kaularangan välilevyn pullistuma

iituli

mulle on tehty kaularangan leikkaus syksyllä ja laitettu yhteen väliin titaanilevy.nyt uusissa kuvissa seuraavan välin kulumat pahentuneet huomattavasti sekä tullut välilevyn pullistuma niskaan.onko kellään kokemuksia tälläisen pullistuman leikkauksesta,miten on onnistunut ym.koska joka tapauksessa uusi leikkaus on edessä mutta arveluttaa toi pullistuma.siis jos jollain kokemuksia,lukisin mielelläni miten on mennyt.

6

7657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annalee

Mutta minulla on myös välilevynpullistuma niskan alueella (ja kulúmaa). Vielä ei ainakaan ole leikattu, vaikka olen välillä kärsinyt kovista kivuista, ja koko elämää rajoittavasta sairaudesta. Tällä hetkellä tilanne on rauhallisempi, mutta yleensä syksyllä kivut alkavat, jolloin joudun syömään voimakkaita kipulääkkeitä. Mikä on sinun tilanteesi tällä hetkellä?

• iituli

tässä selasin vanhempia juttuja ja huomasin kirjoituksesi.mulla tilanne sellainen että ensi viikolla menen uuteen leikkaukseen.saa nähdä kuin käy kun ollut muitakin ongelmia sairauksien kanssa.mut todellakin leikataan taas ainakin yks väli ja pohditaan pullistuman kanssa mitä tekevät.särythän on välillä niin hermoja raastavat että tekis mieli hypätä hirteen mutta kunhan riittävästi vetää nappeja niin ainahan se hetkeks helpottaa ja yks juttu mikä kuulostaa hullulta mutta joskus pullo viinaa illalla naamariin niin saa nukkua ainakin sen yön yli ilman kipuja.en tiedä mitä sitten taas tapahtuu mutta jos ainakin kipuja saatas pois hiukan niin hyvä,mutta kyllä mua pelottaa aika lailla tämä uusi leikkaus tai niin sanoakseni näin paljon en ole pelännyt mitään leikkausta kuin tätä nyt.mutta toivon sulle voimia kipujesi kanssa ja toivottavasti eivät pitkitä asioita liian kauan sulla ja tutkivat tarkkaan,vaadi ainakin sitä.kun pääsen tai siis jos pääsen tolpilleni leikkauksesta kirjoitan kyllä kuulumiset sulle tänne.

• ongelma kaulassa
        iituli kirjoitti:

tässä selasin vanhempia juttuja ja huomasin kirjoituksesi.mulla tilanne sellainen että ensi viikolla menen uuteen leikkaukseen.saa nähdä kuin käy kun ollut muitakin ongelmia sairauksien kanssa.mut todellakin leikataan taas ainakin yks väli ja pohditaan pullistuman kanssa mitä tekevät.särythän on välillä niin hermoja raastavat että tekis mieli hypätä hirteen mutta kunhan riittävästi vetää nappeja niin ainahan se hetkeks helpottaa ja yks juttu mikä kuulostaa hullulta mutta joskus pullo viinaa illalla naamariin niin saa nukkua ainakin sen yön yli ilman kipuja.en tiedä mitä sitten taas tapahtuu mutta jos ainakin kipuja saatas pois hiukan niin hyvä,mutta kyllä mua pelottaa aika lailla tämä uusi leikkaus tai niin sanoakseni näin paljon en ole pelännyt mitään leikkausta kuin tätä nyt.mutta toivon sulle voimia kipujesi kanssa ja toivottavasti eivät pitkitä asioita liian kauan sulla ja tutkivat tarkkaan,vaadi ainakin sitä.kun pääsen tai siis jos pääsen tolpilleni leikkauksesta kirjoitan kyllä kuulumiset sulle tänne.

pelottaa leikkaus minuakin.Kaularangan 5-6 väli pitäs putsata ja raudoittaa.Miten nopeesti tuosta toipuu?onko kuinka kipuja kurkussa ym,kun ovat leikanneet?miten iso on leikkaus jälki?
        ja pystyykö heti syömään ja juomaan normaalisti?
        Olis kiva jos joku osais vastata näihin kysymyksiin,helpoittais lähtöä leikkaukseen.

• useampia

Luin ihmeissäni tuota selostustasi leikkauksesta. Itselläni todettiin niskarangan magneettikuvauksessa 1,5 vuotta sitten neljässä välissä häikkää. Alin väli on tosi lähellä, ettei paina selkäydintä. Kahdessa siitä ylöspäin on välilevypullistumat ja neljäs siitä ylöspäin on normaalia enemmän kulunut. Ikää minulla on 49 v. Neurogirurgian professori sanoi, että jos vika olisi ollut vain yhdessä tai kahdessa välissä, niin olisi heti leikattu. Nyt on tilanne niin paha ja kyseessä olisi niin iso leikkaus, ettei sellaista aleta heti tekemään vaan seurataan tilannetta. Pari kuukautta sairaslomaa ja kipuun ja jatkuvaan (hermoja raastavaan särkyyn) Lyrica-nimistä hermosärkylääkettä. Oli silloin kuulemma aika uusi lääke. Sitä olen käyttänyt siitä asti ja olen joutunut lisäämään annostuksen maksimiin eli 2x150 mg päivässä. Säryt helpottivat jonkun verran. Ei kuitenkaan täysin. Professori sanoi, että jos alkaa kädet tai jalat puutua, niin sitten lähetteellä heti neurokirurgian poliklinikalle. (ymmärsin, että suoraan leikkaukseen). Olen sinnitellyt tähän asti ja tästä eteenpäin. Nyt vain on tullut lisää vaivoja: huimausta ja käsien neulottelua. Kävin yksityisellä neurologilla, joka sanoi, että osaksi nämä vaivat voivat johtua niskasta, mutta "palikkatestien" jälkeen laittoi lähetteet kaulavaltimoiden ultraäänitutkimukseen sekä pään magneettikuvaukseen. Syynä näihin tutkimuksiin se huimaus sekä tasapaino-, keskittymis- ja muistihäiriöitä joita en itse edes kunnolla tiedostanut. Kaulavaltimosta kuului jotain suhua (?). Se voi aiheuttaa sen, että aivoni eivät saa riittävästi happea.
      Että näihin kokeisiin ensi- ja seuraavalla viikolla ja niitä odotellessa. Tässä sivussa kyllä mietityttää tuo niskan tilanne ja jos joutuu sellaiseen leikkaukseen, niin sinun kommentistasi päätellen se ei välttämättä mene kuin elokuvissa.

Toivottavasti saat vastauksen kysymykseesi, se auttaisi minuakin jatkoa ajatellen. Tsemppiä!

• ovat aika tavalla

rutiinileikkauksia ainakin HYKS neurokirurgian klinikassa,
        jos siellä sanotaan, että kannattaa leikata, niin todennäköisesti kannattaa.

• Runks
        ovat aika tavalla kirjoitti:

rutiinileikkauksia ainakin HYKS neurokirurgian klinikassa,
        jos siellä sanotaan, että kannattaa leikata, niin todennäköisesti kannattaa.

Sain 2 viikkoa sitten iskiastyyppiset kivut hartiaan vasempaan käteen tuli koordinaatiohäiriöitä ja tunnottomuutta. Kävin fysioterapiassa (hierontaa, akupunktiota & niksauttelua - viimeinen ei kuulemma välttämättä hyvä asia niskalle) pari kertaa sekä sain yksinkertaisen jumppaohjeen (vedä päätä taakse ja hieman ylöspäin kevyesti 10 kertaa joka tunti) ja se alkoi auttamaan oikein hyvin.

Viikon kuluttua kuitenkin aamulla herätessä kivut olivat takaisin. Kävin heti aamulla fysioterapiassa, joka antoi apua kipuun hetkellisesti, mutta kivut palasivat aikalailla heti kun fysioterapiasta lähdin. Menin sen jälkeen samana päivän fysiatrille, joka käden vääntelyn jälkeen totesi että todennäköisesti kaularangan iskias. Samalla hän totesi että Suomessa odotetaan 2 kuukautta ennen kuin aletaan harkitsemaan leikkaushoitoa, koska suurimmalla osalla iskias paraneee ao. ajassa itsestään.

Odotelun onglemana on, että samaan aikaan ilmeisesti hermosto voi vaurioitua ja näin voi jäädä pysyvä haitta? Itse asiassa lääkäri sanoi että käsi ei enää palaa täysin normaaliksi - ei kovin kannustavaa lääkäröintiä. Määräys magneettikuvauksiin on mutta tuntuu osaksi vähän että rahastusta kun ei mitään toiminta ohjeita tullut. Onko kenelläkään mitään ohjeita kuinka kannattaa toimia että ei jäisi pysyviä vammoja?

PS: Olen ottanut reiluhkosti lääkettä (panacod 1 kpl 4 tunnin välein jos on ollut tarve yöllä & sirdalud 2mg 3 kpl) ja olen saanut nukuttua hyvin selälläni (kylkiasennot eivät onnistu). Aamuulla tosin on edelleen kädessä kipuja ja sähköisiä kipinöitä, kun nousee ylös, mutta ei makuulla. Mutta vähän parempaan ollaan menossa - toivottavasti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi

että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      125
      1298
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      955
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      845
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      610
    6. Missä tapasit kaivattusi

ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      106
      477
    Aihe