Elämä on hetki, muutos lähtee itsestä

TannaHK65

Olen kohtalon johdatuksesta kokenut paljon; yksinhuoltajuus vanhimman lapseni ollessa 3 kk, liikennekolarissa menetin terveyteni, isäni kuoli puoli vuotta sitten syliini. Paljon vastoinkäymisiä eteen tulleena kestää enemmän.,, vai kestääkö. Mieheni aloitti alkoholin käytön 10 v sitten, jäädessä opiskelemaan etänä. Lapset oli tuolloin 18, 8 ja 7 vuotiaat. Elämä meni miettiessä, että tällainenko on parisuhde, kunnes väsyin ja hain avioeroa. Muutin lasten kanssa vuokra-asuntoon. Ja asuinkin pari kuukautta mutta mieheni haki meidät kotiin takaisin luvaten muuttua. Taas meni hyvin, mutta taas syksyllä muutos miehessä tapahtui. Hän oli omilla teillään, jokin suhde toiseen naiseen. Valmistelin lakimiehen kanssa papereita, että jään lasten kanssa omakotitaloon ja papereiden kirjoittamiseen oli aika jo varattu. Taas mies tuli itkien, että haluaa aloittaa alusta. Halu raitistua ja asua meidän kanssa. Monesko kerta, kun peruin kaikki ja aloitimme taas alusta. Mieheni varasi ajan kirkkoon, hoiti papin ja todistajat ja menimme uudelleen naimisiin. Raittiutta kesti 2 vuotta. Taas viinan piru on ottanut otteen. Käyttö on viikottaista ja jopa päivittäistä. Välttämättä en huomaa enää, onko hän juonut. Mitään ei voida suunnitella, kaikki suunnitellut suunnitelmat menevät pieleen, kun viina ottaa vallan. Oma elämä menee toista vahtiessa, epäilyksen vallassa, luottaa ei voi. Juonnin syynä on minä, olen niin vittumainen akka. Olen kuullut, että näinhän se on. Omaan napaansa alkoholisti ei katso, jotta miksi kaikki voi huonosti. Taas olen siinä tilanteessa, että mietin nyt lopullisesti kahden nuorimman lapseni kanssa muuttoa pois. Eteen tulee talon myynti, Nyt tiedän, että paluuta entiseen ei ole. Olen antanut niin monta mahdollisuutta. Nyt vain yhtään mahdollisuutta ei ole, ellei raitistuminen tulee hänen oman pään sisällä. Muutos lähtee yksin siitä. Minä eikä lapset voi siihen vaikuttaa., Se on totta. Enää en edes yritä. Ajattelen, että tälla on jokin tarkoitus. Suunnittelen kaiken hitaasi ja harkiten, mitään en tee hetkessä. Pitkään miettineenä suunnan ja elämäni muutokseen elää lasten kanssa, päätös on varmempaa. Uskon, että minulla on paikka jossakin ja ihminen minua varten, joka arvostaa normaalia perhe-elämää: yhdessä tekemistä ja nauttien joka sekunnista, kun saa elää.

10

208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami64

      Teet oikein. Älä alistu enää. Älä usko lupauksiin, jotka ei pidä. Alkoholisti ei voi muuttua, ilman että hakee siihen hoitoa. Se on tosi.

      • Hannakaisala

        Elämä on HELVETTIÄ alkoholistin kanssa ,olen sen. kokenut. Jos ei suostu hoitoon, muuta pois. Elä sinä omaa elämää. Anna sen tuhota omansa.


    • Älä.eroa

      Harkitse vielä. Teet pahan virheen jos eroat ja miksi edes mietit moista vaihtoehtoa. Kyseessä on sentään hyvä mies.

    • Kukkamaar

      Kukaan toinen ei pysty sanomaan että kysymyksessä hyvä mies
      Alkoholisti ei näe virhettä omassa käytöksessä, vain aina niissä aikaisemmin ratkaissa läheisissä, jotka yrittävät laittaa alkoholistin mielestä kapuloita rattaisiin. Miten ihmeessä jaksat ja kestät? Toivottavasti Sinulla kuitenkin läheisiä joille reilusti puhut. Sillä SYY EI MISSÄÄN NIMESSÄ OLE SINUSSA.

    • Sini77Mä

      Joskus jaksamiselle tulee piste. Kun ei muutosta tule vaikka lupaa. Olet puun ja kuoren välissä. Asiasta pitää pystyä puhumaan, kun kyseessä kuitenkin aikuiset. Ulkopuolisen apu tärkeää.

    • pakoonlähtenyt

      Alkoholistin kanssa eläminen on h----ttiä.
      Alkoholistin lupauksiin ei voi luottaa.
      Alkoholistin mielestä syy on aina jossain muussa/muualla,
      ei hänessä itsessään. Se oikeuttaa hänet omasta mielestään juomaan.
      Alkoholistille aiheuttaisi liikaa kipua mennä itseensä.
      Hän ei halua sitä. Hän väistää vastuunottamisen omasta elämästään.
      Alkoholisti on vieraantunut omasta itsestään, sitä hän haluaakin.
      Hän ei siedä edes itse itseään !

      Niinkauan kuin hänen juomistaan siedetään, hän ei muutu.

    • pakoonlähtenyt

      Aloittajalle: Tunnen suurta myötätuntoa sinua kohtaan ! Pysy päätöksessäsi lähteä, tulet saamaan itsellesi mielenrauhan. Olet ansainnut sen ja paljon enemmän kuin sinulla nyt on. Anna itsellesi mahdollisuus elää parempaa elämää !
      Se ei toteudu, jos et tee ratkaisua ja pysy siinä. Älä menetä enää yhtäkään päivää !
      Kaikkea hyvää sinulle !

    • Santtu716li

      Jos ei suostu hoitoon raitistuakseen, jätä hänet. Miksi roikut valheiden verkossa? Lasten takia tee sinä muutos kun miehestä ei siihen ole. Pysy vahvana!

    • KaarinaLep12

      Alkoholi sairastuttaa läheiset ympäriltään. Alkoholisti ei näe muita. Ei näe että muiden on paha olla.
      Mutta muista, eniten siitä kärsii itse juoja. Mikään ei ole tasapainossa hänen pään sisällään. Sillä hän itse tasapainottelee ajatuksessaan, että miksi minusta tulikaan tälläinen.

    • Arisaa69

      Pitää puhua,puhua, puhua. Sillä saavuttaa jotain jos molemmilla halu jatkaa.
      Alkoholista voi selviytyä yksin, jos oma tahto on luja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe