Moottorille kertyvät käyttötunnit

Tunnitylös

Katselin tuossa äskettäin erään kiinnostavan 37 jalkaisen matkaveneen myynti - ilmoitusta ja ihmettelin vanhan veneen moottoritunteja.
Minkä verran mahtaa purjehtijalle keskimäärin tulla moottoritunteja kaudessa?
Itse olen "notorious" konettaja, joten en voi siitä ottaa mitään vertailukohtaa.

24

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleispäteväsääntö

      Perhepurjehtija ajaa käyttötunneista noin 20 % purjeella, loput koneella.

    • KoneetEiTunteihinKuole

      Mulle tuli 127 tuntia 17 vuoden aikana, nykyisin noin 300, kun olen moottoriveneilijä, maileja jokseenkin saman verran.

      • Joakim1

        17 kauden aikana yhteensä 127 tuntia vai keskimäärin 127 tuntia kaudessa?

        Meidän veneellä on kertynyt 12 kaudessa 950 tuntia ja reilut 12 tuhatta mailia. Niistä 400 tuntia ja reilut 4 tuhatta mailia tulivat edellisellä omistajalla 6 kaudessa.

        1000 mailia kaudessa on varmasti yli Suomessa olevien tuon kokoluokan purjeveneiden keskiarvon. En tiedä miten tuo 80 tuntia kaudessa sitten on.

        Jos liikkuu Suomessa/Itämerellä 1000 mailia, todennäköisesti mukana on ainakin 50-100 satamasta/ankkurista lähtöä tai tuloa, joissa kone yleensä käy paikasta riippuen ehkä 10-30 minuuttia/kpl. Noista jo tulee helposti ~30 tuntia, vaikka ei siis ajaisi varsinaisti matkaa koneella lainkaan. Jos sitten tekee pitkiä etappeja, joutuu todennäköisesti käyttämään konetta ainakin tuon verran akkujen lataamiseen.

        Meillä todennäköisesti noita sataman läheisyyden tunteja tulee reilusti enemmän, sillä en usko, että ajamme matkaa 50 tuntia kaudessa koneella. Todella harvinaista on, että ajaisimme enemmän kuin 4 tuntia päivässsä ja noita lyhyempiä pätkiä pitäisi olla tolkuton määrä. Ainoa poikkeus oli Göta-kanava, jossa tuli väkisin paljon konetunteja päivässä.


      • samoissa.mennään
        Joakim1 kirjoitti:

        17 kauden aikana yhteensä 127 tuntia vai keskimäärin 127 tuntia kaudessa?

        Meidän veneellä on kertynyt 12 kaudessa 950 tuntia ja reilut 12 tuhatta mailia. Niistä 400 tuntia ja reilut 4 tuhatta mailia tulivat edellisellä omistajalla 6 kaudessa.

        1000 mailia kaudessa on varmasti yli Suomessa olevien tuon kokoluokan purjeveneiden keskiarvon. En tiedä miten tuo 80 tuntia kaudessa sitten on.

        Jos liikkuu Suomessa/Itämerellä 1000 mailia, todennäköisesti mukana on ainakin 50-100 satamasta/ankkurista lähtöä tai tuloa, joissa kone yleensä käy paikasta riippuen ehkä 10-30 minuuttia/kpl. Noista jo tulee helposti ~30 tuntia, vaikka ei siis ajaisi varsinaisti matkaa koneella lainkaan. Jos sitten tekee pitkiä etappeja, joutuu todennäköisesti käyttämään konetta ainakin tuon verran akkujen lataamiseen.

        Meillä todennäköisesti noita sataman läheisyyden tunteja tulee reilusti enemmän, sillä en usko, että ajamme matkaa 50 tuntia kaudessa koneella. Todella harvinaista on, että ajaisimme enemmän kuin 4 tuntia päivässsä ja noita lyhyempiä pätkiä pitäisi olla tolkuton määrä. Ainoa poikkeus oli Göta-kanava, jossa tuli väkisin paljon konetunteja päivässä.

        Lähes identtiset luvut Joakimilla ja minulla sekä mailien että konetuntien suhteen. Mitä olen tuttujen kanssa asiasta jutellut, on sellainen 80-120 tuntia kaudessa varsin tavallinen lukema.


      • KoneEiKuoleTunteihin
        Joakim1 kirjoitti:

        17 kauden aikana yhteensä 127 tuntia vai keskimäärin 127 tuntia kaudessa?

        Meidän veneellä on kertynyt 12 kaudessa 950 tuntia ja reilut 12 tuhatta mailia. Niistä 400 tuntia ja reilut 4 tuhatta mailia tulivat edellisellä omistajalla 6 kaudessa.

        1000 mailia kaudessa on varmasti yli Suomessa olevien tuon kokoluokan purjeveneiden keskiarvon. En tiedä miten tuo 80 tuntia kaudessa sitten on.

        Jos liikkuu Suomessa/Itämerellä 1000 mailia, todennäköisesti mukana on ainakin 50-100 satamasta/ankkurista lähtöä tai tuloa, joissa kone yleensä käy paikasta riippuen ehkä 10-30 minuuttia/kpl. Noista jo tulee helposti ~30 tuntia, vaikka ei siis ajaisi varsinaisti matkaa koneella lainkaan. Jos sitten tekee pitkiä etappeja, joutuu todennäköisesti käyttämään konetta ainakin tuon verran akkujen lataamiseen.

        Meillä todennäköisesti noita sataman läheisyyden tunteja tulee reilusti enemmän, sillä en usko, että ajamme matkaa 50 tuntia kaudessa koneella. Todella harvinaista on, että ajaisimme enemmän kuin 4 tuntia päivässsä ja noita lyhyempiä pätkiä pitäisi olla tolkuton määrä. Ainoa poikkeus oli Göta-kanava, jossa tuli väkisin paljon konetunteja päivässä.

        17 kauden aikana, pidin purjehduksesta ja kone kävi usein vain ihan viimeisen pätkän ennen satamaa ja päin vastoin usein vain muutaman minuutin. Aina purjehdin vaikka vastaista yms. Oliskohan mennyt edes 10 litraa dieseliä vuodessa, lämppäri kävi esso bluella.

        Tuli vaan mitta täyteen sateessa istuskelua/seisomista, vanhuus ei tule yksin...


      • KoneEiKuoleTunteihin
        KoneEiKuoleTunteihin kirjoitti:

        17 kauden aikana, pidin purjehduksesta ja kone kävi usein vain ihan viimeisen pätkän ennen satamaa ja päin vastoin usein vain muutaman minuutin. Aina purjehdin vaikka vastaista yms. Oliskohan mennyt edes 10 litraa dieseliä vuodessa, lämppäri kävi esso bluella.

        Tuli vaan mitta täyteen sateessa istuskelua/seisomista, vanhuus ei tule yksin...

        Lisään vielä, tuohon aikaan ei ollut sähköntarvetta juuri lainkaan pieni viileä lokero ja aurinko paneli pystyi pitämään sen pystyssä. Karttaplottereita ei ollut vielä olemassa ja gps oli garmin sellainen patter/12v.

        Homasin vasta tähän moottoriveneeseen "kaikki" herkut...


    • KalenteriEiKello

      Harvoin veneen, edes moottoriveneen, moottori kuluu käyttötuntien takia loppuun. Käyttämättömyys on suurempi riski, jonka seurauksena öljy laskeutuu pohjalle ja metallipinnat paljastuu. Putket ja tiivisteetkin hapertuvat seisonnassa ja pumput ja suuttimet kuivuvat.

      Väitän, että koneen iällä on merkitystä enemmän kuin tunneilla varsinkin, jos tunteja on vähän.

    • AlbinNova

      Meillä näyttää tulevan noin 100 tuntia kaudessa. Eli neljän-viiden viikon loma viikonloput.

      Luin äsken kirja Lars Hässleriltä, hän manitsi että teki koneelle täysremppa kun oli ajettu 27 000 tuntia. (Beneteau 50 ja 80hv Perkins).

      • Samoin. Keskimäärin vähän yli 100 tuntia per kausi. Moottorilla alkaa 13. kausi ja mittarissa 1400 tuntia. Öljyt vaihdetaan joka syksy, venttiilit säädetty 2 kertaa, hihna kerran ja impelleri parin vuoden välein. Muuta hoitoa ei ole kaivannut.


    • A_33

      Purjevenedieselin keskimääräinen kestoikä n. 10.000 ajotuntia ennen isompaa remppaa, jos ei syöpymisestä johtuvia ongelmia (Don Casey).

    • Tuleehanniitä

      Parinkymmenen vuoden tilastoista katsoen minulle tulee vuodessa 150-220 h koneajoa.
      Merellä kaikki viikonloput 4:n viikon loman.
      Joskus vaan ei tuule ja koneella on pakko ajaa, jos johonkin haluaa.
      Kun ajaa esim Waxholmista Marikseen, niin siitä tulee jo helposti 10 h.

    • SaaristonRisteilijä

      Meillä konetunteja n. 50 kaudessa ja maileja 800 luokkaa.

    • Purjehduspäivässä tulee varmaan ajettua keskimäärin n. 45 minuuttia koneella. Tulo ja lähtö 10 minuuttia, lisäksi tyynessä kelissä enintään 2-3 tuntia päivässä. Viime kesänä ei tarvinnut tyynen kelin takia ajella koneella paljoakaan.

    • Suomen-Huvikuunarit-ry

      Pyörin viitisen sataa mailia kesässä, koneella ehkä 10-20. Useimmilla reissuilla ajetaan kaapelinmitta laiturista ulos - ja paluumatkalla toisin päin.

      • ohhoh12

        Tuossa kannattaisi ihan vain koneen takia ajaa se joskus lämpimäksi vaikka ei olisi pakko pitää käynnissä. Saa ainakin vedet pois öljystä.


      • Suomen-Huvikuunarit-ry

        Kyllä se pariin kertaan kesässä yleensä ehtii lämmetäkin: jos tuuli tyystin tyyntyy, saattaa jokunen maili tulla kerralla.

        Mutta niin vähäistä on ajo, että sähkömoottorikin ajaisi ehkä asian - bensan hankkiminen on kyllä helpompaa kuin täyden akun löytäminen tyhjenneen tilalle, jos tilanne tulee.


    • Micce52__

      Käyttötuntimittarin mukaan 100-200 konetuntia vuodessa, vähän riippuen siitä menemmekö Götan kanavasta läpi vai ei.
      Veneilykaudessa liikumme 2000-2500 mailia vuodessa, yöpymisiä veneessä 80-100.

    • Seiluuta

      Meillä luvut on 60-70 konetuntia ja 1000nm vuodessa.

    • 36ft

      70-120h ajoa vuodessa ja mailja 1200-1500 riippuen kesästä. 20 vuotta vanhalla Yanmar 3GM30F koneella nyt 1300h.

    • Purrrrrrjevene

      Tässä kannattaa huomioida myös tuntimittarissa näkymättämät tunnit, ainakin Volvon dieseleissä näyttää tuntumittari lopettavan toimintansa muutaman vuoden välein. Siksi mittarin näyttämä tuntimäärä voi olla "epäilyttävän alhainen".
      Omalla 37-jalkaisella konetunteja tulee maksimissaan 50 kauden aikana.

      • Joakim1

        Noita hajoavia tuntimittareita oli useilla merkeillä 2000-luvun puolivälissä. Siis VP:n lisäksi ainakin Yanmar ja Isuzu. Yhteistä noilla on se, että ne ovat Siemens/VDO:n valmistamia.

        Tuntimittari ei oikeastaan edes hajoa, vaan LCD-näyttö lopettaa toimintansa. Tuohon on jo muutaman vuoden ollut olemassa Arduino-pohjainen korvikenäyttö, mutta sen asennus ja ohjelmointi on vaatinut hiukan osaamista. Nyt on saatavilla myös aika kohtuuhintainen alkuperäisen kaltainen näyttö. Ostin juuri täältä: http://www.boatstuff.se/display-timraknare.html ja tunnit tulivat näkyviin. Viimeksi olin nähnyt tunnit ajoittain toimivassa LCD:ssä 2014.

        Tunnit kertyvät noissa normaalisti, vaikka näyttö on pimeä.


    • Tyypillinen kauden mpk-määrä näyttää kirjanpitoni mukaan pyörivän 1000-1200 välissä, siitä suunnilleen kolmannes koneajoa. Ja ketjua lukien vaikuttaisi siltä, että 50-70 h/kausi -haarukkaan osuu aika monella muullakin.

    • ariel371

      Matkaveneessä on vuosien saatossa pätenyt se, että konetunteja tulee noin kymmenesosa verrattuna lokin mpk -kertymään.
      Tähän menevät sitten niin tuhannen mpk:n purjehdukset kuin satojen mailien mittaiset vastatuuli-, -virta ja pläkäkoneilut, lataamiskäytöt ym.
      Meridieseliä ei ajamalla riko, päinvastoin. Kestävyydessä joku Yanmar vetää vertoja vähintään jollekin takavuosien MB -autodieseleille joilla ajettiin avaamatta likimain miljoona km, eli 20 000 tuntia.

    • HuoltoKaveri

      Kuinka moni teistä syövyttää koneensa itse pilalle, kun ei jaksa vaihtaa makeavesipuolen glygoleja, jotka muuttuvat hapoiksi vanhetessaan, tai muista tiedä koneessa olevista sinkeistä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe