Pronssisen vannasputkeni ulkopinnan kautta tuli tippavuotoa ja haluaisin tehdä asialle jotain. Suuruusluokka kahvikupillinen vrk. Vuoto ei ole sen suuruinen, että lähtisin lamionoimaan uutta vannasputkea. Vannasputki on tukevasti kiinni laminaatissa.
Olen lukenut ns. selenin korjauksesta.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/5045231/vanasputki lasikuitu
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13224435/pienta-huoltotyota-turunseudulla
Jos lähden kokeilemaan em. korjausta, niin tehdäänkö poraukset runkon sisäpuolella viistosti bb ja sb puolille kunnes tavataan vannasputki vaiko myös rungon ulkopuolella. Minulla vannasputki menee osin rungon ulkopuolle laminoidun putken muotoisen rakenteen alla.
Onko konkreettisempaa tietoa? Onko muita kokemuksia?
Vannasputken vierusvuodon korjaus
47
2737
Vastaukset
Olen korjannut oma vene sekä kaksi Omega 36:sta ns Selenin menetelmällä. Kaikki korjaukset ovat onnistuneet. Reijät on porattu ulkopuolelta noin 10 cm etäisyydellä toisistaan viistosti vannasputkeen asti sekä BB että SB puolelta. Kierretapilla kierteet näille voitelunipoille: http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Kiinnitystarvikkeet/Lajitelmalaatikko/Muut/Voitelunipat-110-kpl-2000017224/
Laadukas rasvaprässi ja Sika 291. Aloitat keskeltä ja sieltä molempiin päihin. Jos natisee liikaa hidasta. Homma on hoidettu kun Sika tulee esiin vannasputken/laminaatin päistä.
En ole porannut sisäpuolelta mitään...- Hienoatyötä
Olet ilmeisesti se itse.
Tavallisella veneilijällä ei ole niin montaa venettä, joissa vannasputki vuotaa.
Yleensä korjaukset tehdään niin, että lika poistetaan pintojen väliltä koska likaiseen pintaan ei tartu edes sikapossu.
Kyllähän tavaran lisääminen auttaa hetkeksi, mutta se ei kiinnitä putkea uudelleen. Halkeaminen jatkuu nopeampana ja vesi tunkeusuu edelleen kuituun ja jäätyy ja sulaa yhä uudelleen.
Koska metodiin ei kuulu kuivaamista, niin se on käytännössä sama kuin lasikuidun reiän korjaaminen työntämällä siihen märkänä sikaa.
- Mikäsbjabb
Onko BB BaarBuuri ja SB StyyrBuuri ?
- Dictionary
SB = Starboard (styara) ja BB = port (paapuri). SB / BB on kuitenkin yleiset lyhenteet lontoon murteella.
- Vannasputkee
Mulla myös omega 34:ssä sama ongelma. Eräs tietäjä neuvoi jyrsimään vannasputken takapäästä laminointia pois rungon ja vannasputken välistä ja pruuttaamaan tilalle notkeaa epoksia sen mitä menee. Eli oli sitä mieltä että vuoto tod.näk. vannasputken takapäässä takalaakerin liepeillä. Siellä takapäässä on "poskissa" poikittain lyhyet putkenpätkät vissiin laakerin vesijäähdytystä varten? Onkohan nuo putkennysät kiinni vannasputkessa (hitsaamalla?) ja koko v.putki nysineen leivottu lasikuidun sisään? Eli korjaus edessä keväällä, Selenin menetelmäkin kiinnostaa, itseäkin mietityttää että miten pitkään vaseliinitiivistys auttaa. Voisi perustaa "Vannasputken ja rungon välisen liitoksen tiivistäjät" -ryhmän ja jakaa vinkkejä ja kokemuksia!?
- sikanippa
"..mietityttää että miten pitkään vaseliinitiivistys auttaa."
Onkohan vaseliininippa vienyt ajatukset siihen, että nipasta puristetaankin vaseliinia vannasputken ja lasikuidun väliin? Oikeasti korjaukset on tehty sikafleksillä, jota on puristettu prässillä rasvanipan kautta vannasputken ympärille. Kun sika on kuivunut, nippa poistetaan. Näin ainakin tehtiin kaverini veneeseen ja vannasputken ympäriltä ei enää ole ollut vuotoa lainkaan. Korjauksesta tulee keväällä viisi vuotta. - Vannasputkee
Sori, kirjoitin ajatuksissani vaseliini vaikka siastahan aiemmin kirjoitettiin.. Miten isoja nippojen kannattaa olla että sika menee niistä läpi? Huomaako helposti poratessa että milloin terä on vannasputkessa asti, ettei tee putkeen reikää, kannattaako sikaa lämmittää että on notkeaa kamaa?
- PurukumillaPaikkaammeSen
Vannasputkee kirjoitti:
Sori, kirjoitin ajatuksissani vaseliini vaikka siastahan aiemmin kirjoitettiin.. Miten isoja nippojen kannattaa olla että sika menee niistä läpi? Huomaako helposti poratessa että milloin terä on vannasputkessa asti, ettei tee putkeen reikää, kannattaako sikaa lämmittää että on notkeaa kamaa?
Voi tehdä tuolla tavalla, jos aiot myydä veneen ja antaa uuden omistajan kärsiä vahingon. Ymmärrät varmaan (tai selvästi et ymmärrä), että sika ei ole oikea tapa korjata vaurioitunutta laminaattia.
Oletko muuten korjaillut kölejä?
Tuossa yhdessä ketjussa oli niitä sinun paikkaiksia lueteltu muutama ;D - 12-1
PurukumillaPaikkaammeSen kirjoitti:
Voi tehdä tuolla tavalla, jos aiot myydä veneen ja antaa uuden omistajan kärsiä vahingon. Ymmärrät varmaan (tai selvästi et ymmärrä), että sika ei ole oikea tapa korjata vaurioitunutta laminaattia.
Oletko muuten korjaillut kölejä?
Tuossa yhdessä ketjussa oli niitä sinun paikkaiksia lueteltu muutama ;DOlen samaa mieltä kanssasi. Jos laminaattiin on päässyt vettä, on se poistettava. Luulisi tuon olevan itsestään selvyys. Jäätyvä vesi pehmentää vuosien saatossa ulkosäilytyksessä olevan veneen rakenteen. Kunnollinen työ vaatii rälläkällä avaamisen ja kuivattamisen ennen uudelleen laminointia kuten ”Epoksiavaan” kertoo. Kaikenlaisia pommeja sitä tehdäänkin?
- Vannasputkee
PurukumillaPaikkaammeSen kirjoitti:
Voi tehdä tuolla tavalla, jos aiot myydä veneen ja antaa uuden omistajan kärsiä vahingon. Ymmärrät varmaan (tai selvästi et ymmärrä), että sika ei ole oikea tapa korjata vaurioitunutta laminaattia.
Oletko muuten korjaillut kölejä?
Tuossa yhdessä ketjussa oli niitä sinun paikkaiksia lueteltu muutama ;DEn aio myydä venettäni, enkä ole korjannut yhtään köliä tai vannasputkea, siksi kyselen vinkkejä! Sen ymmärrän että osalla ihmisistä ei ole alkeellisimpiakaan kommunikointitaitoja, ymmärrätte varmaan (tai selvästi ette ymmärrä)!? :D
- Epoksiavaan
Vannasputki on siinä purkkarissa heti kölin takana pilssitaskussa.Tein näin: aikaisin keväällä tuin perän kunnolla. Tein laudanpätkästä sapluunan ja koliin runkoon merkit sille, sitten potkurinakselin päärä merkkaamaan merkki/reikä siihen, että saa linjauksen samaksi. Sitten vaan rälläkällä poski auki ja vannasputki irti. Pari viikoa kuivumista niin että auton lämpöpuhallin puhkui sisältä siihen reikään. Rouhin seuraavaksi kaikki murentuneen kaman siitä reiästä veks. Sitten hidasta epoksia imeyttämään siihen... sitten epoksi kuidunpätkäkittiä klöntti siihe poskeen ja vannasputki takas ja akselin/sapluunan kanssa suoraan entiseen linjaan. Annoin kuivaa, ja laminoin sitten koko hoidon epoksilla siistiksi. Hyvä tuli.
- Vannasputkee
Kuulostaa jotenkin helpolta. Onnistuisiko operaatio ulkotiloissa veneen telakointikentällä? Millainen tuki perälle ja millainen sapluuna laudanpätkästä? Onko "päärä" kirjoitusvirhe vai mikä? Millaista on kuidunpätkäkitti, saako kaupasta vai onko itse sekoitettua? Oliko kyseessä omega-purkkari, onko ne lyhyet putkenpätkät kiinteästi liitetty vannasputkeen, millainen on ko. pilssitasku? Olisin lisätiedoista kiitollinen!
- Epoksiavaan
"Päätä" piti kirjottaa... joo pressun alla ulkona tein ton. Välillä piti lämppärillä puhaltaa laminaattiin, kun oli liian viileet kelit. Maxi 95 oli tyyppi. Lankuilla tuin perää varmuudeksi.. sapluuna oli levee lauta jonka päitä muotoilin vähän rungon muotoon ja merkkasin paikat tussilla. Kitin tein ihan vaan saksimalla mattoa silpuksi epoksin sekaan. Kuivumisen ajaksi kiilasin sapluunalaudan akselin päätä tukemaan taas jollain lankulla. Vannasputkessa ei ollu niitä poikittaisia härpäkkeitä.
- Neulahommia
Mitäs herrat (tai rouvat) tuumaa jos pruuttaakin sian sijaan juoksevaa epoksia? Eikös tuo ole injektiomenetelmä, pientä reikää runkoon ja sit isolla neularuiskulla litkua minkä menee. Taitaa isommat kosteudet haihtua rakenteista talven aikana, tekee homman sitten ennen veteen laittoa kevätauringon lämmittäessä
- Menetetytsielut
Ei vesi haihdu minnekään talven aikana eikä edes seuraavan kesän.
Ne, jotka ovat yhtään näitä hommia tehneet, tietävät kuivaamisen vievän paljon aikaa, vaikka kuivattava alue olisi esillä saati sitten jossain pienessä raossa näkymättömissä.
Mutta jos sitä ei ymmärrä, niin mikään voima ei maailmassa saa ketään ymmärtämäänkään. Siitä on turha käydä mitään "jos tädillä olisi munat..." tai juupaseipäs löpinää.
- UmpiLamiNaatti
Jospa tuommoinen v.putki oliskin irronnu laminaatista, okei, siellä on joku repeämä tms, mutta miten pitkälle kosteus vois imeytyä tuommoista umpilaminaattia pitkin?! Teoriassa ajan kuluessa vaikka keulaan asti?
- Tiedärajasi
On kyllä niin keskeinen paikka veneessä että jos tulee sikafyllingit mieleen niin kannattaa samantien antaa ammattilaiselle.
- Putkenvannas
Alkoholi liukenee veteen ja kuljetaa sitä pois jos huuhtelee puhtaalla kuivalla tentulla pois. Sinolilla voi siis siirtää/poistaa kosteutta, Olisiko ideaa huuhdella kosteus ensin tentulla ennen epoksi/sika operaatiota. On muuten melkoinen operaatio lähteä leikkoomaan muuten ehjää vannasputkea rungosta ja saattamaan vanhan veroiseksi.
Kyllä nuo varastointialueen tee-se-itse laminointihommelit epoksilla polyesterihartsiin on ihan yhtä epäilyttäviä. Polysterihartsi tarttuu mainiosti vanhaan laminattiin ja siihen voi sekoittaa lasikuitua. Epoksin ja polyesterin yhdistäminen aiheuttaa tietääkseni jonkun muun kuidun käyttötarpeen ja itseäni alkaisi jo jännittämään.
Ammattimaisesti korjauksia tekevillä kuluu kevät yleensä veteen laitoissa tms. kausihommassa. - TietääköJoku
Alkaa kuulostamaan jo vähän hysteeriseltä. Tietääkö joku että vene olisi uponnut sen vuoksi että pilssitaskussa oleva vannasputki on irronnut laminoinnista, tai että vettä on alkanut tulemaan sisään reilusti enemmän kuin tippa kerrallaan?
- putkenvannas
Kyllä tippavuoto panee ärsyttämään eikä ole hysteriasta kysymys. Jos vuodon saa loppumaan riittää se minulle, kun en ole venettä mihinkää hävittämässä.
