Uusi Peugeot 3008 teki vaikutuksen

PököttiPetraa

On se hieno auto tuo uusi 3008 kun tänään koeajoin. Sen jälkeen kun istuin takaisin nykyiseen 2014 mallin Kaskaihin niin tuntui että palasin edelliselle vuosituhannelle. Ja Kaskai on hyvä ja moderni auto.

3008 oli tosi hiljainen, ajoi kuin itsestään, erinomainen ergonomia, mahtavat tilat. Pieni ratti tuntuu ensin lelulta mutta siihen tottui nopeasti. Ulkonäkö 10, ajettavuus 10, sisätilat 10, tavaratila 10, varusteet 10, maavara 10, taloudellisuus 10.

Seuraava auto, toimitusajat vain kasvaa koko ajan, nyt oli jo 5kk!

34

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niikunissan

      Onko tehoa ja vääntöä riittävästi, ettei ala booaamaan kuormapäällä?

      • muovivehjes

        Ainoastaan 180 hv hdi automaatti jaksaa kuorma päällä eikä booaa. Pensakoneiset booaa. Kaikki. Toi 3008 on aika muotivehjes eli muodot menettää kiinnostavuuden muutamassa kuukaudessa. Vuoden päästä jo so last season. Ateca paljon parempi cittarivalinta vaikka itse ajankin nyt Peugeotilla, 308.


      • TeinitLiikkeellä
        muovivehjes kirjoitti:

        Ainoastaan 180 hv hdi automaatti jaksaa kuorma päällä eikä booaa. Pensakoneiset booaa. Kaikki. Toi 3008 on aika muotivehjes eli muodot menettää kiinnostavuuden muutamassa kuukaudessa. Vuoden päästä jo so last season. Ateca paljon parempi cittarivalinta vaikka itse ajankin nyt Peugeotilla, 308.

        Ja Atecan vahvin dieseli on aino, joka ei booaa, muut Atecan koneet booa kaikki.. Niinkö tämä logiikka toimii?


    • EipäTaidaKannattaa

      Taloudellisuus 10 ?

      Asia jolla ei ole oikeastaan mitään merkitystä jos ostaa uuden auton.

      • tulpolla

        Horsepoweria tarvitaan siis muhkeasti, jottei jää jalkoihin?


      • SeatStyroksitNäkyvissä
        tulpolla kirjoitti:

        Horsepoweria tarvitaan siis muhkeasti, jottei jää jalkoihin?

        Vain teinit ajattelee noin, mutta toisaalta Seat onkin suunnattu nuorille aikuisille, joten sellainen halvan oloinen ritsa sopii hyvin tuohon ajatusmaailmaan.


      • Puhtaasti

        Taloudellisuus kertoo hyvästä ja modernista moottoritekniikasta ja siitä, että autossa on käytetty nykyaikaisia kevyitä materiaaleja. Verotus perustuu päästöihin, joten mitä taloudellisempi auto, niin sitä enemmän maksat itse autosta ja vähemmän veroa. Mielestäni taloudellisuudella on suurikin merkitys uutta autoa ostettaessa.


      • JoopatiJoopa
        Puhtaasti kirjoitti:

        Taloudellisuus kertoo hyvästä ja modernista moottoritekniikasta ja siitä, että autossa on käytetty nykyaikaisia kevyitä materiaaleja. Verotus perustuu päästöihin, joten mitä taloudellisempi auto, niin sitä enemmän maksat itse autosta ja vähemmän veroa. Mielestäni taloudellisuudella on suurikin merkitys uutta autoa ostettaessa.

        Vertaapa noiden mainitsemiesi asioiden merkitys, verrattaessa sitä arvonalennukseen.

        Saatat huomata että niillä ei ole juurikaan merkitystä.

        30.000 euron auto menettää kahdessa vuodessa arvoaan 10.000 euroa. Vähän voisi laskea korkotappioitakin tuolle rahamäärälle.

        Minkälainen auto on nykyisin taloudellinen? Kilpailijan auto kuluttaa 5,8 ja taloudellinen vain 5,3 ?

        Turvallisuus ja taloudellisuus, joskus myös tehokkuus on nykyisin käytössä olevia autojen myyntikikkoja ja hyvin ne tuntuu purevan.


      • Olavikolavi

        Arvonalennus! Se on väistämätöntä kun ostaa auton, nää on kulutustavaraa eikä mitään viiniä joka paranee vanhetessaan tai taidetta, tajuatko?
        Mä en piittaa vähänkään vertaa jostain helvetin arvonalenemisesta autoa ostaessani koska en voi vaikuttaa siihen. Sen sijaan taloudellisuus on tärkeää mulle. Ne jotka ei henkisesti kestä autonsa arvonlaskua voivat vielä toistaiseksi ajaa viittä vaille paalissa olevilla romuilla, vaikka mielestäni ne pitäis noutaa väkisin puristimiin.


      • JoopatiJoopa
        Olavikolavi kirjoitti:

        Arvonalennus! Se on väistämätöntä kun ostaa auton, nää on kulutustavaraa eikä mitään viiniä joka paranee vanhetessaan tai taidetta, tajuatko?
        Mä en piittaa vähänkään vertaa jostain helvetin arvonalenemisesta autoa ostaessani koska en voi vaikuttaa siihen. Sen sijaan taloudellisuus on tärkeää mulle. Ne jotka ei henkisesti kestä autonsa arvonlaskua voivat vielä toistaiseksi ajaa viittä vaille paalissa olevilla romuilla, vaikka mielestäni ne pitäis noutaa väkisin puristimiin.

        Itse ajan määritelmäsi mukaisella autolla, viittä vaille paalissa oleva 406:lla. Ikää 20 vuotta. Auto on kuitenkin kunnossa, ja sitä on huollettu ja korjattu sen verran reilusti, että uskallan lähteä sillä mihin vaan, koska vaan.

        Kahden vuoden autoilukuluni ovat 6200 euroa, mukaanlukien arvonalennus. Eli 260 euroa / kk.

        Jos otetaan uusi 30.000 euron auto, jolla ajetaan sama matka kahden vuoden aikana, arvioin kokonaiskulut, arvonalennus mukana, noin 16.000 euroksi. Eli 670 euroa / kk.

        Kulujen erotus on 410 euroa / kk.

        Ja nyt pääsen siihen oleelliseen. Tuohan on pikkusumma, eihän muutama satanen sinne tänne tunnu missään, kunhan alla on uudehko auto ja saa nauttia autotehtaan uusimmasta tuotteesta.

        Mutta mutta... Sijoittamalla tuo 410 euroa kuukausittain pörssiosakkeisiin, 20 vuoden kuluttua sijoituksen arvo olisikin 208.000 euroa.

        30 vuodessa arvoksi tulee jo 479.000 euroa.

        Laskelma on tehty jopa keskimääräisen tuoton alapuolelta. Joku asiaa tuntematon huutaa kuitenkin seuraavaksi, että kaikki rahat siellä menee ja epärehellistä pelaamista. Sitä se ei kuitenkaan ole.

        Tuossa mielestäni kiteytettynä se, miksi ajan vanhalla autolla, ja miksi mielestäni arvonalennus on oleellinen asia autoilua. No okei, kokonaiskustannukset on oleellisia, mutta arvonalennus on merkittävä osa sitä.

        Mutta mitäpä tuosta, toisilla on varaa pistää puoli milliä autotehtaalle ja Suomen valtiolle, sekuntiakaan miettimättä, "koska eihän siihen voi vaikuttaa".

        Itse sijoitan enemmän elämän nautintoihin kuin autoihin. Pieni hetkihän me vaan täällä ollaan, en ajatellut kuluttaa sitä aikaa tehtaalla klo 7 - 16 päivästä toiseen, vain sen vuoksi että saisin ajaa uudella autolla.


      • Olavikolavi

        Siinä oot oikeassa että täällä heilutaan vähän aikaa mitään et täältä mukaasi saa. Et pörssiosakkeiden (ehkä tulevia)tuottoja, et vanhalla autolla ajaessasi säästyviä euroja et mitään. Ei kukaan tee työtä vain maksaakseen autoaan mutta ainakin minä ajan mieluummin uudella kuin vanhalla, enkä pohdi arvonalenemista vaan tyydyn siihen arvoon mikä sille vaihdossa laitetaan. Tärkeää ja pysyvämpää on kuitenki se miten me ollaan täällä eletty. Jos joku on ajanu elämänsä aikana miljoonia kilsoja hirveällä saastepesällä niin se jälki jää tänne.


      • JoopatiJoopa
        Olavikolavi kirjoitti:

        Siinä oot oikeassa että täällä heilutaan vähän aikaa mitään et täältä mukaasi saa. Et pörssiosakkeiden (ehkä tulevia)tuottoja, et vanhalla autolla ajaessasi säästyviä euroja et mitään. Ei kukaan tee työtä vain maksaakseen autoaan mutta ainakin minä ajan mieluummin uudella kuin vanhalla, enkä pohdi arvonalenemista vaan tyydyn siihen arvoon mikä sille vaihdossa laitetaan. Tärkeää ja pysyvämpää on kuitenki se miten me ollaan täällä eletty. Jos joku on ajanu elämänsä aikana miljoonia kilsoja hirveällä saastepesällä niin se jälki jää tänne.

        Hyvin on mainosmiehet onnistuneet kun autoja myydään saasteiden vähentymisellä.

        Tästähän pitäisi avata ihan oma aiheensa, ja asiasta on puhuttu varmasti moneen kertaan täälläkin, mutta se vanhalla autolla ajaminen kuluttaa sittenkin niitä luonnonvaroja vähemmän kuin uuden auton valmistaminen.

        Sen lisäksi.... vaikka uusissa autoissa päästöluokitukset ja vaatimukset ovat menneet jo monta sukupolvea eteenpäin 20 vuodessa, totuus on toinen.

        Merkittävin asia päästöjen kannalta oli se, kun autoihin tuli katalysaattorit, puhun nyt siis bensa-autoista. Valitettava tosiasia on se, että vaikka esimerkiksi typen oksideihin on tuon jälkeen määritetty päästörajat, niitä ei liikenteessä olevat uudetkaan auton täytä, todellisissa ajotapahtumissa. Eli... pakoputkesta tulevat päästöt, ovat kovin lähellä toisiaan uusissa ja 20 vuotta vanhoissa autoissa, edellyttäen että autot on kunnossa.

        Seuraava todellinen muutos päästöissä tapahtuu vasta sitten kun siirrymme polttomoottoreista sähkömoottoreihin. Sittenkään en ole varma, pienentyykö kokonaiskuormitus, mutta ainakin se paikallistuu, eli päästöjen lähde ei ole enää kaupungin keskustassa oleva auto, vaan voimalaitos, josta sähkö tulee latauspisteeseen.

        Myös akkuteollisuuden ympäristökuormitus tulisi huomioida kyseisen liikuntamuodon kokonaiskuormitusta laskettaessa.


      • Olavikolavi

        Monet ajaa yhä niin vanhoilla ettei niissä ole kattejakaan. Itäsuomen pikkukylien läpi kun ajaa niin suurinosa autoista on kasaria ja ysäriä. Tottakai köyhyys on pääsyy tuohon.
        Tämä meni nyt sivuun siitä arvonalenemasta. Jotkut ehkä auton vaihdossa ihan ensiksi katsovat nettiautosta paljonko on muutaman vuoden vanhemman mallin hinta jotta voivat laskea autolle arvonalennuksen/ v. Meillä suomessa vaihtoautojen hinnoittelu on ollut aina ihan epäterveellä pohjalla eikä se enää pitkään tule nykyisenä jatkumaan. Autovero tulee satavarmasti poistumaan vaikka Berner nyt mokasikin tämän erän. Kun se poistuu niin arvonaleneman laskuun takertuneet henkilöt repivät pelihousunsa.


    • Hyvä_valinta_

      3008 on varmasti hyvä valinta. Sen ohjaamo ja sisusta on kyllä sellainen, jonka haluaisin omaankin autoon :)

    • TouranEx

      Varsinkin Volkswageneihin verrattuna Peugeot on yleensäkin puoleensa vetävä. Tuo 3008 on kuitenkin enemmän kaupunkiauto. Maantielle sopii paremmin jokin matalampi konsepti.

    • rellipösösitukka

      Jos on kestävyyden suhteen kans niin hyvä.
      Tässä auto merkkejä jotka ovat kestävyydeltään hyviä.
      1 lexus toyota
      2 madza tai mazda
      3 subaru
      4 honda
      5 hyundai
      6 ssangyong
      7 daihatsu
      8 audi
      9 nissa
      10 kia

    • hoijjaaa

      Peugeotin kestävyys oli ainakin saksalaisessa tilastossa muistaakseni toiseksi paras. Siinä mielessä aivan samanlainen auto kuin kaikki muutkin. Sen sijaan Peugeotin tyylikkyys taitaa pestä useimmat kilpailijansa. Ja erityisesti Peugeotin diesel on markkinoiden parasta tasoa.

      Otahan selvää asioista, autot ja riisikupit ovat eri asia!

    • Quattro190hp

      3008 on näin uuden A4 omistajan vinkkelistä yllättävän premium sisältä. Materiaalit on jopa hienostuneemmat kuin Audissa tai sen puoleen bemarissa.
      Sitävastoin ergonomia on sitä perinteistä ranskalaista. Pitäisi olla orangin kädet että rattiin ylettyy kunnolla ja siltikin polki osuus ohjauspylvääseen aina kun siirtää jalan kaasulta jarrulle.

      Eli hieno auto mutta vain pygmeille.

      • HyväErgonomiaSiinäOn

        Olen 192cm ja polvet ei minulla osu rattiin ja kädet yltää samalla tavalla rattiin, kuin VW-ohjaamoissa. Toki kukin koeajaa autoja ja säätää ajoasennon omalla tyylillään.


      • PököttiPetraa

        Itse olen 193cm eikä ollut mitään vaikeuksia löytää hyvää ajoasentoa. Myös pääntilaa jäi ruhtinaallisesti. Ergonomia oli erinomainen, esim. ne uudet "lentokoneen" kytkimet olivat juuri oikealla kohdalla. Kosketusnäyttö oli myös tosi hyvä ja suomenkielinen. Digitaalinen mittaristo oli paras mitä olen tämän hintaluokan autoissa nähnyt, se oli suorastaan loistava.


    • miljoonaajaja

      Kuka hölmöläinen Pösöö autona pitää.

      • GRThutSgTh

        Terveiset ylä-asteelta!


    • jukolanjussi12

      Onko kukaan tilannut 3008 tammi-helmikuussa,toimituspäiväksi mitä annettu? Itselleni kerrottu että huhtikuussa teon alle ja toukuussa suomeen tulee,tammikuun puolessä välissä tilattu allure varustein.

      • PököttiPetraa

        Nyt annettiin toimituspäiväksi heinäkuun loppu. Menee kaupaksi kuin häkä, sanoivat. Ja uskon sen.


      • allure_tilattu

        Tilasin tammikuun loppupuolella ja tilaussopparissa luovutus: 31.5.17. En usko! Maahantuoja totesi jälkikäteen että heinäkuun lopulle-elokuun alkuun menee luovutus, valmistus jossain vaiheessa kesäkuuta. Euroopassa tilattu 3008:aa jo yli 80.000 kpl joten linjastot alkavat kuulemma pukata kaaraa 3:ssa vuorossa ja 5008:n tuotantoa joudutaan lykkäämään 3 kk.


    • Reetuu

      Kuukausi ajeltu jo uudella Pösöllä ja on se vain kerrassaan hyvä ajaa ja varustelutaso tuon hintaluokan autossa kyllä kohillaan!!

    • cittarman

      Sano sä mitä sanot mut mä sanon et Seat Ateca on luokan kunkku. Paras.

      • RanskalaisetOsaa

        Ainakin 308 ja leonin välillä on hirveä laatuero pösön hyväksi. Luultavasti sama pätee 3008 ja Atecaan tai sitten se ero on vieläkin suurempi, kun pösö on petrannut entisestään 3008 kohdalla materiaaleissa ja muutenkin.

        Ateca on menestynyt suomessa vain vahvan emo yhtiön aseman vuoksi (VW) ja se ei päässyt edes jatkoon Car of the year kisassa, joka ratkeaa ensi viikolla. Saa nähdä viekä 3008 voiton?


      • vagmies_aina
        RanskalaisetOsaa kirjoitti:

        Ainakin 308 ja leonin välillä on hirveä laatuero pösön hyväksi. Luultavasti sama pätee 3008 ja Atecaan tai sitten se ero on vieläkin suurempi, kun pösö on petrannut entisestään 3008 kohdalla materiaaleissa ja muutenkin.

        Ateca on menestynyt suomessa vain vahvan emo yhtiön aseman vuoksi (VW) ja se ei päässyt edes jatkoon Car of the year kisassa, joka ratkeaa ensi viikolla. Saa nähdä viekä 3008 voiton?

        Kansa tietää ja ostaa VAG-autoja. Uusi Skoda Yeti tulee perustumaan Atecaan ja Tiquaniin. Loistavia autoja, valovuoden edellä Pösöjä. Ateca on kansainvälisissä lehdissä rankattu viiden tähden cittariksi, 3008 ainoastaan neljän. Atecaa pitää Top Gearin ammattitaitoiset tositoimittajat parhaana ajaa luokassaan sekä ulkonäkö paras eli kestää aikaa. Pösön muoto vanhenee parissa vuodessa ja näyttää sitten rumalta.


      • Vag_inamies

        Ateca näyttää jo nyt rumalta.....


      • KorttiPois
        vagmies_aina kirjoitti:

        Kansa tietää ja ostaa VAG-autoja. Uusi Skoda Yeti tulee perustumaan Atecaan ja Tiquaniin. Loistavia autoja, valovuoden edellä Pösöjä. Ateca on kansainvälisissä lehdissä rankattu viiden tähden cittariksi, 3008 ainoastaan neljän. Atecaa pitää Top Gearin ammattitaitoiset tositoimittajat parhaana ajaa luokassaan sekä ulkonäkö paras eli kestää aikaa. Pösön muoto vanhenee parissa vuodessa ja näyttää sitten rumalta.

        Perinteisesti pösöt on kyllä kestäneet aikaa, oikeastaan loistavasti.


      • Pöcötti
        KorttiPois kirjoitti:

        Perinteisesti pösöt on kyllä kestäneet aikaa, oikeastaan loistavasti.

        Tämä on totta. On ihmeellistä kuinka esim. 1990-luvun 406:set näyttävät vielä hyviltä ja moderneilta. Muotoilu on ajatonta. Maalipintakin on yleensä vielä hieno eikä ole ruostetta. Muut sen ikäiset on ruostuneet puhki ja muotokieli vanhentunut muutamassa vuodessa. Suosikkini on Pininfarinan muotoilemat Coupeet.


      • RanskalaisetOsaa
        vagmies_aina kirjoitti:

        Kansa tietää ja ostaa VAG-autoja. Uusi Skoda Yeti tulee perustumaan Atecaan ja Tiquaniin. Loistavia autoja, valovuoden edellä Pösöjä. Ateca on kansainvälisissä lehdissä rankattu viiden tähden cittariksi, 3008 ainoastaan neljän. Atecaa pitää Top Gearin ammattitaitoiset tositoimittajat parhaana ajaa luokassaan sekä ulkonäkö paras eli kestää aikaa. Pösön muoto vanhenee parissa vuodessa ja näyttää sitten rumalta.

        Vuoden auto äänestyksessä on 58 eri lehden edustajaa äänestämässä vuoden autosta mm. Top Gear Italia ja Top Gear Englanti ja Seat on tippunut 7-parhaan joukosta. 3008 on edelleen mukana taistelemassa voitosta.

        topgear.com on antanut 3008 8/10, saman, kuin Atecalle 8/10. Atecassa loppuyhteenvedossa valitettiin äänekkäitä dieseleitä ja puhditonta 1.0 tsi konetta. 3008 ainoastaan nelivedon puute (toistaiseksi). Sekin asia korjautuu lähitulevaisuudessa hybridiratkaisulla.


      • OlliL12
        vagmies_aina kirjoitti:

        Kansa tietää ja ostaa VAG-autoja. Uusi Skoda Yeti tulee perustumaan Atecaan ja Tiquaniin. Loistavia autoja, valovuoden edellä Pösöjä. Ateca on kansainvälisissä lehdissä rankattu viiden tähden cittariksi, 3008 ainoastaan neljän. Atecaa pitää Top Gearin ammattitaitoiset tositoimittajat parhaana ajaa luokassaan sekä ulkonäkö paras eli kestää aikaa. Pösön muoto vanhenee parissa vuodessa ja näyttää sitten rumalta.

        Kukaan itsenäiseen ajattelukykyyn pystyvä ei kyllä osta VAG yhtiön tekeleitä, olkoonkin että lahjotut autolehtien testaajat antavat niille aina voiton. Ne "viat" joita talviauto testissä 3008.lle haettiin olivat naurettavia, testaaja ei osannut säätää mittarivalaistusta yms. Vaikka puretech todettiin parhaaksi moottoriksi( voitti hyötysuhteessa jopa hybridit) niin joku muu jonka kulutus kylmänä oli tapissa muka oli parempi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2473
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1668
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1396
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      163
      1247
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      143
      1209
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1145
    7. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      117
      1109
    8. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      113
      1106
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1081
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      969
    Aihe