Suomen kielen opiskelu

Karolina2

Aion osallistua keväällä Helsingin pääsykokeisiin. Pohdin parhaillaan kuinka onnistuu opiskelu päivätyön ohella. Minkä verran luentoja on viikossa ja paljonko varaatte aikaa tentteihin lukemiseen? Jos haluaa suuntautua kielen huoltoon tai viestintään, mitä sivuaineita kannattaa valita? Kaikki kokemukset/ mielipiteet opiskelusta tervetulleita.

Kiitokset vastauksista!

4

277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiollavaikeetasano

Noin yleisesti ottaen tutkinnon suorittaminen yliopistossa on kokopäivätyötä pääaineesta riippumatta. Kokopäiväinen ansiotyö sopii tähän huonosti.

Jos työpaikkasi on yliopiston lähellä, työajat joustavat ja pidät lomasi lukukausien aikana sekä otat opintovapaita, opiskelu saattaa onnistua johonkin pisteeseen. Sanottakoon nyt vaikka, että humanistisen tiedekunnan yleiset tentit ovat keskiviikkoisin klo 9 - 13. Pääsetkö tenttiin? Opetuskin on yleensä päivällä.

Tehokas opiskelu vie 40 tuntia viikossa, siitä noin puolet opetukseen osallistumista ja toinen puoli itsenäistä opiskelua. Jos olet ansiotyössä toiset 40 tuntia viikossa, et sitä menoa kauan kestä.

Mutta jotkut pystyvät ihmeisiin!

• Karolina2

Työpaikka sekä koti ovat yliopiston lähellä ja voin poistua päivisin tentteihin. Kandin tutkinto on tavoitteena, joten vastauksesi perusteella oletan opintojen onnistuvan. Tosin normaalia hitaammin.

• JoustyöJousopinnot

Suomen kielen opiskelu ainakaan silloin, kun sitä opiskelin vuonna x, varsinkin opintojen alkuvaiheessa ei ollut niin joustavaa, koska oli erikseen teoria- ja harjoitus"istunnot" eli paikalla piti olla. Läsnäolotunteja kertyi viikossa aika paljon, koska yhteen kurssiin kuului sekä teoria- ja harjoitustunteja paikan päällä. Suomen kielen opiskelussa ei ollut ryhmätöitä tai muuta vastaavaa vaan aika paljon luentoja ja kirjatenttejä.Tentteihin lueskelin noin viikon ajan per aika paksu kirja, eli luin ja tein muistiinpanoja, joita sitten kertasin päivää kahta ennen tenttiä.

Sivuainemahdollisuudet kai vaihtelevat yliopistoittain, joten en niistä vinkkiä osaa antaa. Kuitenkin, jos haluat joskus opeksi, niin tietääkseni Suomen kirjallisuuden opintoja pitää suorittaa. Ainakin silloin kuin minä opiskelin, tämä oli ennen maisteriohjelmia, niin piti perus- ja aineopinnot ottaa ainoaksi sivuaineeksi eli laajaksi sivuaineeksi. Nykyään on varmaan vähän eri tavalla, en tiedä.

Pidin suomen kielen opiskelusta oikein paljon ja kiinnostavaa oli myös tietää kielen historiasta. Opiskeluaika varmaan pitenee kahdesta vuodesta, mutta kai lisäaikaa saa tiedekunnalta pyytämällä, jos opintojen suorittamiseen on annettu vain tuo kaksi vuotta. Opiskelusta on ollut paljon hyötyä työelämässä: eri ammateissa toimiminen. Pääsin opiskelemaankin lisää eri ainetta suomen opiskelun vuoksi.

Päivätyön ohella voi opiskella tiettyyn pisteeseen asti mutta kyllä se saattaa verottaa opiskelusta, esim. opinnot venyy. Riippuu tietenkin opintojen suorittamistavoista ja joustavuudesta. Tutki opinto-oppaita, niissä kerrotaan kaikki aika tarkasti.

• opiskellija

Itse olen opiksellut Suomen kieltä nyt 5 vuotta ja täytyy kyllä sanoa että olen pitänyt opiskelusta paljon. Jo lukion äidin kielen tunnilla pidin muummuassa essee kirjoittamisesta ja erilaisten tekstien tulkkitsemisesta. Voin hyvin siis sinulle suosittella Suomenkielen oppintoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      94
      3358
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2782
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      110
      2397
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      40
      1794
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      242
      1593
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      41
      1535
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1330
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1306
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1191
    Aihe