Joku meitä johdattelee, olkoon sitten mikä tahansa

Lainaan Skillanin lausahdusta, koska olen samaa mieltä ja uskonikin on se perinteinen vanhemmilta saatu, siis kristitty, kastettu, rippikoulun käynyt ja kirkossa vihitty, ..erotakaan en ole uskaltanut, saati uskontoani vaihtaa.

Koska olen ns. "tapakristitty" ja kirkossa käyn harvoin, niin kuitenkin olen tuntenut tuon saman, että "joku meitä johdattelee", mutta mikä?

Sattumaksikin sitä voisi kutsua, mutta miksi ne sattumat sattuvat kohdallani juuri oikeaan hetkeen, valtamerien takaakin?

Omat kokemukseni olen jo joskus kirjoitellut ja nyt haluaisin kuulla toisilta, kuinka Teitä on johdatellut se tuntematon "käsi"?

Ei myöskään ole turhaa sanottu, että "usko siirtää vuoria", koska senkin olen kokenut tavallaan, sillä en halua siirrellä oikeita Himalajan vuoria suomeen!DDD

109

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo sama lausahdus SkillaN'nin aamupakinassa, sai minutkin ilahtumaan,..ketään se ei loukkaa, rehellinenkin se on, ja niin tyypillinen meille naisille 🎵 "että sanokaa nyt viisaat tiedeihmiset mitä tykkäätte", niin totta se on!

      Olen ollut hämmästynyt siitä helvetin pelosta tai peloittelusta,,.... se kun on jäänne silloisen Jerusalemin ulkopuolella olevan kaatopaikan ikuisesta tulesta.

      Opetuksena oli, jos eleli huonosti ei saanut arvokasta hautapaikkaa, vaan heitettiin rosvojen ja ryöväreiden sekaan kaatopaikalle poltettavaksi.

      Siitä on sitten jäänyt tuo usko kahtiajakoon, taivas/helvetti tulevana tuomiopäivänä,..sorry, nyt alkaa jo lujasti huvittamaan 😂)))
      Kirjassa Vanhuus Antti Eskola, hän kutsuu itseään kulttuuriuskovaksi jolla on uskoa!
      Aika hienosti sanottu, kulttuuriimme kuuluu kyllä luterilainen kasvatus. Minäkin olen jo kauan kokenut uskonnot ihmiskunnan kulttuurin kukkasiksi 🌾🌷

      • ".sorry, nyt alkaa jo lujasti huvittamaan 😂)))"

        Niin minuakin, kun aloin tällaisen keskustelun ja tuon kirjan aion lukea.

        Sinulla voisi olla useitakin omakohtaisia kokemuksia tuosta "johdatuksesta", koska eikös ne ilmaannu erittäin taiteellisille henkilöille?

        Mutta ei tosiaan, koska minäkin sain "uskoni" takia sen "kermanvalkoisen Mersun", koska joka aamu kävin siellä "rukoilemassa" että olisipa tuo minun? Vein siis autoni viereiselle paikalle. Se oli Intialaisen johtajani hylkäämä ja sain sen,. kun se olisi viety kaatopaikalle.

        Aina ei tämä "johdatus" muista olla läsnä, koska antaa mokailla oikein perusteellisesti, mutta silloinhan on voimassa tämä lause, että "oma moka", korjaa itse, kaikkeen ei "johdatuskaan" ehdi puuttumaan. Ne ovat suurempia valintoja, kuin perhe/tai palstariidat.DD


    • Minä en ole tiedostanut mitään omakohtaista johdatusta. Se elämänpiiri ja mahdollinen johdatus on ollut kyllä ankara.

      Olen kokenut elämäni joskus kuin siksi helvetiksi johon kuoltaessa joudutaan.

      Jos tämä eletty elämäni on rangaistus aikaisemmasta elämästä, on se käsitettävä inkarnaation pohjalta. Aika rangaistus on elämäni ollut ja se jatkuu vaan.

    • reinkarnaatiota, uudestisyntymää tarkoitin

      • On sulla aika pitkä aika ollut odotella sitä uudestisyntymää!
        Vaikea on ymmärtää, mikä niin helvetillistä on ollut, ulkoapäin nähtynä olet selvinnyt hyvin !

        Moni paljon vaikeammin vammautunut on omannut lempeämmän luonteen, hyväksynyt itsensä, ja uskaltautunut elää täyttä elämää lapsineenkin.
        Että silleen.


      • lotta_maija

        Älähän huoli jos tämä visio paikkansa pitää on ilo siellä jossakin helvetissä olla. Joku sanoi minulle, sinusta ei ole muuhun muuhun kun helvettiin, sanoja oli asiakas.

        Silloin joku lohkaisi hyvän vision, vähän niinkuin lohdukkeeksi. Kävin siellä porteilla, näin kaksi osastoa, toisessa oli vain ankean oloisia akkoja, ei mitään palveluita se oli paratiisi.
        Toisella osastolle oli ilo ylimmillään, soitto soi, hyvät ruuat pöydässä, viini virtasi, hauskaa olo oli siellä olevilla helvetissä. Joten sinne kenen matka lieneekin johtaa?
        Kysyin kerberokselta, miksi paratiisissa on noin ankean näköinen olotila akoilla, johon tuli vastaus, ei muutamalle kannata isoja pitoja järjestää!

        Vitsi, vitsi, työpaikalla.


      • Ruuneman

        "Se elämänpiiri ja mahdollinen johdatus on ollut kyllä ankara."

        Voisitko tarkemmin valaista tuota, koska olen saanut sen käsityksen, että elämäsi on mennyt aivan luonnikkaasti, siis hyvä koulutus insinööriksi ja hyvä ammatti.

        Jossain mainitsit, että olet ollut työssä vain 4-vuotta, mutta miksi ja senkin olen ehkä väärin ymmärtänyt?

        Koska olet ollut palsta kirjoittaja suhteellisen pienen hetken elämästäsi, ottaen huomioon ikäsi, niin mikä oli ongelma sitä ennen.??

        Kaikella ystävyydellä kyselen tätä, koska haluaisin oppia tuntemaan sinua paremmin, siis niitäkin hyviä puolia, joita sinussa on kieltämättä.

        Haluan ymmärtää sinua, mutta ei se syyttelemällä parane jonkun typerän viestin tiimoilta.


      • Olen minä sentään töitä enemmän tehnyt kuin 4 vuotta. Tuo aika on tullut maininnasta, että suoritin 4-vuotisen opiston työn ohessa. Olin minä tekemässä Suomen ensimmäisiä televisioita 1986-1988. Tekusta valmistuin teknikoksi v.-61 ja toimin tv-valmistuksen valvonnan pomona vuoteen -64. Aikavälillä 64-68 suoritin tuon opiston ja sen jälkeen toimin huoltoinsinöörinä Helsingin yliopistossa sekä sen jälkeen ammattikoulun teorian opettajana.

        Rasituin opetustyössä liikaa. Pitkät päivät liitu ja leuka periaatteella kun valmiita luentoja ei ollut. Opettajan työ vei heikot voimani. Tein minä sentään töitä yli 20 vuotta. Sairaseläkkeelle jäätyäni opetin vielä
        sekä alan opettajia että oppilaita kun ongelmissa olivat.

        Niin menestymätön ja huono mitä tämä palsta väittää, en ole ollut.

        Tyttöystäväluetteloni on pitkä kun osaan katsoa kuulemma kauniisti ja ystävällisesti sekä puhua ja kirjoittaakin. Naiset ovat sielun helvetti ja lompakon kiirastuli. Oma raha on sentään riittänyt ja viina myös.

        On minulla täällä puolisen tusinaa "sietäjiä", jotka viihtyvät kirjoitusseurassani ja käytäytyvät kuin olisin ihminen. Suurkiitos jokaiselle ajatuksellekin.
        Nyt tiedätte minusta lähes kaiken. Kalsaretteni väriä en enää toista.


      • Vuosilukuvirehe. p.o. 1956-1958 kun noita televisioita rustasin


      • Lorenaa
        Ruuneman kirjoitti:

        Vuosilukuvirehe. p.o. 1956-1958 kun noita televisioita rustasin

        Hyvä huomenta Ruuneperi. Toit reilusti esille mitä elämäsi aikana olet tehnyt. Nyt saavat moitiskelijat tietää kiitettävästi suoritetun ansioluettelosi.

        Paljon on vettä virrannut elämäna aikana, kenellä milläkin tavalla. Lisä maininta ei pahaksi, on otettava huomioon koko matkallasi ollut haastava elämäntilanteesi terveyden suhteen, Vaatii paljon sisua, henkistä kapasiteettia, tahdonvoimaa, älykkyyttä eritoten osata käyttää niitä ansiokkaasti elon aikana hyödyksi.

        Kiitettävästi olet "leiviskäsi" osannut käyttää.


      • aihe.loistavako
        Ruuneman kirjoitti:

        Olen minä sentään töitä enemmän tehnyt kuin 4 vuotta. Tuo aika on tullut maininnasta, että suoritin 4-vuotisen opiston työn ohessa. Olin minä tekemässä Suomen ensimmäisiä televisioita 1986-1988. Tekusta valmistuin teknikoksi v.-61 ja toimin tv-valmistuksen valvonnan pomona vuoteen -64. Aikavälillä 64-68 suoritin tuon opiston ja sen jälkeen toimin huoltoinsinöörinä Helsingin yliopistossa sekä sen jälkeen ammattikoulun teorian opettajana.

        Rasituin opetustyössä liikaa. Pitkät päivät liitu ja leuka periaatteella kun valmiita luentoja ei ollut. Opettajan työ vei heikot voimani. Tein minä sentään töitä yli 20 vuotta. Sairaseläkkeelle jäätyäni opetin vielä
        sekä alan opettajia että oppilaita kun ongelmissa olivat.

        Niin menestymätön ja huono mitä tämä palsta väittää, en ole ollut.

        Tyttöystäväluetteloni on pitkä kun osaan katsoa kuulemma kauniisti ja ystävällisesti sekä puhua ja kirjoittaakin. Naiset ovat sielun helvetti ja lompakon kiirastuli. Oma raha on sentään riittänyt ja viina myös.

        On minulla täällä puolisen tusinaa "sietäjiä", jotka viihtyvät kirjoitusseurassani ja käytäytyvät kuin olisin ihminen. Suurkiitos jokaiselle ajatuksellekin.
        Nyt tiedätte minusta lähes kaiken. Kalsaretteni väriä en enää toista.

        Ihan purskahdin nauruun, kun luin kommenttisi "Naiset ovat sielun helvetti ja lompakon kiirastuli"!! 😄Tuo kirjallinen ilmaisu sinulta värikästä, tuommoista lausahdusta en ole aiemmin lukenutkaan.😊

        Kuinkahan moni mies oikeastaan noin ajattelee, naisethan ovat elämän suola ja sulostuttaja. Ilman aitan polulla astelevaa emäntää moni mies olisi kuollut tylsyyteen!

        Tästähän saisi hyvän aloituksen palstalla oleilevaan tyhjyyteen! Annappas Ruune kynäsi sauhuta ja perustele sanasi. Saisipa taas keskustelun aukeamaan, sillä sydämen kyllyydestä se suu puhuu!


      • pir.pana
        Ruuneman kirjoitti:

        Vuosilukuvirehe. p.o. 1956-1958 kun noita televisioita rustasin

        Ihanasti sai nauraa vapautuneena, kun ei kertaakaan sanonut nyt elämän olleen helvettiä 😊

        Ei taida hänellä ole aavistustakaan kuinka kipeästi se sattuu lukijaan, se on,... en tiedä tajuaako milloinkaan, miten väärin se on.


      • sini-sirkku kirjoitti:

        On sulla aika pitkä aika ollut odotella sitä uudestisyntymää!
        Vaikea on ymmärtää, mikä niin helvetillistä on ollut, ulkoapäin nähtynä olet selvinnyt hyvin !

        Moni paljon vaikeammin vammautunut on omannut lempeämmän luonteen, hyväksynyt itsensä, ja uskaltautunut elää täyttä elämää lapsineenkin.
        Että silleen.

        Kuinka moni on vaikeavammaisempi.

        Halvaannuin 12-vuotiaana ja lukeudun vaikeavammaisiin. Pää joskus toimii kohtalaisesti.


      • rehellisyys.maan.perii
        Ruuneman kirjoitti:

        Kuinka moni on vaikeavammaisempi.

        Halvaannuin 12-vuotiaana ja lukeudun vaikeavammaisiin. Pää joskus toimii kohtalaisesti.

        Monet on paljonkin vaikeavammaisempia.Se mitä Raisioa invaliideillä ilmenee, ei ole koko maailmanlaajuista.On suullaan kirjoittavia,mitä sekään vielä,avioituvat,vaihtavat vaipat jaloillaan synnyttämilleen lapsille,tekevät istuen ruokaa mittatilauskeittiöissään,silloin kuin arvon herra vuosikausia pystyi käymään tanssimassa,matkustamaan monissa maissa,ja saanut vuosiltaan pitkän elämän. Pidä silti puolestani lukkiutuneet ajatuksesi,itsehän niistä kärsitkin.


    • Ramoona_

      Topeliuksen virren sanat kuvaavat hyvin käsitystäni johdatuksesta .
      "Totuuden henki johda Sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa. Kaikessa näytä käsiala Luojan, mahtavan viisaan kaiken hyvän suojan..."

      Tätä laulettiin usein koulun aamuhartaudessa . Kerran jouduin vieruskaverini kanssa seisomaan , kun olimme hihitelleet huomatessamme, miten open pyylevät kankut kapeassa hameessa soutivat harmoonituolin laidasta laitaan, välillä pursuen hassusti yli. Oppikoulun aamuhartaus pidettiin juhlasalissa, oppilaat seisoivat ja joku aina joskus pyörtyi. Minusta oli jo silloin kiva, että voimme pyytää ja saada Luojalta ihan arkista työnohjausta. On vapauttavaa myöntää itselleen, ettei tarvitse olla kaikkivoipa itsessään, on osa suurta kokonaisuutta. Minua ei haittaa yhtään se, etten voi ymmärtää järjellä syntyjä syviä. Uskon että ihminen saa lopullisia vastauksia sitten perillä, nyt ollaan matkalla valoon.

      Oikeastaan hyvin nykyaikainen tuo pyyntö tietojen siunaamisesta. Alakoululaisena ajattelin, että se tarkoittaa kokeissa pärjäämistä, hyviä numeroita todistukseen.
      Nyt kun suorastaan sairastamme tietoähkyä, uutisia tulvii joka tuutista, mikä tahansa tieto on saatavissa yhdellä hipaisulla tai klikkauksella, on entistä tärkeämpää tunnistaa tiedon totuudellisuus. Valeuutiset ja trollaukset ovat tätä päivää, vakoilu ja informaatiosota, kyberuhkat. Eivät nämä tiedon valtatiet aina valkeuden teitä ole.

      Vielä tuli mieleen Mäkilän sanat Tuntemattomassa sotilaassa hevoselleen : "Mennähän rauhas, ei s´oo ihmises, se on korkeemmas käres". Mies hevosineen oli lähdössä viemään muonaa eturintamaan jonkun toisen sijasta , ja sanat jäivät hänen viimeisiksseen.

    • Niin kauan kuin ajattelemme oman ympäristömme tapahtumia, onnekkaita sattumuksia ja viime hetken pelastuksia, voimme uskoa, että tapahtumat ovat "korkeemman käressä".
      Mutta kun luetaan uutisia perheväkivallasta, kodittomuudesta, työttömyydestä, avuttomuudesta, sairauksista, niin alkaa usko hiipua. Miksi minulla on hyvin, mutta jollakin toisella ei, vaikka olemme eläneet samoissa kuvioissa, samassa turvallisessa maassa.
      Ja kun näemme uutisvälähdyksiä maailman kriisipesäkkeistä, vainoista ja kidutuksista, kysyn, miksi se korkea käsi valikoi autettavansa. En voi uskoa, että jumala valitsee autettavansa sen mukaan, millä nimellä häntä kutsutaan. Ihminen uskoo korkeampaan voimaan ja rukoilee apua hädässään. Luulisi pyynnön menevän perille, ovat palvontamenot sitten millaiset hyvänsä. Nehän ovat ihmisen kehittämät, jumaluutta kunniottavat ja ylistavät.
      Jokainen uskoo olevansa oikeassa uskossa. Eikö jumala usko ja luota ihmiseen, joka häneltä apua anoo?

      • T.K-

        Islamin uskonto on todella paha,... toisin kuin meidän humaani uskontomme, ja vapautemme uskoa tai ei.

        &-kymppisissä on ketju, jossa kerrotaan siitä TV-ohjelmasta, jossa Tanskan eräässä monista moskeijoista se n.s. imaami salaa kuvattuna ja äänitettynä paljasti, mikä kauhea uskonto se on.


      • T.K-

        6-kymppisissä


      • Huuto.syvyydestä
        T.K- kirjoitti:

        Islamin uskonto on todella paha,... toisin kuin meidän humaani uskontomme, ja vapautemme uskoa tai ei.

        &-kymppisissä on ketju, jossa kerrotaan siitä TV-ohjelmasta, jossa Tanskan eräässä monista moskeijoista se n.s. imaami salaa kuvattuna ja äänitettynä paljasti, mikä kauhea uskonto se on.

        Sitä suuremmalla syyllä toivoisi, että islamin jumala auttaisi niitä hätään joutuneita, joita vainotaan ja pahoinpidellään sharian lain nimissä.
        Uskonnon varjolla voidaan toteuttaa mitä järkyttävintä terroria.
        Karmeinta siinä on, että vainon kohteena ovat oman maan kansalaiset, omat uskosisaret ja -veljet.
        Miksei Korkeampi Voima auta heitä?


      • maa.merkki
        T.K- kirjoitti:

        Islamin uskonto on todella paha,... toisin kuin meidän humaani uskontomme, ja vapautemme uskoa tai ei.

        &-kymppisissä on ketju, jossa kerrotaan siitä TV-ohjelmasta, jossa Tanskan eräässä monista moskeijoista se n.s. imaami salaa kuvattuna ja äänitettynä paljasti, mikä kauhea uskonto se on.

        Nuo luetellut lait tuossa uskossa eivät ole koraanista. Pidän ikävänä tapana levitellä jonkin sotaisan vähemmistöahkon epänormaliuksia eri palstoille.
        Valtaosa Allahin uskoisista elää rauhassa itsensä ja muun uskoisen ympäristönsä kanssa.


      • Ramoona_

        Kärsimyksen dilemma on paljon käytetty perustelu Jumalan olemassaoloa vastaan. Varmasti tämä askarruttaa ja aiheuttaa kapinointia kristiyissäkin, myös uskovina itseään pitävissä. Lapsille puhutaan suojelusenkeleistä, mutta nukkuvatko enkelit, kun tapahtuu onnettomuus tai lapsi sairastuu vakavasti. Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi hän ei estä edes kaikkein viattomimpien kärsimystä.
        En ole missään kuullut tai lukenut tähän kaikkeen ymmärrettävää, saati hyvää selitystä. Jotkut selittävät syntiinlankeemuksella, jotkut ihmisen vapaalla tahdolla.

        Tuntuu pahalta, jos vaikka lapsensa menettäneitä vanhempia lohdutetaan sanomalla, että kaikella on tarkoitus. Tai että se oli sallittu, eikä anneta kuormaa enemmän kuin kestää. Valitettavasti kuormia kasaantuu hyvin epätasaisesti, tuli kuormitus mistä tahansa. Kärsimys sinänsä ei jalosta, ei vaikka huumorimielessäkin hoettaan : kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

        Se on selvää että maailmassa on hyvän ja pahan taistelu, jokaisessa ihmisessäkin se on.
        Kristinusko kehottaa rakastamaan lähimmäistä niinkuin itseään - ja lähimmäisen käsite on laaja - se kehottaa antamaan anteeksi niinkuin itsekin on anteeksi saanut. Oman vakaumukseni mukaan ihmiset ovat Jumalan työvälineitä tässä maailmassa, ja olemme vastuussa teoistamme. Ehkä tämä selittää osan kärsimystä.


      • Nyt-on-maa.merkki
        maa.merkki kirjoitti:

        Nuo luetellut lait tuossa uskossa eivät ole koraanista. Pidän ikävänä tapana levitellä jonkin sotaisan vähemmistöahkon epänormaliuksia eri palstoille.
        Valtaosa Allahin uskoisista elää rauhassa itsensä ja muun uskoisen ympäristönsä kanssa.

        mennyt halpaan", uskonut noiden propagandaa koraanin mukamas
        paremmuudesta käyttäjiensä tapoihin verrattuna.

        Kun salaa kuvattiin heidän moskeijassaan niitä "koraanin opetuksia", niin koko karmeus selvisi!

        - - -


        Sharialain.faktat

        Katselkaamme, mitä Sharia-laki pitää sisällään:

        1. Jihad määriteltynä ”sotana ei-muslimeja vastaan uskonnon perustamiseksi” on jokaisen muslimin ja valtion muslimijohtajan (kalifin) velvollisuus. Muslimijohtajat, jotka kieltäytyvät jihadista, toimivat vastoin Shariaa ja ovat sopimattomia hallitsemaan.

        2. Kalifi voi nousta virkaansa kaappaamalla vallan käyttäen voimaa.

        3. Kalifilla on vapautus syytteistä koskien erilaisia rikoksia kuten murhaa, aviorikosta, ryöstöä, varkautta, juopottelua ja joissakin tapauksissa raiskausta.

        4. Tietty prosenttimäärä Zakatista (hyväntekeväisyysraha) täytyy mennä jihadia varten.

        5. Kalifin käskyjen totteleminen on pakollista, vaikka hän olisi epäoikeudenmukainen.

        6. Kalifin täytyy olla Muslimi, hän ei saa olla orja ja hänen täytyy olla mies.

        7. Muslimiväestön täytyy erottaa kalifi, jos hän kieltää Islamin.

        8. Muslimi, joka luopuu Islamista, täytyy tappaa välittömästi.

        9. Muslimille annetaan anteeksi murha, joka koskee: 1) uskonluopiota 2) aviorikoksen tekijää 3) maantierosvoa. Kadulla tapahtunut oikeuden toimeenpano ja kunniamurha on sallittua.

        10. Muslimi ei saa kuolemanrangaistusta, jos hän tappaa ei-muslimin, mutta hän saa sen tappamalla muslimin.

        11. Sharia ei ole koskaan kumonnut orjuutta, seksiorjuutta mutta sääntelee sitä suuresti. Isäntää ei rangaista orjansa tappamisesta.

        12. Sharia määrää kuoleman kivittämällä, katkaisemalla kaulan; raajojen amputoimisen, ruoskimisen sellaisista rikoksista kuin aviorikoksen synti.

        13. Ei-muslimit eivät ole tasavertaisia muslimien kanssa lain edessä. heidän täytyy mukautua islamin lakiin, mikäli he aikovat olla turvassa. Heitä on kielletty menemästä naimisiin musliminaisten kanssa, nauttimasta julkisesti viiniä tai sianlihaa, lausumasta ääneen kirjoituksiaan tai avoimesti juhlimasta uskonnollisia juhlapäiviään tai hautajaisiaan. Heitä on myöskin kielletty rakentamasta uusia kirkkoja tai rakentamasta niitä korkeammiksi kuin moskeijoita. He eivät saa astua moskeijaan ilman lupaa. Ei-muslimia ei enää suojella, jos hän johtaa muslimin pois Islamista.

        14. Ei-muslimille on rikos myydä aseita jollekin, joka käyttää niitä muslimeja vastaan. Ei-muslimit eivät saa kirota muslimia, sanoa mitään halventavaa Allahista, profeetasta tai Islamista tai paljastaa muslimien heikkoja kohtia. Mutta muslimit saavat kirota ei-muslimeita.

        15. Ei-muslimi ei voi olla muslimin perijänä.

        16. Pankkien täytyy mukautua Shariaan eikä koron veloittaminen ole sallittua.

        17. Oikeusistunnoissa ei hyväksytä todista sellaisilta ihmisiltä, jotka työskentelevät alempiarvoisissa tehtävissä, kadunlakaisijoina tai kylpyläpalvelijoina. Alempiarvoisissa tehtävissä työskentelevät naiset kuten ammattimaiset hautajaissurijat eivät voi toimia lastensa huoltajina avioerotapauksissa.

        18. Ei-muslimi ei saa hallita – ei edes ei-muslimivähemmistöä.

        19. Homoseksuaalisuus rangaistaan kuolemalla.

        20. Tyttöjen avioitumisella ei ole ikärajaa. Avioliittosopimus voidaan tehdä milloin tahansa syntymän jälkeen ja voidaan panna täytäntöön 8:n tai 9:n vuoden iässä.

        21. Kapinallisuus vaimon taholta mitätöi aviomiehen velvollisuuden elättää häntä, antaa miehelle luvan lyödä vaimoa ja estää vaimoa lähtemästä kotoa.

        22. Vain aviomies kykenee ottamaan avioeron ja se on niin helppoa kuin sanomalla : ”Misä eroan sinusta” ja astuu voimaan vaikkakin aviomies ei tarkoita sitä.

        23. Aviomiehellä ja vaimolla ei ole mitään yhteistä omaisuutta ja aviomiehen omaisuus ei mene automaattisesti vaimolle miehen kuoleman jälkeen.

        24. Vaimo perii puolet siitä, mitä mies perii.

        25. Miehellä on oikeus olla jopa neljä (4) vaimoa ja yhdelläkään heistä ei ole oikeutta ottaa avioeroa miehestä – vaikka hän moniavioinen.

        26. Myötäjäiset annetaan vastineeksi naisen sukupuolielimistä

        27. Miehen on sallittu harjoittaa seksiä orjanaisten kanssa ja taistelussa vangiksi saatujen naisten kanssa, ja jos orjaksi otettu nainen on avioliitossa hänen avioliittonsa mitätöidään.

        28. Naisen todistus oikeusistuimessa on arvoltaan puolet miehen todistuksen arvosta.

        29. Nainen menettää huoltajuutensa, mikäli hän menee uudelleen naimisiin.

        30. Todistaakseen tulleensa raiskatuksi naisella täytyy olla neljä (4) miespuolista todistajaa.

        31. Raiskaajaa vaaditaan maksamaan ainoastaan morsiamen hinta (myötäjäiset) ilman, että hänen täytyy mennä naimisiin raiskauksen uhrin kanssa.

        32. Musliminaisen täytyy peittää jokainen tuuma kehostaan, jonka katsotaan olevan ”Awrah”, sukupuolielin. Eivät kaikki sharia-koulut salli, että naisen kasvot paljastetaan.

        33. Muslimimiehelle annetaan anteeksi, jos hän tappaa vaimonsa siinä tapauksessa, että mies saa vaimon kiinni aviorikoksesta. Kuitenkin päinvastainen ei ole oikeutettua naisille, koska mies ”saattaisi olla naimisissa


      • Huuto.syvyydestä
        maa.merkki kirjoitti:

        Nuo luetellut lait tuossa uskossa eivät ole koraanista. Pidän ikävänä tapana levitellä jonkin sotaisan vähemmistöahkon epänormaliuksia eri palstoille.
        Valtaosa Allahin uskoisista elää rauhassa itsensä ja muun uskoisen ympäristönsä kanssa.

        Sharialaki on islamin uskoon tiukasti liittyvä. Se on Allahin sanelema ja ehdoton.


      • Ajattele-vähän

        Tätä on nyt tulossa Suomeenkin "suvaitsevaisten" aiheuttamana, tytöt joutuvat tähän.
        Mitähän "suvakki"-täti sanoo, kun oma lapsenlapsi, 18-vuotias tyttö kivitetään kuoliaaksi? Vaikka muista et tunnukaan välittävän, nii luulisi tuon edes jotain paatuneessa kivikovassa sydämessäsi liikuttavan.


      • Ajatellaanpa.vähän
        Ajattele-vähän kirjoitti:

        Tätä on nyt tulossa Suomeenkin "suvaitsevaisten" aiheuttamana, tytöt joutuvat tähän.
        Mitähän "suvakki"-täti sanoo, kun oma lapsenlapsi, 18-vuotias tyttö kivitetään kuoliaaksi? Vaikka muista et tunnukaan välittävän, nii luulisi tuon edes jotain paatuneessa kivikovassa sydämessäsi liikuttavan.

        Tapahtuu vasta, kun eduskunta on täynnä muslimeita ja he pystyvät säätämään uudet lait. Siihen tarvitaan myös kristittyjen äänet, sillä kauan vielä kestää ennen kuin muslimeja on Suomessa enemmän kuin kristittyjä.
        Euroopassa on kuolemanrangaistus kielletty, joten aika monen mankelin kautta lakeja on väännettävä, ennen kuin toivomasi sharialaki on käytössä.
        Ihmeellistä, että ollaan hyväksymäsäs täysin vieraat mielipiteet ja ajatukset vain "suvakkitätien" kiusaksi.


      • maa.merkki
        Huuto.syvyydestä kirjoitti:

        Sharialaki on islamin uskoon tiukasti liittyvä. Se on Allahin sanelema ja ehdoton.

        Eiköhän se ollut vain Mohammetin tunnettu sotaisa haara, eikä suinkaan Allahin!
        Lue enemmän niin opitkin jotakin!


      • harhauskonlait
        Huuto.syvyydestä kirjoitti:

        Sharialaki on islamin uskoon tiukasti liittyvä. Se on Allahin sanelema ja ehdoton.

        Sharialaki on hyvin syvässä islamilaisessa kulttuurissa. Kuitenkin se on hyvin, hyvin syvältä. Ei sinne aurinko ikinä tule paistamaan.


      • Tuo-
        maa.merkki kirjoitti:

        Eiköhän se ollut vain Mohammetin tunnettu sotaisa haara, eikä suinkaan Allahin!
        Lue enemmän niin opitkin jotakin!

        "maa.merkki" on vieä ilkeäkin

        hämärän typeryytensä lisäksi.


      • Huuto.syvyydestä
        maa.merkki kirjoitti:

        Eiköhän se ollut vain Mohammetin tunnettu sotaisa haara, eikä suinkaan Allahin!
        Lue enemmän niin opitkin jotakin!

        Wikipedia:
        Šaria (arab. شريعة‎, šarīʿa 'tie, polku') eli islamilainen laki on islamin mukaan Jumalan ihmisille antama muuttumaton laki. Vaikka itse šariaa pidetään islamilaisessa ajattelussa Jumalan säätämänä, on lain tulkinta ihmisten käsissä ja tämä tuo tiettyä väljyyttä. Toisaalta mitä yksiselitteisempi ja keskeisempiin lähteisiin – erityisesti Koraaniin – yksittäinen säädös perustuu, sitä vähemmän siihen jää tulkinnanvaraa.[1]

        Islamin lakia šariaa ei tule sekoittaa Koraanin lakiin. Koraani ei ole pyrkinyt luomaan yhtenäistä lakijärjestelmää, vaan se on vastannut satunnaisesti esiin tuotuihin kysymyksiin.[2] Koraanissa mainitut määräykset koskevat lähinnä uskonnollisia velvollisuuksia, minkä lisäksi kirjassa on määritelty tarkasti perinnönjakoa, avioliittoa ja avioeroa koskevat asiat.[3]


      • Huuto.syvyydestä kirjoitti:

        Wikipedia:
        Šaria (arab. شريعة‎, šarīʿa 'tie, polku') eli islamilainen laki on islamin mukaan Jumalan ihmisille antama muuttumaton laki. Vaikka itse šariaa pidetään islamilaisessa ajattelussa Jumalan säätämänä, on lain tulkinta ihmisten käsissä ja tämä tuo tiettyä väljyyttä. Toisaalta mitä yksiselitteisempi ja keskeisempiin lähteisiin – erityisesti Koraaniin – yksittäinen säädös perustuu, sitä vähemmän siihen jää tulkinnanvaraa.[1]

        Islamin lakia šariaa ei tule sekoittaa Koraanin lakiin. Koraani ei ole pyrkinyt luomaan yhtenäistä lakijärjestelmää, vaan se on vastannut satunnaisesti esiin tuotuihin kysymyksiin.[2] Koraanissa mainitut määräykset koskevat lähinnä uskonnollisia velvollisuuksia, minkä lisäksi kirjassa on määritelty tarkasti perinnönjakoa, avioliittoa ja avioeroa koskevat asiat.[3]

        Huuto.syvyydestä
        12.2.2017 10:58

        Mitenkään kieltämättä uskomuksianne, niin kaikki on kirjoitettu silloin,. kun ei ymmärretty mitään esim. naisten asemasta ja miehet kirjoitteli omia mieltymyksiään, kuten lapsen raiskauksesta, silpomisesta ja kivittämisestä, joten ainakin minä sivuutan kaikki "valistuksenne" hornanhelvettiin, jos sitäkään on, mutta ainakin "aatamin aikuisiin" väärinkäsityksiin nyky yhteiskunnassa vallitsevista laeista.


      • Huuto.syvyydestä
        Kristiina23 kirjoitti:

        Huuto.syvyydestä
        12.2.2017 10:58

        Mitenkään kieltämättä uskomuksianne, niin kaikki on kirjoitettu silloin,. kun ei ymmärretty mitään esim. naisten asemasta ja miehet kirjoitteli omia mieltymyksiään, kuten lapsen raiskauksesta, silpomisesta ja kivittämisestä, joten ainakin minä sivuutan kaikki "valistuksenne" hornanhelvettiin, jos sitäkään on, mutta ainakin "aatamin aikuisiin" väärinkäsityksiin nyky yhteiskunnassa vallitsevista laeista.

        En suinkaan hyväksy sharialakia, en uskonnollisena enkä maallisena lakina, ainakaan niillä tulkinnoilla, jotka oikeuttavat kivityksiin ja kuolemanrangaistuksiin. Halusin vain vastata mielipidekirjoituksiin 11.2. klo 14.52 ja 16.54.

        Kristittyjen on mahdoton käsittää ääri-islamin tulkintoja. On kuitenkin muistettava, että myös kristinuskossa on näitä ääri-ilmiöitä, jopa kirkkokunnassamme, ja on vaikka kuinka lahkoja, joiden tarkoitus on kerätä rahat pois uskovilta ja alistaa heidät tahdottomiksi suorittajiksi.
        Uskonnoilla voi hallita. Ja on hallittukin kautta ihmiskunnan historian.


      • Huuto.syvyydestä kirjoitti:

        En suinkaan hyväksy sharialakia, en uskonnollisena enkä maallisena lakina, ainakaan niillä tulkinnoilla, jotka oikeuttavat kivityksiin ja kuolemanrangaistuksiin. Halusin vain vastata mielipidekirjoituksiin 11.2. klo 14.52 ja 16.54.

        Kristittyjen on mahdoton käsittää ääri-islamin tulkintoja. On kuitenkin muistettava, että myös kristinuskossa on näitä ääri-ilmiöitä, jopa kirkkokunnassamme, ja on vaikka kuinka lahkoja, joiden tarkoitus on kerätä rahat pois uskovilta ja alistaa heidät tahdottomiksi suorittajiksi.
        Uskonnoilla voi hallita. Ja on hallittukin kautta ihmiskunnan historian.

        "Uskonnoilla voi hallita. Ja on hallittukin kautta ihmiskunnan historian."

        Tässä olet mielestäni samaa mieltä, oletettavasti? Riippuen siitä, mitä nyt vastaat minulle?

        Minullahan on se "lapsenusko" isän ja äidin perintö, josta en pääse eroon vaikka kuinka olen joutunut myös tätieni "johdatukseen" Jehovista ja Helluntalaisista.

        Karmein kokemus oli tätini (helluntalainen) hautajaisissa, joissa nämä Helluntalaiset puhuivat tätini hautajaisissa takapenkissä ruotsinkieltä, mutta siellä oli myös lapseni, jotka hallitsivat tämän kielen, jotka kertoivat asian minulle. Rahasta oli kysymys?

        "Mitähän se jätti meille? Kaikkensa olivat jo sitä ennen "kupanneet" almuina ja tätini oli todella manipuloitu siihen uskoon.


      • Ramoona_ kirjoitti:

        Kärsimyksen dilemma on paljon käytetty perustelu Jumalan olemassaoloa vastaan. Varmasti tämä askarruttaa ja aiheuttaa kapinointia kristiyissäkin, myös uskovina itseään pitävissä. Lapsille puhutaan suojelusenkeleistä, mutta nukkuvatko enkelit, kun tapahtuu onnettomuus tai lapsi sairastuu vakavasti. Jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi hän ei estä edes kaikkein viattomimpien kärsimystä.
        En ole missään kuullut tai lukenut tähän kaikkeen ymmärrettävää, saati hyvää selitystä. Jotkut selittävät syntiinlankeemuksella, jotkut ihmisen vapaalla tahdolla.

        Tuntuu pahalta, jos vaikka lapsensa menettäneitä vanhempia lohdutetaan sanomalla, että kaikella on tarkoitus. Tai että se oli sallittu, eikä anneta kuormaa enemmän kuin kestää. Valitettavasti kuormia kasaantuu hyvin epätasaisesti, tuli kuormitus mistä tahansa. Kärsimys sinänsä ei jalosta, ei vaikka huumorimielessäkin hoettaan : kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat.

        Se on selvää että maailmassa on hyvän ja pahan taistelu, jokaisessa ihmisessäkin se on.
        Kristinusko kehottaa rakastamaan lähimmäistä niinkuin itseään - ja lähimmäisen käsite on laaja - se kehottaa antamaan anteeksi niinkuin itsekin on anteeksi saanut. Oman vakaumukseni mukaan ihmiset ovat Jumalan työvälineitä tässä maailmassa, ja olemme vastuussa teoistamme. Ehkä tämä selittää osan kärsimystä.

        Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat. sanotaan.

        Mitähän iloa tuosta kärsimistuloksesta on? Vain norsut voivat kärsiä.

        Käsittämättömiä ovt Herran tiet ja sallimukset päälle.


    • reppuriika

      Niin kuin olen palstalla monesti sanonut, monia johdattaa Raamatun ilmoittama Jumala, joka ilmaisee itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
      Ei ne kirkkoon kuulumiset ole ensisijaisen tärkeitä eikä rituaalit. Rukoilen päivittäin johdatusta ja apua elämääni. Ihmisen tulee tietoisesti rukoilla siis kääntyä Jumalan puoleen ja siinä välittäjänä on Jeesus Kristus.
      Sinä voit pyytää Isää Jumalaa ilmoittamaan itsensä Jeesuksen Kristuksen nimessä. Puhu Korkeimmalle, että tahdot saada selvän vakaumuksen, niin sinun ei tarvitse olla tapakristitty.

      Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan (siis Jeesuksen), hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä, Joh. 1:12-

    • Per-kel

      Jo Lenin-setä totesi että uskonto on kuin oopiumia ihmisille ! Läpi vuosituhansien se on ollut keino pitää alamaisia kurissa ! Je ne hirmutyöt sitten, ei se kristitty ole sen parempi kuin muslimi, Buddhalainen, Bhramiini tai Shintolainen :(
      Joku ylimaallinen voima tuntuu kuitenkin olevan :-D

      • panteismi.ON

        Nyt uskon ettei universumissa ole paikkaa Jumalalle, mutta kosmisen Woiman tunnen vahvasti kannattelevan elämääni kun pyydän sitä.

        Kaikki maailman uskonnot juontuvat kosmisesta Woimasta. Se on uskontojen yläpuolella.


    • NUORET-suomalaiset39-45

      Mäkilän sanat Tuntemattomassa sotilaassa hevoselleen : "Mennähän rauhas, ei s´oo ihmises, se on korkiammas käres". Mies hevosineen oli lähdössä viemään muonaa eturintamaan jonkun toisen sijasta , ja sanat jäivät hänen viimeisiksseen.

      • "Nyt uskon ettei universumissa ole paikkaa Jumalalle, mutta kosmisen Woiman tunnen vahvasti kannattelevan elämääni kun pyydän sitä."

        Paljon on vielä opittavaa ihmiskunnalla Jumalasta ja mainitsemastasi kosmisesta voimasta lisäten siihen myös, kuinka helppo on ihmistä manipuloida, siis saada hypnoosiin, joka on minulle aivan käsittämätön ilmiö myös.

        Olen ihmetellyt myös sitä, kun kuulin, että kotipaikkakunnallani on ainakin kaksi kertaa ollut sellainen saarnaaja, että kuulijat on ikäänkuin vaipuneet "Jumalan" armoon, näkevät näkyjä ja tunnustavat syntinsä kaikkien kuullen. Arvaahan sen, mikä haloo siitä on syntynyt, kun kaikki tuntevat toisensa ja nyt sitten kiertävät pitkin kyliä pyytämässä anteeksi syntejään.

        Äitini siitä kertoi, kun naapurin mies oli tullut pyytämään anteeksi, että hän on joskus "himoinnut" Jussin (isäni) vaimoa ja sehän on syntiä. Äitini oli lohduttanut, että mitäänhän ei ole tapahtunut kuitenkaan ja hän ei ole ollut tietoinen asiasta.

        Mikä saa siis ihmiset tuollaiseen psykoosiin? Omakohtaisesti kyllä huomasin jo oireet, kun työpaikkani "eräsX" kertoi "siitä oikeasta uskosta", joka toimi Savonlinnasta ja sieltä täytyi tilata kirjeitä, tietenkin maksua vastaan ja sitten annettiin ohjeita, joissa oli sellaista manipulointia mielestäni, mutta kun toistelin niitä, niin unessa alkoi ilmestymään seinistä näitä naisia sen uskonnon piiristä. Lyhyeen loppui se uskonto.

        Spiritismi on myös uskomaton uskonto, joka voisi olla tuo mainitsemasi "Korkeampi Voima", koska sekin saa hulluuden partaalle sitä pelanneet.

        Kaikkea sitä on tullut nuorena haeskeltua, mutta edelleen vaikeuksien tullessa ristin käteni ja pyydän johdatusta. Harvemmin tulee kiitettyä, että hyvin on mennyt.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        "Nyt uskon ettei universumissa ole paikkaa Jumalalle, mutta kosmisen Woiman tunnen vahvasti kannattelevan elämääni kun pyydän sitä."

        Paljon on vielä opittavaa ihmiskunnalla Jumalasta ja mainitsemastasi kosmisesta voimasta lisäten siihen myös, kuinka helppo on ihmistä manipuloida, siis saada hypnoosiin, joka on minulle aivan käsittämätön ilmiö myös.

        Olen ihmetellyt myös sitä, kun kuulin, että kotipaikkakunnallani on ainakin kaksi kertaa ollut sellainen saarnaaja, että kuulijat on ikäänkuin vaipuneet "Jumalan" armoon, näkevät näkyjä ja tunnustavat syntinsä kaikkien kuullen. Arvaahan sen, mikä haloo siitä on syntynyt, kun kaikki tuntevat toisensa ja nyt sitten kiertävät pitkin kyliä pyytämässä anteeksi syntejään.

        Äitini siitä kertoi, kun naapurin mies oli tullut pyytämään anteeksi, että hän on joskus "himoinnut" Jussin (isäni) vaimoa ja sehän on syntiä. Äitini oli lohduttanut, että mitäänhän ei ole tapahtunut kuitenkaan ja hän ei ole ollut tietoinen asiasta.

        Mikä saa siis ihmiset tuollaiseen psykoosiin? Omakohtaisesti kyllä huomasin jo oireet, kun työpaikkani "eräsX" kertoi "siitä oikeasta uskosta", joka toimi Savonlinnasta ja sieltä täytyi tilata kirjeitä, tietenkin maksua vastaan ja sitten annettiin ohjeita, joissa oli sellaista manipulointia mielestäni, mutta kun toistelin niitä, niin unessa alkoi ilmestymään seinistä näitä naisia sen uskonnon piiristä. Lyhyeen loppui se uskonto.

        Spiritismi on myös uskomaton uskonto, joka voisi olla tuo mainitsemasi "Korkeampi Voima", koska sekin saa hulluuden partaalle sitä pelanneet.

        Kaikkea sitä on tullut nuorena haeskeltua, mutta edelleen vaikeuksien tullessa ristin käteni ja pyydän johdatusta. Harvemmin tulee kiitettyä, että hyvin on mennyt.

        En ole koskaan tajunnut spiritismistä mitään. Koetettiinhan mekin lasia kuljettaa kirjoitusalustalla, mutta hihitykseksi se aina meni.
        Miten spiritismiä oikeasti harrastetaan?


      • Jaa, mitenkö? Muistan vain sen kerran, kun veljeni (ja joku muukin) kanssa mukamas yritettiin ja mitään ei tapahtunut. Minut käskettiin ulos ja vastauksen kuulin sitten veljeltäni, että minä ole piru itse!DDD

        Tarinoitahan olen kuullut, jos jonkinlaisia, kuten tuntemamme rouva kertoi, että hänelle ilmoitettiin hänen tulevan miehensä nimi ja sitten jotkut vintinportaat toisella "tapauksella" että kiivetkää niitä ylös ja kukaan ei uskaltanut, koska sieltä kuului narinaa?

        En tiedä, uskoakko vai ei? Jotenkin uskon, että meiltä on vielä paljon salattua maailmaa juuri noiden spiritismin ja hypnoosin alueilta.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Jaa, mitenkö? Muistan vain sen kerran, kun veljeni (ja joku muukin) kanssa mukamas yritettiin ja mitään ei tapahtunut. Minut käskettiin ulos ja vastauksen kuulin sitten veljeltäni, että minä ole piru itse!DDD

        Tarinoitahan olen kuullut, jos jonkinlaisia, kuten tuntemamme rouva kertoi, että hänelle ilmoitettiin hänen tulevan miehensä nimi ja sitten jotkut vintinportaat toisella "tapauksella" että kiivetkää niitä ylös ja kukaan ei uskaltanut, koska sieltä kuului narinaa?

        En tiedä, uskoakko vai ei? Jotenkin uskon, että meiltä on vielä paljon salattua maailmaa juuri noiden spiritismin ja hypnoosin alueilta.

        Jos kynttilän valossa leikkii spiritismiä puutalossa, jossa vintiportaat narahtelevat, niin omapa on vikansa, jos päästää mielikuvituksensa valloilleen. Itse olen asunut pitkään omissa oloissani narahtelevassa omakotitalossa ja kesämökillä, eikä todellakaan tullut natinoista mieleeni mikään tuonpuoleinen, korkeintaan hiiri, jota on lähdettävä jahtaamaan ja virittelemään loukku.

        Mutta kun jäin yksikseni mieheni siirryttyä toisille laitumille, kuulin monta kertaa hänen askeleensa, kun hän kävi varmistamassa, että ulko-ovi on yöksi lukossa. Sanoinkin hänelle, että ei tarvitse, kyllä minä muistan. Nyt on vähentänyt tarkistuskäyntejään.

        Salattua on moni asia kuolevaiselta. Niin se on.


      • Makriina kirjoitti:

        Jos kynttilän valossa leikkii spiritismiä puutalossa, jossa vintiportaat narahtelevat, niin omapa on vikansa, jos päästää mielikuvituksensa valloilleen. Itse olen asunut pitkään omissa oloissani narahtelevassa omakotitalossa ja kesämökillä, eikä todellakaan tullut natinoista mieleeni mikään tuonpuoleinen, korkeintaan hiiri, jota on lähdettävä jahtaamaan ja virittelemään loukku.

        Mutta kun jäin yksikseni mieheni siirryttyä toisille laitumille, kuulin monta kertaa hänen askeleensa, kun hän kävi varmistamassa, että ulko-ovi on yöksi lukossa. Sanoinkin hänelle, että ei tarvitse, kyllä minä muistan. Nyt on vähentänyt tarkistuskäyntejään.

        Salattua on moni asia kuolevaiselta. Niin se on.

        "Salattua on moni asia kuolevaiselta. Niin se on."

        Olethan sinäkin kokenut jotain, kuten minäkin elävän mieheni taholta, (mies metsästyksellä)joka tuli halaamaan minua, kun nukuin päivällä sofalla kotona ja taas uudestan ja tunsin aina hänen halauksensa, nousten jopa pystyyn.

        Pian tulikin puhelinsoitto, että tule hakemaan hänet, oli lähtenyt hiukan juovuksissa ja kortti pois.

        Uskomaton oli kuitenkin kuolleen veljeni ilmestyminen minulle unessa, koska olin jo mielessäni hyväksynyt hänen kuolemansa autokolarissa ja tiesin että meillä oli jo samat kokemukset noista kolareista, koska molemmat olimme kallovedossa niskanikamien vaurioista.

        Unessani hän tuli luokseni ja halasi minua, joten kysyin, mihin sinulle sattui? Hän näytti rintaansa ja ilmaisi, että kaikki on hyvin. Pyysin, että tulisi luokseni uudestaan, mutta hän vain katosi ja itse heräsin istualtani tuntien halauksen?


      • en.kokeie.yksin
        Makriina kirjoitti:

        En ole koskaan tajunnut spiritismistä mitään. Koetettiinhan mekin lasia kuljettaa kirjoitusalustalla, mutta hihitykseksi se aina meni.
        Miten spiritismiä oikeasti harrastetaan?

        Olen niin herkkähermoinen mies että koen spiritismin riskiharrastukseksi. Olen kerran ollut tunnetun meedion spiritismikokouksessa.
        Ihan uskottavia kontakteja omaisiaan menettäneet ihmiset kokivat meedion avustamana.

        Itse olen kokenut kymmenien kuolleiden henkien ääniä ja puheita heidän omilla äänillään.
        Kuollut veljeni jopa vitsaili keskellä kirkasta päivää silmile näkymättömästä avaruudestaan.


    • Ai niin. Ruunemannille erityinen kiitos siitä, että valaisit meitä (minua) työ urastasi ja elämästäsi noita huvittaviakin piirteitä, että et ole aina se vanha kitisevä ukko joka on katkera elämälleen.

      Jaa, naisetko on tuollaisia? Voihan se olla, koska eikös yleisesti nainen kieteytetä sellaiseksi kärkäskieliseksi, mutta toisaalta välillä tuntui siltä, että kyllä ne miehetkin osaa!DD

      Miksi olet nyt jotenkin katkeraksi muuttunut, sillä onhan sinulla ollut hieno elämä ja jokaisella niitä vaikeuksia on, joten turhaan ainakaan vedät siihen invaliditeettiäsi syyksi.

      Ajattele, kuinka moni ns. terve on pilannut asiansa alkoholilla, tai ns "vieraissa sängyissä" tuhoten perheensä. Aika monella on ollut myös työuupumuksen vuoksi elämä katkolla ja nyt on taas nämä ilman työtä olevat pulassa.

      Kevät aurinko paistaa ja "lehmän henkäystä" on luvattu huomiseksi, joten otappa se rollaattorisi ja mene ulos. Käy jututtamaan lähellesi tulevia, niin miehiä kuin naisiakin, niin huomaat, että ihmisiä on muuallakin, kuin täällä netin ääressä.

      Heti, kun saan taas autoni käyntiin ja varmuuden, että se pelaa , niin tulen siskoni luokse Naantaliin. Silloin haluasin nähdä sinun hellän katseesi, että pitääkö se paikkansa, vai vieläkö viha leimuaa!DDD

    • ruunex

      Minulla ei ole vihaa ollutkaan. Huonoja muistoja on palstatapahtumista..

      Tulen kyllä käymään

      • "Minulla ei ole vihaa ollutkaan"???" Vai ei?

