Ladan laatu

ostohousutjalassa

Katselin eilen nettiautosta kaikki kunnostettavat ei tieliikenne kelpoiset ajoneuvot läpi, niin yksi ainut lada oli siellä myynnissä! Muita merkkejä oli isot määrät, niin kyllä se kertoo jotain laadusta, kuinka kestävä auto onkaan kyseessä ja ehjiä ladoja kyllä viel ihan mukavasti myynnissä

11

544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Runkoseoikeavarofeikkejä

      Ei niitä kukaan säilytä. Ladat menevät suoraan paaliin.

    • Konelan-myyntipojat

      Lada on lujaa laatua.

      • peltipönttö

        Lada on kierrätyspeltitynnyreistä tehty ja uudelleenkierrätettynä siitä tehdään vielä sekundalaatuisia sinkkiämpäreitä.


    • 801

      Huomasin sen myös itse. Tietenkin ei-tieliikennekelpoisten Ladojen vähäinen määrä selittyy myös sillä, että Ladat ovat tänä päivänä melko harvinaisia.

      A-katsastus, jolla on noin kolmanneksen markkinaosuus Suomen katsastuksista, selvitti omalta osaltaan, mitkä automerkit liikkuvat pisimpään. Lähteisiin kannattaa suhtautua hieman kriittisesti, koska ne antavat eri tiedot hyväksytyistä merkeistä (10 tai 1000 katsastettua yksilöä).

      Lähteet: http://www.iltalehti.fi/autot/2016051921593165_au.shtml & http://www.is.fi/autot/art-2000000827262.html

      Tilastot eivät kerro lopullista totuutta, mutta ne kertovat paljon suomalaisesta autokulttuurista. Ei ole ollenkaan yllättävää, että kärkimerkeiksi nousivat Mercedes, Volvo ja Toyota, jotka ovat Suomessa laajamittaisesti julkisen liikenteen käytössä. Kyseiset merkit ovat myös varakkaiden ihmisten suosimia, mikä myös selittää merkkien kovaa ajattamista.

      Ladat ylittivät 200000 km:n merkkipaalun. Tämä ei yllätä, koska:
      1. Merkki on käymässä Suomessa harvinaiseksi.
      2. Merkki ei ole koskaan ollut julkisen liikenteen suosima. (Vaikka Ladaa olisi epäilemättä kannattanut suosia.)
      3. Merkki on pienituloisten suosima.

      Jos Ladan polttoaineen keskikulutus on karkeasti 8 l / 100 km, ja polttoaineen keskihinta n. viimeisen 30 vuoden aikana karkeasti 1,25 € / l, niin sadan kilometrin ajaminen Ladalla maksaa tällöin 10 €. Miljoonan kilometrin saavuttaminen Ladalla maksaa täten 1000000 / 100 = 10000 * 10 = 100000 €.

      Ladan kuljettajan keskimääräiset tulot ovat karkeasti 17 500 € vuodessa. Siitä vuokraan menee karkeasti 400 € * 12 kk = 4800 €. Sähköön ja veteen menee keskimäärin 1800 € vuodessa.

      Ruokaan menee keskimäärin 1800 € vuodessa. Ladan huollot maksavat karkeasti 200 € vuodessa (mikä ei tietenkään pysy aina samana). Kulutushyödykkeisiin menee keskimäärin 2000 € vuodessa. Säästöihin on jäätävä 2500 € vuodessa.

      Käteen jää siis 4400 € Ladalla ajamiseen vuodessa. Kyseisellä rahamäärällä ajaa 4400 € / 10 € * 100 = 44000 km vuodessa. Miljoonan kilometrin saavuttamiseen Ladalla kuluu siis karkeasti keskimäärin 23 vuotta. Suurin osa Ladan omistajista silti tuskin ajaa 44000 km vuodessa, vaan pikemminkin puolet siitä, eli 22000 km vuodessa. Sillä vauhdilla Ladalla saavutetaan miljoona kilometriä noin 46 vuodessa.

      Se on pitkä aika, sillä varakas ihminen kykenee lyhyessä ajassa säästämään (6 l / 100 km kulutuksella) 75000 € Mercedeksensä polttoaineisiin, jotka vaaditaan miljoonan kilometrin ajamiseen. Pikkurahoja heille, siis. Vanhimmat Ladat ovat tällä hetkellä 47-vuotiaita, joten teoriassa ensimmäiset pienituloiset suomalaiset Ladan omistajat, jotka ovat pysyneet autoilleen alusta asti uskollisina, saavuttavat miljoona kilometriä juuri näinä aikoina. Todennäköisesti joudumme kuitenkin odottamaan huomattavasti kauemmin, sillä suurin osa Ladoista on myyty Suomessa 1980-luvulla.

      Maailman kovimman yhden miehen ja yhden auton ennätyksen (yli 3000000 km) saavuttanut Irv Gordon on laatinut listan, jolla taataan auton pitkä ikä. Kuinka moni on yhtä huolehtivainen kuin hän? Kaikkien kannattaa kuitenkin ottaa oppia häneltä. Suomen oloissa on helppoa ajaa miljoona kilometriä 10 - 20 vuodessa, mutta 46 vuodessa se vaatii tarkkaa peliä, vaan mitäpä ei autoonsa kiintynyt kuljettaja autonsa hyväksi tekisi?

      Lähde: http://www.carbuzz.com/news/2016/8/4/Here-s-How-To-Get-A-Car-To-Run-For-Over-3-Million-Miles-7734843/

      Suomalainen autoilukulttuuri ei ole koskaan ollut ihanteellinen Ladalle, mutta jos menemme maihin, joissa poliittiset, sosiaaliset ja taloudelliset olosuhteet ovat Ladalle otolliset, ja polttoaineen verotus huomattavasti kevyempi, on Ladan mainekin autona huomattavasti parempi kuin Suomessa.

      Kuubalainen taksikuski on luultavasti se mies, joka tuntee Ladat parhaiten koko maailmassa. Hänen kommenttinsa kertovat toisenlaisesta kulttuurista: "Lada on kuin panssarivaunu. Tämä on tehnyt miljoona kilometriä eikä moottoria ole vielä korjattu."

      Lähde: http://www.bbc.com/mundo/noticias/2011/08/110811_diez_huellas_sovieticas_cuba_lh.shtml

      Kuubassa Ladat ovat myös perintökalleuksia, jotka periytyvät isältä pojalle tai isoisältä pojanpojalle.

      Lähde: http://english.cntv.cn/program/newshour/20130702/104344.shtml

      • kuubalainen_mies

        Kuubassa amerikkalaiset 50-luvun autot ovat aarteita, jotka siirtyvät isältä pojalle. Lada taas on jäänne Kuuban häpeällisestä aikakaudesta Venäjän sotilastukikohtana ja alusmaana.


      • Retrotykki

        Niinkö? Mutta keulalla nakuttaa Neuvosto-koneet, kun osia ei ole saatu Amerikan koneisiin... Siinäpä vasta häpeällinen "perintö kalleus"

        Kyllä uskoisin, että Kuuban hallitus piti siitä että oli Neuvostoliiton alusmaa, kun NL tarjosi puolustuksen Amerikkaa vastaan... Se Fidel Castrohan otti aatteensa juuri kommunismista, niin älä epäile, että alusmaana olo on ollut häpeällistä!


      • lujaalaatua

        Pistävä huomio esim. skodaa ei löydy listalta ollenkaan


      • kuubalainen_mies
        Retrotykki kirjoitti:

        Niinkö? Mutta keulalla nakuttaa Neuvosto-koneet, kun osia ei ole saatu Amerikan koneisiin... Siinäpä vasta häpeällinen "perintö kalleus"

        Kyllä uskoisin, että Kuuban hallitus piti siitä että oli Neuvostoliiton alusmaa, kun NL tarjosi puolustuksen Amerikkaa vastaan... Se Fidel Castrohan otti aatteensa juuri kommunismista, niin älä epäile, että alusmaana olo on ollut häpeällistä!

        Vai neuvostomoottori. Ladan tai Mossen moottoria voisi käyttää vanhassa Chevyssä starttina, liikkeelle se ei sillä lähtisi. Kuuban ja muidenkin diktatuurien hallituksille tosiaan on edelleenkin eduksi se, että Venäjän Fasistinen Diktatuuri auttaa niitä pysymään vallassa sortamassa kansaa. Kuubalaiset itse eivät diktatuuria, Castroa tai Venäjää kaipaa.


      • Retrotykki

        No, niin se vain on joissain ameriikan raudoissa Kuubassa, ei ole kehdattu hävittää... Kun ei ole saatu koneita vippaskonsteillakaan kuntoon... Luin joskus uutisista sen moottorien vaihto homman...

        Niin ja se kone puoli oli lainattuna UAZ:ista, eli 2,4l ja kyllä sillä Amerikan lotja liikahtaa... Tosin ei tietenkään niin iloisesti, kuin omalla V8:lla...

        Elikkä siellä seassa on myös noita häpeällisiä perintökalleuksia...

        Kyllä uskoisin, jos ihminen on totutettu diktatuuriin... Ei hän siitä osaa luopua?

        Kyllä se Castro on vain monen ihmisen suunnan näyttäjä!


      • teknaavi
        kuubalainen_mies kirjoitti:

        Vai neuvostomoottori. Ladan tai Mossen moottoria voisi käyttää vanhassa Chevyssä starttina, liikkeelle se ei sillä lähtisi. Kuuban ja muidenkin diktatuurien hallituksille tosiaan on edelleenkin eduksi se, että Venäjän Fasistinen Diktatuuri auttaa niitä pysymään vallassa sortamassa kansaa. Kuubalaiset itse eivät diktatuuria, Castroa tai Venäjää kaipaa.

        Ladan moottorissa on tehokkaampi starttimoottori, kuin yhdessäkään länsiautossa! Syynä, että sen piti käynnistyä myös Siperiassa -50c pakkasessa tehtäessä kestotestiä


      • lujaalaatua

        Tehokas laturi, tehokas startti ja tila ison kokoluokan akulle. Kerran kun puola lakkasi toimimasta niin startilla pääsi hienosti lähimmälle parkkikselle. Puolasta johdot irti ja sieltä tuli lorisemalla vettä. Odottelin että vesi lorisi pihalle, piuhat paikalleen ja ei muutakun mankasta uusi sulake sytytykselle ja matka jatkui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      123
      1853
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1640
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      51
      1215
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      49
      1098
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      978
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      876
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      876
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      810
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      38
      797
    Aihe