Ohjelmointi oikeana työnä

PETTYNYT

Oon harrastellu huvikseen aika kauan ohjelmointia. Opiskeluissa syvennyin ohjelmointiin ja pidin siitä.

MUTTA nyt kun olen työskennelly noin puoli vuotta ohjelmoijana (java, j2ee) , niin täytyy sanoa, että oon aika pettynyt. Isoin miinus on ollut kauhea kiire. Aikataulut ovat kovat, joten pitää ohjelmoija "konemaisesti" ja myöskin stressiä pukkaa. Tämä johtaa siihen ettei hommasta enää nauti.

Tuolla "konemaisuudella" tarkotan sitä, että kiireen takia pitää käyttää hyväksi mahdollisimman paljon rutinoituneita (huonojakin) tapoja sekä mahdollisimman paljon valmiina olevia luokkia, menetelmiä, sovellusalustoja jne.

Uuden opetteluakin on tietty näin pienellä työkokemuksella PALJON ja se on tietty hyväkin asia, mutta kun sitä uutta pitää opetella mielettömällä kiireellä, niin senkin kokee helposti tosi stressaavaksi.

Millasia kokemuksia teillä on, yhtään samanlaisia ?

Olenko sattunut huonoon firmaan vai eikö ohjelmointi oikeana työnä vain sovi sellaiselle vähän enempi stressaavalla henkilölle vaikka ohjelmoinnista muuten pitäisi ja osaisi ??

Oon jopa harkinnut jos siirtyisi enempi suunnittelu / projekti / asiakaspuolelle, tosin ohjelmointi on kuitenkin sitä, mitä oon "pitkään" halunnut työkseni tehdä.

Muita kokemuksia?

11

1723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marjaana

Kuulostaa tutulle. Sellaista se tuppaa olemaan talossa kuin talossa. Hyvällä tuurilla pomolla on koodaustausta, joten osaa ylempiin päin toppuutella. Huonolla tuurilla projektia koordinoi joku epärealistinen propellihattu tai v***n visionääri, joka lupaa isoille pomoille tai asiakkaalle mitä vain, millä muotitekniikalla vain ja eilen. Great.

Luova koodaus tapahtuu useimmiten vapaa-ajalla tai yliopistoprojekteissa piiloduunina (= varsinaiseen duuniin on resurssoitu turhaa aikaa, jonka voi käyttää oman kiinnostuksen mukaan - epävirallisesti tietenkin)

• 232

Jos pomona on hyvintaitava koodari, niin hän laittaa aikataulut oman taitonsa mukaan, jos työntekijä ei olekkaan yhtä taitava, niin kamala kiirehän siinä tulee, vaikka pomon mielestä siinä on jopa liikaakin vapaa-aikaa.

Jos taas pomona on kuka ei tiedä koodauksesta paljoakaan, niin hän varmuudenvuoksi jakaa lasketun aikataulun kahtia, koska luulee, että koodaaminen on vain kirjoittamista.

Ratkaisuna on, että perusta oma firma, tai mene töihin jossa kaikki työntekijä pomot mukaanluettuina on samaatasoa kuin sinä ja olette suunilleen samanikäisiä.

• petsku

Itse olen miettinyt sitä jo vuosikaupalla. Koodausta jaksaa tehdä vaikka 24h putkeen jos saa tehdä omaa duunia omalla tavallaan. Mutta mistä ne asiakkaat?

• Jeppe

Mistään ei saa niin vittumaista pomoa, kuin entisestä duunarista.

• Kun aiemmin omaksi huvikseen tehdyistä kivoista asioista saakin palkkaa, se asia ei todennäköisesti ole enää kauaa niin kivaa.

• ohjelmoija

Keskustelun aloittaja on valitettavasti aivan oikeassa! Se on aivan sama, että kuinka hyvä koodari olet, niin aina vain odotetaan parempaa ja parempaa. Jos ei muuten, niin aikataulut niin pienelle kuin suinkin mahtaa.

Toinen ongelma ohjelmointibisneksessä mielestäni on se kun ohjelmoinnin aikataulut vedetään minimiin, niin usein sattuu, että deadline ylitetään koodauksessa. Tästä seuraa se, että ohjelmiston testaajilla ei yleensä ole aikaa enää testata kyseistä ohjelmaa "täydellisesti" ja asiakkaalle annetaan tällöin "toivotaan"-versio ohjelmasta. Seuraavaksi asiakas soittaa ja kysyy, että miksi ohjelma ei toimi. Sitten ruvetaan etsimään "syyllistä" ja paine työntekijöillä kasvaa. Kamalan kovaa, IT-ala on!

• vielä..

Luin jokin aika sitten jostain, että Google kehottaa omia työntekijöitään käyttämään 20% työajasta omiin puuhasteluihin / koodaukseen, koska niistä syntyy kaikista innovatiivisimpia projekteja.

Samassa yhteydessä oli maininta että kaksi googlen jotain toiminnallisuutta jonka nimeä en muista on syntynyt juuri näin.

• Jeppe

Joo, ohjelmointia tekevä on nykyään "koodiorja". Palkka kaupallisen puolen kaiffareihin 1/2. Tietotaito pitää kuitenkin olla 100/1. Hakeudu pois ohjelmointihommista, jos meinaat eläkkeelle joskus... Ai niin, koodi-ihmiset ovat toiselta nimeltään myös "syyllinen".

• foobarbaz

Jos työ ei miellytä, niin vaihtakaa duunia :)

Melko suuri osa kiirestä on itse aiheitettua. Usein pomot ja varsinkin hyvät sellaiset kysyvät koodarilta paljon tämän ja tämän tekeminen kestaa. Tuollaisessa tilanteessa koodari haluaa antaa itsestään hyvän kuvan, eikä tee realistista aikaarviota.....ja lopputuloshan on se, että tulee kiire. Ja tämä ei suinkaan ole pomon syytä.

• petsku

Hyvä pomo on itse mukana softan tekemisessä ja näin koko ajan perillä mitä tapahtuu ja missä ja vaikuttaa aikatauluihin yms.

Huono pomo on semmoinen joka kysyy aikataulua ja jättää porukan oman onnenssa nojaan ja keskittyy paskan jauhamiseen.

• foobarbaz
        petsku kirjoitti:

Hyvä pomo on itse mukana softan tekemisessä ja näin koko ajan perillä mitä tapahtuu ja missä ja vaikuttaa aikatauluihin yms.

Huono pomo on semmoinen joka kysyy aikataulua ja jättää porukan oman onnenssa nojaan ja keskittyy paskan jauhamiseen.

Tietenkin hyvä pomo/arkkitehti on mukana koodauksessa. Tarkoitin tuossa edellisessä viestissäni niitä pomoja joilla ei ole koodaustaitoja ja joiden vastuulle on kasautunut hirveä kasa byrokratiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe