Kokemuksena pakkoajatukset

munavaikana

Itse oon pakkoajatuksista kärsinyt monta vuotta ja välillä oon ollut hyvinkin toimintakyvytön niitten takia.EN oo kauheasti lääkkeitä niihi syönyt kun oon tiennyt ettei ne paranna kuitenkaan.Viime keväänä ihan sattuman kautta pääsin käsiksi traumamuistoihin jotka olivat dissosioituneet. Tämän seurauksena huomasin ocd-oiredien hävinneen lähes kokonaan. Tuntuu jopa ihmeelliseltä ettei niitä ajatuksia ole enää läheskään niin häiritsevästi.Toisaalta nyt on tekemistä sitten noiden traumojen työstämisessä.Pointtina vaan se että ocd:n taakse ilmeisesti kätkeytyy usein jokin muu negaatio.Eli siihen alkusyyhyn käsiksi pääseminen olisi ensisijaista että koko häiriöön/häiriöihin pääsisi kunnolla käsiksi. Et näin.

8

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elähuoli

      No voi!

      Sulla on jotain vanhaa pohjalla, mitä sun tarttisi selvittää loppuun.
      Ne on vaan jääneet pyörimään.
      Monella muullakin on, vaikka eivät kerrokaan.

      Mee rohkeasti puhumaan jonkun kanssa, tai rupee systemaattimesti selvittämään yksin.
      Voit vaikka kirjata yläs ja sitten kirjaat edistyksesi.

      Kyllä sinä selviät, - vaikutat oikein järkevältä!
      Eli hommiin vaan ja saat kaiken tuon "kuonan" kuntoon! Ei hätää, et ole ainoa oireinesi!

      Hyvää kevättä sinulle!
      Uutta pontta elämääsi!

    • Minäkin olen toimintakyvytön pakkoajatusten takia. En pysty olemaan normaalisti aina. Töihin minusta ei ole keskittymiskyvyn puutteen takia, koska joudun ns. selittelemään pakkoajatuksiani.

    • ToTheHasso

      Yksi nopea keino mikä auttaa ainakin minulla ja henkilöllä jolta siitä kuulin, on ajatella kolme sanaa "ONKO TÄSTÄ HYÖTYÄ?". Se pitää ajatella moneen kertaan. Mielen oireilu on tosi yleistä. 1,5 miljoonaa suomalaista käyttää mieleen vaikuttavia lääkkeitä ja yli puoli miljoonaa käyttää ihan kunnon mielialalääkkeitä. Usein oireet katoavat jos oma asenne niitä kohtaan muuttuu, esim. jos kaveri sanoo että "hei tuo on ihan normaalia." Joskus pitää vain purra hammasta ja odottaa että jokin oirevaihe menee ohi. Se voi kestää esim. 2 viikkoa tai vain 2 tuntia. Opetelkaa työkaluja kurittoman mielenne hallitsemiseen. Yksi hyvä kirja jota luen on "Onnen työkalut" jossa on mielenkiintoisia neuvoja. Toki satoja muitakin kirjoja on, ja nettisivuja. Itselläni tulee erilaisia oireita hankalissa ja ahdistavissa elämäntilanteissa ja aivan erilaisia taas silloin kun menee hyvin :)

      Kuunnelkaa youtubesta Eckhart Tollen videoita. Niistä on minulle ollut apua akuutteihin tilanteisiin ja kiperiin tuntemuksiin! Sisäistä rauhaa!

      • adjkd

        Eckhart Tollen peruspsykologia on toimivaa eli keskittyminen nykyhetkeen ja pakonomaisen ajattelun vähentäminen (eli mindfulness toisin sanoen) mutta sitten hänellä on tätä selkeän uskonnollista ja new age - juttua siinä rinnalla mikä omasta mielestäni pilaa hänen perusviestiään, joka omasta mielestäni on puhtaan psykologinen. Uskonnollista ajattelua hänellä on esim. nämä "puut ovat tietoisia" ja "kivet ovat tietoisia" ja "erillisyys on harhaa" ja "ihmisen aivot vain vastaanottavat tietoisuuden signaalia kuin radio" ja "eihän tietoisuus voi olla mikään molekyyli aivoissa", näitähän hän jutuissaaan toistaa. Kuuntelin itse noita videoita aktiivisesti mutta sitten rupesin ihmettelemään kovasti tätä selkeän uskonnollista (buddhalaista tai vastaaavaa) viestiä. Tolle uskoo myös kaikenlaiseen "kanavointiin" ja henkisiin olentoihin ja ties mihin. Hän myös suhtautuu lähes halveksien tieteeseen ja esittää näitä uskonnollisia asioita ikäänkuin totuutena joka on paljon tieteen yläpuolella. Olen ihmetellytkin miksei Tollea kritisoida enemmän. Tollen menestys kai pohjaa siihen että Oprah Winfrey otti hänet ohjelmiinsa ja sen jälkeen Tollen kirjojen myynti lähti kovaan kasvuun. Tolle itse istui n. 10 vuotta puiston penkillä aamusta iltaan ja oli vain "tietoinen" (hän on tästä tarinasta tunnettu) ja esittää tätäkin yhdeksi ratkaisuksi jos on henkisiä ongelmia. Mietin vain miten esim. joku pienten lasten isä tai äiti voisi vain istuskella 10 vuotta puiston penkillä???? Ehkä sekä asunnottomana että työttömänä? Pientä rajaa voisi Tollekin opetuksissaan pitää.


      • kalsdfj

        Pakkoajatuksiin pitäisi suhtautua ilman mitään sisäistä dialogia, toki voi sanoa "Onko tästä hyötyä" mutta jos on selviä obsessioita niin niiden pitäisi vain antaa tulla ja mennä ilman että rupeaa millään tavoin "riitelemään" omien ajatustensa kanssa. Kaikenlainen dialogi omien ajatusten kanssa vain yleensä syöttää obsessioille lisää energiaa ja siten ruokkii niitä. "You can't outsmart your OCD" sanovat jotkut, oikea tapa siis on suhtautua obsessoihin mahdollisimman välinpitämättömästi ja välttää kaikkea stressiä elämässä, koska stressi ruokkii OCD-ongelmaa. Se on aluksi vaikeaa, mutta siinä voi harjaantua. Kuunnelkaa Youtubesta esim. Ali Greymond - nimistä henkilöä. Hänellä on vahvaa käytännön kokemusta OCD-terapeuttina toimimisesta (hoitaan ainostaan OCD:ta, ei mitään muita potilaita).


      • Anonyymi

        "ONKO TÄSTÄHYÖTYÄ" kiitos kiitos miten on mahdollista et tää auttaa ees vähän? aina mun on pakko rämpätä 10krt vesihanaa ja laskea kuten myös valokatkaisijaa, jääkaapinovea ja ulko-ovea koska jos en tee tulee pelko siitä että jotain pahaa tapahtuu nykyään toistan "ONKO TÄSÄT HYÖTYÄ" auttaa pirusti!
        ja nyt yritän päästä tästä irti!


    • wqwqwq

      Onks ketään autttanut joku lääke?

    • dolle

      Ei oo mua ainakaan. Ketjussa on apuja. luitko?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe