Kokemuksia erytritolista?

ujhmnb

Minkälaisia kokemuksia on erytritolin käytöstä makeutukseen? On siis kyse sokerialkoholista, jolla ei pitäisi olla vaikutusta verensokereihin.

10

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hpv16

      Erittäin positiiviset. Ei toiminut sellaisenaan sitruunasorbetissa kun se kiteytyi (lisään hiukan glukoosia seuraavalla kerralla) mutta muuten on toiminut oikein hyvin. Ei pitäisi olla kovinkaan laksatiivinen ja kun se on hiukan vähemmän makeaa kuin pöytäsokeri niin tuo on minulle pelkkää plussaa kun sillä saa saman bulkkivaikutuksen kuin sokerilla. Leivonnaisiin en ole koettanut käyttää kun en niitä tee. Pitäisi toimia siinäkin.

      Itse ostin 9 kg saksan ebaystä hintaan 65 €.

      • karppi_ei_kiinnosta

        Ainakin valmistaja ilmoittaa että se on laksatiivista.

        "kun se on hiukan vähemmän makeaa kuin pöytäsokeri niin tuo on minulle pelkkää plussaa kun sillä saa saman bulkkivaikutuksen kuin sokerilla"
        Tuo lause tuntui jotenkin käänteiseltä. Vai tarkoititko sitä, että on eduksi kun sitä joutuu käyttämään määrällisesti paljon enemmän kuin tavallista sokeria jotta makeutus olisi sama.


      • hpv16
        karppi_ei_kiinnosta kirjoitti:

        Ainakin valmistaja ilmoittaa että se on laksatiivista.

        "kun se on hiukan vähemmän makeaa kuin pöytäsokeri niin tuo on minulle pelkkää plussaa kun sillä saa saman bulkkivaikutuksen kuin sokerilla"
        Tuo lause tuntui jotenkin käänteiseltä. Vai tarkoititko sitä, että on eduksi kun sitä joutuu käyttämään määrällisesti paljon enemmän kuin tavallista sokeria jotta makeutus olisi sama.

        En itse asiassa pidä kauhean makesta ja sokeri on tärkeä rakenneosa ja säilöntäaine monessa jälkiruuassa joten vähäisempi makeus on minulle etu. Muiden keinomskeutusaineiden eräs haittapuoli on nimenomaan bulkin puute, sokerikakkupohjaa niistä ei saa.


    • veijasiallataas

      Suurin ongelma on se että keinomakeutuksilla pidät sokerinhimoa yllä!

      • Anonyymi

        Kerropa minulle, mikä on makeanhimo, kun en ole sitä koskaan kokenut. Sen sijaan näen sokerin/makeutusaineen mausteena esimerkiksi karvasaromiselle kahville ja kaakaojauholle. En ole koskaan tuntenut himoa makeaan, mutta mielestäni esimerkiksi ärjyhapan punaherukkamehu, jota äitini aikoinaan teki oli täysin juomakelvotonta ilman sokeria. Makeus on yksi maku muiden makujen joukossa, ja sillä on toisinaan tehtävä. Toki makeuttamisella nykyään kalastellaan makeanhimoisia laittamalla sokeria jopa karjalanpiirakoihin. Pilaa ko. tuotteen! Järkyttävää! Mistä se himo silkkaan makeaan syntyy?? Osaako kukaan kertoa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa minulle, mikä on makeanhimo, kun en ole sitä koskaan kokenut. Sen sijaan näen sokerin/makeutusaineen mausteena esimerkiksi karvasaromiselle kahville ja kaakaojauholle. En ole koskaan tuntenut himoa makeaan, mutta mielestäni esimerkiksi ärjyhapan punaherukkamehu, jota äitini aikoinaan teki oli täysin juomakelvotonta ilman sokeria. Makeus on yksi maku muiden makujen joukossa, ja sillä on toisinaan tehtävä. Toki makeuttamisella nykyään kalastellaan makeanhimoisia laittamalla sokeria jopa karjalanpiirakoihin. Pilaa ko. tuotteen! Järkyttävää! Mistä se himo silkkaan makeaan syntyy?? Osaako kukaan kertoa?

        Ihmisen esihistoriasta. Makeassa ja rasvaisessa on paljon energiaa. Himosta on turha puhua, enemmänkin mielihalusta.


    • hpv16

      Sunnuntaina on vuorossa ginger ale -tiivisteen teko karppisokerista. 300 g inkivääriä jauhetaan hienoksi 3 dl veden kanssa ja suodatetaan. Lisätään 60 g sitruunahappoa ja karppisokeria jotta saadaan litra. Tuota sitten 30 ml litraan hiilihapotettua vettä ja makeutus nestemäisellä makeutusaineella.

      Seuraavana sunnuntaina vuorossa on jäätelö karppisokerista ja kookosmaidosta.

      • Anonyymi

        Kerropa sitten sen kookosmaidosta tehdyn jäätelön resepti, kun olet testannut. Toi kokosmaito jäätelönä kiinnostaa kovasti. On tullut hankittua jäätelökone ihan vaan pölyä keräämään.


    • Anonyymi

      Kokeilin joskus erytritolia. Karvaiden juomien (kaakao) makeutukseen, kanelin kanssa yhdessä. raparperin kanssa tms. Näiden parin sokerittoman vuoden aikana olen oppinut juomaan kaakaoni täysin ilman makeutusta ja makuaisti on muutenkin muuttunut sietämään karvautta. Eli makeutusaineen käytön tarve on vähentynyt. Puolukkakaan ei kaipaa makeutusta.

      Vaihtoehtoiset makeutusaineet voisivat olla välivaihe kohden makeuttamatonta elämää. Jossain vaiheessa huomaa, että makeutusaineita ei enää juurikaan kulu.

      Itse en huomannut mitään laksatiivisia vaikutuksia. Erytritolin pitäisi poistua virtsan kautta.
      Xylitolimakeisia käytän katkaisemaan happohyökkäystä, ja ne ehkä vähän löysentävät mahaa, mikä on hyvä, koska syön jatkuvasti rautaa, joka kovettaa mahaa. Itse en ole diabeetikko, diabeetikoilla xylitoli saattaa heilauttaa verensokereita. Itse nykyään pidän xylitolia tai steviaa luonnollisempana kuin erytritolia. Stevia maistui alkuun omituiselta, mutta nykyään käytän sitä silloin harvoin, kun jotain käytän makutukseen (siis kanelin kanssa jne).

      • Anonyymi

        Tuossa kiinnitti huomiota maininta kanelin käytöstä. Kannattaa huomioida MITÄ kanelia käyttää. Tavanomaisesti myynnissä olevassa kassiakanelissa on kumariinia, joka on maksalle toksinen. Vaarattomampaa on ceyloninkaneli ja sitä on jo nykyisin saatavissa hyvin varustetuissa kaupoissa (on vaan paljon kalliimpaa). Kassiakanelia ei ole syytä käyttää säännöllisesti, mutta satunnainen vähäinen käyttö (esim. joulupuuron päällä) ei ole vielä vaaraksi maksalle. Näistä eri kaneleista on muistaakseni keskusteltu täällä aiemminkin.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe