Kokemuksia erytritolista?

ujhmnb

Minkälaisia kokemuksia on erytritolin käytöstä makeutukseen? On siis kyse sokerialkoholista, jolla ei pitäisi olla vaikutusta verensokereihin.

10

1488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv16

Erittäin positiiviset. Ei toiminut sellaisenaan sitruunasorbetissa kun se kiteytyi (lisään hiukan glukoosia seuraavalla kerralla) mutta muuten on toiminut oikein hyvin. Ei pitäisi olla kovinkaan laksatiivinen ja kun se on hiukan vähemmän makeaa kuin pöytäsokeri niin tuo on minulle pelkkää plussaa kun sillä saa saman bulkkivaikutuksen kuin sokerilla. Leivonnaisiin en ole koettanut käyttää kun en niitä tee. Pitäisi toimia siinäkin.

Itse ostin 9 kg saksan ebaystä hintaan 65 €.

• karppi_ei_kiinnosta

Ainakin valmistaja ilmoittaa että se on laksatiivista.

"kun se on hiukan vähemmän makeaa kuin pöytäsokeri niin tuo on minulle pelkkää plussaa kun sillä saa saman bulkkivaikutuksen kuin sokerilla"
        Tuo lause tuntui jotenkin käänteiseltä. Vai tarkoititko sitä, että on eduksi kun sitä joutuu käyttämään määrällisesti paljon enemmän kuin tavallista sokeria jotta makeutus olisi sama.

• hpv16
        karppi_ei_kiinnosta kirjoitti:

Ainakin valmistaja ilmoittaa että se on laksatiivista.

"kun se on hiukan vähemmän makeaa kuin pöytäsokeri niin tuo on minulle pelkkää plussaa kun sillä saa saman bulkkivaikutuksen kuin sokerilla"
        Tuo lause tuntui jotenkin käänteiseltä. Vai tarkoititko sitä, että on eduksi kun sitä joutuu käyttämään määrällisesti paljon enemmän kuin tavallista sokeria jotta makeutus olisi sama.

En itse asiassa pidä kauhean makesta ja sokeri on tärkeä rakenneosa ja säilöntäaine monessa jälkiruuassa joten vähäisempi makeus on minulle etu. Muiden keinomskeutusaineiden eräs haittapuoli on nimenomaan bulkin puute, sokerikakkupohjaa niistä ei saa.

• veijasiallataas

Suurin ongelma on se että keinomakeutuksilla pidät sokerinhimoa yllä!

• Anonyymi

Kerropa minulle, mikä on makeanhimo, kun en ole sitä koskaan kokenut. Sen sijaan näen sokerin/makeutusaineen mausteena esimerkiksi karvasaromiselle kahville ja kaakaojauholle. En ole koskaan tuntenut himoa makeaan, mutta mielestäni esimerkiksi ärjyhapan punaherukkamehu, jota äitini aikoinaan teki oli täysin juomakelvotonta ilman sokeria. Makeus on yksi maku muiden makujen joukossa, ja sillä on toisinaan tehtävä. Toki makeuttamisella nykyään kalastellaan makeanhimoisia laittamalla sokeria jopa karjalanpiirakoihin. Pilaa ko. tuotteen! Järkyttävää! Mistä se himo silkkaan makeaan syntyy?? Osaako kukaan kertoa?

• Anonyymi kirjoitti:

Kerropa minulle, mikä on makeanhimo, kun en ole sitä koskaan kokenut. Sen sijaan näen sokerin/makeutusaineen mausteena esimerkiksi karvasaromiselle kahville ja kaakaojauholle. En ole koskaan tuntenut himoa makeaan, mutta mielestäni esimerkiksi ärjyhapan punaherukkamehu, jota äitini aikoinaan teki oli täysin juomakelvotonta ilman sokeria. Makeus on yksi maku muiden makujen joukossa, ja sillä on toisinaan tehtävä. Toki makeuttamisella nykyään kalastellaan makeanhimoisia laittamalla sokeria jopa karjalanpiirakoihin. Pilaa ko. tuotteen! Järkyttävää! Mistä se himo silkkaan makeaan syntyy?? Osaako kukaan kertoa?

Ihmisen esihistoriasta. Makeassa ja rasvaisessa on paljon energiaa. Himosta on turha puhua, enemmänkin mielihalusta.

• hpv16

Sunnuntaina on vuorossa ginger ale -tiivisteen teko karppisokerista. 300 g inkivääriä jauhetaan hienoksi 3 dl veden kanssa ja suodatetaan. Lisätään 60 g sitruunahappoa ja karppisokeria jotta saadaan litra. Tuota sitten 30 ml litraan hiilihapotettua vettä ja makeutus nestemäisellä makeutusaineella.

Seuraavana sunnuntaina vuorossa on jäätelö karppisokerista ja kookosmaidosta.

• Anonyymi

Kerropa sitten sen kookosmaidosta tehdyn jäätelön resepti, kun olet testannut. Toi kokosmaito jäätelönä kiinnostaa kovasti. On tullut hankittua jäätelökone ihan vaan pölyä keräämään.

• Anonyymi

Kokeilin joskus erytritolia. Karvaiden juomien (kaakao) makeutukseen, kanelin kanssa yhdessä. raparperin kanssa tms. Näiden parin sokerittoman vuoden aikana olen oppinut juomaan kaakaoni täysin ilman makeutusta ja makuaisti on muutenkin muuttunut sietämään karvautta. Eli makeutusaineen käytön tarve on vähentynyt. Puolukkakaan ei kaipaa makeutusta.

Vaihtoehtoiset makeutusaineet voisivat olla välivaihe kohden makeuttamatonta elämää. Jossain vaiheessa huomaa, että makeutusaineita ei enää juurikaan kulu.

Itse en huomannut mitään laksatiivisia vaikutuksia. Erytritolin pitäisi poistua virtsan kautta.
      Xylitolimakeisia käytän katkaisemaan happohyökkäystä, ja ne ehkä vähän löysentävät mahaa, mikä on hyvä, koska syön jatkuvasti rautaa, joka kovettaa mahaa. Itse en ole diabeetikko, diabeetikoilla xylitoli saattaa heilauttaa verensokereita. Itse nykyään pidän xylitolia tai steviaa luonnollisempana kuin erytritolia. Stevia maistui alkuun omituiselta, mutta nykyään käytän sitä silloin harvoin, kun jotain käytän makutukseen (siis kanelin kanssa jne).

• Anonyymi

Tuossa kiinnitti huomiota maininta kanelin käytöstä. Kannattaa huomioida MITÄ kanelia käyttää. Tavanomaisesti myynnissä olevassa kassiakanelissa on kumariinia, joka on maksalle toksinen. Vaarattomampaa on ceyloninkaneli ja sitä on jo nykyisin saatavissa hyvin varustetuissa kaupoissa (on vaan paljon kalliimpaa). Kassiakanelia ei ole syytä käyttää säännöllisesti, mutta satunnainen vähäinen käyttö (esim. joulupuuron päällä) ei ole vielä vaaraksi maksalle. Näistä eri kaneleista on muistaakseni keskusteltu täällä aiemminkin.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2513
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      98
      1030
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      63
      789
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      690
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe