Pakinat viihteenä

Kirjailija Pekka Nuorteva on ehkä tunnetuin pakinoitsija. Pakinoi hesrissa Ollina ja herätti minussa suurta ihastusta.

Ollin pakinoita voi kuunnella nyt yleisradion toimittamina äänitteinä ja sisältö on aivan luxusta. Kun muotiin ovat tulleet stand-up koomikot kaksimielisine vihjailuineen, jäävät nämä "ollien" varjoon kuin tyhjää vaan.
Nuorteva saikin ansioistaan professorin nimen ja arvon.

11

312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorenaa

      Kyllä olen lukenut ollin pakinoita,kauan kauan sitten. Mieleeni on jäänyt hauska sanonta: "Hyvää, sanoi mustapartainen mies, päivää." Pakinoissa oli paljon ns. sanoilla - sanonnoilla leikittelyä.
      Nyt olen modo Aina Inkeri Ankeinen, "miksi kaiken pitää aina muuttua?" Eivät nämä' nykynäyttelijät osaa samaistua menneen ajan puhetyyliin, korostukset heillä aivan
      toista luokkaa, npeaa, epäselvää kun olisi joku hätä!

      • Kauan viihdyin noissa Pallin okinoissa, joissa likuttiin byrokratian syövereissä, kummallisissa rakenteissa jne. Uudissanoilla ja sanajärjestyksillä sai PN paljon hauskan tuntuista aikaan.


    • Muistan pikkupoikana lukeneeni Ollin pakinan yhdestä lauseesta.

      Minä heitän sinut ulos täältä.

      Pakinassaan PN kertoi jokaisen sanan merkityksen.

      Minä, eikä kukaan muu heittää sinut ulos.
      Minä heitän sinut ulos enkä kanna
      Minä heitän sinut enkä naapurin Kallea ulos
      Minä hetän sinut ulos enkä ovesta tai ikkunasta sisään
      Minä heitän sinut ulos täältä, en puuliiteristämme tai heinäladosta.

      Ajatuksissani ihastelin Ollin kykyjä. Tällaistakin ihastelee jos omat kyvyt ovat kovin rajalliset. Edellinen ei ole kopio Ollin pakinasta vaan hänen. tavastaan pakinoida.

      Teen tietysti oman kalpeaa yritykseni.

      Istuu kuin tikku paskassa.

      Istuu eikä seiso tai makaa tuossa aineessa
      Istuu kuin eikä muilla tavoin
      Istuu kuin tikku eikä mikään rautanaula tai muu piikki
      Istuu kuin tikku paskassa, ei kenenkään sormessa tai persuksessa.

      Muita parempia vaihtoehtojakin on ihan huru mykky.

      Sopii kuin nenä päähän, nyrkki silmään jne.

      Anteeksi häirintäni!

    • faktattarkasti

      Pakinoitsija Olli oli Väinö Nuorteva. Pekka Nuorteva on hänen poikansa, biologi ja toimi mm. Hgin yliopiston ensimmäisenä ympäristönsuojelun professorina.

    • Nauraa saa ruunenkin tyylille, mutta Ollin monet tyypit kuten Eturientolan erikoisuuskirjeenvaihturin hauskan irooniset sanaleikittelyt saa väkisinkin purskahtamaan nauruun.
      Nuo tallenteet onkin ihan hauskuuden aarreaitta, josta voi halutessaan ammentaa. Kiitos Ollin esille nostamisesta palstalle!

    • Anteeksi! Minä huonosta nykymuististani kirjoitin. Kiitos korjauksesta!

    • Tarkoitin siis Väinö Nuortevaa

    • Ramoona_

      Olli ivaili pakinoissaan byrokratiaa ja tittelinkipeitä herroja. Mustapartainen mies kysyi ystäväänsä Latosirkiötä virastossa, mutta hän olisi päässyt puheille vain tämän varakamarineuvos-titteliä käyttämällä. Lopulta hän pyysi esittämään itsensä tittelillä :
      yliesierikoisapulaisvaravaurioraivausvuorovarausratkaisupäällikkö.

      Pikkuporvarillisuutta Olli pilkkasi, esimerkiksi juoruilevat pikkusormi ojossa kahvia siemailevat rouvat saivat osansa. Kielenkäytöstä kielitaituri tietenkin teki paljon kekseliäitä ja teräviä pakinoita. Yksi on tyhjien täytesanojen käyttöön liittyvä Nimittäin tuota noin. Muistelen, että Lasse Pöysti on sen ja muitakin pakinoita mainiosti lukenut.

      Ollin hahmoihin kuuluu myös outoja mietelauseita viljelevä Manasse Olotila. Ollin tyyppi Huono runoilija Otso Kirjosiipi kirjoitti kökköjä riimejä, esimerkiksi : Kevät tuli, lumi suli, puro sanoi pulipuli. Tässäkin yksi Kirjosiiven hengentuote:

      Outo himo vaivaa kotkaa,
      kuusen alta kaivaa votkaa.
      Pettymys on valju kotkan,
      oli juonut kalju votkan.
      Tikka nauraa pilkkasuu:
      eikö maistu silkka puu?

    • Kat..leija

      Kiinnostuin minäkin noista Nuortevista, sillä Jussi Nuorteva Kansallisarkiston pääjohtaja luennoi Turun työväenopistossa 1.3. turkulaisen koulutuksen alkuvaiheista. Muistanhan minäkin nuo Ollin pakinat hyvin.
      Tässä sukuluetteloa;
      Jussi N. s. 22.7.1954
      Pekka N. s. 24.11 1926
      Väinö N. s. 12.12. 1889 / "oli nimimerkillä Olli tunnettu suomalainen pakinoitsija, toimittaja ja kirjailija. Nuorteva aloitti pakinoinnin Ylioppilaslehdessä 1914 ja toimi Uuden Suomen toimittajana ja pakinoitsijana 1922–1964."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      157
      2504
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      216
      2211
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1809
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      11
      1248
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      354
      1174
    6. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      304
      1045
    7. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      165
      1035
    8. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      52
      1033
    9. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      77
      987
    10. Alan kyllästyä ihmisiin

      Hyvää yötä ja loppuiltaa. ☀️🥱🌌💤🌃✨🍁👍👎👐🫶🖖🧟‍♀️🫅🏼❄️💫
      Ikävä
      171
      907
    Aihe