Asperger ja seurustelu

Melkein kaikki ohjeet seurustelun osalta on kirjoitettu AS/NT -asetelmasta. Onko kellään kokemusta AS/AS -suhteesta?

Ihastuin naiseen, jolla on selkeitä AS-piirteitä ja mietin, että millaista on vuorovaikutus, jos molemmilla on ongelmia tunteiden ilmaisemisessa.

Edellinen parisuhteeni kaatui lähes täydelliseen epäyhteensopivuuteen tunne-elämän ja kommunikoinnin osalta.

1

514

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Breda

ChiliTangerine on huomannut saman kuin minäkin, sen että seurustelu aspergerina on varsin omalaatuista ja normaalista poikkeavaa. Jotenkin se jää ilmassa leijuvaksi eikä konkretisoidu, ei varsinkaan millään asetu normimuotteihin.

Tällaisia ongelmia ei olisi jos KAIKKI olisivat aspergereja. Aspergeri kohtaa pienen vähemmistön edustajana jatkuvasti ylivoimaisen enemmistön määrittelemät seurustelutavat ja -kriteerit.

AS ei minusta oikeastaan ole sitä, että on vaikeuksia tunteiden ilmaisemisessa. Vaikeuksia on siksi, että NT-ihmisten eli ns. normaalien ihmisten tunteiden ilmaisu on niin erilaista. AS-ihmiset ilmaisevat tunteitaan - jopa hyvinkin herkästi - mutta NT-ihmiset eivät oikein osaa lukea sellaista assimaista tunteiden ilmaisua.

Minulla ei ole kokemusta AS/AS-suhteesta seurustelussa mutta muuten kyllä. Tarkoitan, että AS-ihmisten kanssa olen hyvin usein kokenut olevani huomattavasti paremmin samalla allonpituudella kuin NT-enemmistön kanssa.

AS-ihmisten yksilölliset erot ovat suuria. Joka assilla on epätasainen kykyprofiili mutta se on epätasainen yksilöllisellä tavalla, siis kykyhuiput ja kykyrotkot sijaitsevat kullakin profiilin eri paikoissa. Tässä yksi syy siihen, miksi kaikki assit eivät tule toimeen keskenään.

Jos etsii elämäänsä ns. sitä oikeaa, on kysyttävä: "Olenko minä se oikea kenellekään?"
      Parhaassa tapauksessa on löytänyt itsensä ja on hyvin sinut itsensä kanssa ja vasta silloin on parhaat mahdollisuudet sen ns. oikean löytymisessä.

Itsensä löytämiseen tarvitaan yleensä paljon ihmissuhdekokeiluja. Itsensä löytää peilaamalla itseään muihin. Jos on aspergeri niin itsensä löytäminen - ja sen myötä kumppanin löytäminen - on kaikkea muuta kuin "normihelppoa".

Harva aspergeri menee sosiaalisuus edellä. Harva aspergeri menee läheiset ihmissuhteet edellä.
      Sosiaalisen käyttäytymisen aspergerimaisuus (eli enemmistön mielestä "outous", tai "spedemäisyys") kariuttaa yhden jos toisen aspergerin suhdeyritykset jo alkuunsa.

Mutta eihän sosiaalisuus ole kuin yksi osa elämää. Elämässä voi menestyä loistavasti, vaikka jättää sosiaalisuuden toissijaiseksi. Aspergeri tuppaa menestymään, jos hän sosiaalisuuden sijasta menee erityiskiinnostukset edellä. Erityiskiinnostuksenkohteidensa kautta hän voi löytää ammatin, työpaikan ja itsenäisen elämän. Ja jossain tapauksessa siinä sivussa myös sopivan kumppanin - jos hän sellaista ylipäänsä haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      52
      1043
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      20
      965
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      513
      831
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      49
      791
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      45
      712
    6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      37
      649
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      616
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      181
      595
    9. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      59
      568
    10. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      560
    Aihe