Paras takkaleivinuuni?

Juha

Markkinoilla on monenlaisia takkaleivinuuneja. Yksi on Kermansaven systeemi, jossa takan lämmöllä lämmitetään leivinuunia ts. leivinuuni toimii takan yläpalotilana.

Toinen systeemi on sitten sellainen, että leivinuunia voi lämmittää erikseen, kuten Nunnauunilla, Tulikivellä ja sitten pienemmällä Vuolerilla. Näille ratkaisuille kuitenkin riittää yksi savuhormi. Nunnauunilla on lisäksi ns. "lämpölaatikko", jossa takan lämmöllä lämmitetään umpinaista leivinuunin tulipesää.

Kysymys kuuluukin, että onko teillä kokemusta kyseisistä tuotteista ja mikä on mielestänne paras ratkaisus (paistoteho, puun tarve, käyttö yleensä)?

18

17880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marde

      Meille tulee keväällä Tiilerin takkaleivinuuni. Siinä voi lämmittää erikseen takkaa ja leivinuunia. Jos pelkkää takkaa lämmittää, niin leivinuunia voi lämmittää n. 130 asteeseen. Jos haluaa leivinuuniin korkeamman lämpötilan, niin pitää lämmitää myös leivinuunin puolelta. Muurari kertoili, että joillakin valmistajilla on vain yksi hormi, jolloin leivinuunin puoli nokeentuu pilalle. Näin ei ole Tiilerin takkaleivinuunissa...

      • Jamo

        Esimerkiksi Kivian takkaleivinuuni liitetään yhteen hormiin ja molemmissa pesissä voi polttaa puita erikseen.Toinen vaihtoehto on ns.ainapuhdas
        jossa leivinuunissa ei polteta puita,eikä savukaasut kierrä leivinuuniin.Lämpötila ei tässä
        jälkimmäisessä nouse oikein riittävästi leipomiseen.
        En oikein ymmärrä mitä se muurari on kertoillut
        yhteen hormiin liittämisestä ja nokeentumisesta.
        Sitten on näitä Kerman Saven systeemejä jossa
        leivinuuni toimii takan yläpalotilana,niissä voi
        nokeentuminen olla ongelma.Yksi nähtiin Laukaan
        asuntomessuilla,jossa oli poltettu puita.
        Tiileri on kyllä leivinuuniksi ehkä paras valinta.


    • nunnauuni

      Mulla on tuo "lämpölaatikko" malli ja se tuntuu olevan ihan ok. Lämpiää vaikka 300 asteeseen, tosin silloin takan ulkopinta on yli 100 astetta ja tuntuu hieman vaaralliselta. Hyvä asia on että sitä voi tarvittaessa lämmittää lisää jos jäähtyy liikaa, tosin silloin takaosa lämpiää nopeimmin.

      Ainoa asia mikä voisi mielestäni olla paremmin on lämmön tasaisuus. Ehkä kiveä saisi olla enemmän, jolloin tämä "lämpölaatikko" systeemi ei ehkä toimisikaan (ainakaan isossa tulikiven takassa ei leivinuuni lämpene takan puolelta kunnolla). En halua ottaa kantaa mikä olisi paras.

    • liisanpoika

      ja hintoja vertailtuani, päädyin lopulta tiilerin leivinuuniin joka asennettuna maksaa mulle 2434 eskoa. mun piti aluksi ottaa takkaleivinuuni, mutta hintoja kyseltyäni, ne olivat aina yli 4 tonnia, röyhkeimmät kyseli vitosen kieppeillä, päädyin pieneen leivinuuniin jonka syvyys on 885 mm. mietin takan tarpeellisuutta tunnelman luojana ja grilliherkkujen teon kannalta myös, mutta koska mulla on pihalla grillikota,totesin, että en maksa takan tunnelmasta paria tonnia.
      tosin ulkona kodassa ei tule talvella grillattua, kuten sisätakan ääressä voi tehdä pakkasten paukkuessa. oma tarve ja sisustukseen sopivuus ratkaisi mulla valinnan.
      otin perusmalliin lisävarusteeksi hiilenpolttoarinan ja kolmannen nuohousluukun. perusmallin nuohousluukuilla sutari ei olisi päässyt uunin takana poikittain olevaan poskeen, josta piipun reikä lähtee.

      olisin ehkä saattanut harkita myös tiilerin takkaleivinuunia, mutta mun tapauksessa juskan korkeus oli 185 cm, eikä 50 vuotta vanhan piipun kylkeen uskalla hiltiä tarjota, jotta asentaisi saneerauspellin ylemmäs, kun ne tiilerin takkaleivinuunit on korkeampia kuin mun tapauksessa ollut vapaa korkeus. vuolukivisiä takkaleivinuuneja olisi saanut kyllä sopimaan mulla olevaan tilaan, mutta hinta oli liian kova.
      lisäksi vuolukiveä alkaa olla liikaa ja melkein kaikilla että nyt on taas tullut tiili ja kaakeli uudestaan pintamateriaaleina harmaata vuolukiveä suositummaksi, monet sanoo.

      jos olisin itselle ottanut takkaleivinuunin, olisin päätynyt malliin, joka on tarvittaessa lämmitettävä. pataruuat hautuu siinä takankin lämmöllä ja ruisleipää varten pitää tietysti lämmittää yläpesässä mutta edeltävänä päivänä riittää takalla tehty esilämmitys.

      • iida

        keneltä pyysit tarjousta tiilerin takkaleivinuunista asennettuna? meille tulossa tiilerin takkaleivinuunin (luukut vastakkain) sydämen ympärille puolikuun muodoinen takkaleivinuuni puunsäilytyskoloineen ja aputasoineen ja sain juuri takkamuurarilta tarjouksen 3600 euroa koko hökötyksestä. ei mielestäni pahahintainen :)


      • pasi
        iida kirjoitti:

        keneltä pyysit tarjousta tiilerin takkaleivinuunista asennettuna? meille tulossa tiilerin takkaleivinuunin (luukut vastakkain) sydämen ympärille puolikuun muodoinen takkaleivinuuni puunsäilytyskoloineen ja aputasoineen ja sain juuri takkamuurarilta tarjouksen 3600 euroa koko hökötyksestä. ei mielestäni pahahintainen :)

        Onko tuo takka teidän oma sommitelma vai suoraan Tiilerin kuvastosta? Vai perustuuko teidän malli Tiilerin Tyyneen jossa luukut on vastakkaisella puolella?


    • Johanna

      Jos haluat parhaan, osta Kermansaven Johanna.
      Hinta aika kova, mutta toimii todella hyvin.
      Tuli vain takkaan ja myös leivinuuni lämpiää, pesällisellä lämpöä uunissa 250 astetta. Eikä uuni nokeennu yhtään, vaikka toimii yläpalopesänä. Kunhan polttaa kunnon puita (koivua).

      • lämmetä

        2000 kiloa kiveä 250 asteeseen yhdellä pesällisellä (mistä läpötilasta 200??). Voi se toki hetken olla tuossa lämpötilassa, mutta taitaa lämpö jakautua koko massaan.


    • niitä

      voi leivinuuniksi sanoa mitä ei voi erikseen lämmittää? Jonkunlaisia haudutuspesiä ne on, ei niillä juuri paisteta mitään kun eivät lämpene kunnolla. Eikä toi mainittu nokeentuminenkaan ole mitään plussaa...

      • mää

        Kun itsellä on ihan oikea leivinuuni, eikä mitään takan yläpuolella olevia laatikoita, niin tuntuu naurettavalta lukea leivinuuneista, mitkä ei oikeasti sitä ole. Kuinka pitkään niissä pysyy lämpö? Kun uunissa on riittävästi massaa ja on edellisenä päivänä esilämmittäny uunin, pystyy uunissa paistamaan vaikka mitä, lisäksi lämpö ei ole heti sisällä vaan uuni luovuttaa lämpöä hitaasti, ei tule turhan kuuma sisälle.


    • Jaana

      Kermansavaen takkaleivinuuni on kyllä ihan kelvoton tuote! Sitä saa lämmittää takan puolella kolme-neljä pesällistä, ennen kuin leivinuuni on kunnolla paistolämmössä. Meillä on kahdella tutttavalla vastaava uuni ja ongelmat samanmoisia. Onhan se selvä jo maalaisjärjellä, että leivinuuni pitää lämmittää sisäpuolelta, eikä ulkopuolelta.

      Ihmettelen kyllä tuota aiemmin lähetettyä viestiä, että muka yhdellä pesällisellä paistokuntoon - ja vielä mitä.

      Kyllä leivinuuni, jos yleensä suomalaisesta leivinuunista puhutaan, tulee olla lämmitettävä, eikä takan lämmöllä haudutettava. Eli nämä aiemmin mainitut kiviuunivalmistajat Nunna, Tulikivi, Kivia ja Vuoleri tekevät oikealla systeemillä, paitsi jotkut Nunnan mallit "lämpiävät" takalla. Vinkkinä vaan, että Vuolerilla ja Uunisepillä on erikseen lämmitettävät kaakelitakkaleivinuunit. Olisipa itse tiennyt asiasta kun oltiin hankkimassa uunia.

      • Johanna

        Viimeksi tänään poltettu täysi pesällinen puita Kermansaven takkaleivinuunissa ja lämpötila noin 230-250 astetta leivinuunissa. Hyvin toimii, tuli hyviä pullia.


      • piirakat

        Meillä johanna takkaleivinuuni lämpiää varmasti yhdellä pesällisellä paistokuntoon. Tulihan kiertää leivinuunin kautta lämmittäen sen.


    • Terho

      Kyllä kunnon kiviuuni varsinkin kuviollisesta vuolukivestä on lyömätön peli. Itse ostimme mittatilausuunin Vuolerilta. Se on 135 astetta käännetty erkkeritakkaleivinuuni. Tosin itse haluttiin haudutusuuni, joka pysyy puhtaana. Eihän se tosin lämpeä takan lämmöllä kuin 250 astetta, mutta sitä saa mitä tilaa. Tyytyväisiä kuitenkin ollaan.

      Terveisin Terho Espoosta

      • tittaleivinuuni

        Meillä tuli (rakennettiin 2002 ) tiilerin titta leivinuuni. makso muistakseni noin 2100 euroa plus sitten hormit jne. Kokonaiskustannus oli noin 3700 euroa. Kyllä leivinuuni lämpiää yhellä pesälliselläkin ihan riittävästi, enemmän on ongelmia että se on liian kuuma...
        nimimerkillä muutaman lihakimpaleen karrelle polttanut;)


    • Koivuhalako

      Minun mielestäni paras takkaleivinuuni on Tulikiven mallistosta.

    • oikeesti

      haluaa käyttää paistamiseen eikä ruokien lämmittämiseen tai aamiaispuuron hauduttamiseen on pakko olla semmoinen jota voi lämmittää erikseen, noi muut huijausta.

      Ja jos se "leivin"uuni on yläpalotila se on sitten myös nokitila...

      Moni herkku jää haaveeksi koska lämpötilaa ei saa läheskään samoille lukemille oikean leivinuunin kanssa.

      • aakupetteri

        leivinuunin puolelta kuulema halki,perältä tiilet irti/katkeilleet.7 vuotta vanha ja koivua poltettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe