta onko se oikeastaan sanana niin tärkeä. Onhan se tosin paljon käytetty, turhastikin käytetty sana.
- Himmelsauge
On ollut joskus "piste" kun halusi pulinat pois. Olisiko nyt "pilkku" antaisi toiselle pienen mahdollisuuden 😊
- Muis-taakseni
Kummelit
"doh niih"
Nenään lausuen
No, nii 🤗
Kokeilin tällä viestillä lähteekö automaattipoisto jos on lyhyt viesti. Taisi jäädä kun oli useampi merkki😆
- ent.siivoojaparka
korpikirjailija kirjoitti:
Kokeilin tällä viestillä lähteekö automaattipoisto jos on lyhyt viesti. Taisi jäädä kun oli useampi merkki😆
Mikähän se voi lyhyistä viesteistä tehdä asiattomia.
Niinhän sitä livessäkin usein keskustellaan, että toinen heittää sekaan vain yhden sanan. Ainakin puheliaan siskoni kanssa menee monesti niin, että minä en ehdi puhelimessa sanomaan sekaan kuin ehkä jonkun sanan alun tai jotain mmm, hmm, nii, joo ...
Sitten puolen tunnin päästä hän sanoo, että ei minulla mitään asiaa silleen, mutta oli kiva kuulla ääntäsi, heips ... Minä siihen sit: no hei. En tosin tiedä, josko luuri on jo siinä vaiheessa kiinni. - eppu2
ent.siivoojaparka kirjoitti:
Niinhän sitä livessäkin usein keskustellaan, että toinen heittää sekaan vain yhden sanan. Ainakin puheliaan siskoni kanssa menee monesti niin, että minä en ehdi puhelimessa sanomaan sekaan kuin ehkä jonkun sanan alun tai jotain mmm, hmm, nii, joo ...
Sitten puolen tunnin päästä hän sanoo, että ei minulla mitään asiaa silleen, mutta oli kiva kuulla ääntäsi, heips ... Minä siihen sit: no hei. En tosin tiedä, josko luuri on jo siinä vaiheessa kiinni.Olen kanssa ihmetellyt tätä poistobuumia.
Joku aika sitten oli harvoin poistoja ja nyt on alituiseen,
Ei niissä ole edes mitään järkeä.
Ihan asialliset poistetaan ja kaikenmaailman älämölöt saa olla. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Sitten puolen tunnin päästä hän sanoo, että ei minulla mitään asiaa silleen, mutta oli kiva kuulla ääntäsi, heips ... Minä siihen sit: no hei. En tosin tiedä, josko luuri on jo siinä vaiheessa kiinni.Kuten jo mainisin voi olla automaattipoisto-ohjelma yhden sanan viesteille. Lähtihän se Kämppi-sanakin heti kai muistanret.
- ent.siivoojaparka
korpikirjailija kirjoitti:
Kuten jo mainisin voi olla automaattipoisto-ohjelma yhden sanan viesteille. Lähtihän se Kämppi-sanakin heti kai muistanret.
Kerran oli yhden sanan viesti "Vituttaako?"
Ei se minnekään lähtenyt. ent.siivoojaparka kirjoitti:
Kerran oli yhden sanan viesti "Vituttaako?"
Ei se minnekään lähtenyt.Joo se säilyi, mutta sen kirjoittajahan on aina oikeamielinen. ( omasta mielestään)
sinun
siinä on paljon tunnetta ja elämää.Turhia kaunistelematta. se on minä, ja seuraavaksi itse, sitten on pitkä matka, ennen kun tulee muita.
Kivoja juttuja lukea, nuo teidän kommentit :) Joitakin poistettuja näkyy olevan, sellaiset yhden sanan kommentit. Pystyin ne lukemaan "ilmoituksista" kuitenkin, entisellä miehellä (oletteko muuten ent.siivoojaparan kanssa sukua?) "kiitos" ja henrjiillä "annatko" :))
Laittaisin itse korkealle "anteeksi". Ja yksi tosisika tärkeä, äiti.- Pulp-fictio
Oliko mun aiempi kommentti poistettuna siellä?
Se oli sama, minkä uudelleen kirjoitin. Näkyi sekin. Oisko mennyt poistovimmassa joltain? Eihän siinä mitään vikaa ollut, ei sääntöjen vastainen ainakaan.
- Pulp-fictio
hmp.f kirjoitti:
Näkyi sekin. Oisko mennyt poistovimmassa joltain? Eihän siinä mitään vikaa ollut, ei sääntöjen vastainen ainakaan.
Pikkasen huvittaa: onko sana rakkaus niin haasteellinen?
Miten monen tekstin jälkeen voisi kirjoitta:, sisältää vihaa tai miten monen tekstin jälkeen voisi kirjoittaa: sisältää rakkautta.
Flower Power! - Himmelsauge
Se on "aa"joka "aa" sanan "aa" välissä 😁
- Pulp-fictio
Himmelsauge kirjoitti:
Se on "aa"joka "aa" sanan "aa" välissä 😁
Niih jooh niih😇
- Ninnoja
Kiitos! Minä harvoin nauran ääneen, nyt pääsi kunnon naurut. Hyvä tyyppi, ja totta, tuo sana käy tilanteeseen kuin tilanteeseen.
- kylmätotuus
Kiitos aloittajalle aiheesta, joka poikkeaa positiivisuudellaan palstan nykyisestä hengestä!
Leikolan esitys on loistava esimerkki sanan/sanojen vivahteista eri yhteyksissä ja niiden tuomista merkityksistä.
En ole viitsinyt ottaa kantaa juuri mihinkään aloitukseen, koska lähes kaikissa huokuu taustalla vihamielisyys.
Ehkä sana "anteeksi" , tai sanat "olin väärässä" ovat ylitsepääsemättömiä monillekin? Saattaa kuitenkin olla, että sana "anteeksi" on ainoa tapa päästä eteenpäin useissa asioissa.
Hyvää sunnuntaita kaikille!Hyvää sunnuntaita kylmälle totuudellekin :)
Kiitoksen sain ehkä vähän epäreilustikin, Leikolalle saa sen osoittaa. Ja valitettavasti tällaisesta mielipidemittauksesta ei kauheesti keskustelua synny, ellei kanssakeskustelijat halua öh brodeerata tai laajentaa omaa sanomaa. En mä itekään oikein paljon keksinyt tämän puitteissa. Kiitos kaikille heille, jotka keksivät.
Anteeksi. Jakaa myös mielipiteitä. Mä viljelen sitä, ja olen huomannut että toiset pitää sitä turhana nöyristelynä, kuin alistetun koiran hännänheilutus. Jos kolmannen kerran pyydän anteeksi samalta henkilöltä, eri asioista, se "saat anteeksi" ei tule ihan niin lämpimästä enää :)) Kohtuus kaikessa?
Siinä muodossa pidän kuitenkin tuosta sanasta, että voi pyytää anteeksi että on loukannut jotakuta. Vaikka se ei ollut tarkoitus.
On muuten hauskaa, miten jotain sanaa voi käyttää myös täysin vastakkaisessa tarkoituksessa. "Anteeksi nyt vaan, mutta..." ei mun mielestä ollenkaan, ei lähellekään tarkoita mitään anteeksipyyntöä. Päin vastoin. "Minä olen oikeassa."hmp.f kirjoitti:
Hyvää sunnuntaita kylmälle totuudellekin :)
Kiitoksen sain ehkä vähän epäreilustikin, Leikolalle saa sen osoittaa. Ja valitettavasti tällaisesta mielipidemittauksesta ei kauheesti keskustelua synny, ellei kanssakeskustelijat halua öh brodeerata tai laajentaa omaa sanomaa. En mä itekään oikein paljon keksinyt tämän puitteissa. Kiitos kaikille heille, jotka keksivät.
Anteeksi. Jakaa myös mielipiteitä. Mä viljelen sitä, ja olen huomannut että toiset pitää sitä turhana nöyristelynä, kuin alistetun koiran hännänheilutus. Jos kolmannen kerran pyydän anteeksi samalta henkilöltä, eri asioista, se "saat anteeksi" ei tule ihan niin lämpimästä enää :)) Kohtuus kaikessa?
Siinä muodossa pidän kuitenkin tuosta sanasta, että voi pyytää anteeksi että on loukannut jotakuta. Vaikka se ei ollut tarkoitus.
On muuten hauskaa, miten jotain sanaa voi käyttää myös täysin vastakkaisessa tarkoituksessa. "Anteeksi nyt vaan, mutta..." ei mun mielestä ollenkaan, ei lähellekään tarkoita mitään anteeksipyyntöä. Päin vastoin. "Minä olen oikeassa."Selvitys tuohon "Siinä muodossa pidän kuitenkin tuosta sanasta, että voi pyytää anteeksi että on loukannut jotakuta. Vaikka se ei ollut tarkoitus." Siis jos kuitenkin pitää omaa sanomaa oikeana, seisoo sen takana, mutta vahingossa loukkasi jotakuta, ei haittaa mun mielestä yhtään heittää anteeksit kehiin.
- eppu2
hmp.f kirjoitti:
Selvitys tuohon "Siinä muodossa pidän kuitenkin tuosta sanasta, että voi pyytää anteeksi että on loukannut jotakuta. Vaikka se ei ollut tarkoitus." Siis jos kuitenkin pitää omaa sanomaa oikeana, seisoo sen takana, mutta vahingossa loukkasi jotakuta, ei haittaa mun mielestä yhtään heittää anteeksit kehiin.
Tuossa videossa tuli hyvin esiin juuri se, miten paljon merkitsee se miten asiat sanotaan.
Täällähän me näemme vain kirjoitetun tekstin.
Monesti ikäänkuin mielessään antaa äänen ja asenteen jollekin kirjoitetulle tekstille, eikä kuitenkaan voi tietää onko tulkinta varmasti oikea.
- no-näinhän-se-on
HILJAA! Onko se näin?
Juuri noin :)) Täällä meillä on nyt hiljaa, ei kuulu kuin naputus. Jos menis pihalle kuuntelemaan viserrystä.
- äijä-
-vain nainen osaa kysyä tuollaista ihan leikiten ja tosissaan...joo, tärkein sana on tietysti; nainen.
-huomenna muka alkaa lössäkkökelit...äh, ei vielä oo kevät.Ja vain Mies voi vastata noin, päätään pudistaen ja samalla hellien.
Se tulee, äijä, meillä pyörätiet suli tänään. Kohta pääsisit fillarilla tänne, pelkkää alamäkeähän se sulle olisi. Keitän kahvit :)
- siijonin.virsikiria
Jumalan sana
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?631271Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11900Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75825Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.87702- 53644
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt37589Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs46574Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia
https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot121536Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36534Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43523