Melkein kaikki ohjeet seurustelun osalta on kirjoitettu AS/NT -asetelmasta. Onko kellään kokemusta AS/AS -suhteesta?
Ihastuin naiseen, jolla on selkeitä AS-piirteitä ja mietin, että millaista on vuorovaikutus, jos molemmilla on ongelmia tunteiden ilmaisemisessa.
Edellinen parisuhteeni kaatui lähes täydelliseen epäyhteensopivuuteen tunne-elämän ja kommunikoinnin osalta.
Asperger ja seurustelu
1
358
Vastaukset
- Breda
ChiliTangerine on huomannut saman kuin minäkin, sen että seurustelu aspergerina on varsin omalaatuista ja normaalista poikkeavaa. Jotenkin se jää ilmassa leijuvaksi eikä konkretisoidu, ei varsinkaan millään asetu normimuotteihin.
Tällaisia ongelmia ei olisi jos KAIKKI olisivat aspergereja. Aspergeri kohtaa pienen vähemmistön edustajana jatkuvasti ylivoimaisen enemmistön määrittelemät seurustelutavat ja -kriteerit.
AS ei minusta oikeastaan ole sitä, että on vaikeuksia tunteiden ilmaisemisessa. Vaikeuksia on siksi, että NT-ihmisten eli ns. normaalien ihmisten tunteiden ilmaisu on niin erilaista. AS-ihmiset ilmaisevat tunteitaan - jopa hyvinkin herkästi - mutta NT-ihmiset eivät oikein osaa lukea sellaista assimaista tunteiden ilmaisua.
Minulla ei ole kokemusta AS/AS-suhteesta seurustelussa mutta muuten kyllä. Tarkoitan, että AS-ihmisten kanssa olen hyvin usein kokenut olevani huomattavasti paremmin samalla allonpituudella kuin NT-enemmistön kanssa.
AS-ihmisten yksilölliset erot ovat suuria. Joka assilla on epätasainen kykyprofiili mutta se on epätasainen yksilöllisellä tavalla, siis kykyhuiput ja kykyrotkot sijaitsevat kullakin profiilin eri paikoissa. Tässä yksi syy siihen, miksi kaikki assit eivät tule toimeen keskenään.
Jos etsii elämäänsä ns. sitä oikeaa, on kysyttävä: "Olenko minä se oikea kenellekään?"
Parhaassa tapauksessa on löytänyt itsensä ja on hyvin sinut itsensä kanssa ja vasta silloin on parhaat mahdollisuudet sen ns. oikean löytymisessä.
Itsensä löytämiseen tarvitaan yleensä paljon ihmissuhdekokeiluja. Itsensä löytää peilaamalla itseään muihin. Jos on aspergeri niin itsensä löytäminen - ja sen myötä kumppanin löytäminen - on kaikkea muuta kuin "normihelppoa".
Harva aspergeri menee sosiaalisuus edellä. Harva aspergeri menee läheiset ihmissuhteet edellä.
Sosiaalisen käyttäytymisen aspergerimaisuus (eli enemmistön mielestä "outous", tai "spedemäisyys") kariuttaa yhden jos toisen aspergerin suhdeyritykset jo alkuunsa.
Mutta eihän sosiaalisuus ole kuin yksi osa elämää. Elämässä voi menestyä loistavasti, vaikka jättää sosiaalisuuden toissijaiseksi. Aspergeri tuppaa menestymään, jos hän sosiaalisuuden sijasta menee erityiskiinnostukset edellä. Erityiskiinnostuksenkohteidensa kautta hän voi löytää ammatin, työpaikan ja itsenäisen elämän. Ja jossain tapauksessa siinä sivussa myös sopivan kumppanin - jos hän sellaista ylipäänsä haluaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984