        Jassoo, joo, miksi kaivelet kuitenkin Pilmarin viestejä ja provosoit häntä? Kun kyseinen henkilö poistui, niin sinä itse vedit hänen juttunsa esiin ja aloitit omat "pippalosi "??


    • johan-nyt

      Anna olla jo ruunen rauhassa kristiina ! Itse sinä nyt hastat riitaa kaivelemalla toisten vanhoja juttuja, mitä ne sinulle kuuluu ? Korpikirjailija kävi jo varoittamassa sinusta.

      • "Anna olla jo ruunen rauhassa kristiina ! Itse sinä nyt hastat riitaa kaivelemalla toisten vanhoja juttuja, mitä ne sinulle kuuluu ? Korpikirjailija kävi jo varoittamassa sinusta."

        Just joo, hastat ja hastat?

        Jos et ole itse Ruune tai Korpikirjailija niin onko sinut palkattu puolustusasianajaksi?

        Mielestäni molemmat ovat täysivaltaisia puolustamaan itse itseään, jonka he tekevät erittäin hyvin. Molempia arvostan mielessäni, mutta joskus on tullut "ilkiö mieli", että olen ehkä hieman "nokitellut", mutta kerrankos sitä sattuu ja olen varma, että jos yhdessä tavattaisiin (ruune,korppis ja minä) nuotio illassa, niin kukaan ei toistaan nuotioon kumoaisi, mikäli ei itse sinne kaadu???DDDD

        Joten sanon sinulle. Ei pidä olla huolissaan tästä asiasta ja katso usein tämä ohjelma, jossa kysytään "pitääkö olla huolissaan"???

        Kaikella kunnioituksella mielipidettäsi kohtaan ja kanssa"sisaria/veljiäsi" puolustaen, ....niin en häivy kuitenkaan täältä.


    • joutuu.pohtimaan

      En oikein mihinkään toduudenhenkeen usko. Kuten täällä on sanottu, jotain selittämätöntä on olemassa. On ollut niin monta läheltäpiti juttua.
      Ikään kuin aika ei vielä olisi lähteä.

    • uskoni.toivoni

      eipä kristiina23 kärkäs kieli pysynyt kurissa, piti ruunelle taas vinoilla!

      onko se johdatus joka panee kielenkannat pisteliääksi ja viha kiehuu kuin helvetin tulinen kirnu, kuten uskovaiset sanovat taivaan vastapaikan kiehuvan?

      minulla on lapsen usko tallella.
      sen opetuksista muistan ainakin sen, etten anna väärää todistusta lähimmäisestäni ja kaikki oletukseen perustuvan tiedon lausuminen mistä ja kenestä tahansa on sitä väärää todistusta josta täällä on oppinut sen, että joku on jonkun vihamies vaikka ei edes tunne ihmistä.

      olkoon jumala armollinen hyville ja pahoille.
      jumalaani olen tyytyväinen, vaikka valkoista mersua ei ole minulle antanut.
      pelkkää ruostuvaa rautaa koko mersut, väristä riippumatta.
      itse olen autonikin joutunut ostamaan.
      onkohan syy siinä, että olen rukoillutkin saavani järkeä ja ymmärrystä tehdä oikeita päätöksiä elämäni suhteen. hyvin olen selvinnyt tähän asti, saa nähdä milloin opin rukoilemaan lisää rahaa köyhien kukkaroon. minusta kun jokainen on oman elämänsä talouspäälikkökin, henkistä voimaa kun vain riittäisi vihamiestenkin rakastamiseen.

      siunauksellista viikonloppua.

    • antakkee.anteex

      En haluaisi olla epäkorrekti, mutta ehkä meitä tämän saitin osalta johdattelee viikon sisällä 82 vuoden merkkipäiväänsä viettävä insinöörismies

      • tyydyn

        antakee anteeks.

        Täällä on ainakin " muutama " johdattelemaan pyrkivä!
        Haluavat palstalta pois kahden miehen profiilit ja kuristavat heitä henkisesti, koska haluaisivat itse kukoiksi tunkiolle, kuten Pilmari on jo vuosia kanoiksi luokittelemiaan naiskirjoittajia ( alentavaa/loukkaavaa/halveksivaa nimittelyä? ) kutsunut ja hän on toinen niistä palstan johtavista hahmoista joiksi luen Ruuneperin edellisen parina.
        Riidan ja riitelyn syy vuosien takainen, mutta riita on heidän riitansa jossa sivullisilla ei ole syytä olla sekoittajina sopassa jonka he ovat keittäneet!

        Toisaalta, täällä on vuosia ollut kahnauksia kirjoittajien kesken. Moni on poistunut, moni jatkaa oikolukijana tai muuten kaikkeen kielteisen kannan ottajana, joko puskasta tai komeasti kruunattuna, mutta ; onko täällä pakko olla mukana, jos ja kun muut palstalaiset mielipiteillään vain saavat kiukustumaan?

        Puolestani kuka tahansa tätä palstaa johdatteleekin, saa kirjoittaa ajatuksensa, haukkua tai kehua muita, lisätä " pilkunpaikkoja ja ilkkua väärinkirjoitetuista sanoista ". Mielipiteen ja sananvapaus on kaikkien oikeus, koska jokainen on vastuussa vain ja ainoastaan omista kirjoituksistansa.

        Palstan johdatus, mielipiteiden mukaisia lausuntoja, keskustelua ja kaikkein tärkeintähän on oppia hyväksymään muidenkin mielipiteet.
        Oma mielipide on oma ja useinkin se on poikkeava muiden mielipiteisiin verraten!

        Tässä minun mielipiteeni johdatukseen jopa palstalla!

        Pidän oman mielipiteeni, sananvapaus kunniaan, mutta kukin tyylillään.


    • Pidä.omasi

      Eikös tämän ketjun sihe ollut jonkin korkeamman voiman johdatus ei palsta kirjoittajien rääpiminen ?
      Juu oma mielipide on oma . Saat pitää.

      • banna

        Nyt olisi aihetta bannata Kristiina 23 kirjoittelu palstalle joksikin aikaa. Niin räävittömiä hänen mielipiteet ovat. Muiden kirjoittajien mielipiteet ovat arvottomia, vain hän ja hän on yksin oikeassa. Vaikka aloitus oli toinen hän vaihtaa ajatuksia kuin kääntöpuseroa.


      • varma.itsestäni

        pidä omasi.

        Toki pidänkin ja vastasin tavallani, eli kirjoitin oman mielipiteeni " anteeks..." viestin herättämään ajatukseen palstan johdatuksesta.

        Eiköhän ole sama mitä ja mihin johdatus liittyy?

        Uskontoko antoi sen valkoisen mersun?
        Maallista mammonaa minun jumalani antaa ansaitsemani mukaan, ei rukoilemalla.


      • risupartainen.mies
        banna kirjoitti:

        Nyt olisi aihetta bannata Kristiina 23 kirjoittelu palstalle joksikin aikaa. Niin räävittömiä hänen mielipiteet ovat. Muiden kirjoittajien mielipiteet ovat arvottomia, vain hän ja hän on yksin oikeassa. Vaikka aloitus oli toinen hän vaihtaa ajatuksia kuin kääntöpuseroa.

        banna
        Tuossa mielestäni puhuu taas palstamentorin ääni. Banni värikkäälle Kristiina23:lle että ittelle tulis enemmän palstatilaa,. jopa kehumisia.

        Voi herrojen pieksut tuota hyvin alkanutta dementtistä ajattelua!


    • krnäytti.karvansa

      Kr vetää aloitukseen Skillanin "lausahduksen", oliko lupa kysytty ja miksi ei omillaan mene vaan ratsastaa palstan rauhaa ja ystävällisyyttä edustavan ihmisen kustannuksella ?
      Kr. kuulustelee Ruuneperiä hänen elämästään, vammastaan, työurastaan ja tekee omapäisiä johtopäätöksiä. Osaa mielestään häntä jopa neuvoa ja mestaroida , vaikka ei edes palstatuttuna ole kauan ollut. samalla mielistelee ja tekee treffejä. Sitten vielä kehtaa haukkua 70 palstalaisia vanhoista riidoista, itse haluaa niitä penkoa ja kylvää uutta.

    • KiristiinaB

      Mihin ihminen pyrkii tölvimällä ja kaivelemalla toisten ajatuksia kirjoituksista?

      Kannattaa pitää taukoa ja lukea omia aikaan saannoksia, täällä ei vielä ole kaivattu arvostelijoita eikä paskan levittäjää, pellotkin vielä lumen peitossa.

    • Se-entinen-Kukkahame

      Sillä-lailla!
      Minulla on näkymätön, hajuton käsin koskettelematon Joku joka kulkee mukanani näitä maisia polkuja, muutama esimerkki.
      Olin n 5-6 vuotias kun sisareni kanssa onkimisen jälkeen oli uinnin vuoro, olin hyvä uimaan ja sain hypätä veneestä, hyppäsin pääedellä saviseen pohjaan jäin kiinni, no pelastuin kyllä mutta kokemukset ovat edelleen mielessä kuin eilinen päivä.
      Putosin hevosen selästä (omaa tyhmyyttäni) joenpenkereellä syvään jokeen, ja hyvin kylmään veteen, pelastuin kun hameestani jäin puun juureen kiinni ettei virta vienyt kauemmaksi, hevonen laukkasi pihaan ja vanhempani tajusivat jotain tapahtuneen, hevonen oli antanut voimakkaita merkkejä.
      Synnytyksessä tapahtui ei siitä enempää, mutta poikani sai vaurion nykyisin menestyy hyvin.
      Yhdellä matkalla söin jotain joka turvotti nielun ja oli jo hengityvaikeusksia kun heräsin yöllä, apu tuli 'tuulispäänä' ja taas selvisin.
      Lisääkin olisi, mutta pidän ne itselläni.

      Kaikista olen selvinnyt tavallaan 'pikkunaarmuilla' ja pikavauhdilla, ehkä ne ovat olleet vain muistutus että on olemassa se Joku joka kulkee minun kanssani käsikädessä, olen Hänelle iäti kiitollinen ja juttelen hänen kanssaan, tiedän että Hän vastailee vaikka ääni ei kuulu.

    • Minäkin juttelen Hänen kanssaan aina silloin tällöin.

      Olen kyllä pitkähköstä elämästä selvinnyt joten kuten. Johdatuksen olemassaoloa en ole kokenut tai se on ollut rangaistusta.

      Kuin syntisyyteni ilmennyksenä ovat ajatukseni ja ihmettelyni siitä, miksi Jumala, jolla on kaikki voima ja valta, ei käytä sitä.

      • sanaas

        "miksi Jumala, jolla on kaikki voima ja valta, ei käytä sitä"

        "Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. (Jes.55:8-9)"


      • Eikö.niin
        sanaas kirjoitti:

        "miksi Jumala, jolla on kaikki voima ja valta, ei käytä sitä"

        "Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne. (Jes.55:8-9)"

        Jumala ei ole ilmaissut itsestään ikinä mitään, jes.55....on olettamus


      • LuojanLapsi

        Entä ne kaikki ihmeet, joita ihmisille elämässä tapahtuu? Mistä ne tulevat? Jospa ne ovat niitä "ilmaisuja" joita sinä et tunne. Itse katselen myös esim. luontoa sillä silmällä, että mitään niin ihmeellistä ei voi olla olemassa ilman jotain Suurta, jota emme vain tunne tai halua tunnistaa.


      • MummeliMia

        Ilman uskoani Taivaan Isään en varmaankaan olisi selviytynyt yksin toisen vuosikymmeneni uusista, vieraista olosuhteista. Hänen kanssaan kuljin ja elin silloinkin kun olin kavereitten kanssa.
        Ihmeitä koin, koulussamme ei ollut ruokalaa eikä siis rokailua, suomenkielinen yksityiskoulu vanhoissa armeijan parakeissa, joten jouduimme kävelemään melko kaukana sijainneeseen asuntoon aina ruokatunniksi. Kerran pelästyin, kun huomasin, ettei minulla ollut kukkaroa, olin ostanut maitotölkin ja leivän Varubodenista ja Taivaan isää rukoillen juoksin takaisin sinne.
        Kysyin siltä rouvalta, joka oli ottanut maksun, kukkaroani. Hän oli nostanut sen sinne hyllylle ja hän antoi sen minulle.
        Olin niin iloinen, että kiitin Luojaani kyynelet silmissä.

        Muitakin ihmeitä ja rukousvastauksia olen kokenut.

        Nykyinenkin uskontoni on suora yhteys ylöspäin Johonkin Korkeampaan Voimaan, Taivaan Isään, Luojaani.

        Luonnossa kulkiessani Luoja on läsnä.


      • Luulin-kiittävän-Luojaa

        Huomasitko Iivo Niskasen koskettavan eleen maalissa? Lähetti terveiset yläilmoihin

        Keskiviikko 1.3.2017 klo 18.25

        Iivo Niskanen muisti vanhaa tukijaansa.

        15 kilometrin maaliin saavuttuaan Niskanen teki nopean eleen, joka saattoi jäädä monelta näkemättä. Hän kosketti hihansa sponsorimerkkiä ja sen jälkeen vei kätensä ja katseensa kohti yläilmoja.

        Terveiset lähtivät vanhalle tukijalle, jo edesmenneelle Einari Vidgrénille. Teollisuuspohatta tuki yrityksensä kotikunnan Vieremän hiihtäjäsisaruksia Kerttu ja Iivo Niskasta jo uran alkutaipaleesta lähtien.


      • Maailmansuurinvoima

        En huomannut mutta olen ollut kauan aikaa sitä mieltä ihmisistä, jotka tekevät suuria tekoja, että heillä on erilainen yhteys sinne 'yläkertaan', josta tavalliset taapertajat eivät ymmärrä mitään. Heillä toimii 'puheyhteys' korkeampaan voimaan, yksinkertaisesti ilmaistuna pyyntö, joka on yhtä kuin rukous.


      • jotakin.tosiaan.ON

        Maailman suurin voima.

        Minäkin uskon universaaliin Woimaan. Se on mielestäni erillään uskonnoista. Tai niin että uskonnot saavat siitä alkunsa.
        Onhan tämä Raamatussakin sanottu moneen kertaan. Anokaa niin teille annetaan. Voiman vastaanottamiseen kehitytään.
        Joskus maanhiljaisille on kautta aikojen tilaamatta tai pyytämättä annettu erityinen voima ja taito ja ilman koulutusta.


      • MummeliMia

        Maailman väkevin voima on rakkaus, ja pieni vauva pääsee heti synnyttyään
        sen voiman vaikutuspiiriin ja lämpöön.


      • Woimaton

        Sorry "mummeli", läheskään kaikki pienet vauvat eivät saa rakkautta, niiin väärin kuin se onkin. Jotta rukoile kaikkien niitten pilttien puolesta jotka eivät saa osakseen lämpöä ja syliä.

        Miksi toi yksi kirjoittaa "universaalista voimasta" kaksois-W:llä?


      • Mksi...uskoa

        Eläinvauvatkin saavat, ehkä ISIS-vauvat eivät saa:
        I-S kirjoittaa:
        " Al-Baghdadin kerrotaan määränneen Isisin taistelijoita koordinoivan toimiston suljettavaksi ja käskeneen arabimaiden ulkopuolelta tulevia taistelijoita joko palaamaan kotimaahansa tai räjäyttämään itsensä, luvaten sillä heille ”72 naista taivaassa”.


      • Heitä-on-täällä
        Mksi...uskoa kirjoitti:

        Eläinvauvatkin saavat, ehkä ISIS-vauvat eivät saa:
        I-S kirjoittaa:
        " Al-Baghdadin kerrotaan määränneen Isisin taistelijoita koordinoivan toimiston suljettavaksi ja käskeneen arabimaiden ulkopuolelta tulevia taistelijoita joko palaamaan kotimaahansa tai räjäyttämään itsensä, luvaten sillä heille ”72 naista taivaassa”.

        Tämä tosite unohtui:
        http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005109975.html


      • katsokaajavarokaa

      • varo-vain-itse
        katsokaajavarokaa kirjoitti:

        Rautatieasemalla leirissä vastustaa pois lähettämistään, nitä on ulossa satoja tuhansia. Katsokaa ketä äänestätte !

        "nitä on ulossa"

        Sinua tässä pitää varoa, kun levität pelkoa väärin perustein.


      • Avartukaa

        Ei tartte puhua Isiksistä mitään. Kaikki suomalaisetkaan vauvat eivät saa ansaitsemaansa turvaa ja suojaa, rakkautta ja hoivaa, jotta mitä helmettiä varten tähän pitää joku terroristisakki sotkea.


      • Todet-sanat-sanoit

        Vuosikymmeniä on katseltu säälikuvia, joita Somaliasta on tehtailtu,

        ja täältä on lähetetty sinne rahat.

        Vain SE juuri on koettu hyväntekeväisyydeksi.

        Nyt ne ovat sieltä tulleet tänne satumaahan ottamaan vastaan vastikkeetonta rahaa.

        Voivatpa siinä sivussa raiskata ja murhata hölmöjä.
        *

        Hullu maailma.


      • Toskuinves

        Katsantokantani on kuitenkin iiihan eri vaikka sanoin mitä sanoin. Ts. erilainen kuin sinun ...


      • Apuva.pakeneville
        Todet-sanat-sanoit kirjoitti:

        Vuosikymmeniä on katseltu säälikuvia, joita Somaliasta on tehtailtu,

        ja täältä on lähetetty sinne rahat.

        Vain SE juuri on koettu hyväntekeväisyydeksi.

        Nyt ne ovat sieltä tulleet tänne satumaahan ottamaan vastaan vastikkeetonta rahaa.

        Voivatpa siinä sivussa raiskata ja murhata hölmöjä.
        *

        Hullu maailma.

        Jokainen "todenpuhuja", jolta pyydetään rahaa kehitysapuun periaatteella "autetaan heitä heidän kotimaassaan" ärsyyntyy äärest viereen ja huutaa, että Suomikin on täynnä köyhiä, ei me voida antaa rahaa kehitysmaihin.
        Sitten kun he pakenevat nälänhätää tänne, huutavat samat ihmiset, että on kauheaa, kun heitä ei avusteta kotimaassaan, nyt ovat täällä meidän riesanamme.

        Makkaralla on kaksi päätä.


      • elläinlaps
        Woimaton kirjoitti:

        Sorry "mummeli", läheskään kaikki pienet vauvat eivät saa rakkautta, niiin väärin kuin se onkin. Jotta rukoile kaikkien niitten pilttien puolesta jotka eivät saa osakseen lämpöä ja syliä.

        Miksi toi yksi kirjoittaa "universaalista voimasta" kaksois-W:llä?

        Elä ala Krisse23. Uniwersaaliwoima on enemmän mitä immeisjärki voip käsittee.


      • yhteyksiä.vaalitaan
        Luulin-kiittävän-Luojaa kirjoitti:

        Huomasitko Iivo Niskasen koskettavan eleen maalissa? Lähetti terveiset yläilmoihin

        Keskiviikko 1.3.2017 klo 18.25

        Iivo Niskanen muisti vanhaa tukijaansa.

        15 kilometrin maaliin saavuttuaan Niskanen teki nopean eleen, joka saattoi jäädä monelta näkemättä. Hän kosketti hihansa sponsorimerkkiä ja sen jälkeen vei kätensä ja katseensa kohti yläilmoja.

        Terveiset lähtivät vanhalle tukijalle, jo edesmenneelle Einari Vidgrénille. Teollisuuspohatta tuki yrityksensä kotikunnan Vieremän hiihtäjäsisaruksia Kerttu ja Iivo Niskasta jo uran alkutaipaleesta lähtien.

        Katolilaisten maiden urheilijat tekevät usein ristin merkin ennen tai jälkeen urheilusuoritusta.


      • Tämän-takia-he
        Apuva.pakeneville kirjoitti:

        Jokainen "todenpuhuja", jolta pyydetään rahaa kehitysapuun periaatteella "autetaan heitä heidän kotimaassaan" ärsyyntyy äärest viereen ja huutaa, että Suomikin on täynnä köyhiä, ei me voida antaa rahaa kehitysmaihin.
        Sitten kun he pakenevat nälänhätää tänne, huutavat samat ihmiset, että on kauheaa, kun heitä ei avusteta kotimaassaan, nyt ovat täällä meidän riesanamme.

        Makkaralla on kaksi päätä.

        tänne ryntäävät, saamaan ilmaista rahaa Hölmölästä!
        Vaikka ovat rikkaitakin siellä, eivät anna kelleen mittää, ei edes omille köyhilleen!

        Vuosikymmeniä on katseltu säälikuvia, joita Somaliasta on tehtailtu,
        ja täältä on lähetetty sinne rahat.

        Vain SE juuri on koettu hyväntekeväisyydeksi.

        Nyt ne ovat sieltä tulleet tänne satumaahan ottamaan vastaan vastikkeetonta rahaa.
        Voivatpa siinä sivussa raiskata ja murhata hölmöjä.


        Hullu maailma.


      • Kaksois-V

        Mitä pilua toi yx pelleilee?


    • Se-entinen-Kukkahame

      En tiedä kuinka sen voisin 'kääntää' ymmärrettävään muotoon, minulla se on sisäinen kokemus, ilo, tunne, voima, tuki, ym.. vaikea selittää se on jossain muodossa mukana kulkeva ominaisuus, tieto että apua on kaikissa mukana.
      Ei aikaa, ei kosketusta, ei ääntä, vain ovat läsnä minun tietoudessa.
      Joku on sanonut että pitäisi alkaa kehittämään ajatusta tai perusteluja se voisi löytyä, niin moni on seonnut kun alkaa syventymään tuntemattomaan alueeseen, minulle riittää että olen ja elän jotenkin turvassa.
      En osaa selittää enempää ja tuskin tarpeen, jos kellä niin minullakin on syntejä enkä voi olla tekemättä niitä lisää, minä vain elän maanpäällä arjessa ja kiukuttelen tottuneesti.

      • Kyllä on mukavaa lukea näitä omakohtaisia tuntemuksia,..."kiukuttelen tottuneesti" sanoo ent. kukkahame 🤒
        Ihan vakuuttunut olen Jumalan olevankin sellainen, että antaa meidän olla omia itsejämme, inhimillisiä.
        On meillä omat kokemuksemme, joiden pohjalta saamme käsityksemme.

        Minua on aina kiehtonut lukiessani Aristotelestä, miten hän koki jonkin Olevan vaikuttavan itsensä ulkopuolella, vaikka ei tietänyt tuolloin kristinuskosta mitään.

        Sisimmässämme ne asiat koetaan ohjaavina ja auttavina.
        En usko että olisi vain yksi tie luoksemme, emmehän kaikki ole samoilla vastaanottimilla varustettuja.
        Joskus Jumala ilmaisee itsensä meille, ja kyllä sen silloin tajuaa. Etsimistä ja kysymistä se mielestäni ennen sitä on vaatinut.


      • jakolasku

        Missä se inhimillisyys on olen etsinyt sitä suurennuslasilla eikä näy ei kuulu. Ihmiset on välinpitämättömiä.


    • Se-entinen-Kukkahame

      Perheelläni oli muutama lähisukulainen uskonnon parissa työskentelevä, silloin olin alle 10v kun viettivät lomapäiviä luonamme, olivat minulle kuin veljiä elettiin maalaistalon arkea, haettiin karja iltaisin 'takaniityltä' ja aamuisin vietiin sinne päiväksi, monesti koko porukka yhdessä ja marjastettiin tullen mennen. Paljon olivat meillä vuosittain ja kun olin pienin joukosta ja vanhempieni 'iltatähti' olin tarkkaavaisten silmien alla alati.
      Emme olleet kiihkouskovaisia mutta määrätyt rituaalit oli jokapäiväisiä, ortodokseilla kun on edelleenkin ristinmerkkin teko ja hiljentyminen määrätyissä yhteyksissä niitä noudatettiin ja perinnettä selvitettiin ja keskusteltiin pitkäänkin jos oli tarvetta, siinä oppi jo nuorena kuuntelemaan ja keskittymään tarvittaessa.
      Nyt ajatellen voi olla että ne opitut tietämykset heijastavat vieläkin, siunaten tietäni täällä matosessa maailmassa.

      No niin ihan hengästyin kun 'puhuin' niin kauan!! ;-))

      • Ortodoksit elävät luontevasti uskontonsa kanssa arkielämässä. Se on luterilaiselle vierasta.
        Kauniit vanhat tavat ovat linkki edellisiin sukupolviin. Monilla ihan maallistuneillakin ortodokseilla on ikoni huoneen kulmassa ja tuohusta poltetaan.
        Menneisyyttä ei unohdeta.


      • Ei-ei-millään

        En kestä tuota puukuvien kumartelua, se on jo liian hullua.

        Joku ikoni puusilmineen seuraa ihmistä, puusilmät näyttävät kääntyvän, ja sitä pelätään ja kumarrellaan.


      • kerrokh
        Makriina kirjoitti:

        Ortodoksit elävät luontevasti uskontonsa kanssa arkielämässä. Se on luterilaiselle vierasta.
        Kauniit vanhat tavat ovat linkki edellisiin sukupolviin. Monilla ihan maallistuneillakin ortodokseilla on ikoni huoneen kulmassa ja tuohusta poltetaan.
        Menneisyyttä ei unohdeta.

        Ortodoksiset ovat puhdasoppisia. Kuuluuko siihen homojen vihkiminen, kukkahame varmaan kertoo.


      • Se-entinen-Kukkahame
        kerrokh kirjoitti:

        Ortodoksiset ovat puhdasoppisia. Kuuluuko siihen homojen vihkiminen, kukkahame varmaan kertoo.

        Ei ainakaan ole tietoa neuvotellaanko edes, jyrkkä kanta on ollut mitä joskus vuosia sitten keskusteltiin. Vihkimisestä homopareja sen verran ettei ainakaan vielä vihkisi, arkkipiispalla on jyrkkä kanta, ei toistaiseksi.


    • yhä.vaan.hengissä

      Onhan se hyvä johonkin tuntemattomaan johdatukseen uskoa. Muuten ihminen mitään kiintopistettä on mielestäni tuuliajolla.
      Työelämän aikana oli vaan mentävä. Duuni piti hoitaa huonommankin hapen aikana. Nyt eläkkeellä on enemmän aikaa funtsailla.

      Tuonen viikate on liipaissut meikäkarpaasia hyvin läheltä monen monta kertaa. Olen nähnyt monen työkaverin lähtevän kuin suorilta jaloilta.

    • Aika mielenkiintoista. Ruuneperiviha näkyy aina selvästi

      Kristiina23 on niin vähän aikkaa ollut palstalla, ettei tunne Pilmaria suunnilleen yhtään.
      n. 16 vuotta piti kärsiä ja koko tuon ajan sain haukkuja, johon palsta innolla yhtyi. Puolustaa ei saa edes !itseään

      • "Kristiina23 on niin vähän aikkaa ollut palstalla",

        Sain oman tietsikkani 1999 ollessani Tilastokeskuksessa töissä, joten aikaa ja mahdollisuuksia on ollut. Tosin omien mokien vuoksi olen joutunut vaihtamaan nikkiäni ja ollut välillä ilman vakinikkiäkin, joten se siitä.

        Arkistot on avoinna kaikille, joista tosin nyt on vanhimpia poistettu ja hyvä niin, sillä onhan noita vedetty esiin ahkerasti.


    • Hyvä-kristiina

      Kristiina onkin palstan kuningatar, aina niin pitkät hienot ketjut. Hyvä kun on uutta verta , muitten jutut jo toistaa itseään.

      • roope.määrlynkerääjä

        Miekii tykkään Kristiina23 kirjoituksista. Sillä olisi aivoja vaikka osuuskaupan tirehtööriksi, sen aivo saa happea.


      • HYVÄ-ETTÄ

        Kristiina on laittanut jauhot suuhun Ruuneperillekin!


    • Koraani on vain lauluja elämästä ja rakkaudesta hyvin kaunista kuulla.

    • Raamattu sanoo suoraan, että joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu ja joka ei usko joutuu kadotukseen.
      Tässä linkissä todistus Jumalan puuttumisena ihmisten elämään, kun Hän pelastaa lapsen kaivosta konkreettisesti nostamalla tämän sieltä ylös ja moni on tullut Jumalan lapseksi pyytämllä Jeesus sydämmeen ja sillon nämä ihmiset ovat uudestisyntyneet. https://www.youtube.com/watch?v=YGl8FWmiz_4

      • Raamattua uudistetaan ja osia otetaan pois. Raamatun sanat eivät ole mikään uskonkappale todessa.


      • Watubasso

        Vai oikein Jumala nosti lapsen kaivosta!! Kukahan senkin näki?
        Sallikaa minun nauraa!


    • Uudestisyntymisestä

      puhuminen on synti,

      ihmisten omaa keksintöä olla jotenkin 'parempi ' kuin muut,

      sellaisesta Jumala = Luoja ei ole ilmoittanut

      ei ole puhunut mitään.
      *
      Pelkkää ihmsen itsekkyyttä ja vallanhalua.

    • nuin.se.menee

      Pitää elää niin nuhteettomasti kuin vain voi. Muuten tätä elämää ei kukaan jaksa elää. Itselleenkään ei saa tehdä pahaa koska muuten on paha toisillekin.

    • fiilis.tuulen.mukaan

      Mikä se sitten onkaan on nyt jossakin taka-alalla. Äkisti mielenkin taivas pilvistyi. Tuli riitaa kotona. Se vei hyvän tuulen mennessään.

      • luki.ja

        Täällä iloitaan kun Kristiina on laittanut jauhot Ruunemannin suuhun. Ilmankos ei ole mitään eloa palstalla.


      • vuosia.sitten

        Muistan sellaisen kommentin palstalta; miks et jatkanut ruuneperkin ketjua. Olisi vielä 100 viestiä mahtunut.


    • xx9

      Jokaisella meillä on joku joka on lähellä, toivottavasti ei pahoja henkiä.

      Minä tunnen kuka on lähellä, esiintyy usein kun tyttäreni on kylässä.

    • Ruuneman on viisain 70 , monet muut nollia.

      • 8.3.huomio

        Onko viisasta ruune itteäs kehua tuolla xx9.llä. Ei vaan typerää ja toisten kirjoittajien aliarvioimista.


    • jakolasku

      Tuttavani mies kuoli muutamia vuosia sitten. Mies oli mieluinen keskustelukumppani. Kuolemansa jälkeen tunsin hyvin edesmenneen olevan läheisyydessä niin tunsi hänen vaimonsakin. Joitakin asioita ei aina ymmärrä.

      • Näin on kaikilla. He vain yrittävät.....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      139
      2245
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      204
      2023
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1626
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      10
      1129
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      318
      1046
    6. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      165
      1005
    7. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      47
      923
    8. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      266
      902
    9. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      75
      898
    10. Näyttääkö kaivattusi

      Iloiselta vai surulliselta?
      Ikävä
      56
      836
    Aihe