System Reserved formatoidaanko?

diffikultti

Olen asentamassa windows 10 uudelle kovalevylle

Drive 0 partition 1: System Reserved 500.0 MB System....
Drive 0 partition 2: partition 2 110.0 GB Primary......
Drive 0 partition 3: partition 3 819.0 GB Primary.......
Drive 0 partition 4: partition 4 2.0 GB Primary......

Kun osionti on tehty ja ne pitäisi formatoida, niin formatoidaanko
System Reserved osio myös? kerkesin formatoida kaikki
mutta keskeytin sitten asennuksen koska en ollut varma asiasta.

7

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • winuser

      Ei niitä osioita tarvitse erikseen formatoida. Käynnistä vain kone tikulta jossa on Windows asennustiedosto. valitse kieli- ym. asetukset, jatka ja valitse mukautettu asennus kun tulet siihen valintaan. Kun tulet sitten kohtaan jossa kysytään mihin osioon Windows asennetaan, niin poista kaikki osiot kunnes sinulla on vain yksi suuri osio. Valitse sitten "Seuraava" niin asennusohjelma luo tarvittavat apuosiot sekä hoitaa formatoinnit sekä asentaa windowsin.

      Kun Windows on asennettu, voit levynhallinnassa halutessasi pienentää Windows-osiota ja luoda uuden/uusia levyasemia esim. tiedostoja varten

    • diffikultti

      No jos kuitenkin asentaa tuolla minun tavalla niin formatoidaanko system reserved vai ei.

    • Parempi poistaa kaikki. Et kertonut onko kyseessä gpt osioitu levy vai mbr. Jos mbr osiotaulu niin poista sekin. Asennuksen jälkeen olen pienentänyt Windows osiota jos tarvetta muille osioille. System Reserved 500.0 MB System levy on turhan iso.

      • diffikultti

        MBR systeemi, no Windows 10 antaa vakiona tuon 500.0 MB joten minun puolesta se saa jäädä niin.
        Eikö noita itse tehtyjä osioita sitten tarvitse manuaalisesti formatoida ennen windowsin varsinaista asennuksen alkamista, kun tuossa osioinnin yhteydessä, windowsin asennuksen alussa on siihen Format mahdollisuus.
        Tekeekö windows tuon formatoinnin valmiiksi tehdyille osioille asennuksen aikana sitten automaattisesti, myös System Reserved osiolle jonka formatointi on tässä nyt se mikä kiikastaa, ei mikään muu.


      • Gpt osiotaulu on nykypäivää. Varsinkin jos UEFI bios. Yleensä asennusohjelma formatoi aina levyn kun uusi systeemi asennetaan. Windows osaa asentua ihan tyhjälle levylle. Itse asensin Windowsin ihan tyhjälle levylle. Toki levy oli pienempi SSD. Jälkeenpäin tein siihen tilaa Linux asennukselle. Gpt levylle lataaja asentuu hieman toisin kuin mbr-levylle ja UEFI tarvitsee oman pienen osion. Anna Windowsin tehdä ne automaattisesti jos ei pakottavaa tarvetta osioida levy tietyllä tavalla. Toki levyn voi osioida kunhan jättää alkuun tarpeeksi tilaa systeemille. Se on kuitenkin turhaa.


    • diffikultti

      Minulla on linux eri koneella...SSD levyn hommaan sitten kun normaaleja kovalevyjä ei ole enää tarjollla. MBR on toiminut hyvin UEFI koneessa joten niin jatkossakin.
      Levyn osionti ei ole mitenkään turhaa,C:n voi palauttaa imagesta kaikkiine ohjelmineen ongelmatilanteessa ja muut tiedostot säilyvät muilla osioilla tallessa jos windows menee totaalisesti sekaisin.
      Mutta toisaalta alkuperäinen ongelma on vielä ratkaisematta. Jos osioinnin tekee sitten
      ( nykyinen trendi?) levynhallinnassa ja osiot formatoi sitten sen kautta.
      Valitaanko Allocation unit size [default] vai [4096] kyseessä Adwanced Format kovalevy.
      Vai onko [default] = [4096] mikäli windows tunnistaa kovalevyn Adwanced Format kovalevyksi.

      Sekin on sitten tarkistettava ennen osiointia:
      C:\Windows\system32>fsutil fsinfo ntfsinfo c:

      Allocation unit size=Bytes /sector ??? onko?

    • diffikultti

      Toisaalta alkoikin kiinnostaa tuo GPT osiotaulu juttu kun luin siitä enemmän.
      riittääkö jos koneen buuttaa windows asennulevyllä UEFI biosiin, niin sitten asennuslevy asentaa (formatoi tai mitä nyt tekeekään) osiointitaulun GPT:ksi automaattisesti.

      Vai tarjoako asennusohjelma jossain vaiheessa vielä GPT:ä vaihtoehdoksi vai pitääkö muuntaa
      GPT:ksi komentokehotteen kautta asennuksen alkuvaiheessa sellainenkin vaihto ehto on olemassa Shift F10
      DISKPART>list disk..............convert GPT.......jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe