Uraa vai ilman uraa?

Omaura

"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki." Kertokaapa hyvät talviretkeilijät oletteko samaa mieltä tuon runonpätkän kanssa. Olen suunnitellut ensimmäistä hiihtovaellustani huhtikuulla Hammaskairaan. Onko hankikantoa huhtikuussa? Miten on kelkanjälkien kanssa tai latujen? Uskaltaako jokia ylittää ahkiota vetäen vai onko paras löysätä lantiovyö varmuudeksi. Onko järkeä edes harkita lumiluolaa yösijana.
Tuntuu näin ennakkoon, että hankia olisi hauskinta hiihdellä ilman uria, mutta pysyykö kartalla. Paljon kysymyksiä ehkä osa tyhmiäkin.

5

192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahkiossa

Teet testiretkiä lähialueille. Opettelet sen kartanluvun ja kompassin käytön. Kastumista välttää kun ei ylitä kohdista joissa virta syö eniten altapäin, voimakas virta. Ja mitä laajemmalle paino asettuu ylittäessä, sitä pienempi riski. Tutkit ylityskohdat sestakepin kanssa. Totta ihmeessä on mukavampaa ilman sivistystä- mutta, opettele perusasiat. Kunnolla että pystyt tekemään tulen luonnossa löytyvillä materiaaleilla, joka kelillä/suojan kyhäämään, tiedät koordinaattisi osapuilleen. Ja varavirtalähde puhelimeen. Luonnon peruselementtien tuntemus auttaa pitkälle. Lumiluolankin kaivamistaito on joskus tarpeellinen, hätätilassa- joten opettelet senkin.
      Muistatko yhden sanonnan? Matka ei tapa, mutta vauhti. Eli jaat kokeilujesi pohjalta reitin taukoetappeihin, joilla otat riittävästi lämmintä/haaleaa nestettä, ja palasta. Isommat ateriatauot voi hyvin olla aamiainen, ja päivällinenkin.
      Kaikenlainen missä lukee pure new wool, tai wool, on hyvää niin alla kuin päänkin päällä, ja itsellä luontoretkille parhaat käsineet on käsityötä, ja oikeaa villaa- neulakintaatkin on.
      Mutta, opettelet niin hyvin suunnistamaan, ettet eksy reisussa, osaat sen tulenteon kuivin tikuin. Jne niin luulisin että pärjeeminen muuttuu iloksi.

• Suuntoaprkl

Nimim. ahkiossa kirjoittaa hyvää asiaa. Suunnistustaito ratkaisee, ehdottomasti, ilman ei ole asiaa urien ulkopuolelle. Hankikanto, lumiluola eivät merkkaa mitään ilman suunnistustaitoa. Suunnistustaidolla pärjää umpihangessa ja pelkällä pressulla. Ilman suunnistustaitoa lumiluolan tekotaito on yhtä tyhjän kanssa.

• Ahkiossa

En tiedä, onko asiaa. Mutta niillä minä olen pärjännyt. Kerran on pitänyt lumeen tehdä huonossa kelissä kaivanto, ja katettuna se olikin erinomainen majoituspaikka yöksi. Suunta on parempi tosiaan oppia ottamaan, vaikkei näkisi yhtään seuraavista. Aurinkoa, joka on kello jotakin jossakin suunnassa, kuutakaan. Kompassin neulan hakeutuminen vapaasti on aina pohjoinen ja etelä, mutta kumpi on kumpi? Ja kulkija testaa, matkoja, kiintopisteestä kartalta seuraavaan, ottaa aikaa. Eksyneistä itselläkin on kokemusta. Kaverini lähti lakkaretkellä kiertämään ihan väärään- isommalle suolle, jossa on "pohjattomia" paikkoja. Ja nimen omaan tästä varoitin. Ei ilman kännykkää olisi selviytynyt sen vuorokauden puolella. Kehotin kulkemaan tietyllä tapaa tuulen suuntaan nähden, ja kiipeämään rinteeseen, jonka takana oli tie... Mutta, tämä opetti minua, ja häntä etenkin, ettei lähde haahuilemaan muutaman marjan perässä. Tämä ihminen on syntynyt cityssä, itse syvimmässä järvisuomialueen maaseudussa, ja siinä jo suoraan on eroa, onko ihmisellä kokemusta luonnossa liikkumiseen.
      Ja ilman kokemuksia ei kannata lähteä hankalammalle talviretkelle. Miten kaikki toimii kädet kohmeisina ja loppuun asti väsyneenä, tai huonon kelin yllättäessä, on kokemattomalle täysi yllätys.
      Itse käyn jatkuvasti aina vapaapäivinäni maastossa, tiettyyn mukavuusalueeseen asti. Koskaan ei ole ollut ikäviä yllätyksiä. Varustautuminen, pienimmän riesan tie, eli painoa ei turhaan, mutta välttämätön. Lähialueretkeilyssä en ole tarvinnut ikinä kompassia. Mutta aina se on mukana. Vähintään pystyn palaamaan vastakkaiseen suuntaan minne menin, jos esimerkiksi pilkkireissusta muodostuukin lumimyrsky. Lumikengin tai suksin liikkuvalla ei ole kuin tehtyjen tulien tuoma lämpö, ennen yöpymistä/kotiinpaluuta/taukokämppää- joten vaatetus on aina tarkoin harkittava.

Minua huvittaa joskus oman sukupuoleni kommentoinnit. Hui, karhuja siellä on, ja muuta... mutta mitään kivaa ei koe ellei välillä jätä sivistystä taakseen, kun vain voi, ja on aikaa.

• vaeltaja123

No jos tälläista kysyt....niin ehdottomasti ensin uria pitkin suksilla, koska ei ole kokemusta.....

Ja teltta hyvä makuupussi aina mukana...

sitten kun kokemusta alkaa olemaan niin sitten vaan umpiseen.

• vapaavainonumpi

Kun on hankikanto, niin urista ei väliä. Sen kun lylyä lykkii etiäpäin. Toki kompassia tarttee seurata ja maastoa tutkailla kartasta, ettei eksy.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1964
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1710
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      57
      1350
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      76
      1298
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1028
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      926
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      923
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      882
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      850
    10. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      72