rahoitusvastikkeen jämien maksu yhtiövastikkeesta

Pilkunviilaaja

Yhtiössämme (20 asuntoa) lainan lyhennys jäi pari kymppiä alle sen mitä lainan maksuun oli kerätty. Alijäämä siirrettiin v. 2014 yhtiövastikkeella maksettaviin koska summa oli niin pieni, 15 €. Taas tänä vuonna on sama juttu, eli olisi alijäämä menossa yhtiövastikkeista, 20 €.
Osa on maksanut velan pois ja osalla sitä on, joten tasapuolisesti ei mene.

Olenko pikkumainen, kun panen hanttiin? Ihan vain siitä syystä, että pääoma- ja hoitovastikkeita ei saa sekoittaa. Olen itse talousalalla töissä ja mm. toiminut tilintarkastajana, enkä haluaisi hallituksen jäsenenä allekirjoittaa "väärää päätöstä".

Antaisitteko te noin pienet summat tasata yhtiövastikkeista vaikka se väärin onkin?

9

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suoraan kysymykseen suora vastaus.

Olet pikkumainen ääliö!

• Pilkunviilaaja

Kiitos kommentista! Otan opikseni mutten juuri tässä asiassa. Hallituksen kokouksessa päätettiin esittää yhtiökokoukselle, että yhtiö- ja rahoitusvastikkeita ei sekoiteta ja lainanmaksajat maksavat yhdessä kuukaudessa hieman isomman summan. Näin lainaa maksetaan juuri oikea määrä.
      Meitä pikkumaisia ääliöitä siis on yksimielisesti neljä hallituksen jäsentä ja isännöitsijä.

• Pylli-täti

Aloittaja aivan oikeassa. Lainaa maksavat he jotka sitä tarvitsivat. Silloin menee oikein. Miksi heidän jotka ovat osuutensa maksaneet pitäisi alkaa rahoittamaan tyhjätaskuja?Lainan maksusta huolehtii hän ken on sitä tarvinnut/ottanut. Simppeliä!

Taloyhtiön hallituksen toiminnan kulmakiviä on TIEDOTTAMINEN ja YHDENVERTAISUUS PERIAATE. Jos ei ole tiedotettu, joku saattaa luulla, että niidenkin pitää maksaa toisten lainaa, jotka ei sitä tarvinneet. Saattavat tietämättömyyttään hyväksyä.

Välittäjä LKV on tietämätön täystollo. Sinäkö olet valmis toisten lainoja makselemaan???

• Velaton.vaikka.köyhä

Yksi asia mietityttää ja vähän toisten puolesta harmittaakin. Kokouksessa sovittiin lainaa kerättäväksi 1000 € liikaa, vaikka pankin kanssa on sopimus, että korot eivät nouse seuraavaan 2018 pidettävään yhtiökokoukseen mennessä. Mielestäni siellä voisi sitten nostaa rahoitusvastiketta, jos se mahdollisten korkojen nousun takia on pakko nostaa. Ja siihen asti kerättäisiin just se mikä tarvitaan.
      Mutta ei, toiset halusivat maksaa enemmän. Sehän on tappioksi niille, jotka myyvät asunnon vaikka ensi vuoden huhtikuussa, tulevat siis maksamaan 12 kk liian suurta rahoitusvastiketta. He perustelivat junttimaisuuttaan sillä että "ei sitten tule kerralla niin iso korotus ensi vuonna, jos korot nousee". Voi ei...

• mutku_se_on_syntiä

Ihan sama tilanne on kerättäessä etukäteen rahaa remontteihin. Yhä löytyy puupäitä, joiden mielestä kannattaa ennemmin kerätä ylisuurta vastiketta ja seisottaa rahoja 0-korkoisella tilillä, ihan siitä syystä ettei sitten aikanaan tarvi ottaa niin isoa lainaa. Vaikka lainaraha on halpaa...

Eipä noista etukäteen kerätyistä remonttirahoista asunnon myyjää millään lailla hyvitetä ts. kaikki menee lahjoituksena seuraavalle omistajalle.

• sentilleen.oikein

Rahoitusvastikkeesta tehdään joka vuosi jälkilaskelma jossa edellisen vuoden lopputuloksesta jatketaan vuosi eteenpäin. Pieniä eroja ei tarvitse periä tai palauttaa vaan ne otetaan huomioon jatkossa.

• ilman.muuta

Rahoitusvastike pidetään erillään hoitovastikkeesta. Mitään summia ei siirretä niiden välillä.

• Velaton.vaikka.köyhä

Ei tietenkään tarvitse periä, eikä palauttaa, et tainnut ymmärtää lukemaasi, jos minun tekstiä luit. Saa kerätä ylimääräistä. Mitään virhettä ei ole tehty, mutta oikeudenmukaisuus ei toteudu niiden kohdalla, jotka myyvät asunnon seuraavan 12 kk:n aikana.
      Hoitovastiketta kerättäessä tarkka summa ei mahdollistakaan kerätä, sillä pelivaraa on oltava.
      Mutta rahoitusvastiketta kerätessä on. Jos on tarkalleen tiedossa se mikä lainanmaksuun vuoden aikana tarvitaan, tarvitsee kerätä vain just se.

• ilman.muuta

Jos rahoitusvastiketta maksava myy asuntonsa niin yhtiö ilmoittaa lainaosuuden jossa on otettu huomioon se, onko vastikkeita maksettu enemmän tai vähemmän kuin lainan kulut vaativat. Jos näin ei tehdä niin asioita ei ole hoidettu oikein. Sinänsä pieni heitto ei paljon merkitse myyntihintaan verrattuna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe