Jos furleks hajoaa?

RullaFurleri

Itselläni on ollut kolmessa veneessä rullagenoa furleksilla ja ovat kyllä toimineet hyvin. Joskus olen loiskauttanut öljyä laakereihin ja siinä kaikki.
Kysymys kuuluisikin, että jos rullalaite on jollakulla hajonnut niin mikä kohta on mennyt rikki? Leikarin tiedän yhdessä veneessä jumineen, mutta sekin oli kai saatu voitelulla pelaamaan.

9

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppomartti

Leikaria tai rummun laakeria ei missään laitteessa pääsääntöisesti voi puhdistaa tai voidella. Jos voisi niin ei ainakaan " loiskauttelemalla öljyä". Silikonispray voisi olla parempi muttei sitäkään yleensä saa koskaan perille laakereihin. Vinssien ja rullien muovilaakereiden voitelemattomuus perustuu rasvan taipumukseen kerätä likaa ja hapettumiseen kovaksi. Eli kitka hetken kuluttua lisääntyy.
      Rikiluennolla kuultua: 300S rullan alla olevat kiinnitysraudat voisivat murtaa. Oma kokemus Furlexista on vanhempaa perua eivätkä hajonneet. Kerran Furlexista meni keulastaagi poikki rullan yläpuolelta purkehdittaessa reivattuna mutta luultavasti rullan brandiin liittymäton asia.

• Pilssirotta

Yleisesti ottaen kaikki nykyaikaiset rullalatteet ovat erittäin kestäviä ja pitkäikäisiä. Samaa mieltä tosta "öljyn loiskauttelusta", luultavasti melko turhaa hommaa. Katso oman mallisi manuaalista mitä sanoo öljyämisestä, mutta harvemmin noille pitää muuta tehdä, kuin pitää puhtaana.

• RullaFurleri

Ehkä termi "loiskauttaa" on vähän turhan voimakas, mutta kyllä ihan furleksin manuaalissakin on ohjeet laakereiden voitelemiseen. Paras olisi tietysti käyttää rasvoja, jotka on noihin vehkeisiin ja merivesioloihin tehty, mutta itse olen kyllä käyttänyt muitakin aineita. Ymmärrän tuon pölyn keräytymis aspektin, mutta pidän parempana säännöllistä voitelua kuin voitelemattomuutta.
        Luetteko muuten manuaaleja? :)

• 20-80
        RullaFurleri kirjoitti:

Ehkä termi "loiskauttaa" on vähän turhan voimakas, mutta kyllä ihan furleksin manuaalissakin on ohjeet laakereiden voitelemiseen. Paras olisi tietysti käyttää rasvoja, jotka on noihin vehkeisiin ja merivesioloihin tehty, mutta itse olen kyllä käyttänyt muitakin aineita. Ymmärrän tuon pölyn keräytymis aspektin, mutta pidän parempana säännöllistä voitelua kuin voitelemattomuutta.
        Luetteko muuten manuaaleja? :)

Öljyn sijaan vois käyttää kuivavoitluainetta eli teflonia, niin ei kerää paskaa.

Ja luen manuaalit. Usein manuaalissa on 20% asiaa ja 80% on varoitustekstejä ja huomautuksia. Asiapuoli kannattaa kuitenkin lukea ja sisäistää.

• JaskaPasca
        20-80 kirjoitti:

Öljyn sijaan vois käyttää kuivavoitluainetta eli teflonia, niin ei kerää paskaa.

Ja luen manuaalit. Usein manuaalissa on 20% asiaa ja 80% on varoitustekstejä ja huomautuksia. Asiapuoli kannattaa kuitenkin lukea ja sisäistää.

Teflonia tarttee kyllä laittaa säännölisesti pitkin kesää muutamankerran jos aikoo, että voitelee. Minulla on seldenin vaunut isopurjeelle ja noissa olen huomannut teflonin olevan aika lyhytkestoinen voiteluaine. Vaunut toimii kyllä ilman voiteluakin, mutta kun niitä liikuttelee kiskolla ilman purjetta, jolloin tuntuma on hyvä, huoma selvästi eron voidellun ja voitelemattoman välillä.
        Paskan kertyminen ei minusta ole ollut ongelma. Ehkä seilaan puhtaammilla seuduilla.

• Yksi tapa rikkoa keulastaagin alumiiniprofiili (ei suoranaisesti liity rullamekanismiin) on pakkasvaurio. Syntyy yllättävän helposti. Varastoidaan alumiiniprofiili ura ylöspäin vaakatasossa. Urassa jäätyvä vesi pullauttaa profiilia sen verran ettei leikari mahdu enää kulkemaan (ja vaikka mahtuisi niin purjeen liikkinaru ei pysy enää levinneessä urassa). Tämä oli mulle uutta kunnes homman koin. Varaosia ja korjausta järjestäessäni kuulin, että vastaavia vaurioita korjataan useita joka talven jäljiltä.

• Pilssirotta

Hyvä tietää. Enpäs nyt muista mitenpäin oman profiilin jätin, mutta jatkossa täytyy tarkistaa, että on alaspäin.

• Seppomartti

Tuota vauriomekanismia on mahdoton uskoa yleispäteväksi. Foilithan ovat parin metrin pätkistä koottuja, eikä mikään liitos ole vesitiivis vaan profiilit ovat päästä avonaisia. Mihin sitä vettä kertyy?.

• notkoselkä

Jospa jää telakoitaessa notkolle jostain kohtaa niin siihenpä saattaa kerääntyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe