minkä laisella vehkeellä tehään noi puu kauhat ja mistä niitä saa?
puu kauhojen tekemine
8
5967
Vastaukset
- tehnyt
Voi tehdä täysin koneellisesti tai kauhapuukolla.Mä oon tehnyt jälkimmäisellä.Niitä saa esim. http://www.slojd-detaljer.com/butik/default.asp
Kauppa on Ruotsissa ja melko kallis,joku voisi tietää Suomen puolelta vastaavan.- vielä
Slöjdin sivuilta löytyy osastolta työkalut,siitä puutyökalut,kauhapuukot siellä nimellä vino veitsi.
- Suomessa
http://www.slojd-detaljer.com/butik/default.asp
klikkaamalla tuota linkkiä ja avautuvan sivun alalaidassa olevaa suomen lippua, päädyt ao. firman suomenkielisille sivuille.
Tuolta olen kampetta tilannut ja toimitukset lähtee .. muistasin nyt, niin Kokkolasta tai Vaasasta.
Mikään ei estä asioimasta itse liikkeessä, jos se sattuu jonkun meistä lähellä tai matkan varrella sijaitsemaan.
Huono puoli noitten palveluissa on, se etteivät
toimita alta 50 euron tilauksia.
Mutta jos tuttavan kanssa yhteistoimintaa, niin tilauksia voi yhdistää.
Näin voi säästää sekä posti, että toimituskuluissa. Näin meillä.
Tuonne, jos annat yhteystietosi, niin toimittavat maksuttoman kuvasto/ hinnaston.
- Topias
http://www.hattijahunen.com/kuvat/kuvat/kauhapora.jpg
Kuvassa on omatekoinen kauhapora, ns. kuksapora. Tämä pora on tehty kaivurin männänvarresta sahatusta kiekosta, johon on tehty sorvissa leikkausura ja viistetty reuna teräväksi. Saatuun terään on hitsattu kartio-istukkaan sopiva varsi.
Kuvassa pora pyörii noin 1000 kierrosta minuutissa nopeudella, vaikka se näyttää pysähtyneen paikalleen nopean valotuksen takia. Lentävästä puu-purusta huomaa kuitenkin koran toimivan.
Poraa käytetään tässä pylväsporakoneella, mikä onkin ainoa turvallinen tapa.
Valmiita kuksaporia on myös myynnissä työkaluliikkeisssä ja ilmat-pihalle-tavarataloissa yms. halpakaupoissa, hinnat lienevät 100-200 euroa/kpl. - Puukauha
Kätevin työkalu kauhanpesän jyrsimiseen lienee ns. kevytversiona on ehkä porakoneen istukkaan kiinnitettävä "letku" jonka päässä on pieni istukka (kuten porakoneessa) johon voi kiinnittää erilaisia pyöriviä teriä: poranteristä-pallomaisiin jyrsiviin teräs-teriin sekä erimuotoisiä hiomakiteriä. Käytännössa toimitaan niin että pora käynnistetään (kierrokset jatkuvasti päällä) jolloin se pyörittää letkun päässä olevaa terää, letkua pidellään kynäotteella ja terää liikutellaan työstettävän kappaleen pinnalla haluttuun tapaan. Tämä työkalu ohittaa kirkkaasti puukon jos aikomuksen on tehdä esim. kauha. Nämä työkalut saa esim. K-Raudasta tai muusta puutykaluja myyvästä kaupasta.
- Dremel
sopisi parhaiten sellaisella, joka ei ennen ole kauhoja eikä muita puujuttuja tehnyt. Se on aika hentoinen, mutta samalla kohtuu turvallinen. Ei lähde käsistä varmaankaan. Ja siihen saa myös sen "letku" systeemin.
- Kuksaa
Tarkoittanet lappalaisten perinne ruokailuastiaa kuksaa.
Kuksia olen valmistanut sorvaamalla kupin sisäpinnan muotoon valmiiksi.
Elikkä pahkaaihion olen ensin kantannut sorvinpakkaan kiinnitarttuvaan muotoon,
joskus olen jopa joutunut liimaamaan lisäpalikkaa kupeeseen jotta tuo on onnistunut.
Ulkopuolen muotoilen lähimuotoon vannesahalla ja nauhasantaajalla.
Loppu on sitten hiekkapaperilla käsityötä.
Televisio dokumentissa lapinmies valmisti taltalla kaivertaen kuksia.
Hänellä oli useita erikokoisia lusikkamallisia kourutalttoja.
http://personal.inet.fi/koti/sorvisoppi/
Otsikon alta Dastra ja kuvasta neljä, taltta 34 muistuttaa lähinnä lapinmiehen työkalua.
Tavaratalo Kärkkäisessä olen nähnyt kuksaporia, juuri tuollaisa, kuin hattijahusen kuvassa
hinta jotain 70 - 80 euron paikkeilla. Seppähenkinen tuollaisen valmistaa itsekkin,
samoin kuin tuon dastra taltankin.
Kuppipuolen sisäviimeistelyssä on osoittautunut porakoneella pyöritettävä lamellilaikka...
meillä sanotaan virsikirjalaikka käteväksi.
Bläkkerin raspiroope on päällymuotoilussa toimiva.
Sitten vain rautalangan päätä kuumennat uunissa ja polttelet lapinaaiheisia symbooleita pintaan ja tietenkin kuksanomistajan nimen. - Jupe P.
Kestävän ja nätin puukauhan saa suorasyisestä koivusta, joka sahataan vannesahalla profiiliin, eli sivusta katsottuna kauhan näköiseksi. Tämän jälkeen sahataan esille kauhan varsi. Sitten puukolla veistetään muotoja itse kauhaosaan sekä varteen. Kauhan "pesän" vuoleminen tapahtuu parhaiten kovelin -nimisellä työkalulla, ja tällä koverretaan ja puukolla autetaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122