Lievä vajis?, thyroxin ja sen lopettaminen

Mariannnna

Minulle määrättiin thyroxin lääkitys aluksi kokeiluun ja sitten käyttöön arvoilla tsh 4.8 t4 14.3. Oireita oli paljon ja pahimpana aivosumu, väsymys, hermostuminen, huippaus ja heikkous. Koin kuitenkin ennen oireiden alkamista hyvin stressaavan ajanjakson pääsykokeiden takia, jonka aikana myös masennuin hieman ja laihduin stressin vuoksi ja tukkaakin alkoi putoilla. Eli koin todella kovan stressaavan ajanjakson tuolloin. En kyennyt oikein toimimaan tuon jälkeen pääsykokeitten oltua ohitse ja esim. pakkaaminenkin tuntui raskaalta eikä oikein tiennyt että mitä pakata. N. Puoli vuotta myöhemmin alkoi kuitenkin nämä kilpirauhasoireet ja ehkä vuotta myöhemmin sain lääkityksen. Oloni on kohentunut lääkitykset myötä huomattavasti, mutta oireita on silti vielä jonkun verran etenkin kun on stressiä. Mietin, että syönkö kuitenkin thyroxinia turhaan? Voiko kaikki oireet johtua tuosta stressaavasta ajanjaksosta? Pohdin kokeilevani lääkityksen lopettamista, mutta pelkään että oireet palaavat ja joudun aloittamaan koko touhun alusta. Kellään kokemusta vastaavasta tai lääkityksen lopettamisesta?

3

284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rT3-dominanssi

      Englannin vertaistuessa tällaisia kyselyjä on toistuvasti ja kokeneiden vastaukset aina neuvovat jatkamaan lääkitystä. Korkeintaan kokeilemaan varovaista vähentämistä.
      _ _ _

      "Tarpeetonta" lääkitystä väitetään esiintyvän ja prof Välimäkikin tv:ssä vuonna 2014 tietämättään (*) tällaisesta kertoi: Lääkitys oli rT3:n vuoksi määrätty muutoin terveelle (!) mieshenkilölle ja potilas ei noudattanut ohjeita clearingin tullessa.

      Useinhan (pitempiaikainen) rT3-dominanssi on vajaatoimintapotilaalla.

      (*) Endojen pääosa ei myönnä rT3:n voivan "jäädä päälle".

    • TSH_8

      Oireet voi johtua esimerkiksi tällä palstalla aikaisemmin mainitusta raudan puutteesta tai muusta syystä.
      Minulla lääkitys ei ole koskaan perustunut oireisiin vaan korkeaan TSH-arvoon.
      Voin syödä tyroksiinia lääkärin määräämän 50-70 mikrogrammaa,puolittaa annoksen tai elää ilman lääkitystä.En huomaa millään tavalla tyroksiinin vaikutusta sillä jos en ota tyroksiinia niin elimistö tuottaa sen itse.
      Voihan sitä annosta pienentää tai puolittaa annoksen ja tarkkailla että tuleeko mitään oireita?
      Tämän lisäksi on hyvä käydä yksityisessä laboratoriossa mittauttamassa arvot sillä se tuskin on hyvä asia jos T4v laskee tai TSH nousee noista arvoista mitä mainitsit.

      • TSH-melko-epäluotettava

        "TSH_8" kommentoi viisaasti. Aamulla tarkistin että tutkimus PMC1341585 kertoo eutyreoottisilla mitatun TSH-arvoja 0...19.7 ja liikatoimintaisillakin 0...14.4.

        Nimenomaan ferritiinin puutos aiheuttaa samoja oireita niin että ei voi erottaa vajisoireista. (Hemoglobiini ei kerro asiaa.)

        B12:n vajaus aiheuttaa sekin samoja oireita, lisäharmina viitealueen omituisuus eli tosiasiassa alle 500 aiheuttaa neurologisia oireita ja vasta viitealueen ylärajalla oireet poistuvat.
        D-vitamiini ja folaatti ovat kaksi muuta tarkistettavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1690
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1329
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1268
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      183
      1132
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      161
      1044
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1033
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      892
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      826
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe