Attendon toimintamallia! Kauheaa, järkyttävää!

Tätäköluvassa

Nivala-lehdestä

LUKIJALTA
Mielipide terveys- ja etenkin vanhusten palveluista

Olen lukenut Nivala-lehdestä kannanottoja, miten ja mihin suuntaan pitäisi tulevat terveyspalvelut ja etenkin vanhusten hoivat järjestellä. Kauhulla olen kirjoituksista löytänyt sanan Attendo. Olen kokenut suorastaan kansalaisvelvollisuudeksi kertoa omakohtaisia kokemuksia täältä pääkaupunkiseudulta.
En puhu minkään poliittisen puolueen nimissä. Aivan sama, oletko kepulainen tai persu, vihreä tai kokoomuslainen, mutta herätkää hyvät ihmiset ottamaan lähemmin selvää tästä monikansallisesta yrityksestä, joka on valtaamassa koko Suomen terveyspalvelut ja etenkin vanhusten ja vammaisten palvelut. Nämä alueethan ovat juuri niitä, joitten puolestapuhujien äänet hukkuvat nykyisten ”veronmaksajien ”sekamelskaan.
Mieheni on ollut puoli vuotta Attendon hoivakodissa. Meni kävelevänä ja itse ruokailevana sisälle siinä vaiheessa, kun omat voimani omaishoitajan loppuivat. Paikka oli ensimmäinen, mistä löytyi vapaana oleva huone vuoteineen. Välittömästi alkoivat hoitaa häntä sänkyyn sidottuna. Miksikö? No siksi, että on helpompi ruokkia ja lääkitä vuoteeseen kuin nostaa ylös, pukea ja taluttaa oleskelutilaan.
Kaikki asukkaat olivat kuin Biafran nälkiintyneet ihmiset. Suuret, apua huutavat silmät, velttona roikkuva nahka luitten ympärillä. Ellei oma käsi enää vienyt lusikkaa suuhun, ei sitä kukaan muukaan vienyt. Kun ei ollut niitä käsipareja tähän ensimmäiseenkään elämää ylläpitävään toimintoon. Talossa oli paperille kirjoittamaton, ns. hiljainen eutanasia työotteena, kun sen olisi pitänyt olla kuntouttava työote, niin kuin jo on monessa onkeensa ottaneessa suomalaisessa hoivassa.
Monena iltana me omaiset kävimme lähikaupasta ostamassa rakkaillemme leipää iltapalaksi, kun talo tarjosi vain purkillisen rasvatonta viiliä. Koko ruokatouhu oli laskettu halvimman mahdollisen mukaan, perunoita, makaronia ja makkaraa eri variaatioilla.
Attendo tarjoaa palvelujaan tietysti halvemmalla kuin muut yritykset, koska se voi sen tehdä juuri tällä tavalla. Hoitajat olivat pääasiassa Filippiineiltä roudattuja, huonosti suomea puhuvia, suurilla lupauksilla maahan tuotuja. Yrityksen taktiikkana oli vaihtaa hoitajat muutaman viikon tai työvuoron jälkeen uusiin, ja ne suomalaiset, jotka pääsivät jyvälle talon mentaliteetista, lähtivät välittömästi.
Kaikki neuvottelut ja sivistyneesti yritetyt keskustelut hoivan tasosta menivät Kankkulan kaivoon. Nyt olemme saanet siirron kaupungin omaan vanhusten palveluun, ja ero on kuin yöllä ja päivällä.
Kaiken kokemani jälkeen, en näe enää yhtäkään syytä olla hiljaa, tällainen uhka loppuelämästä pakottaa pitämään ääntä.
Kirsti Mäenpää s. Vilkuna
Vantaa

14

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaonedelleen

      Nivalalaisissa on aina ollu proteiinia.

    • attendotuhoaa

      olipa uskottavantuntuinen kirjoitus aloittajalta. kyllä Haapavedellä on attendon toimintatavasta kirjoitettu kymmeniä A4 leikkeitä ja todisteiden kera, jopa viellä kauhisttuavampiakin kokemuksia mitä aloittaja tuo esille, mutta keskustalainen enemmistö tavaleen totutusti vei päätöksen läpi attendoon siirtymiseen terveyspalveluineen. täällä Haapavedellä on vaan ikävää se, että keskusta ei kuutele toisten mielipiteitä vaikka ne on kuinka oikein todistettu. keskustapuolue on vaan niin kus........n puolue, että he tekevät kaiken niinkuin he itse haluavat vaikka asia olisi kuinka pahasti epäsuotuisa kuntalaisille ja viellä jopa lainvastainen..................

    • paljastuuaina

      kaupunki myy vanhat raatajansa ja veronmaksajansa sille joka halvimmalla ottaa, huutolaisiksi

      yksityisellä, voittoa tavoittelevalla "hoivalla" on pitkä varjo

    • Taivaspaikkavarattuna

      Persut, vassarit, kokkarit, vapaat vaikuttajat ja sosdemit yrittivät yksimielisesti estää Attendon tulon tänne. Vaihtoehtoina joko aikalisä kunnes sote ratkeaa tai Haapaveden kaupunki itse rakentaa. Ylläolevan kaltaisia esimerkkejä sekä Attendon toimintatavasta valtuutettu Repo luki valtuustossa pitkän liudan esimerkkejä. Keskustalaisten korvat olivat kuurot. Haapavesi säästää keskustalaisten päätöksellä vanhuspalveluista. Keskustalaisille on aivan sama miten vanhuksia kohdellaan kunhan vain riittää rahaa (velanottokykyä) harrastustoimintaan. Keskustaa äänestämällä tuhon kierre jatkuu. Ihmisyydellä ei ole mitään arvoa keskustapuolueen riveissä.

    • yshqqnjbiip

      Pelottelu se vaan jatkuu ilellä. Sinulla on mielipide ,ettei Haapavedellä saa hoitaa
      vanhuksia. Niinkö? Mikä on sinun arvomaailmasi.

      • Pumptshibum

        Ilekö siellä pelottelee? Näyttää olevan Kirsti Mäenpää omaa sukuaan Vilkuna, kotoisin Nivalasta. Jos yhtään tunnet paikallishistoriaa, niin Vilkunat ovat vanhaa Keskustalaista merkittävää sukua Nivalasta. Vai epäiletkö, että Ilkka olisi kirjoittanut Nivala-lehteen Kirsti Mäenpäänä? Taidat olla kovin vainoharhainen tai sitten podet Ile-kammoa, kun jokainen kirjoitus josta et pidä, on mielestäsi Ilen kirjoittama. Ei Ile ole ainoa, joka Haapavedellä osaa kirjoittaa.


      • Se on Heikki kun tuossa huhuilee.


    • Laskiaispullaa

      Hei hei Heikki (vilkutan iloisesti)! Ile täällä! Tuukko kahaville! Ihan sulle kirijootan. Mie oon kova poika sulle kirijootteleen. Saat pullaaki jos tuut. Kirijotellaan yhessä tänne. Tää on niin kivaa ku saa kepua haukkua. Niin ja sinua ja Anttia tietenki 😂

      • meehän

        Ile marjuskaan tansseihin, ilta nuori.....


      • Htyukkimuutikka

        Saiskohan pelin! Mielellään Heikin kanssa tanssisin


    • siallehelmiä

      No ei se tuo haapaveden kunnan tarjoama ruokakaan hääviä ole,hoitokodissa asuva omaiseni sanoo useinkin ruoan olevan niin pahaa että syömättä jää...ja jos ei jaksa itse syödä,ei sielläkään syötetä.Mutta moniko omainen on kahtomassa,tai välittää,että syökö vai ei,kun määränpää odottaa kuitenkin,niin onko siinä niin ruokahalujakaan.

    • Anonyymi

      Eikä tarvi olla attendokaan aina.Vanhukset kuolee koteihinsa ja sitten kun alkaa haista menee talkkari katsoon mikä on.Näin meneee paikoissa missä on kotihoitoa ja mt-kuntoutujien toimintaa samalla kentällä.
      Ei turvapuhelimia ei mitään millä saa nopeasti avun kun tarvitsee.

    • Anonyymi

      Samoin tehtiin äidilleni Tampereen Ruusuvuoren hoivakodissa. Eka kidutettiin oxycorn tabletilla ja aiheutettiin äidille hirvittävät suolistosarkykohtaukset. Vaadin että tabletti pitäis poistaa. Vasta 4 kk:n tuskan jälkeen toisen lääkärin paperin johdosta suostuivat muutetaan lääkityksen. Mutta olivat aiheuttaneet pahat vauriot äitini suolistoon ja kivut jatkuivat. Sitten laittoivat pian äidin saattohoitoon ja morfiinipumppuun äidin ja omaisten vastustuksesta huolimatta. Mutta koska olin tehnyt asiasta rikosilmoituksen, hoivakodin nuori naisjohtaja osti saattohoito(eli eutanasia) palvelun Pirhan Hatanpään kotisairaalalta. Olikin tosi tehokasta. Äiti oli vähällä kuolla jo ekan puolentoista viikon aikana, mutta sitten alkoi piristynyt. Mutta kun hoivakodin johtaja Titta tuli kesälomalta, antoi määräyksen: lisää morfiinia. Ja äiti meni hetkessä jälleen onnettoman kuntoon. Usein vain inisi sängyssä ahdistuksissaan. Yritettiin siirtää äiti toiseen hoivakotiin, mutta Pirha kieltäytyi. Lopulta äidin keuhkot tulivat limaa täyteen, hengitys lamaantui ja sydän petti. Äidin elämä päättyi. Hoivakodin johtaja Titta vielä kehtasi royhkeydessaan lähes heti äidin kuoleman jälkeen soittaa siskolleni, että aitinne ei alanyt elämisen arvoista elämää. Miten tällaista voi tapahtua oikeusvaltiossa nimeltä Suomi. Toivoin poliisilta apua, mutta eivät valittaneet pätkän vertaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      911
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe