Entry IT-ammattilainen, mitä kannattaa opiskella?

PenttiSuominen

Auttakaa aloittelevaa IT-ammattilaista!

IT-ala on todella laaja, erikoistumisteitä on tuhansia. Kiinnostaa IT-ala todella paljon, mutta olen hieman hukassa mitä kannattaa opiskella? Millä taidoilla saa töitä? Tarkoituksena olisi itseopiskella muutama kuukausi, päästä "ihan mihin vaan" IT-alan hommiin töihin ja jatkaa sitten kehitystä työpaikalla, mutta en tiedä mistä aloittaa. Periaatteessa kiinnostaa kaikki, paitsi WEB-suunnittelu/design -hommat.

Mikä on eniten työllistävä IT-alan segmentti tällä hetkellä?
Minne pääsee töihin mahdollisimman nopeasti?
Missä on suurin työvoimapula?

9

1034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eew322

Jonkinlainen web-koodari: opettele html, css ja javascript hyvin ja tee muutama web-saitti näytteeksi tai vaikkapa halvalla naapurille. Javascriptin lisäksi pitäisi opetella vielä jotain kirjastoja: jquery, bootstrap, react tms. Sitten vaan duunia hakemaan. Sitten vielä photoshopilla hyvät grafiikat sivulle.

• skdkdskdkzkdkdk

Hadoop ja SQL riittää. Tai MS puolelta vastaavat. Palkka on kaksinkertainen koodariin verrattuna. Kannattaa opiskella kylkeen jotakin ei-IT alaa, vaikka talouspuolta tai automaatiotekniikkaa - et jää nalkkiin pelkäksi kodariksi

• skfjk

Mika mahtaa olla MS puolen hadoop?

• dkdkeksndkekdnddk
        skfjk kirjoitti:

Mika mahtaa olla MS puolen hadoop?

Jos et tiedä, et ole aallonharjalla.

• ööOnkoSitä

Niin tai sitten sellaista ei ole olemassakaan.

• öhööhöhööö

mutta pyhänä ei kannata töitä tehdä

• viisasneuvo

Neuvon karttamaan alaa ja laittamaan saman kouluttautumispanoksen jollekin toiselle toimialalle. Koko työuran kannalta IT-ala sisältää kohtuuttomia riskejä, jotka eivät ole yksittäisen työntekijän hallittavissa kun kuluu vuosikymmeniä. Jos on pakko saada koodata ja olet teknisesti suuntautunut, suosittelen siinäkin tapauksessa ammatiksi jotain muuta toimialaa ja pitämään koodaamisen harrastuksena.

• iiooee

Tähän kirjoitukseen ei tarvitse lisätä mitään. Ei kannata profiloitua it-alalle tai it-alan osaajaksi. Aloittajalle: hanki joku toinen ammatti. Lähes kaikissa ammateissa voi käyttää tietokonetta ja jopa ohjelmoida. It-alalta pitää pysyä poissa. Siinä ei kukaan selviä lähes 70-vuotiaaksi, mikä taitaa nykyään olla eläkeikä ja kasvaa tietysti sen noin 50 vuoden aikana, jona pitäisi nyt työuraa aloittavan jaksaa töitä tehdä. Eli tällä hetkellä kaksikymppisen eläkeikä saattaa olla hyvinkin 75 sitten aikanaan jos eläkkeelle asti selviää. Oletko nähnyt 75-vuotiasta koodaria?

• Ex-Cobolisti
        iiooee kirjoitti:

Tähän kirjoitukseen ei tarvitse lisätä mitään. Ei kannata profiloitua it-alalle tai it-alan osaajaksi. Aloittajalle: hanki joku toinen ammatti. Lähes kaikissa ammateissa voi käyttää tietokonetta ja jopa ohjelmoida. It-alalta pitää pysyä poissa. Siinä ei kukaan selviä lähes 70-vuotiaaksi, mikä taitaa nykyään olla eläkeikä ja kasvaa tietysti sen noin 50 vuoden aikana, jona pitäisi nyt työuraa aloittavan jaksaa töitä tehdä. Eli tällä hetkellä kaksikymppisen eläkeikä saattaa olla hyvinkin 75 sitten aikanaan jos eläkkeelle asti selviää. Oletko nähnyt 75-vuotiasta koodaria?

Olen nähnyt 2 v sitten 65-vuotiaan kodarin. Työkaverina hän oli, ja lähti eläkkeelle. Tällaiset tapaukset ovat erittäin harvinaisia. Tämä tapahtui tietysti IBM-mainframe ympäristössä, jossa uudistuksia ei tapahtunut nopeasti, vaan pikkuhiljaa. WEB-puoli tietysti oli poissa kuvioista lähes täysin, vain teoriassa se oli toteutettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2470
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1157
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1071
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      296
      888
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      858
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53