Etsin n 32 jalkaista vanhempaa ns. laatuvenettä
ja ruotsista olen katsellut paljon.
veneen tulisi olla vankka ja hyvin purjehtiva ja budjetti n. 35000e
jolla voi lähteä Espanjaan ym.
finn flyer 31, arcona 321,comfortina 32, hanse 301 jopa artina 291 vois mennä..
mikä näistä ja muitakin saa ehdottaa.
kiitos .
Arcona 321
27
2393
Vastaukset
- Fiestallaympärimaailman
Ei noilla sun ehdottamilla kannata Espanjaan lähteä! Nuo veneet käy Espoossa ja Airistolla kiertelyyn. Hyvällä säällä voit käydä Utössä asti. Kyllä tulee äitiä ikävä Pohjanmerellä jollakin 29 jalkaisella kolkytvuotiaalla.
- Ghettobooty
Jep, 31-32 on normaalisti jo 29:iä asuttavampi ja rauhallisempi liikkeissään - Arconalla ja Comfortinalla on oltu mukana ARC:ssäkin!
- espanja.lähivesiä
Ei niin, että Inferno 29 mikään optimaalinen pallonkiertovene olisi, mutta onnistuu silläkin. Ja tuohon Infernoon verrattuna aloittajan ehdottelemat on panssarilaivoja.
- TommiRiistavuori
espanja.lähivesiä kirjoitti:
Ei niin, että Inferno 29 mikään optimaalinen pallonkiertovene olisi, mutta onnistuu silläkin. Ja tuohon Infernoon verrattuna aloittajan ehdottelemat on panssarilaivoja.
Niin kyllä se pansarilaiva on paras vaihtoehto ellei aio kilpasille lähteä. Tosin en yhtäkään noista esittämistäsi veneistä valitsisi. On sellainen olo että olet kohtuullisen kokematon purjehtia kun neuvoja täältä kyselet ja jos aloittelija ihan oikeasti Espanjaan aikoo mennä niin hanki tuolla budjettirahalla vakaa tunnetusti avomerikelpoinen vene. Koska pitkänmatkan purjehtioilla harvemmin kiirettä on niin useimmat hankkivat pitkäkölisen raskaan purren. Oli tässä joku aika sitten saksalaisessa venelehdessä kirjoitus mitkä venetyypit ovat pallonkierrossa suosituimmat ja kyllä aivan ylivoimainen voittaja oli raskaat pitkäköliset veneet, usein hieman vanhempaa mallia olevat Ihan keulilla oli joku HR:n vanhempi 70 luvunvene , olisikohan ollut 30 tai 31 jalkainen vene. Niitä on lehden mukaan juuri nyt 14 kappaletta kierrossa joista viidessä yhden hengen miehistö. Joku oli sellaisella jopa pohjoisen länsi väylän jäiden seassa purjehtinut (North West Passage) joitakin vuosia sitten. Eväköliset veneet sijoittui parhaimillaan kuudennelle sijalle. Tässä siis oli kyse matkapurjehtioista, ei kilpapurjehduksesta.
- JukkaSipinen
TommiRiistavuori kirjoitti:
Niin kyllä se pansarilaiva on paras vaihtoehto ellei aio kilpasille lähteä. Tosin en yhtäkään noista esittämistäsi veneistä valitsisi. On sellainen olo että olet kohtuullisen kokematon purjehtia kun neuvoja täältä kyselet ja jos aloittelija ihan oikeasti Espanjaan aikoo mennä niin hanki tuolla budjettirahalla vakaa tunnetusti avomerikelpoinen vene. Koska pitkänmatkan purjehtioilla harvemmin kiirettä on niin useimmat hankkivat pitkäkölisen raskaan purren. Oli tässä joku aika sitten saksalaisessa venelehdessä kirjoitus mitkä venetyypit ovat pallonkierrossa suosituimmat ja kyllä aivan ylivoimainen voittaja oli raskaat pitkäköliset veneet, usein hieman vanhempaa mallia olevat Ihan keulilla oli joku HR:n vanhempi 70 luvunvene , olisikohan ollut 30 tai 31 jalkainen vene. Niitä on lehden mukaan juuri nyt 14 kappaletta kierrossa joista viidessä yhden hengen miehistö. Joku oli sellaisella jopa pohjoisen länsi väylän jäiden seassa purjehtinut (North West Passage) joitakin vuosia sitten. Eväköliset veneet sijoittui parhaimillaan kuudennelle sijalle. Tässä siis oli kyse matkapurjehtioista, ei kilpapurjehduksesta.
Katsoin HR kotisivuilta ja sieltä löytyy joku Monsun 31.Olisikohan se mainetsimasi HR vene juuri tuo malli ? Niitä ei taida jostain syystä suomessa olla, ainakaan monta koska en muista sellaista nähneeni. Kyllähän se tukevalta veneeltä kuvista päätellen on, matala riki ja matala syväys, painoa kölissa lähes 2 tonnia kun polttoainetta tankki täynnä, muistaakseni oli 150 l tankki kölin takaosassa. Toki hieman vanhatavan tapainen. Eipä nykyveneissä juurikaan pistopunkkia enä ole mutta hyvän storagen siitä toki saa. Katselin ruotsin venenetistä hinnat ovat siinäö 30000 EUR- 40000 EUR joten ikäisikseen aika kaliita muttra niinhän ne kaikki Rassyt ovat aina olleet. Olisikohan tämä kuitenkin ollut Hallbergin aikainen vene ?
- espanja.lähivesiä
TommiRiistavuori kirjoitti:
Jo 70-luvulla käytiin Välimerellä Suomesta Scampilla ennen kuin itse olin siihen suuntaan menossa. Eikä kaveri retken tehtyään valitellut veneensä heppoisuutta sille matkalle. Toisaalta Scampikaan ei ole yhtään aloittajan ajattelemia veneitä parempi.
Pallonkiertäjien venevalinnoista löytyy tarkempaa faktaa kuin joku lehden kysely. - TommiRiistavuori
espanja.lähivesiä kirjoitti:
Jo 70-luvulla käytiin Välimerellä Suomesta Scampilla ennen kuin itse olin siihen suuntaan menossa. Eikä kaveri retken tehtyään valitellut veneensä heppoisuutta sille matkalle. Toisaalta Scampikaan ei ole yhtään aloittajan ajattelemia veneitä parempi.
Pallonkiertäjien venevalinnoista löytyy tarkempaa faktaa kuin joku lehden kysely.Ei tosin ollut mikään kysely vaan oli kerätty viimeisten vajaat 20 vuoden aikana löydetyt kiertäjien omat jutut.
- alle50000blocket
crown 39 sama, kuin finngulf 391 .
tällä pärjää !! - kak3
Isommille vesille pitää päästä? Mites ois jonmeri 33. http://www.batagent.fi/2620
- skuuttijäbä
laurin 30 hyvä ja vakaa.
- laspalmastokeywest
jon 30 tai allegro 33.
- Hermkkkk
Osta betonivene.
- jääräHuruUkko
Eikö nuiss Finn flyereissä,ollut ongelmana rustien irtoaminen ja pyrkimys kannelle, jollen väärin muista.
Ei ole kyllä koosta kiinni maailmalle lähtö, tietysti mukavampi isommalla, mutta ei välttämätöntä. - kuramies
Trollö ja Finnrist ovat parasta maan päällä. Ferrobetonia tuubista muottiin ja maailmalle...
- gunmandyg
betoniveneet ihan hanurista.
betoni saappaat joita mafia käytti ...on ok.- betong
Joo Niissä myös joustava koko 15-30 minuuttiin, pitää myös hiertää
- qqppw
Pallonkierto on täysin eri asia kuin Espanjaan meno.
Ei espanjalaisilla tai siinä matkalla olevilla briteillä, hollantilaisilla tai ranskalaisilla ole suurimmalla osalla itsekään Arcona 321:stä kummempia veneitä. Ja kun he vesillään pärjäävät, niin miksei suomalainenkin.- soffapotaatti
Siksi, että joutuisi lähtemään. Nyt on helppo jossitella, että sit lähden, kun mullaa sellainen ja tällaisin varustein.
Veruke soffa potaateille
- FF31
Kannattaa ottaa aikaa ja käydä katsomassa muutamia vaihtoehtoja. Itse laittaisin painoa sille, että veneen tekniikkaa on uusittu tasaisesti ja jatkuvasti. Isoja investointeja on esim. moottorin uusiminen tai pohjan uudistaminen.
Itse olen purjehtinut viimeiset 6 vuotta FF31:sellä, joka on meillä nyt myynnissä. Ko. vene on ollut mielestäni erinomainen hyvien purjehdusominaisuuksiensa takia ja sillä on oppinut purjehtimaan. Lisäksi kevyissä keleissä on ollut hienoa, että on päässyt purjehtimaan kun vene on kevyt ja purjeita riittävästi - moni ajaa kevyet kelit moottorilla, kun painavat veneet, joissa on maltillinen purjepinta-ala eivät kevyellä kelillä kulje kunnolla. Olen purjehtinut myös paljon yksin.
Ko. vene on aiheuttanut sen, että harrastusta jatketaan vähän isomman veneen kanssa tulevina kesinä. Tavoite on löytää luonteeltaan saman tyyppinen vene, johon mahtuu kasvanut perhe.
Jos FF31 kiinnostaa, niin kannattaa lukea venelehden jutut ko. veneestä. Tervetuloa Kirkkonummelle katsomaan livenä yhtä FF31:stä.- kak3
Mielenkiinnosta, mitä sulla on mietinnässä ton tilalle?
- FF31
kak3 kirjoitti:
Mielenkiinnosta, mitä sulla on mietinnässä ton tilalle?
Huh, vaihtoehtoja on tällä hetkellä liikaakin. Lähinnä yrittänyt pistää jäitä hattuun, että ei osteta mitään ennen kuin nykyinen on myyty.
Ajatukset menee ihan laidasta laitaan, mutta lähtökohta on kunnolliset purjehdusominaisuudet ja sitten sen jälkeen riittävät tilat koko perheelle lasten kaverit. Nykyisessä on tilat viidelle ja pitäisi saada vielä yksi punkka lisää.
Paljon on mielenkiintoisia veneitä myynnissä ja nyt kun suomen hinnat alkaa olla samat kuin Ruotsissa, niin uskon, että nettiveneestä vene löytyy nopeasti. Lisäksi omassa seurassakin on pari venettä "myynnissä" joskaan ei aktiivisessa.
Kävin venemessuilla katsomassa Salona 37:kaa. Ihan järkyttävässä kunnossa - lattiat natisee - joka puolella kuluma jälkiä jne. Mielummin vanhempi vene kuin uusi huonokuntoinen, kunhan veneestä ja sen huoltohistoriasta näkee, että veneestä on "välitetty". Joku vanha FG voisi tulla kyseeseen.
FF36 olisi tietysti tosi hieno tai FG37 - ikävä nämä ovat liian kalliita minulle. - kryssari
Arcona 321 on laadukkasti tehty ja hyvin purjehtiva vene. Asumistilat ovat kuitenkin perinteiset (ei peräkajuuttaa ja wc maston kohdalla) verrattuna muihin aikalaisiinsa kuten Comfortina 32, Inferno 31 ja Linjett 32. Vastaavia veneitä on myös Siesta 32 sekä ehkä Avance 33. Avancessa ei kuitenkaan ole lyijyköliä.
- Kimmo_X
kryssari kirjoitti:
Arcona 321 on laadukkasti tehty ja hyvin purjehtiva vene. Asumistilat ovat kuitenkin perinteiset (ei peräkajuuttaa ja wc maston kohdalla) verrattuna muihin aikalaisiinsa kuten Comfortina 32, Inferno 31 ja Linjett 32. Vastaavia veneitä on myös Siesta 32 sekä ehkä Avance 33. Avancessa ei kuitenkaan ole lyijyköliä.
Avance on kyllä noihin muihin verrattuna asumismukavuudelta ja tiloilta paljon pienempi. Comfortina on sisätiloiltaan hyvä, mutta Inferno ja FF31 purjehtii paremmin ja tilat on tosi lähellä Comfortinaa. Linjettiä en tunne, mutta vaikuttavat olevan todella kalliita. Siesta 32 en tunne.
- absolutpurkkari39
FF31 ainut miinus on kölipaino. 30% prossaa kölissä on liian vähän. vaikka onkin laadukas vene.
- FF31
FF31 köli on 1.75 syvä, mikä on mielestäni hyvä syvyys tuon kokoiseen veneeseen (lyijyköli, jonka painopiste yritetty viedä mahd. alas). Tsekkaa venelehden testit - vakaus on yllättävän hyvä. FF31 on suunnittelultaan "edellä" aikaansa ja paljon leveämpi, kuin moni muu aikalainen, mikä näkyy sisätiloissakin positiivisesti.
Meillä on kisariki ja heloitus. Reivaaminen on syytä tehdä n. 9 m/s kohdalla meidän rikillä. Positiivista on, että vene liikkuu jo ok kun tuulee 3 m/s. Ykkös reivillä purjepinta-ala on hyvin lähellä normirikin purjepinta-alaa - vähän alle. Toisaalta reivaamista ei kannata välttää. Joskus olen purjehtinut 6 m/s tuulessa ykkösrevillä ja täydellä Genualla, niin vene kulkee lähes yhtä kovaa kuin täydellä isolla (tietysti tuulensuunta vaikuttaa suorituskykyyn).
Numeroiden perusteella olen samaa mieltä tuosta kölistä. Vene on kuitenkin loppujäykkä. Jos on ottanut muutaman kierroksen Genuaa sisään ja ykkösreivin isoon, niin tarvitaan n. 15 m/s tuulta, että parraslista on vedessä - huomioiden, että levankia on säädetty ja mastoa taivutettu (kryssillä - sivutuulella).
Riki on hyvin säädettävissä, levanki on leveä ja mastoa saa hyvin taivutettua. Myös vinssit yms. on hyvää kokoa, mistä on erityisesti hyötyä kun on liikkeellä yksin.
Minulle parasta tässä veneessä on ollut, että se on opettanut minut purjehtimaan. Aiempi kokemukseni purjehtimisesta on ollut raskailla veneillä, jotka ei juuri rikin säätöihin reagoinut - tai rikiä ei voinut säätää. Nykyisellä veneellä on ollut hienoa, kun on voinut kokeilla erilaisia säätöjä jne. ja vene reagoi niihin. Tämä on ominaisuus josta en enää luopuisi.
- Ttyyuuoo
Itse olen purjehtinut 6 vuotta Arcona 321:llä, tosin vaan kotimaan vesillä. Vene tuntuu tukevalta ja vahvalta, kovissakin keleissä on testattu. Purjeet on helppo säätää vaikka yksinkin. Tilat on tuolle aikakaudelle tyypilliset eli vähemmän loistokkaat. Itse aikanaan en kyllä halunnutkaan erillistä takakajuuttaa, ei mielestäni sovi n. 10 m pitusiin veneisiin. 4 henkeä asuu kuitenkin suht mukavasti. Hinta/laatu mielestäni kohdillaan nyt kun käytettyjenkin hinnat on tulleet alaspäin. 30 000 eurolla taitaa jo ruotsista lähteä? Suomessa niitä onkin harvemmin myynnissä.
- lapioperä
Ajatelkaa nyt jo Porkkalanselkää, huh-huh.... Ja vielä eteenpäin sieltä pitäis päästä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187