- Vannasputkee
Samma häär! Joku em. operaatioista on edessä tulevana keväänä. Kävin tänään jo veneellä funtsimassa.. Pohjan auki rälläköinti ja v.putken irroitus kokonaan rungosta tuntuu ainakin nyt liian isolta operaatiolta. Pahus kun ei näe rakenteen sisään, että miten putki, pilssitasku? yms on toteutettu. Ei voi läpivalaista eikä löydy leikkauskuvaa..
- EiPoppamiehiä
Vesi tulee ulkoa vannasputkea pitkin. Se tarkoittaa sitä, että pohjassa on reikä. Täsmällisemmin ilmaistuna vannasputken ja rungon välinen sauma vuotaa.
Riippumatta siitä, mitä muita tiivistyksiä aikoo tehdä, pitää vannasputken ja rungon välinen sauma avata, puhdistaa, kuivata ja tehdä uusi sauma. Tämä siis ulkopuolelta. Sillä tavalla saa ainakin estettyä uuden veden tunkeutumisen rakenteeseen.
Jos ei aio tehdä mitään muuta, niin murtunut ja hapertunut sauma kannattaa ottaa esille. Samalla, kun sen hioo auki ehjään kuituun asti, voi arvioida missä kunnossa putken ympäristö on.
Sen jälkeen on hyvä miettiä jatkoa.
On typerää yrittää tiivistää vuotoa vannasputken keskeltä jollain sialla tai muulla poppaskonstilla kun on selvää mistä vesi tulee. - Poppamiäs
Jos sitten näyttää siltä, että putki pitää vaihtaa, niin ei se ole tuon vaikeampaa:
http://www.lackeysailing.com/archived/daysailor/rebuilding/systems/sterntube.htm - Vannasputkee
Olen löytänyt tuon artikkelin aiemminkin, ei taida soveltua pidemmälle vannasputkelle. Miten ihmeessä onnistuisi porata puulla täytettyä vajaan metrin mittaista putkea siten että pora ottaa vain metallit putken ulkoreunoja pitkin. Ettei ala menemään laminaattiin ja ilmesty veneen sisäpuolelle väärästä paikasta?
Miten ja mistä "EiPoppamiehiä" alkaisi avaamaan vannasputken ja laminaatin välistä saumaa? Omegassa rungon ulkopuolella putki menee semmoisessa pohjan alapuolella olevassa palkissa ja tulee ulos palkin takapäästä, onko tuo se "pilssitasku"?
Kommentit "ymmärrät varmaan tai et selvästikään ymmärrä, tai typerää jne.." ei auta yhtään! Ei kai täällä tätä kyseltäisi jos homma olisi tuttua ja selkeää puuhaa, ei tänne ole pakko kirjoittaa jos ottaa noin kovasti vihaksi ja pattiin!
Eli jos voi saada vielä tarkempia ohjeita ja vinkkejä, tai jos ko. veneen rakenne putken osalta on tuttu, otan tietoa kiitoksella vastaan!- ReikäEiOleHaaste
Metrin pituisen suoran reiän tekemiseen tarvitaan hiukan pitempi reikäsaha, mutta niitähän on. Ihan peruskuuklaamisella löytyy.
Minä aloittaisin vannasputken vuodon etsimisen putken potkurin päästä. Potkuri ja akseli heloineen pois ja putken pää esiin. Todennäköisin vuoto on kuitenkin putken pään ja rungon välisessä saumassa.
Toisaalta, jos vuoto on muualla, niin täytyy se joka tapauksessa korjata. Maaleja pois ja laminaattia esiin. Iso homma se on, mutta ei se surkuttelemalla tule tehtyä.
Kirjoituksestasi paistaa väite, ettei hommaa tarvitsisi tehdä koska se on mahdoton. Minä väitän, että homma on tehtävissä ja sen voi tehdä työläästi tai helvetin työläästi.
Suoran reiän poraaminen ei ole iso haaste. Siihen voi ottaa vaikka ulkopuolisen tekemään sen vaikka timanttiporalla. - Vannasputkee
Paistaa tai ei, mutta homman aion tehdä tavalla tai toisella, enpä täällä kyselisi jos en aikoisi tehdä asialle mitään! Kyllähän suoraa reikää saa porattua, eikä tartte olla edes timanttia, mutta miten ihmeessä voi porata vannasputken pois että osuu pelkästään vannasputken metalliin? Onko oikeasti tietoa tai osaamista vai ihan vaan läpänheittoa? Kokoan varmaan täällä annetuista hyvistä ja asiantuntevista vinkeistä toteutuskelpoisen ratkaisun, tai jos löydän ihmisen joka on oikeasti ko. homman joskus tehnyt..
- TurhaPähkäilläNyt
Vannasputkee kirjoitti:
Paistaa tai ei, mutta homman aion tehdä tavalla tai toisella, enpä täällä kyselisi jos en aikoisi tehdä asialle mitään! Kyllähän suoraa reikää saa porattua, eikä tartte olla edes timanttia, mutta miten ihmeessä voi porata vannasputken pois että osuu pelkästään vannasputken metalliin? Onko oikeasti tietoa tai osaamista vai ihan vaan läpänheittoa? Kokoan varmaan täällä annetuista hyvistä ja asiantuntevista vinkeistä toteutuskelpoisen ratkaisun, tai jos löydän ihmisen joka on oikeasti ko. homman joskus tehnyt..
Miksi poran täyttyisi osua vain vannasputken metalliin ja oletko varma, että vannasputki on metallia eikä komposiittia?
Mitä, jos aloittaisit purkamalla rakenteesta pois kaikki, mikä suosiolla irtoaa eli poksit ja akselin?
Sen jälkeen ei tarvitse arvailla vannasputken kuntoa eikä sauman tiiviyttä. Näissä hommissa tullee usein yllätyksiä, jotkut niistä ovat jopa positiivisia. On turha arvailla työn määrää tässä vaiheessa.
- PeräLirutus
Laita paatti roikkumaan keulaknaapista nosturin nokkaan ja sit liruttelet juoksevaa epoksia veneen sisäpuolelta rungon ja vannaputken väliin! Sitten kun alkaa tulla perästä läpi niin homma on hoidossa..
- Tosimiäs
Tuo on hyvä neuvo.
Se pätee myös kaikkiin muihin vuotoihin.
Pintojen puhdistaminen on niin työlästä ettei sitä viitsi tehdä. On helpompi kaataa tavaraa kannusta. Sitten, kun (ei jos) vuoto tulee uuden epoksin ja vuotokohdan välistä, kaadetaan vain lisää epoksia, maalataan pohja ja myydään vene.
- Tuttikumi
Voisiko näitä vannasputkenvierusvuotoja synty kumituttiakselitiivisteen nitkutuksesta pitkällä juoksulla? Akselin tai moottorin värinä välittyy jollai tasolla akselikumin kautta vannaputkeen...
- Kumitutti
Moottori liikkuu sen verran kumityynyjen varassa että vuosien myötä akselin värinä saattaa irroittaa vannasputkea laminoinnista, akselitiivisteestä riippumatta. Ei talipoksi yhtään vähempää siirrä moottorin liikkeitä vannasputkeen, ei se ole tuettu mihinkään..
- Putkenvannas
Eikö se silloin maksa vaivaa tukkia vuoto maltillisin keinoin. Pyörösahakorjaus ja laminoinnit isolla kädellä on extreme homma. Vuoto on jossain vannasputken lähdössä, sen on pakko olla.
- KreikkalainenVannasputki
Vannasputki on pelkkä putki eikä siihen pitäisi kohdistua mitään moottorilta tai akselilta tulevia voimia. Poksit on tuettu veneen runkoon. Jos rakenne on tehty oikein, ei tärinän pitäisi irrotaa putkea vaan putken pitää olla osa kiinteää rakennetta ja vahvistaa sitä.
Vannasputki on jäykkä rakenne ja jos se on huonosti kiinni, se elää vähemmän kuin veneen runko. Väitän, että vannasputki irtoaa nimen omaan suurissa taivutuksissa eikä pienessä tärinässä. Tällaisia rungon elämisiä tulee aallokossa ja nostoissa.
Veden tuleminen vannasputken ulkopintaa pitkin kertoo pitkälle edenneestä delaminoitumisesta eikä silloin purukumista ole apua. Sen sijaan siitä on apua, että vannasputken liitoksen runkoon tarkastaa ja huoltaa useammin kuin muun rungon. Veden pääseminen vannasputken ja rungon väliin johtaa väistämättä nopeutuvaan irtoamiseen meidän ilmastossamme ellei venettä sitten pidetä talvea lämpimässä hallissa.
