Kyseessä -05 Avensis farmari. Syksyllä alkoi kuulua jostain etupäästä terävä napsahdus aina, kun pyörä osuu johonkin töyssyyn, tai kun alusta kallistuu esim. risteyksessä käännytäessä. Se napsahdus kuuluu myös liikkeelle lähtiessä, etenkin jos kytkintä nostaa vähänkään nopeammin, eli on ns. räväkkä liikkeelle lähtö. Joskus se napsaus on kuulunut startissakin, kun kone tärähtää käyntiin. Ääni ikään kuin kantautuu korista ja se kuulostaa samalta, kuin kivi kimpoaisi pohjaan. Eräänä päivänä ajoin "nimismiehenkiharaisella" tiellä ja melkoista naputusta kuului jostain edestä, eli joku paikka siellä nyt on remonttikunnossa.
Olen käynyt läpi alapallonivelet sekä raidetangon päät, mutta niissä ei tunnu olevan väystä. Myös iskarien ja etenkin jousien kunnon olen tarkistanut, mutta nekin ovat ok. Kallistuksenvakaajan puslat sekä koiranluutkin näyttävät olevan kunnossa. Mistähän tuota ongelmaa osaisi lähteä seuraavaksi etsimään?
Outo napsahdus etupäästä
49
3348
Vastaukset
- pelti
Ehkäpä pakoputken lämpöpelti resanoi jos on vähän irronnut.Mulla teki joskus samalta kullostavaa ääntä ja loppu kun pelti kiinnitettiin takas...
- taw05
Edellisessä autossani -05 ave farkku oli samankuuloinen vika. Katsastuksessa ei ollu autossa mittään vikkaa enkä itte löytöny mitään järkevää syytä kolahduksiin. Ääni kuului aina kun ajoi monttuun tai lähti liikkeelle yhtäkkiä. Ratissa tuntui välillä pieni täräys. Tojon korjaamo piti ääntä normaalina.
Syy löytyi vähän niinkuin vahingossa. Kerran potkaisin vahingossa koelaudan alle ja samanlainen ääni ja kolaus kuului kuin monttuun ajaessa. No sieltähän se syy löytyi. Ohjausakselin yksi ruuvi ei ollut kiinni ja akseli pääsi liikkumaan ja aiheutti kolahduksen. Autooni oli jossain vaiheessa vaihdettu takuuseen ohjauspylvään väliakseli (https://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=)
ja vissiin jääny ruuvi kiristämättä kunnolla. Kiristin ruuvin ja vika poistui. Kävin sanomassa tojohuoltoon asiasta... eipä ois kannattanu. Me emme tee virheitä, oli vastaus!
http://www.japan-parts.eu/toyota/eu/2005/avensis/zzt251l-aemgkw/2_273550_035_223W/powertrain-chassis/4501_steering-column-shaft- suomi-kk
Tämäpäs oli hyvä huomio! Nimittäin itse käytin tätä Avensista vuosia sitten tuossa samassa takaisinkutsukampanjassa, olisiko ollut 2012 tai 2013. Kuitenkin tuo ääni alkoi kuulua viime syksynä, mutta onhan sieltä voinut joku kiinnityskohta löystyä. Tosiaan se napsaus tuntuu ehkä vähän ratissakin, mutta myös polkimessa ja ikään kuin se ääni kantautuisi jostain kojelaudan alta tai tulipellistä. Tuommoinen sähköinen tehostaja tässäkin on. Täytyykin tarkistaa tuo heti ensitilassa.
- suomi-kk
suomi-kk kirjoitti:
Tämäpäs oli hyvä huomio! Nimittäin itse käytin tätä Avensista vuosia sitten tuossa samassa takaisinkutsukampanjassa, olisiko ollut 2012 tai 2013. Kuitenkin tuo ääni alkoi kuulua viime syksynä, mutta onhan sieltä voinut joku kiinnityskohta löystyä. Tosiaan se napsaus tuntuu ehkä vähän ratissakin, mutta myös polkimessa ja ikään kuin se ääni kantautuisi jostain kojelaudan alta tai tulipellistä. Tuommoinen sähköinen tehostaja tässäkin on. Täytyykin tarkistaa tuo heti ensitilassa.
Tarkoitin polkimella siis kytkinpoljinta, eli kun luistattaessa se ääni kuuluu, nii se tuntuu vähän polkimessakin.
- rapidskoda
Vetonivelissä kuulat kuoleentuneet!
- Tuhnustelija
Jousi poikki.
- suomi-kk
Ei voi olla kyse vetonivelestä tai jousesta, koska tuo napsahdus saattaa kuulua käynnistyksessäkin. Ei siellä silloin voi vetoakseli tai jousi äännellä. Joko se on apurungosta johtuva tai sitten siellä ohjausakselissa on tosiaan joku pultti löysällä. Moottori kun hytkähtää käynnistyessään, niin joku väljä kohta antaa sitten myötä. Sama juttu kaarteissa ja töyssyissä. Yritin eilen tutkia sitä ohjausakselia kojelaudan alta, mutta ei siellä mitään näkynyt.
- Ave_vm.2000_1.6_farkku
Asiasta yhtään mitään tietämättä todellisesti, samma här vm. 2000 1.6 ja sellaisen selityksen olen kirjannut että kyse voisi olla etujousen yläosan laakeroinnista tms. joka himpan verran jumittaa ja sitten naksulla päästää.
Paino sanalla että ei oikeasti harmainta tietoa tästä asiasta. Jopa kerran katsastuksen yhteydessä tästä mainitsin ja kaksi inssiä teki varmaan parisenkymmentä minuuttia töitä parhaansa mukaan mutta ei sieltä mitään löytynyt. Tätä on jatkunut ehkä 10-vuotta. Tulee erityisesti esiin jos esimerkiksi vastamäkeen peruutuksen jälkeen vaihdetta pykälään niin tuskin havaittava pikku naksu kuuluu.
- suomi-kk
Vikaa on nyt yritetty paikantaa, mutta ei vaan mistään tunnu löytyvän syytä. Myös tuota ohjausakselia ja sen niveliä tutkittu, mutta ei mitään. Kävin jopa läpi auton alta kaikki mahdolliset pultitkin läpi, josko siellä olisi ollut joku löysällä, mutta kaikki olivat kunnossa. Moottorin kiinnitysjalat tutkin eikä niissäkään mitään ollut. Sen sijaan vaihdelaatikon tukeen en päässyt käsiksi, koska se on aika veemäisessä paikassa, mutta kait sekin pitää vielä tarkistaa.
Etujousituksia olen myös pohtinut, mutta jouset ainakin näyttävät olevan kunnossa. Sen sijaan yläpään laakereita en ole tutkinut. Jos siellä olisi jompikumpi laakeri jumissa tai vaihtokunnossa, niin luulisi sen huomaavan jo ajotuntumassa.
Jatketaan etsintöjä, kun saan auton taas nosturille...- Ave_vm.2000_1.6_farkku
Mystinen mutta oikeastaan harmiton juttu, olisi kuitenkin joskus hauska kuulla mikä on ollut sen aiheuttaja
- suomi-kk
Laitetaas hieman välikommenttia. Äänen aiheuttajaa ei ole löytynyt. Käytin Avensista huollossakin ja siellä yrittivät etsiä vikaa, mutta eivät löytäneet mitään. Eivät saaneet edes sitä ääntä aikaiseksi koeajolla. Tutkin vielä kertaalleen ne ohjausakselin nivelen boorien kiinnityspultit, mutta ne olivat kunnossa. Ääni hävisi tuossa kevään aikana hetkeksi, mutta kun viikko sitten ajelin peräkärryn kanssa, niin johan alkoi taas napsahtelemaan, ja on siitä lähtien pitänyt ääntä. Eli startatessa, liikkeelle lähdettäessä ja korin kallistellessa.
- jataashajosi
Kytkimen pääsylinteri tiensä päässä. Koskaan ei ole TOYOTA HAJONNUT! IKUISESTI KESTÄÄ!
- autojobbari
Kyllä se vika on pakoputken painelaakereissa.
Männän palautus jousi voi olla myös löystynyt.
2005-mallinen Toyota kannattaa viedä lähimpään autoromuttamoon.On jo vanha romu.- suomi-kk
Ei sitten kampikammion kattovalo tullu mieleen?!
Ja edelliselle kommentoijalle, että mites kytkimen pääsylinteri pitäis ääntä töyssyissä ja muissa tilanteissa, missä kori kallistelee/heilahtaa?
- sorolla
Ainakin Corollassa ajonvakautus paukauttaa ajoon lähtiessä ja joskus kuopissa muutenkin. Kuuluu sen toimintaan.
- oikeita.maistereita
.. ajonvakautus paukauttaa ajoon lähtiessä ja joskus kuopissa..
Ei per*ele teidän selityksiä! - Vaaranpaikka
Sehän se on. Ajovakautusjärjestelmä hätääntyy jokaisesta kiihdytyksestä, jarrutuksestq ja ohjausliikkeestä koska Tojolla niihin lìittyy tietty vaaramomentti.
- sorolla
oikeita.maistereita kirjoitti:
.. ajonvakautus paukauttaa ajoon lähtiessä ja joskus kuopissa..
Ei per*ele teidän selityksiä!No ihan merkkihuollossa noin sanovat ja on tehnyt uudesta asti, olisi kai siitä jotain hajonnut jo näillä vuosilla jos se olisi vika.
- liikkuu
Aivan selvästi sisempi kardan akselin nivel on kypsynyt, kärryn vedossa!
- Ei_laserhitsejä
Joku/jotkut korinpeltien saumojen pistehitseistä on antautunut korin huonon jäykkyyden takia ja napsahtaa äänekkäästi häirittäessä. Melko tyypillinen ja hankalasti paikallistettavissa oleva vika. Tulipellin ja A-pilarin liitossauma on yksi tiukimmille joutuvista paikoista.
- Sepäsetietty
Jep, ruoste edennyt - hitsaussaumat antautuu. Tyypillinen "ominaisuus" noissa. Itse asiassa aika vanha ollakseen vielä ajossa.
- suomi-kk
Voi jesus, aamun naurut :D
Tuo vetarin murros voisi muuten ollakin yksi vaihtoehto, paitsi että se tuskin pitäisi ääntä startatessa. Ajonvakautusjärjestelmän ääni se ei ole, tiedän kyllä miltä se kuulostaa. Jokin kiinteä osa antaa nyt periksi aina moottorin ja korin tärähtäessä.
Vaihdelaatikkoa tai kytkintä ei ole vielä tullut mietittyä, mutta nyt sekin alkaa tulemaan vaihtoehdoksi. Mutta ei sekään täysin selvä asia ole, koska laatikko on täynnä pyöriviä osia ja silloin luulisi sen äänen kuuluvan jatkuvasti. - näin.meillä
suomi-kk kirjoitti:
Voi jesus, aamun naurut :D
Tuo vetarin murros voisi muuten ollakin yksi vaihtoehto, paitsi että se tuskin pitäisi ääntä startatessa. Ajonvakautusjärjestelmän ääni se ei ole, tiedän kyllä miltä se kuulostaa. Jokin kiinteä osa antaa nyt periksi aina moottorin ja korin tärähtäessä.
Vaihdelaatikkoa tai kytkintä ei ole vielä tullut mietittyä, mutta nyt sekin alkaa tulemaan vaihtoehdoksi. Mutta ei sekään täysin selvä asia ole, koska laatikko on täynnä pyöriviä osia ja silloin luulisi sen äänen kuuluvan jatkuvasti.Minulla Opelissa aikanaan kolahdus johtui löysällä olleesta ilmaputsarikotelosta, joka kolahti koripeltiä vasten käynnistäessä ja isommissa kuopissa.
- suomi-kk
näin.meillä kirjoitti:
Minulla Opelissa aikanaan kolahdus johtui löysällä olleesta ilmaputsarikotelosta, joka kolahti koripeltiä vasten käynnistäessä ja isommissa kuopissa.
Tämä ääni on terävä, eli aivan kuin löisi voimalla vasaralla tai meisselin kärjellä koriin.
- outonaksutus
Kampiaksiaali poikkassut riki mennyt katki
- justiisa
Veikkaan pakosarjan ja pakoputken liitoskohtaa.
- 85269
Höpön löpön juntit sisempi vetari liikahtaa aina konetta vapisuttaa!
- Runkolösähti
Kyllä se on runkopellit ruvenneet antautumaan, sehän se niissä tulee lopulta vastaan jos moottoria pidetään tarpeeks kauan.
- Normaalia
No Ei välttämättä runko, moottorin kiinnityshän se on. Kun Tokossa tulee satatonnnia täyteen niin kyllä korin osat alkaa napsamaan ja muovipaneelit suorastaan paukkuu.
- Toyota-palstan
trollipojun koneelta kaikki Toyotaa solvaavat nolot ja lapselliset kommentit, tälläkin kertaa.
- pakko.puuttua
En ole koemielessä, osin myös ulkomaan matkani johdosta, kirjoittanut viime torstain jälkeen tänne palstalle sanaakaan. Kuitenkin tänne näyttää sataneen rakkaalle trollipojullesi kiitosta ja kunniaa päivittäin. Osaatko kertoa tuolle syyn?
- suomi-kk
Jospa unohdettaan nämä trollien vastaukset ja palataan itse asiaan.
Moottorin tukikumejakin olen käynyt läpi, mutta ei niissä näytä olevan mitään vikaa. Ne kumien tukijalat ovat jämäkästi kiinni apurungossa jne. ja sitä ääntä ei saa aikaiseksi ainakaan konetta heiluttelemalla. Vaihdelaatikolla taitaa myös olla oma yläpuolinen tukensa, mutta siihen on hankala päästä käsiksi. Vaihdelaatikko on ollut irti viimeksi noin 2-vuotta sitten kytkinremontin yhteydessä, joten onhan sen tuen kiinnityspultit voineet löystyä. Sinne pitäs yrittää jotenkin vaan päästä käsiksi... - ei.puruluu
suomi-kk kirjoitti:
Jospa unohdettaan nämä trollien vastaukset ja palataan itse asiaan.
Moottorin tukikumejakin olen käynyt läpi, mutta ei niissä näytä olevan mitään vikaa. Ne kumien tukijalat ovat jämäkästi kiinni apurungossa jne. ja sitä ääntä ei saa aikaiseksi ainakaan konetta heiluttelemalla. Vaihdelaatikolla taitaa myös olla oma yläpuolinen tukensa, mutta siihen on hankala päästä käsiksi. Vaihdelaatikko on ollut irti viimeksi noin 2-vuotta sitten kytkinremontin yhteydessä, joten onhan sen tuen kiinnityspultit voineet löystyä. Sinne pitäs yrittää jotenkin vaan päästä käsiksi...Olisiko kuitenkin niin yksinkertainen vika kuin koiranluu, pitää yllättävän kovan äänen ollakseen niin heiveröinen osa.
- suomi-kk
ei.puruluu kirjoitti:
Olisiko kuitenkin niin yksinkertainen vika kuin koiranluu, pitää yllättävän kovan äänen ollakseen niin heiveröinen osa.
Mutta entäs, kun se napsatava ääni voi kuulua heti startatessa, tuskin koiranluukaan siinä vaiheessa pitää ääntä. Eikä niissä kyllä välyksiä ole, kun tuossa pari viikkoa sitten tarkistin. Toisaalta nuo pyöräntuennan niveletkään eivät ole poissuljettu vaihtoehto. Vasemman puoleinen alapallonivel nimittäin on vaihtokunnossa, ei väljyyden vaan rikkonaisen suojakumin vuoksi=rasvat tulossa pihalle. Mutta sekään tuskin tuota ääntä aiheuttaa. Yritän päästä viikonloppuna tarkistamaan tuon vaihdelaatikon tuenna.
- ei.puruluu
suomi-kk kirjoitti:
Mutta entäs, kun se napsatava ääni voi kuulua heti startatessa, tuskin koiranluukaan siinä vaiheessa pitää ääntä. Eikä niissä kyllä välyksiä ole, kun tuossa pari viikkoa sitten tarkistin. Toisaalta nuo pyöräntuennan niveletkään eivät ole poissuljettu vaihtoehto. Vasemman puoleinen alapallonivel nimittäin on vaihtokunnossa, ei väljyyden vaan rikkonaisen suojakumin vuoksi=rasvat tulossa pihalle. Mutta sekään tuskin tuota ääntä aiheuttaa. Yritän päästä viikonloppuna tarkistamaan tuon vaihdelaatikon tuenna.
Tuntematta Toyotan pakoputkea tarkemmin, niin onko siinä joustava liitos moottorin alla?
- suomi-kk
ei.puruluu kirjoitti:
Tuntematta Toyotan pakoputkea tarkemmin, niin onko siinä joustava liitos moottorin alla?
Pakosarjan ja katin välisessä liitoksessa on jousikuormitteiset pultit, eli sen kummempia joustoja siellä ei ole.
- Narahtava.Toyota
suomi-kk kirjoitti:
Mutta entäs, kun se napsatava ääni voi kuulua heti startatessa, tuskin koiranluukaan siinä vaiheessa pitää ääntä. Eikä niissä kyllä välyksiä ole, kun tuossa pari viikkoa sitten tarkistin. Toisaalta nuo pyöräntuennan niveletkään eivät ole poissuljettu vaihtoehto. Vasemman puoleinen alapallonivel nimittäin on vaihtokunnossa, ei väljyyden vaan rikkonaisen suojakumin vuoksi=rasvat tulossa pihalle. Mutta sekään tuskin tuota ääntä aiheuttaa. Yritän päästä viikonloppuna tarkistamaan tuon vaihdelaatikon tuenna.
Minullakin tuli koiranluu mieleen. Osaa pitää yllättävästi ääniä, etenkin kun nivel mennyt ihan kuivaksi, mutta ei ole väljä.
Koiranluun niveliin tulee herkästi liikettä korin liikahtaessa. - suomi-kk
No eihän sinne pellin tai auton alle mitään ehtinyt viikonlopun aikana, mutta uusi yritys ensi kerralla.
- suomi-kk
No nyt on tutkittu vaihdelaatikon ylätuenta, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Kiinni oli jämäkästi. Lisäksi se alapallonivelen suojakumi ei ollut puhki, vaan se rasva oli jostain syystä tursunut sieltä kumin "kauluksesta" ulos.
- EtupäässäKuskilla
Kellä hyvänsä napsahtaa jos pitää soutaa 12 vuotta vanhaa Avea.
- Eitarttejaarittaa
Pitää pyytää arvoisaa tojohönöä että jos välttämättä haluat heitellä bensaa liekkeihin niin voit ehkä tehdä sen vähän tiivistetymmin. Romaanipalsta tais olla muualla suomi24.fissä.
- RUPELIAIROILLA
TOYO SOUTUVENE MYYDÄÄN EDULLISESTI ENNEN KELIRIKKOO.
- ElämänEliksiiriä
Tojota on ainoa auto, joka muuttaa muotoaan jokaisen töyssyn välillä, ennen pomppua vetää oikealle ja sen jälkeen vasemmalle. Elämä on jännää, koskaan ei voi tietää mihin tänään mennään.
- ehdoittaja
Nauhoita se ääni ja laite nettiin kuunneltavaksi. Ilmaisia palveluita on vaikka kuinka. Itsellä 2005 mallin bensa corolla ja siitäkin uudekseltaan kuului joku napsaus kun lähti liikkeelle ja oli jo päässyt ehkä kävelyvauhtiin. Ei ole ajonvakautusta minun autossa.
- suomi-kk
Tuossa viimeksi mainitsin tarkistaneeni vaihdelaatikon yläpuolisen kiinnityksen. Jotta siihen pääsi käsiksi, niin jouduin irrottamaan ilmanputsarikotelon. Tosiaan mitään löysiä tai välyksiä ei löytynyt sieltä kiinnityksestä. Pian tulee pari viikkoa kuluneeksi tästä, eikä tuota napsahtelua nyt ole kuulunut. Kun siellä vaihdelaatikon kiinnityksessä ei ollut mitään vikaa, niin olisikohan se ilmanputsarin kotelo sitten päästänyt sen äänen..se tuntui olevan vähän löysähkösti kiinni. Se on kolmella ruuvilla kiinni rungossa ja muistaakseni siinä vaihdelaatikon kiinnikkeessä. Tiedä näistä sitten..
- rannilax
Pistehitsaukset irronneet etu palkien pellit natisevat kovassa kiihdytyksessä ,tahtoo joutua koville kun 4200kg tiilikuorma teli kärysä kytkin sihisee..
- SkodaRS
Tilastot kertovat missä päin maata asuvat fiksuimmat ja rikkaimmat ihmiset. Autokanta kertoo totuuden. Vie ehdottomasti ja pikaisesti se ruostepesäsi paalaukseen ja osta itsellesi AUTO.
Näin auto-Suomi on nyt jakautunut – Yle: Uusmaalaisten uudet Skodat, maakuntien lähes romuikäiset Toyotat.
Toyota Avensis vuosimallia 1998 on yleisin auto maakunnassa, kun esimerkiksi Uudellamaalla ykkösenä on uudenkarhea Skoda Octavia, kertoo Yleisradio.
Ylen mukaan Pohjois-Karjalan teiden ”kaikkein kirkkaimpana tähtenä, RUOSTEISIMPANA, on maakunnan yleisin henkilöauto, Avensis vuosimallia 1998”.
Etelä-Suomessa autokantaa leimaavat puolestaan työsuhdeautojen paljous ja ihmisten korkeampi tulotaso. Trafin loppuvuoden tilastoissa Uudenmaan yleisin auto on nyt Skoda Octavia vuosimallia 2015. - riprsps
On tosi laho avensis kun takaovet putos irti tiellä olleen heiton jälkeen kaalimato syönyt puolet lokasuojista puskurit ja vähän kattoo..
- suomi-kk
Eipä tuota naksahdusta ole nyt kesän aikana kuulunut. Voisi siis olettaa, että se ilmanputsarikotelo oli varmaankin ollut alunperin vähän löysällä ja se pääsi liikahtamaan aina silloin, kun moottori/vaihdelaattikko heilahti tuennoissaan. Se kotelohan on kiinni vaihdelaatikon ylätuennassa sekä korissa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.35088781 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12581Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692358- 1791955
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161542Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91401- 1121347
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181841328RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601310Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421227