Ymmärrän hyvin toiveen siitä, että iso ongelma hoituisi pienellä työllä. Kun toiveen esittää riittävän moni, niin se alkaa kuulostaa todelta. Niin käy fiksuillekin ihmisille ja siksi esimerkiksi julkishallinto elää aina yli veronmaksajien varojen - tuleva kasvu kuittaa velat :D- elastinenepoksi
Tavallisesti akselitiiviste kiinnitetään vannasputken päähän eikä suinkaan veneen runkoon. Tässä kuvassa on talipoksi: https://veneakselisto.com/kauppa/wp-content/uploads/2016/03/TAPO22J-500x500.jpg
Sama kiinnitystapa on vaikkapa "volvon tutissa", Manecraftissa tai PSS-akselitiivisteessä.
Kerroit erikoiselta vaikuttavan tarinan: "Veden tuleminen vannasputken ulkopintaa pitkin kertoo pitkälle edenneestä delaminoitumisesta eikä silloin purukumista ole apua. Sen sijaan siitä on apua, että vannasputken liitoksen runkoon tarkastaa ja huoltaa useammin kuin muun rungon".
Minkälainen rakenne veneessäsi on? Miten "tarkastat ja huollat" vannasputken liitoksen runkoon? Miksi vannasputken ja lasikuiturungon väliin tunkeutunut vesi olisi merkki "pitkälle edenneestä delaminaatiosta"? Itse olen korjaillut ja asentanut muutamia vannasputkia, mutta en ole havainnut siinä yhteydessä delaminaatiota eli lasikuitukerrosten välistä irtautumista. Elastinen liimamassa kuten Sikaflex on hyvä tiiviste paitsi vannasputken ja rungon välissä myös esim. peräsinakselin ja peräsimen liitoskohdassa. Purukumia kukaan muu kuin sinä ei varmaankaan ole käyttänyt omien veneittensä korjauksissa ;-)
Onko kellään kokemusta elastisen epoksin käytöstä teräksen ja lasikuidun välisissä liitoksissa.
- Käräyttäjä
No, ne joilla on vp:n kumitutti putken päässä tietää, että ei siinä ole mitään laippoja laminaatissa tms. poksituentoja. Ja kyllä, siinä kumitutissa on aina pieni värinä kun siihen koskee vetopäällä.
Catch you, s.c. Expert !- Vatopäässäsi
Pieni värinä sulla on sanonko missä :D
- Kumitutti
Onko perinteinen talipoksi yleensä tuettu jotenkin runkoon? Eikös poksi ole yleensä vaan vannasputken päässä kiinni, ja poksin sisältä tulee akseli joka on moottorissa kiinni, joka taas on yleensä kumitassujen päällä? Millaista rakennetta Kreikkalainen asiantuntija tarkoittaa, löytyykö esimerkkiä, vai huuteleeko vaan?
- MistähänOnOikeinKysymys
Tietenkin se on tuettu runkoon.
https://coxengineering.sharepoint.com/pages/sternglands.aspx - Tuttiridari
Ainakin meillä taliboksi on 100 mm kumiletkulla kiristetty vannasputken päälle. Eli tukeutuu tämän letkun avulla runkoon, jonka on siis vannasputki. Ei muuten.
- Kumitutti
Kuvien esimerkeissä lähes kaikissa on akselitiiviste (talipoksi, kumitutti tms) kiinni vain vannasputken päässä! Ei noista pokseista ole muuta tuentaa suoraan runkoon! Kun tässä puhutaan pienveneiden pitkäakselisista ratkaisuista, niin yleensä vaan on vannasputken päähän kiinnitetty akselitiiviste ilman mitään erillistä tuentaa runkoon.
- HalvanTilasitHalvanSait
En ole huomannut, että kukaan olisi väittänyt kumipalkeen kiinnittyvän veneen runkoon, joten se ei kaiketi ole kovin relevantti keskustelunaihe?
Poksin runkoon kiinnittämisestä sen sijaan on esitetty puolesta ja vastaan väitteitä ja molemmista on kuvia. Poksi on tietenkin kiinni myös vannasputkessa ja näyttää siltä, että joskus se on kiinni vain vannasputkessa, jolloin värinä varmaankin nitkuttaa putkea irti.
Itse pidän normaalina kiinnityksenä kuitenkin poksin pulttaamista runkoon koska se on selkeästi tukevampi ratkaisu. Ymmärrän kuitenkin, että siinä on pari työvaihjetta enemmän ja jos halvalla pitää tehdä, niin houkutus poksin kiinnittämisestä pelkästään vannasputkeen on olemassa.
Oletan kuitenkin, että jopa niissä veneissä, joissa on ohitettu vannasputken etupään poksin kiinnittäminen runkoon, on potkurinpää kuitenkin pultattu. Sen verran täytyy tietenkin antaa periksi, että jos vannasputki on todella lyhyt, tukia tarvitaan vähemmän. - piiitkäköli
HalvanTilasitHalvanSait kirjoitti:
En ole huomannut, että kukaan olisi väittänyt kumipalkeen kiinnittyvän veneen runkoon, joten se ei kaiketi ole kovin relevantti keskustelunaihe?
Poksin runkoon kiinnittämisestä sen sijaan on esitetty puolesta ja vastaan väitteitä ja molemmista on kuvia. Poksi on tietenkin kiinni myös vannasputkessa ja näyttää siltä, että joskus se on kiinni vain vannasputkessa, jolloin värinä varmaankin nitkuttaa putkea irti.
Itse pidän normaalina kiinnityksenä kuitenkin poksin pulttaamista runkoon koska se on selkeästi tukevampi ratkaisu. Ymmärrän kuitenkin, että siinä on pari työvaihjetta enemmän ja jos halvalla pitää tehdä, niin houkutus poksin kiinnittämisestä pelkästään vannasputkeen on olemassa.
Oletan kuitenkin, että jopa niissä veneissä, joissa on ohitettu vannasputken etupään poksin kiinnittäminen runkoon, on potkurinpää kuitenkin pultattu. Sen verran täytyy tietenkin antaa periksi, että jos vannasputki on todella lyhyt, tukia tarvitaan vähemmän.Normaali tai ei, mutta hyvin harvinainen nykyveneissä. Pitkäkölisissä voisi puhua normaalista, pitkäköliset vain eivät ole "normaaleja".
- Vannasputkee
Juu, itsekin täällä aiemmin vinkkejä kyselin, mutta on kovin agressiivinen tämä yksi kaveri joka kirjoittaa joka kerta eri nimimerkillä. Hyviäkin vinkkejä tuli ja harkitsen mihin korjauskonstiin päädyn, kävin jo mittailemassa ja funtsimassa veneelläni, otin valokuvia ja aion käydä asiantuntijoiden pakeilla. Aika monta pitkäakselista purjevenettä nähnyt ja muutamia omistanutkin, ja missään en ole nähnyt ratkaisua missä talipoksi tms olisi tuettu erikseen runkoon, vaikka se jonkun mielestä onkin normaali kiinnitys. Voi olla normaali, mutta ei ainakaan kovin yleinen!
- RivienVälissäkö
Epämiellyttävä asia koetaan usein vihamieliseksi. Olet kuitenkin itse vastuussa tunteistasi.
- normiherkkä
RivienVälissäkö kirjoitti:
Epämiellyttävä asia koetaan usein vihamieliseksi. Olet kuitenkin itse vastuussa tunteistasi.
Ei se sitä muuta, että mulkvistin teksti tuntuu mulkvistin tekstiltä.
- Meriseepra
normiherkkä kirjoitti:
Ei se sitä muuta, että mulkvistin teksti tuntuu mulkvistin tekstiltä.
Kun kirjoitat noin, alan ymmärtää, mitä tarkoitat :D
Ihan tällainen eläinaiheinen kysymys vielä. Jos sinä sanot minua seepraksi, niin mitäpä arvelet, olenko minä seepra vai sinä väärässä ;D
- Vannasputkee
Alkaa olla tämä vannasputki-teema sen verran loppuun kaluttu ja viisasteltu, että eiköhän lukita ketju ja keskustelu?! Alkaa menemään aika totaalisesti väärille raiteille ja ohi varsinaisesta aiheesta?! Täältä tähän..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593225Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472921Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242749Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541837- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101091Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193991- 44839
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103835Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26830